Gå til innhold

Sun satser på "high-end" x86-servere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med Sun sin Opteron-serie (spesielt den eldre serien som ikke er blade-basert)? Serverparken til Hardware.no er basert på Dual Opteron-maskiner stort sett bygget på Tyan hovedkort, men vi vurderer også alternativer. Sun sin 4200-serie virker spennende, mens IBM ikke ser ut til å ha like interessante Opteron-løsninger med sine 1U-kabinett. IBM har til gjengjeld OpenPower..

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Har erfaring både med "selvbygde" Tyan-systemer og Sun X4200 bokser.

Det er ikke tvil om hva jeg vil valgt...

 

Synd ikke Suns "try before you buy"-kampanje er tilgjengelig i Norge.

Men ta mitt ord på at du ville blitt overbevist.

 

Eneste minus er et noe tungrodd salgsledd, men stå på og strevet vil bli belønnet.

Lenke til kommentar

Hvilke argumenter ville du brukt for å velge (dyrere) Sun-løsninger fremfor Tyan?

 

Vi har ingen dårlig erfaringer med utstyret vi har i dag, men det betyr jo ikke at man ikke kan se seg om etter andre løsninger.

 

Sun virker interessant med tanke på specs. Pris er foreløpig ikke vurdert nøye, men det er helt klart dyrere.

 

IBM er uaktuelle på Opteron-løsninger siden de kun leveres i 1U-kabinett. OpenPower virker mer spennende, men behovet for virtualiseringen kan diskuteres for vår del. Vi trenger rå datakraft :-)

 

Py: Noen begrunnede argumenter for å velge Sun fremfor Tyan-løsning hadde gjort seg.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med SUNs Opteron-servere, men derimot arbeidsstasjoner. Jobbet med utrulling av disse for ca. et år siden og utover høsten. Jeg synes da at SUN virket ikke helt modne for x86-plattformen enda pga ymse BIOS-feil andre med tyngre erfaring gjerne har fått luket vekk. Men selve maskinene virket raske og greie. Prisen for de var heller ikke dårlig, tror det var rundt 50.000,- for 2x Opteron 250, 16GB RAM, 73GB SCSI + 146GB SCSI-disker og Quadro Fx 4500 (tror jeg, lenge siden nå :))

Lenke til kommentar

Med to sokkel løsning har dere masse å velge i, uten Solaris ser jeg ikke noen spesiell grunn til å velge Sun. Dere kan jo også etterhvert vurdere woodcrest, denne ser for øyeblikket ut til å bli veldig bra, men det er litt tidlig å dra konklusjoner. Har dere noen tidshorisont?

Lenke til kommentar

I denne omgang er planen å få inn to nye servere i serverparken før skolestart, så vi har ikke veldig god tid. Samtidig som man tar et valg om innkjøp nå ønsker man selvsagt å se på løsninger som man også kan beholde om et år.

 

I går fikk vi så vidt om Light Out Management på dagens Tyan-systemer, men det er litt tidlig å si hvor bra det fungerer. Særlig ettersom vi ikke har tilsvarende løsninger fra andre produsenter å sammenligne med.

 

Til uka skal vi jobbe mer med IPMI, for å se hvilke muligheter som finnes der. Hadde vært veldig behagelig å slippe bruk av strømsvitsj og KVM. KVM for å håndtere kommandolinje er jo rimelig overkill.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Med så kort tidshorisont, vil jeg anbefale å gå for en Opteron basert løsning. Gjerne Tyan siden dere allerede har gode erfaringer med de. Ideellt bør dere ha et visst inntrykk av gevinsten ved DC, og hvor mye RAM dere trenger for å mette systemet. Ved siden av deres egne erfaringer og tester, er det gjort en del god benking på Anandtech som burde gi noen indikatorer.

 

Tyan sin Light Out Management ser spennende ut, og en god match til IPMI. Ser ut som om noen har opplevd problemer, så det kan være litt trøblete:

http://www.motherboardpoint.com/t35702-tyan-smdc-m3289.html

 

Når det gjelder KVM, har jeg et litt naivt spørsmål, hva er galt med ssh for å håndtere kommandolinja, henger nic ofte?

Endret av Del
Lenke til kommentar
Når det gjelder KVM, har jeg et litt naivt spørsmål, hva er galt med ssh for å håndtere kommandolinja, henger nic ofte?

 

SSH fungerer fint og flott, men i en del tilfeller er det nyttig å bedre oversikt enn bare SSH. KVM er jo så praktisk at man til og med kan justere BIOS-innstillinger uten å være fysisk i nærheten. Dog sjelden man har behov for. Ved reboot av maskiner er det ofte praktisk å se fremdriften underveis. Innimellom hender det jo at noe går fullstendig i frø også, og da er det ikke alltid SSH fungerer.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...