Gå til innhold

Ikke driv hasardspill med feriebildene!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva gjør det om ikke bildene varer i 70 år.

Jeg har jo fortsatt bildefilene, og kan da skrive de ut igjne om 20 år om de er falmet ;-)

Jeg har selv skrevet ut mange bilder, de eldste utskriftene er vel ca 5 år gamle.

Jeg har de enten i album eller i ramme, og har ikke vært noe synlig falming på noen av de.

Skulle det derimot skje, så skriver jeg de ut på ny ;-)

Lenke til kommentar

Jeg har selv testet holdbarheten på hjemmeprintede bilder, jeg laget 2 sett på forskjellig papir, det ene settet la jeg i album, og det andre hang jeg på veggen der jeg har mine andre bilder (utsatt for sollys minst 6 timer om dagen).

Lot de henge der en måned og sammenliknet så bildene.....

 

Jeg printet ut på diss papirtypene (alle i 10x15cm):

 

-Kodak Royal Blank (lab papir, ikke blekk)

-Kodak Picture Maker Papir (sublimeringsprinter)

-Canon Photo Paper Pro

-Kodak Ultima PhotoPaper

-Knips Fotopapir

-Standard kopipapir

 

Når jeg tok bildene ned fra veggen, og sammeliknet, hadde så godt som alle blekkskriver bildene falmet mer enn akseptabelt, mens Kodak PictureMaker papirert lå på andre plass, og Royal (lab papiret, kopiert på tradisjonelt vis) hadde så vidt mistet farge.... Benyttet orginal blekk fra Canon, med Pixma 3000.

 

Skal se om jeg finner frem bildene, skanner dem og legger dem ut så kan dere se selv.

Lenke til kommentar
Men det er god grunn til å advare mot pirat-blekk!!

Det kan rote det skikkelig til for skriveren/skrivehodene.

6318128[/snapback]

 

Ditte kan eg bekrefte, då eg fekk inn printere med uorginalt blekk og tette skrivehoder i den forrige jobben min.

Lenke til kommentar
Hva gjør det om ikke bildene varer i 70 år.

Jeg har jo fortsatt bildefilene, og kan da skrive de ut igjne om 20 år om de er falmet ;-)

Jeg har selv skrevet ut mange bilder, de eldste utskriftene er vel ca 5 år gamle.

Jeg har de enten i album eller i ramme, og har ikke vært noe synlig falming på noen av de.

Skulle det derimot skje, så skriver jeg de ut på ny ;-)

6317979[/snapback]

 

Du må huske å lagre bildene i et åpent format (JPEG eller PNG etc), for om 70 år kan det være ganske strevsomt å åpne et Nikon RAW-bilde!

 

Du må også huske å ta ferske kopier av filene med jevne mellomrom - levetiden på media (cd-rom, dvd, harddisk) er begrenset.

 

Og for all del - det er bra å skrive ut bilder med kvalitetsblekk som varer lenger. Men filene varer lengst og helt uten kvalitetstap dersom vi tar godt vare på dem!

Lenke til kommentar
Hva gjør det om ikke bildene varer i 70 år.

Jeg har jo fortsatt bildefilene, og kan da skrive de ut igjne om 20 år om de er falmet ;-)

Jeg har selv skrevet ut mange bilder, de eldste utskriftene er vel ca 5 år gamle.

Jeg har de enten i album eller i ramme, og har ikke vært noe synlig falming på noen av de.

Skulle det derimot skje, så skriver jeg de ut på ny ;-)

6317979[/snapback]

 

Du må huske å lagre bildene i et åpent format (JPEG eller PNG etc), for om 70 år kan det være ganske strevsomt å åpne et Nikon RAW-bilde!

6338015[/snapback]

 

Ironi får jeg håpe....:ermm:

Lenke til kommentar
Hva gjør det om ikke bildene varer i 70 år.

Jeg har jo fortsatt bildefilene, og kan da skrive de ut igjne om 20 år om de er falmet ;-)

Jeg har selv skrevet ut mange bilder, de eldste utskriftene er vel ca 5 år gamle.

Jeg har de enten i album eller i ramme, og har ikke vært noe synlig falming på noen av de.

Skulle det derimot skje, så skriver jeg de ut på ny ;-)

6317979[/snapback]

 

Du må huske å lagre bildene i et åpent format (JPEG eller PNG etc), for om 70 år kan det være ganske strevsomt å åpne et Nikon RAW-bilde!

6338015[/snapback]

 

 

Jeg tror nok det er andre problemer som plager meg om 70 år.

Som senilitet og dårlig syn ;-)

 

Men programvare for å kunne håndtere bildene er nok det minste problemet.

Poenget mitt er at levetid på utskiftene er ikke det største problemet slik jeg ser det...i diskusjonen på blekktyper....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...