Gå til innhold

Sempron får dobbelkjerne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ser ut som om Athlon 64 dermed blir faset ut
Altså Athlon64 uten X2? Eller hele Athlon-navnet?

 

Jeg mener det er på tide at AMD lansérer dobbelkjerne som Sempron, siden jeg tror en god del av produksjonen ikke oppfyller kravene til X2 3800+ og dermed ikke blir brukt. Men AMD må nok over på 65nm før de får stor nok produksjon til å dekke et slikt behov.

Lenke til kommentar
Fint med en billig og sannsynligvis god inngangsbillett til AM2-markedet :)

6476169[/snapback]

Det har man allerede i form av vanlige sempron for AM2 helt ned til 395kr

 

Jeg har mine tvil om at sempron får dobbeltkjerne så veldig tidlig. 2007 hørtes tidlig ut, men hvis det stemmer tipper jeg 4. kvartal 2007. AMD slutter i hvertfall med leveranser av enkeltkjerne Athlon64 i løpet av februar 2007. (3000+, 3200+, 3500+ og 3800+). Enkeltkjernene med 1 MiB L2 cache (3700+ og 4000+) slutter de å levere allerede i august i år.

 

Noen som vet om overgangen mellom K8 og K8L kommer til å skje gradvis nedover prisklassene fra Opteron til FX og så X2 og til slutt sempron eller om overgangen vil skje over hele fjøla samtidig?

Lenke til kommentar
Avhenging av applikasjonen, ligger AMD stort sett side om side med Intel når man sammenligner ytelse på dobbelkjerneprosessorene.

Tenker dem på Pentium D eller Conroe der?

 

Hvis det er Pentium D det er snakk om, stemmer det ikke helt.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Meget god nyhet fra AMD :thumbup:

Forhåpentligvis kommer disse ("Sempron" X2) noe tidligere enn Simen1 antyder.

Sannsynligvis også være ett bedre alternativ enn 805D litt avhengig av pris og klokkbarhet..

Lenke til kommentar
Meget god nyhet fra AMD  :thumbup:

Forhåpentligvis kommer disse ("Sempron" X2) noe tidligere enn Simen1 antyder.

Sannsynligvis også være ett bedre alternativ enn 805D litt avhengig av pris og klokkbarhet..

6476651[/snapback]

 

Ja, jeg er enig, billig dualcore er jo suverent, det vil jo være et veldig godt alternativ somføles raskt,og kan gjøre mye, om du ikke har kun en veldig intensiv oppgave.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fint med en billig og sannsynligvis god inngangsbillett til AM2-markedet :)

6476169[/snapback]

Det har man allerede i form av vanlige sempron for AM2 helt ned til 395kr

6476231[/snapback]

Tenkte helst på dobbeltskjerne, men skrev ikke langt nok :) (Var forresten ikke klar over at de var såpass billige)

6476590[/snapback]

Sjekk prishistorien på den her. Den var ned i 295 kr en stund.
Lenke til kommentar

Litt OT, men hvordan er klokkeegenskapene og da ytelsen til disse superbillige sempronene?

 

Kansje en ide å kjøpe et AM2 HK, 2 GB RAM, og en slik for så å sitte litt på gjerdet og vente på 65nm. Å gjøre oppgraderinga i to trinn ser litt bedre ut ovenfor min bedre halvdel. :)

 

"Sliter" enda med socket A og XP2000, så en billig oppgradering er velkommen. Spiller nesten ikke, men sysler litt med video- og bilderedigering.

 

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Litt OT, men hvordan er klokkeegenskapene og da ytelsen til disse superbillige sempronene?

6476927[/snapback]

Det varierer litt mer enn på Athlon-serien. En forholdsvis stor andel (10-30%?) skal være nedjusterte Athloner av ulike årsaker. Men generellt sett skal de fleste overklokke svært bra. Altså til rundt 2,5-2,8GHz med standard kjøler og +0,2V. Siden mengen L2 cache ikke har noen voldsom betydning skal ytelsen være sammenlignbar med Athlon64 med ca 100-200MHz mindre. På f.eks 2,6GHz med DDR2-800 CL5 skal den være sammenlignbar med Athlon64 3800+ på orginal hastighet med DDR-400 CL2,5.

 

Husk også at det er en del andre ting som gir gevinster i forhold til Athlon XP: langt bedre buss-system, innebygget minnekontroller og 64bit (hvis du velger 64bit OS). For ordens skyld leveres nå alle Sempron med 64bit. Alt i alt tror jeg at en overklokket Sempron vil knuse din gamle XP 2000. :) (Gled deg)

Lenke til kommentar
Litt OT, men hvordan er klokkeegenskapene og da ytelsen til disse superbillige sempronene?

 

Kansje en ide å kjøpe et AM2 HK, 2 GB RAM, og en slik for så å sitte litt på gjerdet og vente på 65nm. Å gjøre oppgraderinga i to trinn ser litt bedre ut ovenfor min bedre halvdel.  :)

 

"Sliter" enda med socket A og XP2000, så en billig oppgradering er velkommen. Spiller nesten ikke, men sysler litt med video- og bilderedigering.

 

 

Synspunkter?

6476927[/snapback]

 

å kjøpe datautstyr i to trinn på det viset er en utrolig dårlig ide, så fort som utviklinga går, og prisene nedover. sett av penga, og finn fram et gammelt HK eller no som du sier til dama at er nytt eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Takker for svar begge to.

 

Egentlig har jeg mest lyst på Conroe, men har vel innsett at et slikt system vil bli for dyrt for meg i lang tid fremover. Det hele er jo ei prioritering, men å bla opp 2500,- for et system som dette er overkommelig. Tanken er jo å oppgradere om et år eller noe sånt, kansje bruke samme beløp en gang til, og da oppleve ei skikkelig oppgradering igjen. Har jo ikke de store behovene da jeg ikke primært spiller, men spesiellt videredigering går tregt på maskina mi nå. :(

 

Har hørt rykter om at AM3 prosessorer vil kunne brukes på AM2. I såfall vil jeg jo kunne følge med lenge med et AM2 oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er en dårlig idé i dette tilfellet. Sokkel AM2 er veldig fersk og vil dermed vare lenge. Dvs at man slipper å måtte bygge vidre på noe utdatert om f.eks 1 år. Produktlijna for AM2 ser veldig bra ut fremover samtidig (65nm, K8L, quad-kjerne) som man kan forvente store prisfall (X2 nå snart). At man "taper" en Sempron til 4-500kr ved oppgraderinga er ikke noe stort tap. (får sikkert 250kr for den ved videresalg)

 

En godt planlagt oppgradering virker som en god plan. :thumbup:

Lenke til kommentar
Har hørt rykter om at AM3 prosessorer vil kunne brukes på AM2. I såfall vil jeg jo kunne følge med lenge med et AM2 oppsett.

6478627[/snapback]

Jeg har hørt de samme ryktene. Det virker lovende. Jeg tror AM3 kommer i løpet av 2008 (i følge veikart og lekkede spesifikasjoner), dvs at AM2 trolig får en levetid på rundt 3 år. God nok tid for en strategisk oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...