Gå til innhold

Guide: Slik fungerer Wi-Fi på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Annen bruk

Wi-Fi-forbindelsen har mange andre bruksområder. Du kan for eksempel bruke Windows-telefonen din til å ringe gratis via Skype. Om du bare vil surfe litt på internett, kan du også gjøre det uten å tenke på telefonregningen.

Dette er etter min mening definitivt det mest spennende bruksområdet. At man bruker WiFi som nettleverandør i stedet for den dyre og trege forbindelsen Telenor og Netcom sitt nett kan tilby. Dekningsgraden for WiFi er ikke veldig imponerende men i sentrale strøk kan det faktisk være brukbart. WiFi har uansett voldsomt større dekningsgrad enn blåtann.

 

Det kunne gjerne vært en oversikt over hvilke telefoner som støtter WiFi, men det fant jeg ut via prisguiden.

Lenke til kommentar
Den siste tiden har det dukket opp et drøss med Series 60-telefoner fra Nokia som har innebygget Wi-Fi.
Den var vel litt drøy? Hvor mange har nokia i porteføljen? Er det 4? E-serien og N80? :hmm:

6278466[/snapback]

 

Det er da noen.. Bare se her. Men å kalle det et drøss er jo forsåvidt litt i overkant.. Har selv e60, Wi-Fi på telefon er gull!

Lenke til kommentar
Den siste tiden har det dukket opp et drøss med Series 60-telefoner fra Nokia som har innebygget Wi-Fi.
Den var vel litt drøy? Hvor mange har nokia i porteføljen? Er det 4? E-serien og N80? :hmm:

6278466[/snapback]

 

Det er da noen.. Bare se her. Men å kalle det et drøss er jo forsåvidt litt i overkant.. Har selv e60, Wi-Fi på telefon er gull!

6289737[/snapback]

Tja...men i dette tilfellet var det jo snakk om S60-modeller og da kan du fjerne noen fra den oversikten du linket til.

Lenke til kommentar
Annen bruk

Wi-Fi-forbindelsen har mange andre bruksområder. Du kan for eksempel bruke Windows-telefonen din til å ringe gratis via Skype. Om du bare vil surfe litt på internett, kan du også gjøre det uten å tenke på telefonregningen.

Dette er etter min mening definitivt det mest spennende bruksområdet. At man bruker WiFi som nettleverandør i stedet for den dyre og trege forbindelsen Telenor og Netcom sitt nett kan tilby. Dekningsgraden for WiFi er ikke veldig imponerende men i sentrale strøk kan det faktisk være brukbart. WiFi har uansett voldsomt større dekningsgrad enn blåtann.

 

 

Om ein verkeleg skal ha full glede av sin GERAN/UTRAN/WiFi-telefon bør ein få tak i ein som støttar "Generic Access Network". Dette vil gi ein sømlaus handover mellom teknologiane.

Lenke til kommentar
Man kan glemme å bruke IP-telefoni på N80 hvis man ikke overklokker prosessoren.

 

Prosessoren er en flaskehals når det kommer til IP-telefoni over wi-fi med mobilene.

6288662[/snapback]

Det her er tull og tøys! http://www.sillyant.com/ kommer snart med en versjon av deres VoIP programvare for Nokia N80. Den finnes allerede for blant annet N70 og N90.

6291197[/snapback]

 

Nå snakket jeg om VOIP over wi-fi med Skype! Selvfølgelig funker det å snakke over 3G :roll:

Lenke til kommentar
Man kan glemme å bruke IP-telefoni på N80 hvis man ikke overklokker prosessoren.

 

Prosessoren er en flaskehals når det kommer til IP-telefoni over wi-fi med mobilene.

6288662[/snapback]

Det her er tull og tøys! http://www.sillyant.com/ kommer snart med en versjon av deres VoIP programvare for Nokia N80. Den finnes allerede for blant annet N70 og N90.

6291197[/snapback]

 

Nå snakket jeg om VOIP over wi-fi med Skype! Selvfølgelig funker det å snakke over 3G :roll:

6291235[/snapback]

Programvaren til sillyant fungerer også fint over wifi, les i forumet...

Det jeg snakker om er VoIP over wi-fi gjennom SIP protokollen. Dette er standardprotokollen for voip og man kan da bruke telefonen til å ringe gjennom for eksempel televoip.no eller nextgentel eller andre voip-tilbydere.

 

Såvidt jeg vet så kommer også Skype med en versjon av deres programvare til symbian. Og jeg vil anta at den også vil fungere på Nokia N80 og wifi...

Lenke til kommentar

Kan godt hende at Skype klarer å programmere programmet bedre slik at det krever mindre prosessorkaft å konvertere tale til datapakker og sende over wi-fi (UDP) men tale over TCP kommer kanskje til å bli langt vanskligere å få til når man ikke har så mye prosessorkraft.

 

Det kan hende at senere FW fra Nokia vil fri opp mer MHz slik at Skype og evnt. andre VOIP-løsninger har mer prosessorkraft å bruke.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...