Gå til innhold

TEST: Nokia E60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjerm: 1,8 tommer
Den er vel heller 2,2", om ikke større.

 

Spesifikasjoner:

 

Skjerm: TFT, 262 000 farger

Ytre skjerm: STN, 65 000 farger

Oppløsning: 128 x 160 punkter,

96 x 96 punkter

 

OS: Nokia Series 40

SW-versjon: V 03.51 RM-178

Meny: Liste eller rutenett

Tekst: T9, vanlig skrivemåte

Ytterskjerm, feil oppsløning og feil OS? :nei:

 

Skjerm og menyer - 5
Hva mangler? 16,7M farger, kongeoppløsnig, Symbian 9.1 + S60 3rd, landskapsmodus og alt er med så hvorfor ikke 6?

 

 

Kommer sikkert med mer når jeg rekker å lese resten av testen. :p

Lenke til kommentar

Her har skjermspesifikasjonene til 6125 sneket seg inn. De blir luket vekk nuh!

 

Når det gjelder scoren så skyldes den at det finnes skjermer i samme prisklasse som er større, mer høyoppløste, samt at de samme telefonene har kjappere menyer. Sikter da spesielt til Nokia E61. Er klar over at forskjellen er rimelig slående, men poengsummen som ligger bak er ikke så spesielt mye svakere.

Lenke til kommentar

Dette virker jo som den perfekte telefon. Ikke kamera, ok batteri, gode nettverksmuligheter(inkludert wifi! :) og ikke alt for stor. Om man ikke har bruk for kamera, spill og forskjellige "nyttige" tullefunksjoner, er vel e60 et kjempevalg? For meg som ikke har tenkt til å brukte fullt så mye som 5000 virker denne så godt som perfekt. Hadde i utgangspunktet tenkt på n80, men den var enda større, hadde alt for dårlig batteri og kostet litt i meste laget. Ser at e60 er litt vel lang, men i lomma er det jo tykkelsen som har mest å si.

 

Hvorfor skal jeg, med de ønskene jeg har, ikke velge denne?

Lenke til kommentar
Når det gjelder scoren så skyldes den at det finnes skjermer i samme prisklasse som er større, mer høyoppløste, samt at de samme telefonene har kjappere menyer. Sikter da spesielt til Nokia E61.

6320494[/snapback]

Gidder du å nevne noen? Ikke PDAer.

E61 har større skjerm ja, det har den, men høyere oppløsning? :roll::roll:

Raskere?

Er klar over at forskjellen er rimelig slående, men poengsummen som ligger bak er ikke så spesielt mye svakere.

6320494[/snapback]

Jaja, det merker man :roll:

Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar
Her har skjermspesifikasjonene til 6125 sneket seg inn. De blir luket vekk nuh!

 

Når det gjelder scoren så skyldes den at det finnes skjermer i samme prisklasse som er større, mer høyoppløste, samt at de samme telefonene har kjappere menyer. Sikter da spesielt til Nokia E61. Er klar over at forskjellen er rimelig slående, men poengsummen som ligger bak er ikke så spesielt mye svakere.

6320494[/snapback]

Finnes det i det hele tatt noen rene mobiler på markedet med høyere oppløsning? Tror ikke det. Da er det vel heller ingen med høyere oppløsning i samme prisklasse.

 

Rart at dere også skriver at skjermen er stor, men senere i testen sier at skjermen har normal størrelse.

 

PS: Har ikke lest mye mer enn konklusjon enda, bare tenkte å svare her.

Lenke til kommentar

Må si jeg ikke kjenner meg igjen i denne testen.. Har hatt e60 helt siden den kom i butikken, og er strålende fornøyd. Etter min mening skal en telefon som får 3 i terningkast ha grundige mangler, noe jeg personlig ikke synes den har. Noen småfeil (som f.eks lite medfølgende programmer) har den jo, men ingenting graverende. Småfeil har da også testen deres:

 

E60 har heller ingen radio, verken nettradio via Wi-Fi eller vanlig radio.

 

Har du lyst å høre på musikk, må du ty til mp3-spilleren. Denne ligger gjemt langt inni menyen, og er ikke profilert i det hele tatt.

At mp3spilleren ikke er profilert i standardopsettet på en profftelefon er vel ikke så merkelig? Det tar deg ca 5 sekunder å legge snarvei til den i aktiv ventemodus. Og FYI: Wi-Fi nettradio-program ligger gratis på Nokias open source sider. Synes det er merkelig å gi telefonen 2 i "underholdning", bare fordi mp3spilleren og videospilleren ikke er profilert i standardoppsettet.

 

Sammenlignet med epostleseren på tastaturtelefonen E61, er epostleseren i E60 en tanke enklere. Telefonen støtter ikke webpost-leverandører som Hotmail eller Gmail, og det å skrive epost går langt tregere siden E60 ikke har fullt tastatur.
Hvordan kan det da ha seg at jeg leser gmailen min på min e60?

 

Og til Appendix: det finnes ingen grunner til å ikke velge den, med de ønskene du har. Ta deg en tur i butikken og sjekk at den passer i lommen din bare ;)

Lenke til kommentar
Gidder du å nevne noen? Ikke PDAer.

E61 har større skjerm ja, det har den, men høyere oppløsning?  :roll:  :roll:

Raskere?

6320777[/snapback]

Finnes det i det hele tatt noen rene mobiler på markedet med høyere oppløsning? Tror ikke det. Da er det vel heller ingen med høyere oppløsning i samme prisklasse.

6320848[/snapback]

 

Begge to glemmer Xcute DV1, som har høyere oppløsning enn både Nokia E61 og E60. Deretter viser et søk i mobilsøket at både E61 og N80 scorer høyere pga skjermstørrelse og kjapphet i menyene.

 

Må si jeg ikke kjenner meg igjen i denne testen.. Har hatt e60 helt siden den kom i butikken, og er strålende fornøyd. Etter min mening skal en telefon som får 3 i terningkast ha grundige mangler, noe jeg personlig ikke synes den har. Noen småfeil (som f.eks lite medfølgende programmer) har den jo, men ingenting graverende. Småfeil har da også testen deres:
...

At mp3spilleren ikke er profilert i standardopsettet på en profftelefon er vel ikke så merkelig? Det tar deg ca 5 sekunder å legge snarvei til den i aktiv ventemodus. Og FYI: Wi-Fi nettradio-program ligger gratis på Nokias open source sider. Synes det er merkelig å gi telefonen 2 i "underholdning", bare fordi mp3spilleren og videospilleren ikke er profilert i standardoppsettet.

 

Jeg vil ikke karakterisere klumpete form, uhåndterlig utforming, "liten" skjerm, dårlig høyttaler, treg Java-ytelse, mangel på kamera til videotelefoni og mangel på nytteprogrammer for småtteri, når målgruppen til E60 nettopp har behov for mange av disse funksjonene. Og sammenligner du med E61 på mange av de punktene, så kommer E60 til kort.

 

Det absolutt verdt å diskutere om en burde være så streng mot E60 for mangel på underholdningsfunksjoner. Men at den får en 2-er skyldes jo ikke bare at mp3-spilleren er utilgjengelig. Det går jo på at underholdning og moro konsekvent er nedprioritert. Du har som sagt ikke radio, spill eller andre morofunksjoner, og det følger ikke med spill eller nettradio.

 

Hvordan kan det da ha seg at jeg leser gmailen min på min e60?

6321363[/snapback]

 

Det er jo interessant. Når vi skulle sette opp eposten på E61 fikk vi spørsmål om vi ønsker å koble den til en hotmail-konto eller Gmail-konto. På E60 fikk vi ikke det. Hvor stiller du det isåfall inn?

Lenke til kommentar
Det er jo interessant. Når vi skulle sette opp eposten på E61 fikk vi spørsmål om vi ønsker å koble den til en hotmail-konto eller Gmail-konto. På E60 fikk vi ikke det. Hvor stiller du det isåfall inn?
Gå på innst.veiviser på hovedmenyen, velg e-post, så kan du velge blant mange mailer, blant annet hotmail og gmail.

 

Jeg vil ikke karakterisere klumpete form, uhåndterlig utforming, "liten" skjerm, dårlig høyttaler, treg Java-ytelse, mangel på kamera til videotelefoni og mangel på nytteprogrammer for småtteri, når målgruppen til E60 nettopp har behov for mange av disse funksjonene. Og sammenligner du med E61 på mange av de punktene, så kommer E60 til kort.
"liten skjerm" ? 2,2" er mer enn stort nok for meg, og hvis du i tillegg tar med at den har en syk oppløsning og er veldig skarp, så.. Treg java-ytelse kan det godt hende den har, men jeg har enda ikke merket noe til det, synes mobilen er veldig kjapp. Og når du drar frem målgrupper, så er målgruppen til e60 nettopp de som ikke har _lov_ til kamera på arbeidsplassen, noe som medfører at proffmobiler uten kamera er mer og mer vanlig. Hvordan kan du da si at dette er en mangel? Mangel på nytteprogrammer er også noe som kan løses lett ved litt innsats selv. Innrømmer selvfølgelig at det er svakt at de ikke følger med som standard. Men man må huske på at s60 3.rd er rimelig ny, så kommer mye spennende programvare etterhvert. Og vis meg den mobil med wlan som ikke er litt større enn vanlig?
Lenke til kommentar
Javaprogrammer?

Kjører ikke denne telefonen Symbian programmer?  Og er det ikke hastigheten på Symbian programmene som er mest interessante?  Og ikke hastigheten på Java program?

6321834[/snapback]

 

Et godt poeng. :)

 

Når vi tester Java-ytelsen, så er ikke det bare ment som en test av Java-ytelsen, men også av hastigheten på telefonen generelt. - Som oftest- så er hastigheten i Java-ytelsen en god indikasjon på hvordan telefonen ligger ytelsesmessig ellers.

Lenke til kommentar
Javaprogrammer?

Kjører ikke denne telefonen Symbian programmer?  Og er det ikke hastigheten på Symbian programmene som er mest interessante?  Og ikke hastigheten på Java program?

6321834[/snapback]

Jo, men amobil har ikke råd til å kjøpe programvare for testing av symbian-ytelse.

 

Levlex:

Ja, glemte Xcute. Nå må du forresten slutte å motsi deg selv. Står i testen at skjermen er stor, nå skriver du liten.

 

Synes det blir latterlig å gi denne en 3'er. Jeg er klart enig i at mobiler skal testes etter pris, men tror det er på tide at man og har ulike kriterier ut ifra hvordan telefon det er, dvs. kameramobil, fashion, proff, osv... Det å trekke E60 for mangel på kamera f.eks. blir jo for dumt..

Lenke til kommentar
"liten skjerm" ? 2,2" er mer enn stort nok for meg, og hvis du i tillegg tar med at den har en syk oppløsning og er veldig skarp, så.. Treg java-ytelse kan det godt hende den har, men jeg har enda ikke merket noe til det, synes mobilen er veldig kjapp.  Og når du drar frem målgrupper, så er målgruppen til e60 nettopp de som ikke har _lov_ til kamera på arbeidsplassen, noe som medfører at proffmobiler uten kamera er mer og mer vanlig. Hvordan kan du da si at dette er en mangel? Mangel på nytteprogrammer er også noe som kan løses lett ved litt innsats selv. Innrømmer selvfølgelig at det er svakt at de ikke følger med som standard. Men man må huske på at s60 3.rd er rimelig ny, så kommer mye spennende programvare etterhvert. Og vis meg den mobil med wlan som ikke er litt større enn vanlig?

6321858[/snapback]

 

Gode poenger, men etter å ha brukt E61 i tre uker, så ser jeg mange svakheter med E60. Og når da prisen er den samme, så er og blir E61 et bedre alternativ. Siden E61 ligger høyere opp i score er det naturlig at E60 legger seg under denne. :)

 

Tja, ta for eksempel i-Mate SP5. Den er vesentlig mindre og lettere enn E60 og har en -mye- mindre klumpete form.

 

Ps. E60 har ikke dårlig Java-ytelse. Det er bare det at de fleste konkurrerende telefoner, som E61 og SP5, har en langt bedre.

Lenke til kommentar
Synes det blir latterlig å gi denne en 3'er. Jeg er klart enig i at mobiler skal testes etter pris, men tror det er på tide at man og har ulike kriterier ut ifra hvordan telefon det er, dvs. kameramobil, fashion, proff, osv... Det å trekke E60 for mangel på kamera f.eks. blir jo for dumt..

6321868[/snapback]

 

Godt poeng! :yes:

 

Men tidligere forsøk, som feks. norske mobiltesten og tidligere også mobilen.no, lykkes ikke særlig med en slik inndeling fordi hvilken klasse en telefon tilhører fort kan bli veldig subjektivt og vanskelig å bestemme.

 

For å ta noen eksempler: Nokia 7280 er definitivt en designtelefon, og 9300 en proff kommunikator. Men hva med Sony Ericsson K750i? Er det en media-telefon, en kameratelefon, en profftelefon eller en dyr allrounder? Og hvor statisk skal kategoriene være? Og N70? Er det en profftelefon eller en underholdningstelefon?

 

Jeg syns det er en veldig spennende tanke. Men det vil være veldig vanskelig å gjennomføre. :)

 

Og det med kamera er jeg litt uenig i. Det ville ikke vært umulig for Nokia å legge en sperre på videotelefonikameraet slik at det ikke kunne ta bilder, men kun overføre videotelefoni. For med dagens videotelefonikvalitet er det liten sjans for at en vil kunne hente nevneverdig mye informasjon ut av bildene videofunksjonen overfører.

 

Jo, men amobil har ikke råd til å kjøpe programvare for testing av symbian-ytelse.

6321868[/snapback]

 

Jo, det har vi definitivt. Men vi kan ikke gå ut i fra at Ola Nordmann må svi av 600 kroner i ekstra programvare for å kunne bruke sin nye Nokia E60 som en fullverdig profftelefon. Derfor må vi reagere på det.

 

E61 kommer jo for eksempel med langt mer programvare under panseret.

 

Ja, glemte Xcute. Nå må du forresten slutte å motsi deg selv. Står i testen at skjermen er stor, nå skriver du liten.

 

Jeg skriver "liten" med "". Beklager hvis det ble misforstått, men meningen med det var å illustrere at skjermen i E60 er mindre enn den i E61.

Lenke til kommentar
Godt poeng! 

 

Men tidligere forsøk, som feks. norske mobiltesten og tidligere også mobilen.no, lykkes ikke særlig med en slik inndeling fordi hvilken klasse en telefon tilhører fort kan bli veldig subjektivt og vanskelig å bestemme.

 

For å ta noen eksempler: Nokia 7280 er definitivt en designtelefon, og 9300 en proff kommunikator. Men hva med Sony Ericsson K750i? Er det en media-telefon, en kameratelefon, en profftelefon eller en dyr allrounder? Og hvor statisk skal kategoriene være? Og N70? Er det en profftelefon eller en underholdningstelefon?

 

Jeg syns det er en veldig spennende tanke. Men det vil være veldig vanskelig å gjennomføre.

Ja, skjønner at dette er noe som er veldig vanskelig å gjennomføre. Beklager og at jeg klager på dagens system uten konkrete forslag til nye ordninger, men jeg bare mener at på en eller annen måte må kriteriene i testen ikke bare avhenge av prisen..

 

Jo, det har vi definitivt. Men vi kan ikke gå ut i fra at Ola Nordmann må svi av 600 kroner i ekstra programvare for å kunne bruke sin nye Nokia E60 som en fullverdig profftelefon. Derfor må vi reagere på det.

Okay. Når jeg tidligere tipset dere om SPmark sa dere at budsjettet var grunnen til at dere ikke tok i bruk det benchmark-programmet.

 

 

:)

Lenke til kommentar
Jo, det har vi definitivt. Men vi kan ikke gå ut i fra at Ola Nordmann må svi av 600 kroner i ekstra programvare for å kunne bruke sin nye Nokia E60 som en fullverdig profftelefon. Derfor må vi reagere på det.

Okay. Når jeg tidligere tipset dere om SPmark sa dere at budsjettet var grunnen til at dere ikke tok i bruk det benchmark-programmet.

 

 

:)

6321958[/snapback]

 

Ok, her har vi tydeligvis snakket forbi hverandre.

 

Nei, det stemmer at vi foreløpig har valgt å ikke bruke SPmark. Det vi derimot trolig kommer til å bruke er den nye allrounder-benchmarken fra Jbenchmark, som er ventet å komme nå til sommeren. :)

Lenke til kommentar
Jo, det har vi definitivt. Men vi kan ikke gå ut i fra at Ola Nordmann må svi av 600 kroner i ekstra programvare for å kunne bruke sin nye Nokia E60 som en fullverdig profftelefon. Derfor må vi reagere på det.

 

Men dette er jo IKKE en telefon for Ola Nordmann. Det er en bedriftstelefon. Vi kjører feks. Seven for push mail. Dette er et Symbian program. Det hadde vært svært nyttig for oss å vite om dette kjører rasekere på E60 enn på feks. N70

 

Hva med å få med dette når derre tester E70?

Lenke til kommentar

hmmm da blir det en E60 på meg. Testen overbeviste meg faktisk. Ikke spiller jeg spill, ikke tar jeg bilder med mobiltlf, og ikke hører jeg på musikk med mobiltlf.

 

Relativt kjapp mobiltlf, med høy oppløsning på skjerm og ikke for bred gjør denne perfekt for meg. Vurderte SE M600i en stund, men den har ikke Wlan , pluss at jeg har noen minnebrikker som jeg kan benytte i E60.

 

Jeg er ikke noen "proff"-bruker, men behovet for å koble meg opp mott nett for å gjøre en del mindre oppgaver er det viktigste, og da er vel denne perfekt skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...