Gå til innhold

Søksmål mot Google Book Search


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg undrer meg over disse forlagenes holdning til googles ambisiøse prosjekt.

Det har da eksistert biblioteker i 4-5000 år der mennesker har kunnet nyte litteraturens

mange skatter uten å betale et øre for det.

Selv har jeg lånt mange hundre, om ikke tusen bøker på biblioteket, mens jeg har kjøpt kanskje 10 bøker. Og disse ble stort sett innkjøpt i min tidlige ungdom i et desperat forsøk på å skape meg en identitet (ved å stille dem ut i bokhyllen for mine kvasi-intellektuelle, politisk korrekte venner)..

Hvis man er så bekymret for at det engelske språket skal dominere enda mer enn det gjør idag, så burde man ta imot googles initiativ med åpne armer og bistå dem i arbeidet. Da ville man kunne sørget for at bøker blir gjort tilgjenngelig på orginalspråket i tillegg til på engelsk. Å kreve 100 000 euro per (franske) bok google vil skanne kan ikke akkurat sies å stimulere til å få et bredere innslag av bøker gjenngitt på orginalspråket.

Jeg tror uansett at folk flest fortsatt vil foretrekke å lese en god bok i godstolen eller på sengen fremfor å sitte foran en pc skjerm. Dette vil derimot hjelpe dem som kun trenger å slå opp et og annet utdrag fra en diktsamling i forbindelse med en skoleoppgave eller finne kildeopplysninger i andre sammenhenger. Og disse vil neppe kjøpe de aktuelle bøkene uansett.

 

*god morgen leif

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Kunnskap bør være fritt. I så måte synes jeg Google gjør en fin jobb med scanning av bøker. Det eneste som bekymrer meg er at kun google skal ha tilgang til de skannede versjonene. Jeg mener at når bøker scannes bør de også være tilgjengelige for andre søkemotorer og biblioteker så de slipper å gjøre dobbeltarbeid for å få en scannet utgave av bøkene. Dobbeltarbeid er så unødvendig at det burde vært mulig at andre søkemotorer, biblioteker osv kan kjøpe den scannede utgaven av google for en rimelig sum. F.eks 10% av det scanningen kostet google i utgangspunktet.

 

Redigert: Jepp, bøkene bør selvsagt finnes søkbar på orginalspråket i tillegg til eventuelle oversettede versjoner.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det så vil de bibliotekene som bistår google få beholde dataene som samles inn til eget bruk lokalt. Google har visstnok utviklet en måte å digitalisere bøker på som er ganske revolusjonerende, og de er derfor veldig hemmelighetsfulle i sitt arbeide. Jeg har lest endel reportasjer fra inn- og utland der fotografer har blitt nektet å ta bilder av selve prosessen.

Jeg tror flere aktører vil bli innvolvert etterhvert. Det er tross alt

ufattelig mye arbeid å digitalisere all verdens litteratur.

Det som bekymrer meg litt når google gjør dette på egenhånd, er at de står fritt til å sensurere bort litteratur de, på et subjektivt grunnlag, ikke liker.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

det er jo rimelig åpenbart at det er forfatteren av den scannede boka som vil tape på google books.

 

Jo, bibliotek er gratis tilgjengelig for alle, og har de fleste bøker. Men det er også pga bibliotek at mange forfattere overlever. Staten kjøper nemlig inn skjønnlitterære bøker i ganske store kvantum, bl.a. for å ha på bibliotekene. Dersom google books på sikt overtar store deler av markedet som bibliotekene i dag har, må nødvendigvis staten se etter andre områder å bruke penger på. Det vil være uholdbart å finansiere et bibliotek ingen bruker. Da kan også en betydlig del av kulturproduksjonen miste en vesentlig inntektskilde.

 

når det gjelder søksmålene mot Google books fra de ulike forlagene er det her snakk om en posisjonering i markedet og markedsandeler, kanskje heller enn en kulturell beskyttelse.

 

det er nok også grunn til bekymring i forhold til googles økt monopolisering av kunnskapsformidling - det er ikke så mange som bruker noe annet enn google som søkemotor på nett, hva skjer hvis denne trenden også sprer seg til bokformidling?

Lenke til kommentar
det er jo rimelig åpenbart at det er forfatteren av den scannede boka som vil tape på google books.

 

Jo, bibliotek er gratis tilgjengelig for alle, og har de fleste bøker. Men det er også pga bibliotek at mange forfattere overlever. Staten kjøper nemlig inn skjønnlitterære bøker i ganske store kvantum, bl.a. for å ha på bibliotekene. Dersom google books på sikt overtar store deler av markedet som bibliotekene i dag har, må nødvendigvis staten se etter andre områder å bruke penger på. Det vil være uholdbart å finansiere et bibliotek ingen bruker. Da kan også en betydlig del av kulturproduksjonen miste en vesentlig inntektskilde.

 

når det gjelder søksmålene mot Google books fra de ulike forlagene er det her snakk om en posisjonering i markedet og markedsandeler, kanskje heller enn en kulturell beskyttelse.

 

det er nok også grunn til bekymring i forhold til googles økt monopolisering av kunnskapsformidling - det er ikke så mange som bruker noe annet enn google som søkemotor på nett, hva skjer hvis denne trenden også sprer seg til bokformidling?

6258314[/snapback]

 

Det eneste som er åpenbart er at Google Books gjør litteraturen lettere søkbar! Man vil fortsatt måtte kjøpe boka eller låne den på biblioteket for å lese den. Hvis det er noen som skulle tape på dette prosjektet måtte det i så fall være Bibsys, i og med at Google nå har laget et mye bedre søkeverktøy enn de tilbyr... Google Books er med på å bringe litteraturen ut til folket, og forlagenes forsøk på å stanse prosjektet kan sammenlignes med måten plate- og filmbransjen skyter seg selv i foten ved å gjøre produktene sine vanskeligere tilgjengelig.

 

Jeg klarer ikke å se hvordan et fantastisk godt søkeverktøy over litteratur skal gjøre at folk leser mindre! Dette er jo ren gratisreklame for bøkene!

Lenke til kommentar

OK. jeg må ha misforstått her ett sted. det står i artikkelen at:

Google Book Search kan brukes til å søke i bøker, og få returnert et avsnitt av bøker med et aktuelt søkeord, men kun fra bøker hvor forlaget har gitt sin tillatelse til dette.

Likevel vil forlaget saksøke google books? for hva da? scanning av bøker de ikke har gitt tillatelse til å scanne? scanning av bøker de selv ikke eier rettighetene til? noe henger ikke på greip her for min del hvertfall

Lenke til kommentar
Kunnskap bør være fritt. I så måte synes jeg Google gjør en fin jobb med scanning av bøker.

6258067[/snapback]

Støttes. For dette dreier seg ikke om å lese bøkene på nett, men om konnskap om litteraturen, men også landet og kulturen i videre forstand.

 

Mange er godt kjent med moderne engelskspråklige forfattere, men hvor mange kan ramse opp tilsvarende franske? Om franskmenn ikke forstår hva som er i ferd med å skje, vil Frankrike i praksis ikke eksistere på nettet.

 

Siden de kom svært dårlig ut på en måling av arroganse og andre ugunstige kvaliteter, er jeg ikke sikker på om de vil omstille seg før folk slutter å bry seg om hva som skjer der.

 

Dette til sammenligning med hvordan f.eks. japansk kultur stormer inn i ungdomskulturen med bl.a. manga og anime.

Lenke til kommentar
Kunnskap bør være fritt. I så måte synes jeg Google gjør en fin jobb med scanning av bøker.

6258067[/snapback]

Støttes. For dette dreier seg ikke om å lese bøkene på nett, men om konnskap om litteraturen, men også landet og kulturen i videre forstand.

 

Mange er godt kjent med moderne engelskspråklige forfattere, men hvor mange kan ramse opp tilsvarende franske? Om franskmenn ikke forstår hva som er i ferd med å skje, vil Frankrike i praksis ikke eksistere på nettet.

 

Siden de kom svært dårlig ut på en måling av arroganse og andre ugunstige kvaliteter, er jeg ikke sikker på om de vil omstille seg før folk slutter å bry seg om hva som skjer der.

 

Dette til sammenligning med hvordan f.eks. japansk kultur stormer inn i ungdomskulturen med bl.a. manga og anime.

6263056[/snapback]

Bare for å spinne litt videre på det: Jeg har tenkt litt på at det er ganske uheldig at TV og radioarkivene til NRK er såpass utilgjengelige som de er nå. Selv for norske statsborgere er det både dyrt og utilgjengelig å få tak i et opptak derfra. Nå har de drevet med digitalisering av gamle opptak i noen år allerede men det er fortsatt bare en liten bit av arkivet som er digitalisert.

 

Hvis man ser over dammen til USA og ser hva de har fått til med media så er det rart at ikke norge har skjønt at media er veien til innflytelse og medfølelse i verden. Amerikansk kultur og verdier har sneket seg ut over hele verden gjennom filmer og TV. Tenk om Norge hadde frigjort opptakene som befolkninga har betalt for gjennom skatter og lisensavgifter i mange tiår. F.eks via alle søkemotorer som som vil tilby dette og gjerne gjennom en nasjonal søkemotor kun for norsk innhold. Det tror jeg hadde vært til stor fordel for befolkninga og en liten bonus for vår påvirkning av verden rundt oss.

 

Søkemotoren sesam prøver å samle norske avisartikler på en nasjonal søkemotor og det synes jeg er en bra nisje og tiltak. Slikt bør være tilgjengelig for folket - helst bare et par tastetrykk unna. Semam driver også med digitalisering av eldre stoff. Noe jeg mener også NRK-arkivene burde hevet ser på.

Lenke til kommentar

I USA har de tatt det enda lengre, f.eks. er digitale kart lett tilgjengelig for alle, mens i Norge skal kartverket tjene penger på å selge tildels elendige kart som er fulle av feil.

 

Størstedelen av verdiskapningen skjer nok vanligvis i de siste leddene, mens norske myndigheter tenker mest på de første leddene, hvilket kanskje er en mevirkende grunn til at Norge har en råvareøkonomi.

Lenke til kommentar
Google scanner komplette bøker, så jeg går utfra at det vil være mulig å lese hele bøker om man vil det.

6280451[/snapback]

Mja, i prinsippet, men de har lagt inn en rekke sperrer for å forhindre komplett lesing av kopibeskyttede bøker. Blant annet må man vite innholdet i de ulike bøkene for å kunne finne frem til dem, og selv da kan en ikke bla lengre enn maksimalt to sider bak eller frem.

 

Prøv selv.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Google scanner komplette bøker, så jeg går utfra at det vil være mulig å lese hele bøker om man vil det.

6280451[/snapback]

Fra FAQ:

How much of each book can people view?

 

Google Book Search is a book marketing program, not an online library, and as such a full page of your book won't be viewable online unless you expressly permit it; until you do, people who find your book will only be able to see the Snippet View which, like a card catalog, shows information about the book plus a few sentences of your search term in context. We aim to help our users discover books, not read them. If you don't want a Snippet View of your book showing up in Google Book Search, you just need to let us know that you want it excluded.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...