Gå til innhold

Over og ut for Windows 98


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, vel, jeg har fått det fremstilt slik at enhver 98 installasjon som brukes endel blir pill råtten etter 2-3år. Dette fra noen som drifter 100 vis av windows pcer. Er det så ille å innstallere XP. Jeg tror 95% av brukere er godt tjent med en slik oppdatering, 98 er jo tross allerede 8 år gammalt. Det er vel ingen som savner 95 heller. :nei:

Endret av streetmekanik
Lenke til kommentar

Windows 98 er den Windowsen jeg har likt best. Jeg likte godt at den krevde lite ressurser og at den var forholdsvis "ryddig" i forhold til serere versjoner. Den var desverre for ustabil, og drivere er i dag et problem.

 

Support fra Microsoft har jeg aldri hatt behov for, men slutt på oppdatéringer er verre. Jeg kjører bare Windows 98 på eldre pcer nå.

 

De fleste som sitter med Windows 98 i dag har gamle pcer og mange av de vil ikke kunne kjøre XP uten ytelseproblem. Da mener jeg at Ubuntu kan være et godt alternativ, siden mange i denne brukergruppen bruker mest kontorprogramvare, og at Ubuntu vil kunne kjøre godt på disse pcene.

 

Det jeg synest er beklagelig er alle de skolene som sitter med gamle pcer med Windows 98 på. En del skoler har en stor maskinpark med eldre maskiner som de har fått fra bedrifter, og få av disse vil kunne kjøre Windows XP. Valget blir da mellom Linux eller utbytting av maskinvaren. (satt på spissen)

 

Windows 98: Rest in pieces!

Lenke til kommentar

WIN98 var ikke så ille som alle skal ha det til. Spesielt kjekt var det at det var så lite og kjappt. De enorme bloatware-OS-ene i dag er jo bare drepen. WINXP, Vista og OSX er jo noen kjemper av en annen verden. Hadde enda noen satt seg ned for å lage et OS med ytelse i tankene så, men det skjer vel aldri. De store demografene vil vel ha pastellfarger og brukervennlighet?

Lenke til kommentar
Windows 98 er den Windowsen jeg har likt best. Jeg likte godt at den krevde lite ressurser og at den var forholdsvis "ryddig" i forhold til serere versjoner. Den var desverre for ustabil, og drivere er i dag et problem

6471340[/snapback]

 

Enig, hadde lite problemer med 98. Mange dataparty med formatering og reinstallering av 98.. det var jo det som var halve morroa :!: . ME derimot :no: ikke det at jeg innstallerte det.. Det kom standard med fatterns jobb pc.. aldri opplevd værre drit ;)

 

Men 98 er genialt.. jeg har masse 98 drivere liggende slik at jeg får spilt eldre spill

som xp ikke greier å kjøre i den forbannede emuleringen sin eller hva fean man skal kalle det..

 

flere steder har fortsatt masse 98 drivere liggende på nettet, så dere får skrape det til dere alt som er og kopiere det til et trygt sted. Kansje det går på ebay for noen tusen om et par år :hmm:

Endret av PetriZide
Lenke til kommentar
WIN98 var ikke så ille som alle skal ha det til. Spesielt kjekt var det at det var så lite og kjappt. De enorme bloatware-OS-ene i dag er jo bare drepen. WINXP, Vista og OSX er jo noen kjemper av en annen verden. Hadde enda noen satt seg ned for å lage et OS med ytelse i tankene så, men det skjer vel aldri. De store demografene vil vel ha pastellfarger og brukervennlighet?

6471373[/snapback]

Mange kloke ord der. Mange Linux-distribusjoner er små og raske, men det er nok forbedringspotensiale også der. Jeg mener at et operativsystem bør bruke minst mulig systemressurser og samtidig være mest mulig effektivt. Fancy GUI er jeg lei av.
Lenke til kommentar
Windows 98 er den Windowsen jeg har likt best. Jeg likte godt at den krevde lite ressurser og at den var forholdsvis "ryddig" i forhold til serere versjoner. Den var desverre for ustabil, og drivere er i dag et problem

6471340[/snapback]

 

Enig, hadde lite problemer med 98. Mange dataparty med formatering og reinstallering av 98.. det var jo det som var halve morroa :!: . ME derimot :no: ikke det at jeg innstallerte det.. Det kom standard med fatterns jobb pc.. aldri opplevd værre drit ;)

6471390[/snapback]

Jeg har mye av den samme erfaringen etter en del år som supporter. Men ME var direkte grusom, spesiellt ved spilling.

 

Jeg har lagt inn Windows98(SE) mange hundre ganger tilsammen gjennom tidene. (kanskje ikke så rart siden familien min har hatt gjennomsnittlig 5 pcer i hus i mange år)

 

Til sammen har jeg fått mange tusen BSOD, og faktisk til tider noen røde de gangene Windows har klikker totalt. Men jeg likte at det var mulig å fortsette etter en BSOD i 98, mens i XP restarter pcen.

Lenke til kommentar
like greit. De som bruker 98 trenger en oppgrade anyways.

6471375[/snapback]

Så du mener at microsoft skal tjene 70.000.000 x 1000 lapp for vær lisens....

 

Samt hva med de i den 3 verden

Regner med at en del av brukerne sitter der med pentium 1 maskiner...

 

Samt alle grunnskolene her til lands... win98 er fint å ha på de pcen...

tror ikke mange små grunnskoler får penger for innkjøp av win xp

Samt må de kansje kjøpe bedre maskiner også...

 

Skole linux hadde vell vært fint her... men på mindre skoler er det som regel dårlig med folk med linux kompetanse....

 

Så håper ingen idioter gidder å bruke sikkerhetshull som de finner i win98 etter i dag...

Lenke til kommentar
De store demografene vil vel ha pastellfarger og brukervennlighet?

6471373[/snapback]

 

Ja brukervennelighet er noe dritt, er på tide å få laget noen os'er hvor man trenger doktorgrad for å legge kabal :w00t:

 

98 kommer jeg ikke til å savne, forsvant ut i 2000 og ble kvitt 95 prosent av blåskjermene jeg har hatt opp igjennom tiden...

Lenke til kommentar

Jeg har nesten ikke savnet win 98 siden jeg gikk over til XP da SP1 kom i 2002. I begynnelsen var overgangen hard. Gikk rett på Windows Classic theme. Blått var ikke noe for meg i starten. Men når tiden gikk så ble jeg lei av det grå og gikk over til det blå, en erstatning for daglige bluescreens kanskje. Men det ble jeg lei av så jeg måtte finne egne themes. Dette skjedde ikke med det grå. Det var eneste alternativet og man tenkte ikke på at det kunne se anderledes ut.

 

Så XP har ødelagt min sans for enkle GUI.

Lenke til kommentar

Husker jeg installerte ME på en gammal pc jeg satte sammen for spilling av gode gamle spill som C&C, Warcraft 2 ect, som ike ville kjøre skikkelig på 98.

 

pc'n bootet og fungerte fint.

 

til jeg installerte lyddrivere ^^

 

mer lattelig skit har jeg aldri vært bortig :)

 

98 derimot har jeg mange søte minner fra, spesielt de regelmessige 3 måndersyklusene hvor jeg måtte formatere og reinstallere maskina.

den VILLE ikke mer en 3 månder, alt klikka, ingenting fungerte, blåskjerm fra helvete.

 

men du verden som jeg lærte av det og dos bruken før det igjen.

intet slik i dag desverre, xp fungerer for bra! ^^

Lenke til kommentar
Så du mener at microsoft skal tjene 70.000.000 x 1000 lapp for vær lisens....

 

Samt hva med de i den 3 verden

Regner med at en del av brukerne sitter der med pentium 1 maskiner...

 

Samt alle grunnskolene her til lands... win98 er fint å ha på de pcen...

tror ikke mange små grunnskoler får penger for innkjøp av win xp

Samt må de kansje kjøpe bedre maskiner også...

 

6471440[/snapback]

 

Jeg har ingen mening om hva MS skal tjene per lisens... Det får markedet bestemme. Bruken av 98 går kraftig ned, selv om det i rene tall er mange som bruker det ennå. Det har gått 9 år, og ressursene bør heller settes inn på å gjøre dagens OS bedre. MS har dedikert ressurser til 98 i lang tid allerede, men nå er det rett og slett ufornuftig å kaste bort ressurser på det.

 

Det FINNES alternativer. Skolelinux er utbredt, og en reell konkurrent for de skolene som ikke vil kjøpe nye OS-lisenser. Og jeg tror rett og slett ikke på deg hvis du mener at skoler ikke har bra nok IT-budsjett til å oppgradere OS en gang i 10-året. Skolen min brukte forresten NT, som er langt sikrere. Så jeg tviler på det er altfor mange skoler som sitter med 98 ennå heller...

 

Dette er rett og slett en ikke-sak. På tide å komme seg videre istedenfor å blåse opp de minimale problemene som det måtte medføre.

Lenke til kommentar
De store demografene vil vel ha pastellfarger og brukervennlighet?

6471373[/snapback]

 

Ja brukervennelighet er noe dritt, er på tide å få laget noen os'er hvor man trenger doktorgrad for å legge kabal :w00t:

 

98 kommer jeg ikke til å savne, forsvant ut i 2000 og ble kvitt 95 prosent av blåskjermene jeg har hatt opp igjennom tiden...

6471521[/snapback]

 

Ja, brukervennelighet er noe dritt når det går ut over andre ting (noe det ofte gjør). Funksjonalitet og ytelse. Det er det eneste jeg bryr meg om i første omgang. Om noen klarer å gjøre det brukervennlig uten at det går ut over noe annet, så er jo det helt finfint selvfølgelig. Jeg sier ikke at brukervennlighet i seg selv er noe negativt. Det er alt rasket det drar med seg som ikke er bra (i tillegg til at folk blir hjernedøde av at alt skal være i overkant brukervennlig, det finnes grenser for hvor brukervennlig noe kan få blitt, før det går over til å bli det komplett motsatte).

Lenke til kommentar
Skammelig....

Hvordan hadde det blitt viss man aldri tetta hulla i asfalten?

6471267[/snapback]

 

så du synes det er bedre å drive lappe på den eldgamle asfalten istedet for og bare legge ny? (oppgradere)

 

nei det som er skammelig er at folk absolutt skal tviholde på utdødd teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...