Gå til innhold

Seagate lanserer NAS-løsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

utifra min erfaring med maxtor disker, så vil eg gjerne vite om det er maxtor eller seagate kvalitet ja =)

NAS løsninger pleier stortsett å koste endel desverre, men det fine med dei er jo at det er praktisk å ha med seg, og slepper styret med konfigurering visst en f.eks skulle ha brukt en pc til samme rolla

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg synes prisen er for høy. 5000kr for 500GB er dyrt! .. selv om det går an å bygge den ut og den har Gbit ethernet-tilkobling.

 

Jeg kunne tenkt meg en helt annen design på slike enheter. F.eks omtrent samme form som en av shuttle sine SFF-PC'er bare at alt "unødvendig" er kuttet ut. F.eks med en strømsparende prosessor, en minneplass og 10 SATA-tilkoblinger, en PSU og en 12cm vifte som drar luft gjennom sysyemet. Og selvfølgelig plass for 2*5 harddisker plassert på tvers slik at vifta drar luft forbi dem alle. Samt myke oppheng og lyddempede kabinettsider. Og et par 1Gbit/s nettverkstilkoblinger. Det som ikke trengs er plass til en varm CPU og tilhørende kjøleløsning, CD-rom, PCI/PCIe-port, osv. Så kunne man hatt denne boksen stående ved siden av PC'en eller i et kott en eller annen plass i huset som filserver. Hvis vi tenker på hva shuttle's SFF-PC'er koster og at dette er en svært enkel utgave så tror jeg prisen kunne kommet under 2000kr med CPU og litt minne. Så kunne man lagt inn den programvaren man selv ønsker og hatt en billig filserver med inntil 10 disker. Høres dette fristende ut? Kanskje jeg skulle starte bedrift og lage noe sånt? :p

Lenke til kommentar

Om man skal ha et NAS med grei ytelse som skal kunne serve flere samtidige brukere så tipper jeg at man enten må inn med en relativt hot cpu, eller hardware raid... Med slike priser som blir nevnt her tipper jeg at det er små og mellomstore bedrifter som er de potensielle kundene, og ikke "meg og deg".

 

men for hjemmebrukerne så ville garantert Simen1's løsning holde i massevis :) (og, ja, jeg hadde kjøpt om du startet produksjon! :) )

Lenke til kommentar
Har ihvertfall samme design som serie III modellene til Maxtor. Får bare håpe at resten av greia henger med siden den har Gbit, min NSLU2 fungerer utmerket bortsett ifra at den er treg når det gjelder store datamengder.

6319804[/snapback]

 

 

Og det designet er drit-stygt. Syntes II-serien er mye mer stil rein å se på...

 

Kanskje derfor jeg også kjøpte meg Onetouch II 200GB ;)

 

Frankie

Lenke til kommentar

Det finnes også endel som ikke vil ha en PC stående på 24/7 men som godt kunne tenke seg en "felles" lagring for hele familien - tror nok etterhvert at "alle" vil ha en eller annen form for dette etterhvert der familiens dokumenter digitale sertifikater m.m. ligger lagret (som da også er tilgjengelig ifra internett noe som til dels er vanskelig uten å sette opp ftp e.l. pr d.d)

Lenke til kommentar

Jeg har også inntrykk av at Seagate produkter har bedre omdømme enn Maxtor som harddisk merke. Jeg er også nysgjerrig på om dette Maxtor produktet har glede av Seagate kvaliteten ennå! Min magefølelse er at dette foreløpig er et rent Maxtor produkt, men jeg har absolutt ingen innsikt på dette.

 

Jeg håper det er Seagate kvaliteten som vinner frem på produksjonslinjene til den nye kjempeprodusenten (-e).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...