Gå til innhold

Foto

fjerne partisjoner og formatere?

11 svar i denne tråden

#1 jan.ata

jan.ata

Bruker

• Medlemmer
  • 490 innlegg
  •   18. november 2003

Skrevet 4. juli 2006 - 21:45

om man har en disk med to partisjoner f.eks e: og f: hvordan fjerne disse og formatere til en disk sånn att man kan begyne på nytt og lage c: til os og en d partisjon?
  • 0

#2 roac

roac

Bruker

• Medlemmer
  • 2 996 innlegg
  •   22. mai 2005

Skrevet 4. juli 2006 - 21:53

om man har en disk med to partisjoner f.eks e: og f: hvordan fjerne disse og formatere til en disk sånn att man kan begyne på nytt og lage c: til os og en d partisjon?

Vis innlegg

Boote på OS-CDen og foreta partisjonering og formattering der? Du vet selvfølgelig at du mister alle data på partisjoner du sletter.
  • 0
Ole Kristian Bangås - glasspaper - mssql.no - last.fm

Det er greit at jeg er schizofren, men vi har fortsatt bare to armer. (Henning)

#3 Hårek

Hårek

Moderator

• Moderatorer
  • 22 999 innlegg
  •   30. januar 2002

Skrevet 5. juli 2006 - 07:57

Installsjonsguide: http://www.windowsre...llw2k/page1.htm
Bilde #3 viser hvor du kan slette partisjoner og lage nye.
  • 0
Disk diagnose program MBRlister.
Diskbehandling i Windows er det merkelig mange som aldri har hørt om.
# Skal du sitere et innlegg? Fjern unødvendige sitater slik at andre som leser tråden slipper å lese det samme igjen og igjen når de blar nedover.

#4 tjalla

tjalla

Bruker

• Medlemmer
  • 7 907 innlegg
  •   9. april 2002

Skrevet 7. juli 2006 - 16:51

Når er vi er inne på dette med partisjoner. Har bla.a 300 gigg'er hvor jeg vil ha OS-partisjonen min på (50 gb) og resten av plassen på en annen partisjon. Sånn som det er nå så får jeg ikke valgt størrelsen på OS-partisjonen min i XP-setup'en og heller ikke krympa partisjonen i XP. Hvordan gjør jeg dette i XP? Må jeg skaffe meg Partition Magic?
  • 0

#5 Hårek

Hårek

Moderator

• Moderatorer
  • 22 999 innlegg
  •   30. januar 2002

Skrevet 7. juli 2006 - 17:32

I XP, setup og OS, kan du velge størrelsen når du lager en partisjon. Du kan ikke forandre størrelsen etterpå, uten å fjerne partisjonen og lage ny.
Det finnes flere program som kan forandre størrelsen av en partisjon med data på, f.eks PM.
Selv bruker jeg aldri slike program. Det er enklere å kopiere innholdet til en annen disk og partisjonere på nytt.
  • 0
Disk diagnose program MBRlister.
Diskbehandling i Windows er det merkelig mange som aldri har hørt om.
# Skal du sitere et innlegg? Fjern unødvendige sitater slik at andre som leser tråden slipper å lese det samme igjen og igjen når de blar nedover.

#6 tjalla

tjalla

Bruker

• Medlemmer
  • 7 907 innlegg
  •   9. april 2002

Skrevet 7. juli 2006 - 19:04

I XP, setup og OS, kan du velge størrelsen når du lager en partisjon. Du kan ikke forandre størrelsen etterpå, uten å fjerne partisjonen og lage ny.
Det finnes flere program som kan forandre størrelsen av en partisjon med data på, f.eks PM.
Selv bruker jeg aldri slike program. Det er enklere å kopiere innholdet til en annen disk og partisjonere på nytt.

Vis innlegg

Hvor i XP-setup'en kan man velge partisjonsstørrelse? Er jo ikke veldig mange alternativer og "ukjente" menyer i setup'en så det er rart jeg har oversett det.. :S
  • 0

#7 wiberos

wiberos

Bruker

• Medlemmer
  • 3 815 innlegg
  •   22. desember 2005

Skrevet 7. juli 2006 - 19:38

Windows finner en harddisk som er splitter ny. Du får da valget om å lage en partisjon. Valget du får er en automatisk merket i X antall MB= maks diskplass. Du kan forandre det antall MB som du får servert til det antall du ønsker.
Og du behøver ikke å partisjonere all av ledig plass der og da. Resterende ledigplass kan du fikse fra diskbehandlingen eller via cmd--Diskpart.
  • 0

#8 Doherty

Doherty

Bruker

• Medlemmer
  • 26 innlegg
  •   20. februar 2005

Skrevet 30. juli 2006 - 12:04

Jeg har Windows 98 på en gammel laptop her, med to partisjoner. CD-plata er borte, og jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram for å formatere hele maskinen og fjerne partisjonene.
  • 0

#9 BearCat

BearCat

Bruker

• Medlemmer
  • 1 140 innlegg
  •   20. april 2004

Skrevet 30. juli 2006 - 12:39

@ Foxer:
Det koster ikke noe å opprette en egen tråd vet du ;)

Formater en floppy. kryss av for "kopier systemfiler".
Kopier filene "fdisk.exe" og "format.exe" til disketten.
Boot fra floppy, kjør fdisk, slett alle eksisterende partisjoner.

Dersom du nå vil lage *1* ny partisjon, gjør det, bruk 100% av disken,
sjekk at partisjonen er aktiv, reboot fra floppy og kjør "format c:".

Harddisken din har nå *1* partisjon, og du har "mistet" ALT som var på den.

PS.
Har du tenkt å installere noe annet på den ?

Dette innlegget har blitt redigert av BearCat: 30. juli 2006 - 12:39

• 0
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

#10 roac

roac

Bruker

• Medlemmer
  • 2 996 innlegg
  •   22. mai 2005

Skrevet 30. juli 2006 - 12:41

Jeg har Windows 98 på en gammel laptop her, med to partisjoner. CD-plata er borte, og jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram for å formatere hele maskinen og fjerne partisjonene.

Vis innlegg

Jeg ville gjort det fra installasjonsmediet som du kommer til å bruke for å installere PCen etterpå. Hvis du har planer om å installere Windows 98 på nytt så er jeg stygt redd for at du må skaffe deg installasjonsmedium.
  • 0

#11 Doherty

Doherty

Bruker

• Medlemmer
  • 26 innlegg
  •   20. februar 2005

Skrevet 30. juli 2006 - 12:44

Der jeg "kommer fra", er vi vant til å søke og fortsette på nye tråder hvis det er overhodet mulig. ;)

Jeg skal installere et annet Windows OS etterpå.

Roac: Kan jeg fjerne partisjonene og formatere alt gjennom installasjonsmediet til f. eks. Windows 2000 eller XP?
  • 0

#12 roac

roac

Bruker

• Medlemmer
  • 2 996 innlegg
  •   22. mai 2005

Skrevet 30. juli 2006 - 14:40

Roac: Kan jeg fjerne partisjonene og formatere alt gjennom installasjonsmediet til f. eks. Windows 2000 eller XP?

Vis innlegg

Du kan det i hvert fall med Windows NT/2000/XP/2003/Vista/Longhorn (De to siste har tidvis noen små bugs, men er jo fortsatt i beta)
  • 0

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere