Gå til innhold

70mm F2.8 makro fra Sigma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes du glemmer et poeng, Faarlund. Det er at til portrett ønsker mange en kortere arbeidsavstand enn 90 og 105mm. Siden det er vanlig å bruke makroobjektiver til portrett også, er det mulig Sigma har tatt hensyn til det i dette objektivet. Jeg vil i alle fall tro at det er et av motivene bak denne konstruksjonen.

Jeg har altid følt at 105mm har gitt meg riktig arbeidsavstand til portretter på filmbasert småbildeformat. Det er jeg ikke alene om, siden Nikkor 105/2,5 er et av historiens mest populære portrettobjektiver. Derfor er det nok flere enn meg som har ventet på et portrettobjektiv i en brennvidde som tilsvarer det. Nå har vi endelig fått et alternativ. Pentaxeierene har allerede et slik alternativ, og det er neppe tilfeldig at Pentax var først ute med objektiver i den brennvidden (de har to).

Lenke til kommentar

Jeg støtter det som skrives over. Det blir litt dumt å komme med kritikk av et objektiv ut fra at det ikke passer med en type bruksmønster. Jeg hadde en sigma 50mm tidl, og byttet det ut i en 150mm. Sistnevnte er overlegen til fotografering av insekter, men til blomster, og også til en del spesielle vinkler så savner jeg den korte arbeidsavstanden til en 50mm. Nå gir en 50mm macro veldig liten arbeidsavstand, så jeg ser nytten av en 70mm macro.

Er det egentlig mange som ønsker bedre optisk ytelse enn sigma 105mm? Jeg kjenner ikke denne selv, men ut fra det jeg har lest mener jeg at den er noe av det beste man får tak i...

Lenke til kommentar

For meg synes jeg det blir litt lite, i forhold til portretter, og 50 macro har de fra før av. skulle gjerne sett den som 80/85mm. Har vel inntrykk av at 85mm er nåtidens foretrokne digitale brennvidde til portrett, men som sagt kun min personlige preferanse. Har ikke noe i mot at den kom:).

Men kunne gjerne vært litt mere spennende...70/2.0 el.

Lenke til kommentar
For meg synes jeg det blir litt lite, i forhold til portretter, og 50 macro har de fra før av. skulle gjerne sett den som 80/85mm. Har vel inntrykk av at 85mm er nåtidens foretrokne digitale brennvidde til portrett, men som sagt kun min personlige preferanse.

6473308[/snapback]

 

På en APS-c sensor?? Det går selvsagt ann å bruke en 85mm, men husk på at et portrett ikke trenger å være et passbilde. Mange liker å ta portrettbilder av hele kroppen eller i det minste havfigur, og da blir etter min mening en 85mm litt vel smalt. Har selv prøvd å ta helfigur og halvfigur med en 85mm på mitt 350D, jeg ville i hvertfall gjerne stått litt nærmere. Husk på at det de vanlige portrett linsene til 135mm var 85mm og 105mm (kanskje til og med helt ned i 50mm når man ville ha hele kroppen med). 85mm på et crop kamera gir samme arbeidsavstand som et 135mm objektiv på 135mm-film og det er litt for langt vekk fra modellen etter min smak (og de fleste andre skal man dømme etter hvilke brennvidder som har hvert populære til portrettbruk tidligere).

Endret av modin
Lenke til kommentar

På en aps-c sensor ja!! De som kjøper nikon/canon 85/1.4 el 1.2 til utallige tusen putter det ofte på en aps-c sensor også (ok...kanskje ikke mange putter en canon 85/1.2 på aps-c:). Nikon klanen som bruker digitalt har vel ikke så mye valg.

Du må huske på at det fantes noen 135mm (objekitver) som var høyst ettertraktete også.

Til helfigur synes jeg ikke en 70mm på en aps-c sensor funker særlig bra uansett, halvfigur kun til en viss grad....

Mente akkurat det jeg sa, men understrekte at det dreide seg om min preferanse, og har ikke noe problemer med å huske at portrett ikke trenger å være passbilde, tror aldri jeg har tenkt i de banene engang.

Lenke til kommentar

Man har til nå valgt 85mm fordi det har vært det beste alternativet, eller for å si det slik, det eneste alternativet til en klassisk portrettbrennvidde. Man velger den også p.gr. av passende bokeh. Likevel ser jeg ingen grunn til at bokeh'en skal bli mindre passende med 70mm, og det gir en mer naturlig arbeidsavstand.

Det at Pentax var først ute med 70mm, er nok ikke uten grunn. De har altid vært litt mer inovative enn de andre mht fastoptikk, med sine pancake 40mm'ere og multicoating etc. De får idèene før de andre, ser det ut som. Slik virker det også som om det er med 70mm. Tror ikke det er umulig at også de andre gir oss noen nye brennvidder snart. De kan ikke fortsette å selge 50 år gamle brennvidder til oss, når formatet har endret seg så radikalt. Konstruksjonsprinsippene kommer til å overleve, men vi trenger nye brennvidder innen fastoptikk. Derfor hilser jeg Sigmas bidrag hjertelig velkommen.

En annen genial nytenking er Tokinas bebudede 50-135 (?) f/2,8. Det er en glimrende idè, og faktisk første telezoom jeg har begjært.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Helt enig i at nye brennvidder er nødt til å komme når formatet har endret seg så drastisk. Jeg finner ikke brennvidder til min D70 innenfor normale priser hos Nikon. De som var bra på film, er litt midt-i-mellom på crop.

 

70 mm høres ut som å være en bra brennvidde, sammen med en 30 og 18/16 mm så hadde jeg vært dekket. Jada, finnes som 3.part eller til fantasipriser.

 

Nikon; hør min bønn....... :(

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...