Gå til innhold

Diskuter ukens Donald! (Nå:nr. 24 oppd. 17.06-07)


Anbefalte innlegg

Hvorfor denne tråden?

I denne tråden tenkte jeg vi kunne diskutere ukens Donald, og si våre meninger om det. Hver uke kommer jeg eller noen andre til å skrive litt om hver enkelt historie og si sin mening om det. Jeg har fått det inntrykket av at det er en del Donald Duck & Co tilhengere her og derfor denne tråden så vi kan diskutere hvordan vi synes historiene er denne uken og gi vår karakter på historiene.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg tror også at presentasjonene kan hjelpe en som ikke er sikker på om han skal kjøpe denne ukens Donald til å bedømme om han vil kjøpe det eller ikke.

 

Men jeg vil ikke lage noe svære greier altså! Må jeg lage noe så svært som du laget i ditt andre innlegg for å diskutere? Hva mener du?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hver måned vil det forøvrig bli laget en avstemning hvor man kan stemme på hvilken historie man syntes var best i måneden før!

 

Link til alle ukenes presentasjoner:

Donald Duck & Co - nr. 24 | 6.2/10 - Anbefales! Don Rosa - historie!

Donald Duck & Co - nr. 25 | 6.5/10

Donald Duck & Co - nr. 26 | 6.2/10

Donald Duck & Co - nr. 29 | 6.8/10

Donald Duck & Co - nr. 37 | 6.5/10 - Anbefales! Historie med tegninger av Arild Midthun.

 

2007:

Donald Duck & Co - nr. 1 | 5.7/10 - Historie med tegninger av Arild Midthun.

Donald Duck & Co - nr. 2 | 7.1/10

Donald Duck & Co - nr. 3 | 4.5/10

Donald Duck & Co - nr. 4 | 6.2/10 - Historie med tegninger av Arild Midthun

 

Donald Duck & Co - nr. 23 | 6.8/10 - Donald har bursdag! Inneholder historie av Carl Barks

Donald Duck & Co - nr. 24 | 7.3/10

 

 

Mal på hvordan jeg vil ha presentasjonen av hvert ukes Donald:

*************************

" når du skriver en presentasjon. De er bare her for at du skal skille fra kommentarer jeg skriver (for å forklare hva som skal skrives på de forskjellige plassene) og det som alltid skal stå der.>

 

Donald Duck & Co nr. xx

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Ukens historier:

 

-

 

Manusforfatter:

Tegninger:

Omhandler:

Sider: (s. - )

Min poenggivning:

 

 

 

 

 

- ()

 

Manusforfatter:

Tegninger:

Omhandler:

Sider: (s. - ) /

Min poenggivning:

 

 

 

 

 

 

 

Så hva synes du om ukens Donald? Skriv dine meninger om historiene her!

************************

Her får dere "malen" i kodeform:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

For å se et eksempel på hvordan dette kan være i praksis, ta en titt på det neste innlegget i denne tråden :) .

 

Viktig melding til alle (om spoiler):

Alt som på noen måte kan røpe handlingen og dermed ødelegge leseres glede ved å lese bladet skal postes i spoiler til og med Søndag, den uken bladet kom i butikkene. Det vil si at diskusjon, som kan røpe handling, rundt historier fra nr 24 i uke 24, skal postes i spoiler til Mandag i uke 25. Meninger som på ingen direkte måte røper handling trenger ikke være i spoiler. Jeg ser helst at abonnenter ikke sier sin mening om bladet i uke 25, før vi faktisk er i uke 25, ber om forståelse for dette.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Donald Duck & Co nr. 24

 

donald_24.JPG

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Ukens historier:

 

Donald Duck - Ivrige supportere

 

Manusforfatter: Paul Halas

Tegninger: Rodrigues (Vicar er oppgitt som tegner i bladet, men dette er feil.)

Omhandler: Donald og nabo Jensen.

Sider: 12 (s. 4 - 15)

Min poenggivning: 7/10

 

 

Det er VM og Andeby er selvfølgelig kvalifisert, Donald pynter opp huset til fotballfest og Jensen gjør det samme. Det fine med denne historien er at du i starten tror at dette kommer til å bli en kamp om hvem som pynter best som det som regel er, men her er manusforfatteren flink og overrasker. Donald blir nemlig ikke arg på Jensen fordi han har pyntet penere, neida han gratulerer Jensen og går igjen. Hemmeligheten er at Donald har gjemt unna penger så han kan dra til VM, nevøene er sendt på hakkespettleir så er alt er klart for avreise, men på flyet til VM oppstår det problemer, da Jensen ikke særlig overraskende er på samme fly før avgang. Etter at de har kranglet om historiske fotballresultater blir de hevet ut av to sikkerhetsvakter og de får ikke ta fly ut av Andeby. Begge to får selvfølgelig ideen om å snike seg på toget med løsskjegg, men det går heller ikke særlig bra når de avslører hverandre med å krangle igjen. Andeby Stadion har derimot løsningen og begge to går selvfølgelig dit. Problemet er at de nok en gang på tribunen støter på hverandre og nok en gang begynner å krangle, denne gangen får det alvforlige følger. De krangler seg ned der hvor en ansatt har fått streng beskjed av sjefen sin om å ikke skru på skjermen før han sier fra og ikke høyere enn "Medium" for da eksploderer skjermen. De dulter borti vedkommende som noen strakser senere våkner til liv når det blir gitt beskjed om å starte monitoren, siden han har fått seg en smell og ikke husker noe skrur spaken til "høy" noe som gjør at ingen får se kmapen siden skjermen eksploderer.

Etter dette blir Donald og Jensen lei av å krangle og forbereder seg på å se kampene foran hver sin TV. Donald har derimot helt i starten av historien glemt å slå av en gasskran som han brukte til å blåse opp en ballong tidligere på dagen, så du kan jo gjette hva som skjer når han tenner en fyrstikk. BOOM!

Jensen blir rasende. Midt i nok en krangel oppdager de at fotballkampen hvert øyeblikk begynner og de må finne en asteløsning.

I de neste bildene ser vi Donald og Jensen sammen i godt humør, og de jubler sammen over hvert et mål Andeby får. I de siste bildene får vi avslørt at de sitter utenfor en TV -butikk, som viser VM på TVene de selger, jeg var ganske sikker på at de ville prøve å havne i fengsel så den slutten overrasker også litt.

En lykkelig slutt altså.

 

Personlig synes jeg denne tegnestilen er glimrende og den passer godt til historien. Tegningene til Rodrigues faller altså meget i smak. Flotte tegnede ansiktsutrykk og "statister". Og det er tegnet i en ren og pen stil. Manuset/historien vil jeg si er midt på treet+, manuset får et plusspoeng fordi historien overrasker litt i starten og slutten.

 

 

Hakkespettene - Parkbøllene

 

Manusforfatter: Gorm Transgaard

Tegninger: Marsal

Omhandler: Ole, Dole, Doffen og "parkbøllene (tre bøllete typer)"

Sider: 7 (s. 18 - 24)

Min poengivning: 3/10

 

 

Hakkespettene har sin årlige søppelplukkerdag og Ole, Dole og Doffen får den vanskeligste oppgaven. Nemlig å rydde i Andebyparken. Mens de rydder dukker parkbøllene opp som terger de tre guttene, og de smeller blant annet tre kinaputter inn i en pose med søppel og den begynner å brenne, noe Ole, Dole, Doffen må slukke. I mens går bøllene fra de og begynner å snakke om hvordan de skal få gjort noe skikkelig ille mot guttene, bak en busk like foran et høyt gjerde. Busken begynner å brenne på grunn av en papirbit som har blåst fra ilden guttene prøver å slukke. Så de blir stengt inne mellom de brennende buskene og det høye gjerdet. Nevøene til Donald nøler ikke med å finne en løsning så de blir reddet. Historien slutter lykkelig og guttene får låne rullebrettene av bøllene, og bøllene må rydde opp i parken, til gjengjeld sier ikke guttene noe til brannsjefen om at det var bøllene som var skyld i brannen.

 

En historie som mangler spenning og du vet hele tiden hva som kommer til å skje, manusforfatteren gjør ingen grep for å gjøre dette til en annerledes historie, og det er rett og slett den samme gamle historien vi kjenner om bøllene som får som fortjent og som blir snille fordi ODD redder dem.

Tegningene er heller ikke noe ekstraordinært, og det er rett og slett ikke noe liv i tegningene. Du får ikke den gode føelsen når du leser denne historien av å se på tegningene. Rett og slett ingen ekstraordinær historie.

 

 

Donald Duck - Tilbake til utgangspunktet

 

Manusforfatter: Terry Laban

Tegninger: Massarolli

Omhandler: Donald og Dingsusordenenen.

Sider: 8 (s. 31 - 38)

Min poenggivning: 5/10

 

 

Historien starter ved at Donald sløver i sofaen foran TVn og kjeder seg. Han bestemmer seg for å gå en tur og går forbi klubbhuset til den hemmelige "Dingsusordenen". Donald bestemmer seg for å bli medlem for å finne ut hva den hemmelige klubben gjør og er sikker på at livet ville blitt mye mer spennende om han var medlem. En "dørvakt" sier til han at han må gjøre seg fortjent til å slippe inn og må skaffe han en slegge fra uret til det gamle rådhuset. Donald klarer oppdraget og får nå komme inn lobbyen, men ikke lenger, da må han utføre enda et oppdrag. Oppdraget er å fotografere den gamle kjendisen "Lena Lova" som spilte inn sin siste film for 30 år siden. Donald klarer også dette. Men enda en ting må gjøres før han slippes inn i det innerste rommet og det er å fikse krana, også dette klarer Donald til tross for at han må innom et ganske skummelt strøk for å få tak i det riktige utstyret. Nå kan han endelig bli ridder i "Dingsusordenen" og blir tatt inn i det innerste rommet. I det rommet er det rett og slett en TV og noen godstoler og Donald er rett og slett tilbake ved utgangspunktet til historien...

 

Vet ikke helt hva jeg skal si om denne historien. Jeg føler ikke at jeg har lest dette veldig mange ganger før når jeg leser det, selv om handlingen er noe forutsigbar, men jeg kjedet meg like mye gjennom denne historien som Donald gjorde på starten og slutten. Heller ikke i dette tilfellet trekker tegningene opp.

 

Pluto - Litt av en dag!

 

Manusforfatter: Pat & Carot McGreal

Tegninger: Ferioli

Omhandler: Pluto

Sider: 10 (s. 41 - 50)

Min poenggivning: 6/10

 

 

Mikke skal fikse taket og bærer inn alt det nødvendige når alt det er gjort glemmer han å lukke porten. Men Pluto faller ikke for fristelsen, han vil heller ta en lur, men så var det den plagsomme nabokatta...

Nabokatten spiser av maten til Pluto og dette kan ikke Pluto akkseptere, så Pluto jager katten gjennom hagene til naboene, inn i byen og forbi en rastaurant hvor restene til maten blir tømt i søpla utenfor. Pluto bråbremser når han kjenner den gode duften og gidder ikke bry seg mer om katten, men tar heller og graver seg ned i søppelkassen for å spise.

Noen søppeltømmere kommer og tømmer søpla og oppdager ikke Pluto og han blir tatt bak hvor alt det andre søppelet er. Så blir søpla tømt på søppelplassen, hvr Pluto oppdager de herligste dufter, og han får til og med tre nye venner! Tre løshunder som akksepterer han med det samme. Pluto tenker som så at han sikkert får oppleve mange eventyr med de nye vennene, men de er mer opptatt av mat... Så de andre hundene "raner" en pølseselger, noe Pluto ikke vil, pølseselgeren misforstår og tenker at Pluto er i samme "banden" og gir han til en hundefanger, på grunn av ulingen til Pluto i hundefangerbilen hører ikke sjaføren sirenene til en imøtekommende politibil like rundt hjørnet, noe som fører til at de kræsjer. Politimennene tror ikke på hundefangeren om at han ikke hørte de på grunn av en hund før Pluto deiser ned i hodet på hundefangeren, dermed er det på'n igjen. Pluto også hundefanger og politi løpende etter. På veien løper Pluto forbi en bank og kræsjer i ranerne som politimennene skulle fange. Politiet er dermed ute av jakten og kun hundefangeren henger enda med. Men så er Pluto så heldig og får øye på en lastebil og klarer å hoppe opp i den og unnslipper.

Så ser vi Mikke på taket som først nå kommer på at porten er åpen og tenker som så at Pluto har stikki av (noe han jo gjorde) kjapper seg ned og tror det værste, men ser at Pluto ligger der han skal og gir han ros og sier at han som belønning skal bli tatt med på en riktig lang tur...

 

Jeg er ikke noen tilhenger av disse Pluto -historiene, men denne synes jeg skiller seg litt ut fra de jeg har lest før. Historien overrasker faktisk ganske mye utover i historien og tar innimellom noen små vendinger som gjør at man kan bli litt overrasket. Men dette er heller ikke noen panghistorie og er som de fleste andre Donald -historier litt midt på treet. Tegningene er heller ikke noe som drar opp og er helt greie.

 

Onkel Skrue - Fangen i Sølvdalen (del 3 av 3)

 

Manusforfatter: Don Rosa

Tegninger: Don Rosa

Omhandler: Onkel Skrue, Gylne Gulda, Wyatt Earp, Bat Masterson, Roy Bean, Butch Cassidy, Sundance Kid og Sleipe-Simon.

Sider: 11 (s. 54 - 64) / 33 sider.

Min poengivning: 10/10

 

 

Skrue har "kindappet" Gylne Gulda for å lære henne hvor hardt det er å være skjerper og så hun skal forstå hvor mye de har sliti for å grave opp gull som hun stjeler. Men Wyatt Earp, Roy Bean og Bat Masterson prøver å befri henne, men Skrue er ikke akkurat en lett kar å overvinne og alle blir overrumplet. Men det Skrue ikke visste mens kampen mellom han og lovens tre mest berømte menn pågikk var at Sundance Kid og Butch Cassidy snek seg rundt og tok Gulda og skrinet til Skrue som inneholdt strutseggullklumpen, skjøtet og en hårlokk til Gylne Gulda. Så Skrue tar opp jakten på de, med noen kronhjorter, men bandittene skyter mot han og utløser et stort snøskred. Det er her vi er fremme ved starten av dagens del...

 

 

Snøraset med Skrue og kronhjortene i teten på et stort isflak/snøflak braser nedover fjellsiden mot klondikeelva som er mer enn uttrygg nok allerede når snøraset møter elva går det som det må gå, isen deler seg i store flak og flyter i stor fart ned til fossen. Sundance mister skrinet og for så vidt Gulda også, Gulda er oppsatt på å få tak i skrinet og hopper fra isflak ti isflak til hun omsider er fremme. Skrue som ser dette rasker på for å redde Gulda og skrinet som står på et isflak langt fra noen andre isflak, på vei mot fossen.

Akkurat i det Gulda er på vei til å dette ned fossen og ta farvel med livet er Skrue der han har bindt seg til et tau som kronhjortene har tak i og kronhjortene drar de opp. Men Butch og Sundance og hundene deres er enda på vei mot fossen og Gulda sier Skrue må redde de. Han og Gulda "rir" tilbake på en kronhjortene tar hundene og drar tilbake igjen. Butch og Sundance? Vel de havner i fossen for så å havne i Dawson, levende, sammen med en mengde isflak som senker Sleipe-Simons elvebåt. Dermed er det tilbake til Sølvdalen hvor Skrue holder til. Men Wyatt, Bat og Roy gjemmer seg inne, noe Gulda vet når hun kommer inn før Skrue, for å bedre oddsen til Bat, Wyatt og Roy, kysser hun Skrue som blir helt paralysert og enkel å slå ned. Gulda får igjen tak i skrinet og lovens menn er også fornøyde som har reddet Gulda.

Gulda og de "levende legendene" skal til og dra og Gulda åpner skrinet og ser i det. Hvor hun i tillegg oppdager det han har sett på om kveldene, skjult inne i et papirark. Gulda får dårlig samvittighet. Det er morgen og Skrue oppdager seg selv liggende på gulvet ved den åpne døren og tenker som så at Gulda allerede er kilometervis unna før han stormer ut døren. Overraskelsen er derfor stor når Gulda roper til han at det er frokost. Gulda tilbyr han også kaffe og dette gjør Skrue mistenksom. (Skrue ble frastjålet gullklumpen fordi Gylne Gulda hadde bedøvelsesmiddel i kafeen Skrue drakk og dermed fikk Gulda stjålet strutseggullklumpen. Skrue fikk tak i gullklumpen igjen, og den historien (som er skrevet av Carl Barks) er grunnen til at Gulda ble tatt til fange av Skrue for å lære hvor hardt en gullgraver har det.)

Skrue blir så mistenksom at han blir sint og tror Gulda lurer ham igjen, Gulda blir rasende tilbake, kysser Skrue for så å slå til han, og krangelen fortsetter.

De "levende legendene" som har lett etter Gulda hører bråket før det blir helt stille. Bat og Wyatt er i ferd med å storme mot hytta, men Roy Bean stopper dem og sier at det som nå foregår i hytta ikke er noe man kan bli hengt for, og takk og pris for det. Og dermed drar de levende legendene. Morgen blir til kveld og det er like stille, så ser vi Gulda som spør om han virkerlig syns hun skal dra, Skrue mener det ja og tilbyr hun lønn, men Gulda vil ikke ha det og kaster alle pengene tilbake på han og drar. Så er vil tilbake i nåtiden Ole, Dole, Doffen lurer fortsatt på hva som betyr mest for han og kommer med forslag, han ser ned på hårlokken og ser på Donald og guttene, og ser smilende og svarer: Nei (som i: Nei, det er ikke noen av de tingene dere har foreslått, det som betyr mest for meg er noe jeg vil ha for meg selv. SLUTT.

 

Don Rosa viser igjen at han helt klart er den beste, han er i sin egen klasse både når det gjelder tegningene og manus. Don Rosa forteller i denne historien hva som skjedde etter den hendelsen Carl Barks hadde skrevet om, når Gulda stjal strutseggullklumpen og han gjør det på en alderles strålende måte, og mye humor er det også her til og med en del "voksenhumor", både i manus og tegninger. Om dette er tidenes Don Rosa -historie er ikke jeg den rette til å dømme, men at den er veldig god skal det ikke være noen tvil om, for det er den!

Ikke ta sjansen på å lese min spoiler om handlingen. Les historien og døm selv! Beklageligvis kan du jo denne uken bare kjøpe den siste delen hvis ikke butikkene har noen tidligere nummer på lageret. Abonnnerer du er det jo ikke noe problem og du har mest sannsynligvis allerede lest historien ;) .

 

Poenggivning totalt sett: 34/55 = 6.2/10

 

Så hva synes du om ukens Donald? Skriv dine meninger om historiene her!

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Hehe, nå skrev jeg ganske mye da, men nei. Egentlig var planen at jeg skulle bareskrive 5-6 linjer om hver historie og kanskje bare skrive en innledning, men så ble det liksom litt mer. Og det gjorde meg egentlig ingenting, tar ikke så lange tiden egentlig. Men nei, ingen trenger skrive så mye i sammendraget/referatet som jeg har gjort. Det er opp til deg selv. Hvis noen har lyst til å ta min "jobb for en uke, melder dere fra i tråden. Og jeg gjentar: dere trenger ikke skrive like mye som jeg gjorde i spoilerne, så mye som jeg skrev er egentlig "overkill". Men det utenfor spoilerne bør ha noe av den samme lengden som jeg har utenfor spoilerne.

Lenke til kommentar

Don Rosa er jo som vanlig genial, både når det gjelder handling og tegninger.

 

Det jeg synes er så utrolig bra med Don Rosa-historiene, er at de i tillegg til å ha utrolig detaljerte og morsomme tegninger, også har en spennende og bra handling. De har, som nevnt, en bra "voksenhumor", men egner seg likevel godt for barn som ikke skjønner denne humoren. Handlingen er spennende, og forteller en del av en stor, komplisert sammenheng, samtidig som den er lett å forstå.

 

Genialt! :thumbup:

 

EDIT: Skriveleif... :hrm:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Da er førsteinnlegget oppdatert med mal, "kode" til mal og linker til alle ukenes presentasjoner. Jeg håper dere setter pris på denne tråden, så jeg ikke har laget den til ingen nytte ;) . Jeg synes hvertfall dette var en god ide og dette har vært noe jeg har tenkt på lenge å lage.

 

Er det noen forbedringer dere vil ha på selve malen, si fra!

 

Diskuter gjerne tegnere og manusforfattere her, men hvis det blir veldig mye generell diskusjon om de forskjellige tegnere og skribenter ber jeg om at det blir laget en egen tråd om det.

 

Ellers er denne tråden først og fremst for diskusjon rundt ukens Donald -blad, neste uke, er den ukens donaldblad (uke 25 og etc.)

 

God diskusjon!

 

@I.A.G: Der sa du rett og slett alt som er å si om Don Rosa's geniale tegninger og manus på en kort og lettfattet måte, utrolig bra. Veldig enig i det du skriver!

 

Fant noen forøvrig noen "Mikke"r i den historien et sted? Han pleier jo ofte å blande inn Mikke på noen ydmykende måter her og der, fordi han ikke har sansen for han og vennene hans. Men jeg fant ikke noen nå, men det var kanskje ingen der?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
[...]

 

@I.A.G: Der sa du rett og slett alt som er å si om Don Rosa's geniale tegninger og manus på en kort og lettfattet måte, utrolig bra. Veldig enig i det du skriver!

 

Fant noen forøvrig noen "Mikke"r i den historien et sted? Han pleier jo ofte å blande inn Mikke på noen ydmykende måter her og der, fordi han ikke har sansen for han og vennene hans. Men jeg fant ikke noen nå, men det var kanskje ingen der?

6294853[/snapback]

Fant ikke Mikke noen steder, nei. Men en annen ting som er morsom å lete etter, er "D.U.C.K."-signaturen hans i første rute. :p Noen som fant den?

 

-------------

 

Angående tråden: Jeg synes denne tråden var et bra initiativ, får håpe noen tar seg tid til å kommentere litt hver uke. :thumbup:

Kanskje jeg rekker å gøre det en gang jeg og. :)

 

Men det kan muligens være litt mye å forvente at noen skal kommentere hele bladet hver uke...? (oppfattet det som det var det du hadde tenkt deg)

Kanskje bedre hvis man står helt fritt til å kommentere den delen/historien man har lyst til, da er det kanskje mer sannsynlig at folk tar seg tid til det... ;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Fant ikke Mikke noen steder, nei. Men en annen ting som er morsom å lete etter, er "D.U.C.K."-signaturen hans i første rute.  :p  Noen som fant den?

 

-------------

 

Angående tråden: Jeg synes denne tråden var et bra initiativ, får håpe noen tar seg tid til å kommentere litt hver uke.  :thumbup: 

Kanskje jeg rekker å gøre det en gang jeg og. :)

 

Men det kan muligens være litt mye å forvente at noen skal kommentere hele bladet hver uke...? (oppfattet det som det var det du hadde tenkt deg)

Kanskje bedre hvis man står helt fritt til å kommentere den delen/historien man har lyst til, da er det kanskje mer sannsynlig at folk tar seg tid til det... ;)

6294987[/snapback]

Du har nok misforstått litt.

 

Innleggene i denne diskusjonen kan deles i to, den ene er presentasjonene, den andre er meninger og kommentarer dere måtte komme med.

 

Presentasjonsinnleggene er den typen innlegg du ser i det andre innlegget i denne tråden. Disse skal det kunne lages ett av hver uke. Og jeg kommer nok til å lage mesteparten av disse.

Diskusjonsinnleggene fra alle og enhver derimot står fritt til å diskutere det dere vil fra ukens Donald, og eventuelt si om dere er enig med meningen til den som skrev presentasjonen (mest sannsynlig meg som sagt).

 

Men; hvis noen kunne tenke seg å lage en presentasjon en gang selv kan de si fra til meg om at de vil det. Så legger den personen ut den presentasjonen mandag eller tirsdag.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Du har nok misforstått litt.

 

Innleggene i denne diskusjonen kan deles i to, den ene er presentasjonene, den andre er meninger og kommentarer dere måtte komme med.

 

Presentasjonsinnleggene er den typen innlegg du ser i det andre innlegget i denne tråden. Disse skal det kunne lages ett av hver uke. Og jeg kommer nok til å lage mesteparten av disse.

Diskusjonsinnleggene fra alle og enhver derimot står fritt til å diskutere det dere vil fra ukens Donald, og eventuelt si om dere er enig med meningen til den som skrev presentasjonen (mest sannsynlig meg som sagt).

 

Men; hvis noen kunne tenke seg å lage en presentasjon en gang selv kan de si fra til meg om at de vil det. Så legger den personen ut den presentasjonen før mandag eller tirsdag.

6295051[/snapback]

Mulig jeg misforstod litt...

Jeg skjønte det med at det skal være ett presentasjonsinnlegg pr. uke, osv. Det jeg misforstod, var at jeg ikke trodde du hadde tenkt å ta ansvar for disse, dersom noen andre ikke gjorde det. Trodde du mente at de som ville kunne skrive det, og at du ikke hadde tenkt å gjøre det selv hver gang. ;)

 

Men da var det oppklart. Jeg tror dette vil bli en bra tråd! :)

Lenke til kommentar

Jeg sa jo at folk kunne si fra hvis de ville skrive en presentasjon selv en gang ;) . Det går selvfølgelig ann å gjøre det slik at hvis noen lager en presentasjon til en eller to historier så kan dere sende en PM til meg med det lille utdraget som jeg kan lime inn :) .

 

edit: ignorer dette innlegget så ikke "ikke"ene dine :wee:

 

Forøvri så jeg D.U.C.K i første delen.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Jeg sa jo at folk kunne si fra hvis de ville skrive en presentasjon selv en gang ;) . Det går selvfølgelig ann å gjøre det slik at hvis noen lager en presentasjon til en eller to historier så kan dere sende en PM til meg med det lille utdraget som jeg kan lime inn :) .

 

edit: ignorer dette innlegget så ikke "ikke"ene dine :wee:

 

6295232[/snapback]

Jasså, så du har lett for å overse "ikke"-er du også? Da er vi to! :p Merkelig fenomen. :hmm:

___

 

Forøvri så jeg D.U.C.K i første delen.

6295232[/snapback]

Jeg og. :p Alltid like spennende! :roll:

Lenke til kommentar
Har ikke giddi å lest gjennom tråden nå, men hvor mye koster et blad nå for tida?

6295260[/snapback]

Har ikke giddi nei... :wee: Det kan jeg egentlig forstå :p

 

Nei, men du kunne hvertfall sett at det er et bilde av forsiden på ukens donald -blad i det første presentasjonsinnlegget? Hadde du klikket deg inn på det kunne du ha sett prisen.

 

I alle fall prisen nå for tiden er 32,50 før så steg den bare med en krone per år, men nå har det visst gått litt over styr. Så ikke etter prisen før nå, på mange år forøvrig. Er så vant med å ha abonnent, som jeg ikke betaler, ser ikke regningen en gang.

 

Det med ikke'ne er merkelig ja. Er liksom litt vanskelig å få øye på, noen ganger uthever jeg de til og med.

 

Men tilbake til emne folkens. ;)

Lenke til kommentar
Fy faen så sinnsykt dyrt.. Å jeg synes det var dyrt når det runda 20kroningen i 2000? =/ *huske tilbake når det bare kosta 14-15-16 kroner* :love:

6295805[/snapback]

Litt prishistorikk, de 9 seneste årene.

1997 = 17 kr

1998 = 18 kr

1999 = 19 kr

 

nr 26 - 2000 = 20 kr

nr 52 - 2000 = 20 kr

nr 26 - 2001 = 21,50 kr

nr 52 - 2001 = 23 kr

nr 26 - 2002 = 23 kr

nr 52 - 2002 = 25 kr

nr 26 - 2003 = 25 kr

nr 52 - 2003 = 26 kr

nr 26 - 2004 = 26 kr

nr 52 - 2004 = 27 kr

nr 26 - 2005 = 27, 50 kr

nr 52 - 2005 = 28, 50 kr

nr 24 - 2006 = 32, 50 kr

****

EDIT: I nr 21, 22 og 23 - 2006 kostet bladet "kun" 28,50 i alle bladene etter det har det kostet 32,50 kr, vil de virkerlig tjene ekstra siste del av Don Rosa -historien? Da er Egmont i så fall griske! Jaja, vi får vente å se prisen på neste nummer.

****

 

Så vi ser jo at det har vært en voldsom prisøkning på bladene fra nr 52 i 2005 til nummer 24 - 2006, lurer på hva den grunnen er :hmm:

De trenger vel pengene til å kjøpe inn premier og ekstrating - noe jeg kunne klart meg foruten...

 

Jeg har ikke lest Donald på noen år, men fra nå av skal jeg begynne. Har alltid hatt lyst til å snakke om var alles venn Donald.

6295972[/snapback]

Seriøst? Jeg burde fått et ekstra abonnenment fra Egmont fordi jeg sikkert verver en del kjøpere ved å lage denne tråden... :p

Men jeg elsker å diskutere alt mulig rart selv og det gjør meg ikke noe at det er om Donald. =)

 

Carl Barks er en av mine favoritter... faktisk før jeg visste hvor kjent han var... :p

6295981[/snapback]

Hehe, før leste jeg bare navnene på serietegnerne hvis navnet sto utenfor bladet, og det er jo så å si kun Carl Barks og Don Rosa som får komme der.

 

Jeg skjønte egentlig ikke hvorfor han var så kjent før, for jeg syntes ikke at seriene hans egentlig skilte seg ut, men nå ser jeg jo det klart som bare det!

 

Jeg skjønte dog veldig fort når Don Rosa skrev, for han hadde alltid fler tegneserieruter på en side enn de andre tegnerne og som dere alle vet tegner han jo inn masse mus og ekorn. Og jeg ble nok først imponert av han. D.U.C.K'ne hans oppdaget jeg først rundt 2005(!) når jeg leste på nettet om at man kunne lete seg fram til de i første serierute og hvorfor de eksisterte.

 

Mikke'ne oppdaget jeg omtrent på samme tidspunkt. Don Rosa tegner inn Mikke, helst i "nedverdigende" situasjoner fordi Don Rosa ikke har sansen for hans univers. Han viser ofte også blader hvor det står en Mikke -silhuett på, og i hans historier viser dermed Don Rosa at Mikke kun er en tegneseriefigur, mens Donald derimot han er ekte!

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Litt prishistorikk, de 9 seneste årene.

1997 = 17 kr

1998 = 18 kr

1999 = 19 kr

 

nr 26 - 2000 = 20 kr

nr 52 - 2000 = 20 kr

nr 26 - 2001 = 21,50 kr

nr 52 - 2001 = 23 kr

nr 26 - 2002 = 23 kr

nr 52 - 2002 = 25 kr

nr 26 - 2003 = 25 kr

nr 52 - 2003 = 26 kr

nr 26 - 2004 = 26 kr

nr 52 - 2004 = 27 kr

nr 26 - 2005 = 27, 50 kr

nr 52 - 2005 = 28, 50 kr

nr 24 - 2006 = 32, 50 kr

****

EDIT: I nr 21, 22 og 23 - 2006 kostet bladet "kun" 28,50 i alle bladene etter det har det kostet 32,50 kr, vil de virkerlig tjene ekstra siste del av Don Rosa -historien? Da er Egmont i så fall griske! Jaja, vi får vente å se prisen på neste nummer. 

****

 

Så vi ser jo at det har vært en voldsom prisøkning på bladene fra nr 52 i 2005 til nummer 24 - 2006, lurer på hva den grunnen er :hmm:

De trenger vel pengene til å kjøpe inn premier og ekstrating - noe jeg kunne klart meg foruten...

 

[...]

6297532[/snapback]

Litt mer prishistorikk:

1988: kr. 8,50

1958: kr. 1,-

1948: 50 øre

 

Det var tider, det! :p

 

----------

 

Jeg har nå lest ferdig bladet, og jeg må si at slutten på Don Rosa-historien var, som vanlig, utrolig bra! :) Nok et mesterverk fra den karen.

 

[...]

 

De trenger vel pengene til å kjøpe inn premier og ekstrating - noe jeg kunne klart meg foruten...

 

[...]

6297532[/snapback]

Skulle gjerne sluppet alt det som følger med bladet, ja. Det skulle vært mulig å kjøpe et abonnement med kun bladet, og uten noe annet tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...