Gå til innhold

Test av Amitechs Mini Write and Relax Keyboard


Anbefalte innlegg

Introduksjon

Med dagens inntog av flat tv´er, har flere gått til innkjøp av stuepc for å bruke tv´en som dataskjerm. Dette innebærer bruk av mus og tastatur i go´soffaen. men dette er ikke alltid like hendig.

 

Nå, det finnes tastatursett med innebyd mus. Denne kombinasjonen er ganske kjekk siden man slipper løse komponenter og man har full kontroll mellom to hender.

 

I denne testen ser jeg nærmere på et tastatur/mus-sett fra Amitech. Amitechs Mini Write and Relax Keyboard er ikke bare liten og hendig, men også en universal fjernkontroll.

 

 

Spesifikasjoner og pakkens innhold

 

Spesifikasjonene ifølge Amitech er som følgende:

 

- Trådløs tastatur, rekkevidde omtrent 7 meter

- Innebygd mus-funksjon

- Infrarød

- Innebygd fjernkontroll for TV

- 40 taster

- 28 funksjonsknapper

- Dimensjoner I mm: 240l, 20h, 110b

 

Esken er veldig liten og man skulle nesten ikke tro at det skulle befinne seg et tastatursett I det. Selve løsningen for komponentinndelingen I esken er veldig innovativ og spennende. Her finner vi tastatursettet, ir-mottageren, 4xAAA batterier, manual og tv-kode oversikten i sine egne “rom”.

 

Det er veldig bra at man får manualen på kombinert dansk/norsk. Dette er noe vi ikke finnes så ofte lenger når det gjelder hw manualer. Ir-mottageren er ganske liten og pen, den er rett og slett en helsvart halvkule. Her ser vi ingen “glass” for ir-mottagning, noe man ofte ser på slike mottagere. Du får også med en dobbelsidig teipbit for å feste mottageren. Ellers får du med 4 AAA batterier for tastaturet. TV-kode oversikten skal du bruke for å sette opp tastaturet for din TV.

 

Installasjon og drivere

 

Det fulgte ikke med drivere i esken så dette skulle være en plug´n´play løsning. Jeg satt ir-mottageren I usb-porten, maskinen frøs I noen sekunder og vips! Ferdiginstallert. Det tok et par sekunder før maskinen reagerte på tastene og musen men dette var bare rett etter driverinstallasjonen.

 

Jeg savnet egentlig egne drivere for dette settet. Jeg skulle ønske at jeg kunne definere mine egne hurtigknapper og justere sensiviteten på musen. Jeg har hørt at det finnes noen uoffisielle drivere for dette men jeg har ikke testeet dette.

 

Responstest

 

Maskinen reagerer som oftest på alle tastetrykkene men det hender at du må dobbeltrykke på noen taster for å registrere dem. Jeg aner ikke hva dette skyldes men har en anelse at mottageren og overføringmetoden er synderen. Mus-enheten fungerer glimrende men hender at den henger seg opp noen sekunder når maskinen går ut av dvalemodus men slike hang-ups skjer alle enheter.

 

Ergonomi

 

Stikkord her er liten, veldig liten. Det er god å holde, mus-enheten og v/h-knappene sitter som et skudd. Jeg har faktisk begynt å skrive med to tomler på tastaturet. Det funker men det er dog tregt. Skal man skrive dokumenter eller lange settninger, lønner det seg å sette tastaturen på fanget, evnt. bordet. Knappene er svært gode. Litt plastikk men tastaturene er svært lik tastene til en laptop. Flate!

 

I bruk

 

Litt gjentagelse her men som sagt: noen ganger må man taste flere ganger. Dette er litt plagsomt men det skjer heldigvis ikke så veldig ofte. Det kan hende at man får litt krampe i hendene etter at man bruker den i lang tid. Musen kan være litt uvant i begynnelsen men det fungerer utmerket når man først har blitt vant med den.

 

Fjernkontroll funksjon

 

Jeg satte opp tastaturet til min TV og den fungerer helt glimrende. Jeg bruker selvfølgelig ikke tastaturet som primær fjernkontroll men det er hendig å ha denne funksjonen på tastaturet når man først sitter med den mellom hendene. Det gjør livet svæært enkelt hvis man skal svitsje mellom TV og PC.

 

Konklusjon

 

Er tastaturet verd pengene? Helt klart! Jeg syntes denne tastatur/mus-enheten er blant de beste på markedet med tanke på størrelse og musløsning. Jeg har benyttet meg av tastaturet i en uke nå og batteriene er like gode. Nå som MC begynner å bli populært, vil vi nok se flere innovative løsninger når det gjelder slik HW men for tiden er Amitechs tastatursett et av de beste på markedet.

 

 

Bilder

post-64633-1150093822_thumb.jpgpost-64633-1150093833_thumb.jpgpost-64633-1150093847_thumb.jpgpost-64633-1150093858_thumb.jpgpost-64633-1150093886_thumb.jpgpost-64633-1150093907_thumb.jpgpost-64633-1150093915_thumb.jpgpost-64633-1150093923_thumb.jpgpost-64633-1150093932_thumb.jpgpost-64633-1150093944_thumb.jpgpost-64633-1150093956_thumb.jpg

post-64633-1150093867_thumb.jpg

post-64633-1150093878_thumb.jpg

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...