Gå til innhold

iTunes-vilkår ulovlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge det er DRM på musikken, er det helt uaktuelt å handle for meg uansett. Det blir allofmp3.com eller en eller annen torrenttracker hvis russerne ikke har det jeg vil ha.

 

Hadde iTunes solgt musikk uten noen som helst slags form for kopisperre à la allofmp3 hadde jeg brukt butikken mye.

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar
Nå er det vel uansett ikke Apple som har satt betingelsene. Jeg antar det er musikkselskapene som stiller kravene for at Apple skal få lov til å selge musikken deres. Poenget er at jeg ikke tror Apple kan endre kravene -- ettersom de da bryter avtalen de har med musikkselskapene. Vi får se hva som skjer.

 

Har vel også en magefølelse for at det er det som er tilfelle. Uansett burde musikkbransjen se fordelen i å la folk gjøre hva de vil med filene så lenge det er til privat bruk. Alt mas folk får med diverse kopibeskyttelse etc gjør bare at folk heller kopierer musikken på en ulovlig måte, men må si at iTunes ellers er en helt genial måte å handle musikk på. Har selv kjøpt endel, men nettopp dette at man er bundet til iTunes etterpå er litt synd.

Lenke til kommentar
Nå er det vel uansett ikke Apple som har satt betingelsene. Jeg antar det er musikkselskapene som stiller kravene for at Apple skal få lov til å selge musikken deres. Poenget er at jeg ikke tror Apple kan endre kravene -- ettersom de da bryter avtalen de har med musikkselskapene. Vi får se hva som skjer.

Har vel også en magefølelse for at det er det som er tilfelle. Uansett burde musikkbransjen se fordelen i å la folk gjøre hva de vil med filene så lenge det er til privat bruk. Alt mas folk får med diverse kopibeskyttelse etc gjør bare at folk heller kopierer musikken på en ulovlig måte, men må si at iTunes ellers er en helt genial måte å handle musikk på. Har selv kjøpt endel, men nettopp dette at man er bundet til iTunes etterpå er litt synd.

6267427[/snapback]

Dere har gode poenger begge to. Jeg synes det er glimrende at myndighetene endelig prøver å lage litt ryddigere forhold mellom forbruker og selger i den bransjen også. For min del må de gjerne forby all salg av musikk som låser musikken til gitte avspillere, deriblandt DRM på plater som skal forhindre folk i å spille musikken sin av på en PC eller mp3-spiller. Om musikkbransjen helt slutter å selge musikk i norge så finnes det bare en løsning for vanlige folk: laste ned. Da snur nok enten bransjen raskt (om de ikke anser det norske markedet som for lite) eller så må myndighetene gjøre noe med at det praktisk talt er totalforbud mot all musikk (utenom live) i norge. Altså åpne opp loven for at folk skal kunne skaffe seg musikk på måter som ikke innebærer ulovlig dårlige avtaler med produsentene, nemlig i form av piratkopiering over nettet. For det vil jo være fullstendig urimelig å kriminalisere 90% av norges befolkning for at de skaffer seg musikk uten ulovlig dårlige avtaler. Det er synd Norge er såpass lite som det er. Det trengs nok større pressmidler enn 4,6 millioner potensielle kunder for å snu platebransjens urimelige vilkår i hele verden.

Lenke til kommentar
Er det noe problem for iTunes å legger servere på Bahamas og selge musikk i Euro, Dollar eller annen egnet valuta? Da kommer de seg langt unna loverket allikevel.

6267449[/snapback]

 

Gjør de det? Jeg mener at det stedet du befinner deg på er et avgjørende i følge norks lov. Så om du sitter i norge så er det norsk lov som gjelder (men det betyr ikke at du får igjennom dine krav, da du kanskje ender med å må ta det for retten i utlandet og det koster mye penger)...

 

Kan hende jeg har misforstått loven da, har ikke hatt mye juss på skolen og det er ikke det jeg studerer heller så...

Lenke til kommentar
Nå er det vel uansett ikke Apple som har satt betingelsene. Jeg antar det er musikkselskapene som stiller kravene for at Apple skal få lov til å selge musikken deres. Poenget er at jeg ikke tror Apple kan endre kravene -- ettersom de da bryter avtalen de har med musikkselskapene. Vi får se hva som skjer.

Har vel også en magefølelse for at det er det som er tilfelle. Uansett burde musikkbransjen se fordelen i å la folk gjøre hva de vil med filene så lenge det er til privat bruk. Alt mas folk får med diverse kopibeskyttelse etc gjør bare at folk heller kopierer musikken på en ulovlig måte, men må si at iTunes ellers er en helt genial måte å handle musikk på. Har selv kjøpt endel, men nettopp dette at man er bundet til iTunes etterpå er litt synd.

6267427[/snapback]

Dere har gode poenger begge to. Jeg synes det er glimrende at myndighetene endelig prøver å lage litt ryddigere forhold mellom forbruker og selger i den bransjen også. For min del må de gjerne forby all salg av musikk som låser musikken til gitte avspillere, deriblandt DRM på plater som skal forhindre folk i å spille musikken sin av på en PC eller mp3-spiller. Om musikkbransjen helt slutter å selge musikk i norge så finnes det bare en løsning for vanlige folk: laste ned. Da snur nok enten bransjen raskt (om de ikke anser det norske markedet som for lite) eller så må myndighetene gjøre noe med at det praktisk talt er totalforbud mot all musikk (utenom live) i norge. Altså åpne opp loven for at folk skal kunne skaffe seg musikk på måter som ikke innebærer ulovlig dårlige avtaler med produsentene, nemlig i form av piratkopiering over nettet. For det vil jo være fullstendig urimelig å kriminalisere 90% av norges befolkning for at de skaffer seg musikk uten ulovlig dårlige avtaler. Det er synd Norge er såpass lite som det er. Det trengs nok større pressmidler enn 4,6 millioner potensielle kunder for å snu platebransjens urimelige vilkår i hele verden.

6267572[/snapback]

 

Jeg er helt enig, bra myndighetene er litt på hugget, kan gjerne sette hardt mot hardt for min del.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det noe problem for iTunes å legger servere på Bahamas og selge musikk i Euro, Dollar eller annen egnet valuta? Da kommer de seg langt unna loverket allikevel.

6267449[/snapback]

 

Gjør de det? Jeg mener at det stedet du befinner deg på er et avgjørende i følge norks lov. Så om du sitter i norge så er det norsk lov som gjelder (men det betyr ikke at du får igjennom dine krav, da du kanskje ender med å må ta det for retten i utlandet og det koster mye penger)...

 

Kan hende jeg har misforstått loven da, har ikke hatt mye juss på skolen og det er ikke det jeg studerer heller så...

6267583[/snapback]

Hvis jeg kjøper en ting i f.eks USA idag og får det sendt over så må vel jeg forholde meg til amerikanske kjøpslover og ikke norske. Eneste hinderet er om varen i seg selv bryter mot norsk lov idet den krysser grensa, f.eks legemidler.

Se f.eks alle muligheter for pokerspill osv. Det er ikke lov drive med pengespill i norge med mindre du heter Norsk Tipping, men man sniker seg unna allikevel. Jeg vil tro dette også vil gjelde på samme måte som iTunes, men jeg kan ikke noe juss jeg heller.

Lenke til kommentar
Er det noe problem for iTunes å legger servere på Bahamas og selge musikk i Euro, Dollar eller annen egnet valuta? Da kommer de seg langt unna loverket allikevel.

6267449[/snapback]

Jeg tror man må ha avtaler med musikkbransjen i det aktuelle landet for å selge musikken der. Ellers tror jeg Apple hadde tilatt alle i hele verden å bruke iTunes når de lanserte nettbutikken og ikke bare folk med kredittkort fra USA.

Lenke til kommentar
Vel jeg ser 2 utfall av dette

Slutt på itunes store noe som er greit nok siden jeg aldri har kjøpt noe der, men det er jo alltid greit å ha det som en mulighet. Folk blir jo ikke tvunget til å kjøpe musikken sin der heller.

 

Og så har vi at status quo forsetter. Noe annet enn det er utenkelig.

6267934[/snapback]

 

Så du mener det er utenkelig at iTunes velger å følge norsk lov?

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...