Gå til innhold

Musikkhandel på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som overrasker meg med denne artikkelen (og en nesten tilsvarende en hos Mobilen.no) er at de ikke gjør en større sak av det nesten viktigste av alt:

 

Musikkutvalget er helt grusomt! Hva hjelper det å skryte av at man har "450.000 låter!" når man har kun det som er absolutt mest kjent.. og 449.900 ukjente møkkalåter?

 

Eksempel: Gå inn på tjenesten og søk etter "britney" (dette er kun et eksempel, jeg hører da gudbedre ikke på Britney Spears :)

 

Hva får man da? Joda, bare tull - kun EN semi-ekte Britney Spears-låt:

 

Boys (Album Version) (The Co-Ed Remix Featuring Pharrell Williams of N.E.R.D.)

 

..og så - TI "LÅTER" SOM ER EN ELLER ANNEN TYSKER SOM SNAKKER OM BRITNEY OG KEVIN! (som en Se&Hør lydbok, bare på tysk).

 

Hahaha, dette er PATETISK!

 

Legg til at tjenesten faktisk er WAP (yuck), treg (ta tiden fra du får lyst til å kjøpe en låt til du hører de første notene som kommer ut av høyttaleren - jeg prøvde tre ganger og det tok ca. 4-5 minutter - det er helt håpløst), de har ingen previews (usikker på om det er den låta du er ute etter? Trist! Du må kjøpe for å få høre).. vel, alt i alt er dette helt forferdelig dårlig.

 

For en som meg som faktisk ikke har noe i mot å kjøpe musikknedlastninger lovlig (jeg bruker iTunes ukentlig) så er det nesten å bli spyttet i ansiktet å bli presentert med en såpass elendig tjeneste.

 

Nei, det må komme et skikkelig alternativ til denne dritten.

Lenke til kommentar

Er helt enig med transistorbass her.

 

Problemet med musikken du kan laste ned fra Telenors musikkbutikk, er at det definitivt er musikk for umusikalske folk, i tillegg til at det er alt for lav kvalitet. Så dette kan umulig være et alternativ for musikk-interesserte, hvis det i det hele tatt er meningen...

Lenke til kommentar
Så dette kan umulig være et alternativ for musikk-interesserte, hvis det i det hele tatt er meningen...

6328971[/snapback]

Musikkbutikken er vel heller for yngre som enda ikke laster ned (ulovlig) musikk i stor skala, og dermed vil like at listepopen ligger lett tilgjenglig via telefonen. Slike unger bruker 15 kr på polytoner og tror fortsatt man må betale så mye for slikt.

 

Eneste lovlige tingen man kan gjøre er å kjøpe en hardcopy CD. Så må du ripen den, for så å overføre den til mobilen. Og grunnen til alt dette? Fordi platebransjen nekter å forandre seg selv om tiden gjør det. :roll:

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Eneste lovlige tingen man kan gjøre er å kjøpe en hardcopy CD. Så må du ripen den, for så å overføre den til mobilen. Og grunnen til alt dette? Fordi platebransjen nekter å forandre seg selv om tiden gjør det. :roll:

6329549[/snapback]

Selv vil jeg heller anbefale folk å benytte seg av nettsider som selger mp3-filer. De 10 telefonene telenor/amobil ramset opp støtter mp3-formatet, og veldig veldig mange flere telefoner støtter også mp3-formatet. allofmp3 er et eksempel på musikk-butikk som selger låter til en grei pris. Etter å ha lastet ned filene kan man spille de av både på pc'er, mobiler og mp3-spillere så mange ganger man måtte ønske. Altså: forbrukeren står fritt til å velge hvor og hvordan musikken skal spilles av!

 

Så inntil videre: ikke betal i dyre dommer for lusen kvalitet som bare kanskje virker... Drit i telenor, bruk andre aktører som har erfaring og ekspertise til å selge musikk.

Lenke til kommentar
Eneste lovlige tingen man kan gjøre er å kjøpe en hardcopy CD. Så må du ripen den, for så å overføre den til mobilen. Og grunnen til alt dette? Fordi platebransjen nekter å forandre seg selv om tiden gjør det. :roll:

6329549[/snapback]

Selv vil jeg heller anbefale folk å benytte seg av nettsider som selger mp3-filer. De 10 telefonene telenor/amobil ramset opp støtter mp3-formatet, og veldig veldig mange flere telefoner støtter også mp3-formatet. allofmp3 er et eksempel på musikk-butikk som selger låter til en grei pris. Etter å ha lastet ned filene kan man spille de av både på pc'er, mobiler og mp3-spillere så mange ganger man måtte ønske. Altså: forbrukeren står fritt til å velge hvor og hvordan musikken skal spilles av!

 

Så inntil videre: ikke betal i dyre dommer for lusen kvalitet som bare kanskje virker... Drit i telenor, bruk andre aktører som har erfaring og ekspertise til å selge musikk.

6331555[/snapback]

 

Hvorfor betale til folk i russland når artistene i praksis ikke får noe av det uansett(?).

 

Ellers er jeg enig i at dette tilbudet er alt for skralt, 15 spenn for en sterkt begrenset sang i sjaber kvalitet? Det er jo et elendig tilbud.

 

AtW

Lenke til kommentar
Eneste lovlige tingen man kan gjøre er å kjøpe en hardcopy CD. Så må du ripen den, for så å overføre den til mobilen. Og grunnen til alt dette? Fordi platebransjen nekter å forandre seg selv om tiden gjør det. :roll:

6329549[/snapback]

Selv vil jeg heller anbefale folk å benytte seg av nettsider som selger mp3-filer. De 10 telefonene telenor/amobil ramset opp støtter mp3-formatet, og veldig veldig mange flere telefoner støtter også mp3-formatet. allofmp3 er et eksempel på musikk-butikk som selger låter til en grei pris. Etter å ha lastet ned filene kan man spille de av både på pc'er, mobiler og mp3-spillere så mange ganger man måtte ønske. Altså: forbrukeren står fritt til å velge hvor og hvordan musikken skal spilles av!

 

Så inntil videre: ikke betal i dyre dommer for lusen kvalitet som bare kanskje virker... Drit i telenor, bruk andre aktører som har erfaring og ekspertise til å selge musikk.

6331555[/snapback]

 

 

kan man bruke det på iTunes? :)

Lenke til kommentar
Tilbudspris

 

I sommer tar Telenor fem kroner for hver låt du laster ned. Men etter sommeren vil prisen øke til femten kroner per sang. Om du vil fylle opp telefonen din med musikk, er dette altså tiden å gjøre det på. Telenor satte torsdag ny rekord i antall nedlastinger, med 1230 nedlastede sanger.

Nå synes jeg ikke 5 kroner per låt er noen "løp og kjøp"-pris tatt i betraktning at kvaliteten er elendige 64kbit/s AAC, langt dårligere enn selv iTunes relativt dårlige kvalitet i forhold til CD. (Ikke det at CD er superdupert heller). Når låtene i tillegg er besudlet til med DRM ser jeg ikke poenget. At det kommer til å bli et ennå dyrere og dårligere kjøp til høsten ser jeg ikke på som noe salgsargument.

 

Kan man laste låtene ned via PC'en eller må man betale for brukt båndbredde til teleoperatøren i tillegg til prisen per låt?

 

Men er du på jakt etter de helt store musikkopplevelsene, anbefaler vi at du heller tar en tur i platesjappa og kjøper CD-er for pengene.

Tja, det er i det minste bedre enn elendig lydkvalitet, men pass på så man ikke går i fella og kjøper DRM-besudlet musikk der også.

 

Om du har for vane å høre på favorittlåta di gang etter gang i det uendelige, er det også verdt å merke seg at hver sang bare kan spilles av 10 000 ganger før den er "brukt opp".

Er det sant? Man kjøper musikk men får egentlig bare leie den?

 

Som et alternativ til Telenors musikkbutikk, kan du bruke for eksempel iTunes om du har en mobiltelefon som støtter dette programmet, eller en Windows-telefon og MSN sin musikkbutikk. Begge disse tjenestene gir deg musikk i bedre kvalitet, og med færre begrensninger. Og dessuten er de billigere.

Jeg ville ikke anbefalt noen av disse. Samtlige leverer DRM-besudlet musikk med store begrensninger i kvalitet, brukervennlighet og har høyst tvilsomme betingelser. (iTunes bryter f.eks norsk lov ved at de tilbyr hårreisende dårlige betingelser)

Lenke til kommentar

Tja, det er i det minste bedre enn elendig lydkvalitet, men pass på så man ikke går i fella og kjøper DRM-besudlet musikk der også.

 

Er det noe spesielt du tenker på som er dårlig med CD-mediet? Mitt inntrykk er at mediet i seg selv har meget gode kapabiliteter (i stereo), men at kvaliteten på CDer ofte er hemmet av hvordan de lages.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...