Gå til innhold

Omtale av Rush for Berlin (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff, burde det blitt laget en egen katogori for andre verdenskrigs spill? Men men, god omtale. Selv synes jeg det er så ekstremt urettferdig for tyskerne å bli stemplet på hele tiden som ''the bad guys''. Selv om de var det, så var de ikke det fra en tysker's standpunkt. Sist gang jeg spilte et WW2 RTS var vel Sudden Strike.

 

Men men, får håpe at en happy day at spill utviklere kan utvikle en kampanje hvor man kan spille Tysker, uten at utviklerne blir stemplet på som Nazister.

Lenke til kommentar

Jeg har svart på en lignende tråd tidligere, men kan legge ut mine synspunkter på denne saken.

 

Jeg er ikke for at akse-kampanjer i skytespill. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å kjempe for et regime som fremmer grusomme mål(kanskje jeg er sta, men liker å leve meg inn i spill).

 

At tyskerne var "the bad guys" under krigen, kan vel neppe diskuteres. Mange ønsker å spille som tysk soldat fordi "ikke alle tyskere var nazister". Selvsagt var ikke alle det, men man må være forsiktig med å legge all skylden for krigsforbrytelsene på Hitler, Himmler og de andre nazi-lederne.

 

Store deler av Wehrmacht delte Hitlers syn på mange områder, ikke minst i det perverse hatet mot bolsjevismen. Forestillingen om "Rassenkampf" (rasekrig) ga det russiske felttoget et spesielt preg som ikke tidligere var sett i historien. Mange historikere hevder nå at nazi-propagandaen så effektivt hadde umenneskeliggjort russerne i Wehrmachts øyne at den var moralsk bedøvet. Kanskje den beste målestokken for vellykket indoktrinering var den knapt eksisterende opposisjonen innen Wehrmacht mot massedrapene på jøder.

 

Den graden av uvitenhet som mange offiserer og soldater påropte seg etter krigen, er nokså vanskelig å godta etter alt bevismateriale som har dukket opp fra deres egne arkiver. For eksempel samarbeidet hovedkvarteret til 6 armé med SS Sonderkommando, som fulgte hakk i hæl på dem fra Ukrainas vestgrense til Stalingrad. Ikke bare var stabsoffiserene godt klar over kommandoens aktiviteter, de forsynte den til og med med tropper som skulle ta del i oppsamlingen av jøder i Kiev, og transportere dem til ravinen i Babij Jar.

 

Mange tyskere som kjempet for Wehrmacht under krigen, har vanskeligheter med å skjønne hvordan de kunne støtte et regime som gjennomførte slike forbrytelser. For eksempel ble Prins Dohna, som var i 60. mekaniserte infanteridivisjon, sjokkert over sin egen kynisme da han leste dagboken sin om igjen mange år senere:

"I dag virker det umulig å forstå at jeg kunne ha tillatt meg selv uten protest av å bli fanget opp av denne stormannsgalskapen, men vi var styrt av en følelse av å være en del av en enorm krigsmaskin som rullet uimotståelig mot øst og mot kommunismen."

 

Jeg mener at det er viktig at tyskere presenteres som det de virkelig var under krigen, "the bad guys". Noe annet ville være respektløst overfor alle de millioner som ble offer for deres misgjerninger, og det ville skape forvirring blant folk som ikke vet så mye om den annen verdenskrig.

 

 

 

Dersom noen skulle være interessert i å lære mer om emnet, anbefaler jeg "Stalingrad" av Anthony Beevor på det varmeste.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
Jeg har svart på en lignende tråd tidligere, men kan legge ut mine synspunkter på denne saken.

 

Jeg er ikke for at akse-kampanjer i skytespill. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å kjempe for et regime som fremmer grusomme mål(kanskje jeg er sta, men liker å leve meg inn i spill).

 

At tyskerne var "the bad guys" under krigen, kan vel neppe diskuteres. Mange ønsker å spille som tysk soldat fordi "ikke alle tyskere var nazister". Selvsagt var ikke alle det, men man må være forsiktig med å legge all skylden for krigsforbrytelsene på Hitler, Himmler og de andre nazi-lederne.

 

Store deler av Wehrmacht delte Hitlers syn på mange områder, ikke minst i det perverse hatet mot bolsjevismen. Forestillingen om "Rassenkampf" (rasekrig) ga det russiske felttoget et spesielt preg som ikke  tidligere var sett i historien. Mange historikere hevder nå at nazi-propagandaen så effektivt hadde umenneskeliggjort russerne i Wehrmachts øyne at den var moralsk bedøvet. Kanskje den beste målestokken for vellykket indoktrinering var den knapt eksisterende opposisjonen innen Wehrmacht mot massedrapene på jøder.

 

Den graden av uvitenhet som mange offiserer og soldater påropte seg etter krigen, er nokså vanskelig å godta etter alt bevismateriale som har dukket opp fra deres egne arkiver. For eksempel samarbeidet hovedkvarteret til 6 armé med SS Sonderkommando, som fulgte hakk i hæl på dem fra Ukrainas vestgrense til Stalingrad. Ikke bare var stabsoffiserene godt klar over kommandoens aktiviteter, de forsynte den til og med med tropper som skulle ta del i oppsamlingen av jøder i Kiev, og transportere dem til ravinen i Babij Jar.

 

Mange tyskere som kjempet for Wehrmacht under krigen, har vanskeligheter med å skjønne hvordan de kunne støtte et regime som gjennomførte slike forbrytelser. For eksempel ble Prins Dohna, som var i 60. mekaniserte infanteridivisjon, sjokkert over sin egen kynisme da han leste dagboken sin om igjen mange år senere:

"I dag virker det umulig å forstå at jeg kunne ha tillatt meg selv uten protest av å bli fanget opp av denne stormannsgalskapen, men vi var styrt av en følelse av å være en del av en enorm krigsmaskin som rullet uimotståelig mot øst og mot kommunismen."

 

Jeg mener at det er viktig at tyskere presenteres som det de virkelig var under krigen, "the bad guys". Noe annet ville være respektløst overfor alle de millioner som ble offer for deres misgjerninger, og det ville skape forvirring blant folk som ikke vet så mye om den annen verdenskrig.

 

 

 

Dersom noen skulle være interessert i å lære mer om emnet, anbefaler jeg "Stalingrad" av Anthony Beevor på det varmeste.

6315746[/snapback]

 

 

Off topic ;) :

 

Jeg synes strengt talt det ikke burde være lov til å spille Sovjetunionen i spill heller med tanke på de forferdelige massakrene på blant annet 4000 polske offiserer i Katyn-skogen. Sovjetunionen drepte også folk i sine arbeidsleirer og mellom 20-30 millioner døde i Gulag-leirene til Sovjetunionen, alle som tviler bør lese Anne Applebaums "Gulag". Jeg må si jeg begynner og bli lei av at folk sier det ville være "umoralsk" og la folk spille tyskerne i FPS-spill og i andre sjangrer, når man ser at kommunistene(Sovjet) blir forskjellsbehandlet. Spør du meg er dette kvalm dobbeltmoral :thumbdown:

Lenke til kommentar

jeg digger spill der man kan spille som tysker. Synd å si det men de hadde mange av de beste og kuleste våpnene. Synd att det ikke finnes noen fps spill hvor man kan spille og oppleve krigen fra tysk side. Samme gjelder filmer, filmer er nesten altid fra de "snilles" side :(

En av de beste filmene jeg har sett er "Das boot" sinnsykt fet film, og den handler om en tysk ubåt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...