Gå til innhold

65 nm overtar hos Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det er rart at Intel velger å bygge fabrikk i New York av alle plasser, det å få tomt der må jo koste en del i forhold til andre plasser. Kanskje det er tilgjengeligheten til råvarer som er det avgjørende, hvem vet?

6386633[/snapback]

 

Byen New York sponser dem som vil starte opp virksomhet der, er snakk om mye penger dem subsidierer.

Er bare bra for New York, fordi de fabrikkene genrerer mange arbeidsplasser.

 

Skulle ikke AMD også bygge der?

Lenke til kommentar

Byen New York sponser dem som vil starte opp virksomhet der, er snakk om mye penger dem subsidierer.

Er bare bra for New York, fordi de fabrikkene genrerer mange arbeidsplasser.

 

Skulle ikke AMD også bygge der?

6386648[/snapback]

 

Fabrikken skal nok ikke ligge i byen, men i staten New York. Mend et er fortsatt riktig av staten New York i hvert fall subidierte AMD som et lokkemiddel til å få de til å bygge.

Lenke til kommentar

Byen New York sponser dem som vil starte opp virksomhet der, er snakk om mye penger dem subsidierer.

Er bare bra for New York, fordi de fabrikkene genrerer mange arbeidsplasser.

 

Skulle ikke AMD også bygge der?

6386648[/snapback]

 

Fabrikken skal nok ikke ligge i byen, men i staten New York. Mend et er fortsatt riktig av staten New York i hvert fall subidierte AMD som et lokkemiddel til å få de til å bygge.

6386841[/snapback]

 

Jo, tenkte på det nå, hadde den kommet i Manhattan hadde jeg virkelig begynt å lure. Visste ikke at New York gav substidier, men det er jo vel og bra det.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om flere tusen arbeidsplasser skjønner jeg at dem åpner litt på pengesekken.

jo flere folk i arbeid = mindre arbeidsløshet = mindre trygdepenger å betale = mere skattepenger som kommer inn = bedre for alle.

 

tror forresten det er en del penger de må ut med for at det skal være lønnsomt for AMD og Intel å bygge der, lønningsnivået er nok en del høyere enn i mange andre land.

 

ps:

mente staten seff, en stor fabrikk på manhatten skulle blitt interessant.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Jeg håper at AMD følger etter på 65nm snart, så det blir priskrig og bra for kundene.

 

Fabrikkene til AMD i Tyskland er veldig godt subsidiérte, hvis ikke hadde de nok ligget i Asia. Jeg skulle ønske at den norske staten gjorde noe for å holde mer på arbeidsplassene her i landet.

Lenke til kommentar
Jeg skulle ønske at den norske staten gjorde noe for å holde mer på arbeidsplassene her i landet.

6387480[/snapback]

 

OT, men vi har vel ikke akkurat kjempeoverskudd av arbeidskraft i Norge, så jeg forstår ikke helt hva du mener. Problemet er heller motsatt i Norge, vi blir nødt til å importere ganske mye arbeidskraft i årene som kommer hvis ikke folk begynner å få flere unger snart.

Lenke til kommentar

nå er jo staten New York gedigent stort da går langt nord og vest inn i landet.

bare se her

 

 

dekker ca 70% av dette kartet så muligheten er store for store bedrifter og etablere seg alt dreier seig ikke om Manhattan brooklyn og nort bronx.

har selv sett på utbygings potensiale som ligger under utbygings forvaltningen for

New York state.

mye som ligger klart der gitt for slike ting som det er prat om her.

Lenke til kommentar
Jeg skulle ønske at den norske staten gjorde noe for å holde mer på arbeidsplassene her i landet.

6387480[/snapback]

 

OT, men vi har vel ikke akkurat kjempeoverskudd av arbeidskraft i Norge, så jeg forstår ikke helt hva du mener. Problemet er heller motsatt i Norge, vi blir nødt til å importere ganske mye arbeidskraft i årene som kommer hvis ikke folk begynner å få flere unger snart.

6387508[/snapback]

 

Det stemmer ikke helt. Mange norske bedrifter velger å flytte produksjonen ut av Norge fordi arbeidskraft her i landet er såpass dyrt.

Lenke til kommentar
Ant nm er vel underordnet - det som betyr noe er:

- effektforbuk

- ytelse

- pris

 

... og per dags dato ligger vel AMD foran mtp effektforbruk og pris/ytelse - uansett ant nm.

6387643[/snapback]

 

Per i dag ja, men om ca 30 dager blir dette trolig snudd på hode. Intel vil da lede på de 3 punktene, dersom ikke AMD setter inn noen solide priskutt.

 

Dersom man klarer å produsere prosessorer med 65nm og selger disse for like mye som man før solgte tilsvarende 90nm prosessorer så tjener man mer penger (gitt at man ikke får flere defekte eller dårligere prosessorer ved en slik overgang). Målet til AMD og Intel er å tjene penger, så derfor er det ganske stort fokus på slike overganger. Når Intel nå kutter prisene på Pentium D og Core2 er på vei (med ganske lave priser) blir AMD presset inn i en priskrig med en konkurent som trolig har vesentlig lavere produksjonskostnader. Dette er neppe spesielt bra for økonomien til AMD. Dersom AMD hadde hatt 65nm prosessen klar ville de kommet litt bedre ut av denne priskrigen.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Er klar over at utgiftene blir mindre. Det bryr jeg meg lite om i utgangspunkktet, da det er hva man betaler som betyr noe.

 

Dersom man klarer å redusere utgiftene med en vare med 10 kr, men investeringskostnadene er 10 milliarder, blir ikke nødvendigvis varen bedre.

 

Tror ikke det er tilfellet her, men du skjønner hva jeg mener; jeg ser utelukkende på pris/ytelse (herunder effektforbruk og annet) - ikke produksjonskostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...