Gå til innhold

IKT i skoleundervisningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke Skolelinux nevnt en eneste gang i artikkelen, betyr dét at Skolelinux ikke har noe i denne helhetsløsningen å gjøre, eller er det bare utelatt som en forglemmelse? Det ville vært pussig å rulle ut Linux i så stor skala som dette uten å benytte seg av alle de tusen arbeidstimene Skolelinux-prosjektet har lagt ned for å få programvare tilrettelagt og oversatt til norske skoler.

 

uansett er det et interessant prosjekt og jeg håper HWB kommer med en oppfølgings-artikkel i fremtiden.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke Skolelinux nevnt en eneste gang i artikkelen, betyr dét at Skolelinux ikke har noe i denne helhetsløsningen å gjøre, eller er det bare utelatt som en forglemmelse? Det ville vært pussig å rulle ut Linux i så stor skala som dette uten å benytte seg av alle de tusen arbeidstimene Skolelinux-prosjektet har lagt ned for å få programvare tilrettelagt og oversatt til norske skoler.

 

uansett er det et interessant prosjekt og jeg håper HWB kommer med en oppfølgings-artikkel i fremtiden.

6386202[/snapback]

 

Som det står i artikkelen er det SuSE og XP som kommer til å bli brukt av operativsystemer og ikke OS delen til Skolelinux. Men Skolelinux er jo en del mer enn bare operativsystemet, så andre deler av skolelinuxprosjektet kommer nok til å bli brukt.

Lenke til kommentar

En svært interessang artikkel.

 

PCer blir fort utdaterte, men siden Linux krever mindre ressurser enn Windows XP kan levetiden på XP-maskiner bli økt ved å etterhvert bytte til Linux. I tillegg sitter skolene allerede på et stort lager av eldre maskiner som nå kan bli tatt i bruk igjen som Linux-maskiner, noe som vil øke antallet PCer per elev. Et negativt argument som ofte dukker opp i diskusjoner rundt bruk av åpen programvare er mangel på teknisk støtte. Denne problemstillingen er eliminert ved at IKT-løsningen er fullt supportert av Novells økosystem.
Veldig mange vil ha godt av å lese dette.
Lenke til kommentar

gammelt nytt. Vi har i rogaland fylkeskommune allerede gjort alt dette. Hadde pilotfase på 6 skoler skuleåret 2005/2006. Pilotfasen er vellykket og alle andre videregående skoler i rogaland ruller nå ut løsningen, og skal ta den i bruk til høsten.

 

Vi kjører novell servere, sentrale servere i Rogaland Fylkeskommune, og en lokal server på hver skole. Installering av av pcene skjer via PXE boot. der 1 image til hver pc er blitt lagt. og blir blåst ut via hardware regler og informasjon på sektor 6 på harddisken. Når en pc blir skrudd på som aldri har vert i nettverket. så booter den på PXE, sjekker opp mot den lokale serveren om den har image til opp mot hardware spesifikasjonene. først blir ett image kopiert. så blir et add-on image kopiert med novell og zenworks. så starter den og konfigurere windows og installerer og importerer seg inn i novell treet. Alt dette skjer unattended.

 

Brukere blir lagt inn i en data base som heter SATS. så blir det syncronisert opp mot itslearning, Webmail, Novell og kontoer til trådløse soner på alle VGskolene.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke Skolelinux nevnt en eneste gang i artikkelen, betyr dét at Skolelinux ikke har noe i denne helhetsløsningen å gjøre, eller er det bare utelatt som en forglemmelse? Det ville vært pussig å rulle ut Linux i så stor skala som dette uten å benytte seg av alle de tusen arbeidstimene Skolelinux-prosjektet har lagt ned for å få programvare tilrettelagt og oversatt til norske skoler.

 

uansett er det et interessant prosjekt og jeg håper HWB kommer med en oppfølgings-artikkel i fremtiden.

6386202[/snapback]

 

Som det står i artikkelen er det SuSE og XP som kommer til å bli brukt av operativsystemer og ikke OS delen til Skolelinux. Men Skolelinux er jo en del mer enn bare operativsystemet, så andre deler av skolelinuxprosjektet kommer nok til å bli brukt.

6387073[/snapback]

Det virker rart, gikk ut av 10.klasse i Bærum i år. For 1 uke siden spurte jeg "dataeksperten" på skolen om de noen gang ville legge inn skolelinux på pc-ene der - og han sa ja.

Lenke til kommentar

Vi i Giske kommune er i full gang med ett lignende prosjekt basert på 90% Microsoft løsninger. Vi skal bruke Microsoft Learning Gateway og Microsoft Class Server som LMS. Alle lokale skoleservere blir tatt bort og alt blir sentralisert fra rådhuset. Det blir også fiber til hver av skolene i kommunen. Det er til sammen snakk om 7 skoler. 5 barneskoler, 1 barne- ungdomskole og 1 ungdomskole. Vi skal kjøre en ghost løsning fra Symantec.

Lenke til kommentar

Dette er jo gjort mange steder alt. Nord Trøndelag har hatt det en stund og jeg har selv vært med på utviklingen for akkurat det samme for Sør-Trøndelag. Faktisk overfører vi vår AD til Fylkeshuset nå på Fredag.

 

Uansett, bra løsning! Bare elevene får godt av det. Den offentlige sektoren har en tendens til å glemme elevene når det er snakk om slikt.

 

Edit: SpACEmaN nevner her noe lignende som det vi holder på med. Bare vi har også interne servere på skolene også der vi har en egen AD. Kun brukere blir overført til sentrale servere, men alle datamaskiner osv ligger i vår AD.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...