Gå til innhold

Nyhet: Mobilprat verre enn promille


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg banner på at det statistiske grunnlaget for konklusjonen er tynn for å si det mildt. har som ATwindsor gått meg på nyheten om denne undersøkelsen på nettet og jeg tror det var kansje ett tosifret antall personer som ble undersøkt. selv i en meningsmåling bruker dem ett firesifret antall for å få en viss "oppløsning" på resultatet...

 

om du kjører bil og mobilen ringer, så si fra om det slik at personen i andre enden kan ta visse hensyn (mye å be om, jeg vet). problemet er som oftest ikke selve pratingen, men at folk blir bedt om info som dem må tenke seg om får å huske. dette er ikke bra siden en trenger å fokusere på veien.

 

tror jeg virkelig trenger å få snust opp hvordan denne testen ble utført...

Lenke til kommentar

fant selve test-pdfen. ser ut som testen har sitt på det tørre (selv om kansje 40 personer er ett litt tynt grunnlag, men jeg er ikke helt stø på statistikk ;)).

 

dem testet både med og uten handsfree, og fikk omtrent samme resultatene.

 

det som er litt synd er at dem bare brukte alkohol som alternativ "distraksjon". hadde vært greit om dem også testet ting som radio og urolige unger...

 

dem gjorde forresten 4 forskjellige tester, og det var bare den ene hvor dem hadde med alkohol som ett alternativ. men mobilbruk testet uansett dårligere en ikke bruk av mobil på alle.

 

det morsomme funnet er at med mobil så virker det som en ikke helt var til stede, svakere bruk av bremser osv. mens med alkohol i kroppen så kjørte folk mer agresivt, hardere bremsing osv.

 

kansje en burde sett det som en indikasjon på å bytte ut alkohol med noe mer "beroligende" som koserus? ;)

Lenke til kommentar

Hvis å prate med noen andre tar bort konsentrasjonen, bør det innføres samtaleforbud i biler da?

 

Jeg kan ikke se noe problem med å snakke i mobiltelefon.

Hverken med eller uten handsfree.

 

Uten, så har man bare en hånd, men man trenger strengt tatt ikke mer på landeveien. Dessuten kjører jeg ofte med armen hengende ut av vinduet om sommern. Skal de forby det også?

 

Om du holder en arm ut av vinduet eller en hånd opp til øret er for meg samme sak.

Om du snakker med medpassasjerer og spiser et eple, er du i følge min tankegang like trafikkfarlig som en mobiltelefonsnakker.

Det er godt mulig det, men det blir for teit å forby det.

 

 

edit: samtaleplikt => samtaleforbud :p

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noe problem med å snakke i mobiltelefon.

Hverken med eller uten handsfree.

 

 

Problemet er at de fleste(?), kjører som kråker (dårlig på blinking, dårlig på å følge med omgivelsene) når de snakker i mobilen. Og således utgjør en fare for andre trafikkanter.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

En praktisk kjøretest avslører at bare 2,5% av sjåførene klarer å kjøre like bra når de snakker i mobilen som når de ikke gjør det.

 

En avstemning samme sted avslører at hele 46% enten er helt sikre eller tror at de kjører like bra når de prater i mobilen som når de ikke gjør det.

 

Med andre ord har 17 av 18 personer for høye tanker om sin egen kjøring med mobil.

 

Lenke

 

Redigert: Jeg vet det finnes en nyere tråd med samme tema, men fant den ikke i farta så jeg poster det her.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...