Gå til innhold

NITH - Bachelor Ingeniør Datateknikk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lyst til å søke meg inn på Norges Informasjonsteknologiske Høyskole, og spørr dere her på HW.no om dere har noen erfaringer med denne skolen, åssen miljø og om man faktisk lærer noe der? Har gått på MI før uten noe særlig kult resultat som endte med at jeg tapte 60000 kr på et studie år. Det er derfor jeg spørr nå for å kunne få vite litt mer om skolen før jeg hiver meg inn.

 

Men det handler altså om faget Ingeniør Datateknikk - Mobile Løsninger..

 

Er det noen erfaringer ute å går her? Jobbmuligheter osv når jeg blir ferdig?

 

Takk på forhånd!

 

Mvh Ole Lyngstad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har meget gode erfaringer med skolen. Tatt bachelor i IT og holder nå på med master.

 

Jeg fikk meg en meget god jobb for over et år siden!

 

Positivt er gode lærere, mye praksis og god oppfølging.

 

Negativt er kanskje at det er litt for mange studenter med manglende motivasjon/evner og prisen! :)

 

Men, jeg har ikke angret et sekund på valget! ;)

Lenke til kommentar

Hva er galt med HiO eller UiO da? koster 700kr pr semester (HiO, og BILLIGERE på UiO) istede for flere tusen på NITH.

Er selv ferdig på IU (ingeniørutdanningen ved HiO) nå og har absolutt ingenting å utsette på de tre årene jeg har gått her. Vurderte å gå NITH men synes rett og slett ikke at det er verdt prisen :no: Har mange beskjente som går der som er fornøyde, men de synes de har det verken bedre eller dårligere enn hva jeg har det. Personlig synes jeg at NITH har finere lokaler, men nå flytter IU neste semester til helt nye lokaler, så da blir det tipp topp :thumbup:

 

Bedre miljø enn hva du får på IU tror jeg du skal lete lenge etter :w00t:

Lenke til kommentar
Hva er galt med HiO eller UiO da? koster 700kr pr semester (HiO, og BILLIGERE på UiO) istede for flere tusen på NITH.

Er selv ferdig på IU (ingeniørutdanningen ved HiO) nå og har absolutt ingenting å utsette på de tre årene jeg har gått her. Vurderte å gå NITH men synes rett og slett ikke at det er verdt prisen  :no:  Har mange beskjente som går der som er fornøyde, men de synes de har det verken bedre eller dårligere enn hva jeg har det. Personlig synes jeg at NITH har finere lokaler, men nå flytter IU neste semester til helt nye lokaler, så da blir det tipp topp  :thumbup:

 

Bedre miljø enn hva du får på IU tror jeg du skal lete lenge etter  :w00t:

6253905[/snapback]

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor folk absolutt vil betale for noe dem kan få gratis... Hvis det da ikke er at man ikke oppfyller opptakskravene til offentlig universitet/høgskole.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar

Kan bare svare for meg selv, men jeg betalte fordi jeg trodde NITH kunne gi meg noe som jeg ikke fikk på offentlig skole.

 

Nå har jeg ikke gått på noen annen høgskole/universitet så sammenligningsgrunnlaget er tynt, men jeg har samme "tro" fortsatt.

 

Mitt generelle inntrykk av den offentlige skole er, litt satt på spissen, at det er mange umotiverte forelesere som til tider er mer opptatt av forskningen sin enn å forelese. Noen er for teoretisk rettet da de aldri har vært i arbeidslivet. Fagene blir også for teoretiske. og studentene blir fort bare en som forsvinner i mengden.

 

På NITH er det mange forelesere som kommer fra jobb i næringslivet. Foreleserne virker genuint interessert i at du skal lære. Om en foreleser ikke gjør jobben sin vil vedkommende få sparken. Også administrasjonen gir meget god oppfølging. Og man har mange praktiske prosjekter, det siste ofte i en bedrift, noe som gjør at man er godt rustet til å begynne en jobb etter fullført studium.

 

Dette blir kanskje en veldig sort-hvitt-fremstilling, men det illustrerer hvorfor jeg valgte NITH og ikke angrer! ;)

 

For å ha det på det rene: Jeg er prinsippielt imot privat-skoler, men NITH er et godt eksempel på fordelene ved de.

Lenke til kommentar

*Flyttes til jobb og utdanningsforumet*

 

Selv har jeg prøvd både offentlig og privat VGS, og mener selv at det private er hakket bedre siden de tross alt har "kunder" å ta vare på. Jeg og har søkt meg inn på NITH, det har ført til at jeg i 6 måneder har vært klar over at jeg har kommet inn, og har kunnet ordnet med bosted og hele pakken allerede, et kjempepluss i forhold til det offentlige.

 

Siden jeg jobber i nett vil jeg og ha en utdannelse inennenfor emnet, og har dermed valgt e-buisniss linjen ved NITH, enkelt sagt så finnes ikke en slik linje andre steder i Oslo så vidt jeg vet. HIO har en generell IT linje for de av oss uten fordypninger i "alt" men som sagt er den generell.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Mitt generelle inntrykk av den offentlige skole er, litt satt på spissen, at det er mange umotiverte forelesere som til tider er mer opptatt av forskningen sin enn å forelese. Noen er for teoretisk rettet da de aldri har vært i arbeidslivet. Fagene blir også for teoretiske. og studentene blir fort bare en som forsvinner i mengden.

 

På NITH er det mange forelesere som kommer fra jobb i næringslivet. Foreleserne virker genuint interessert i at du skal lære. Om en foreleser ikke gjør jobben sin vil vedkommende få sparken. Også administrasjonen  gir meget god oppfølging. Og man har mange praktiske prosjekter, det siste ofte i en bedrift, noe som gjør at man er godt rustet til å begynne en jobb etter fullført studium.

Jeg vet ikke helt jeg. Opprinnelig begynte jeg på et forkurs for ingeniørutdanning ved NITH, men trivdes ikke og slutta. Mulig at det ikke avspeiler hvordan undervisningen er i IT-fagene, men jeg bryr meg ikke lenger. Kanskje jeg ikke likte undervisningsopplegget og at mange rundt meg var umotivert, men sånn er nå det.

 

Neste semester tok jeg forkurs ved HiO og har ikke angret siden. Det er mulig at jeg var litt heldig det året, men kombinasjonen av lærere var rett og slett fantastisk. Jeg hadde en litt eldre mattelærer med genuin interesse for faget og en fysikklærer med doktorgrad i kjernefysikk. De formidlet fagene på en utrolig måte og fikk selv halv-engasjerte folk til å stå på. Og forresten, fortell meg om en privatskole der lærerne gjerne blir igjen etter timen for å formidle enda mer kunnskap uten å få betalt for det?

 

Over til foreleserne. Ved en offentlig skole finner man som så mange steder en blanding av forelesere. Noen er mindre flinke, andre kanskje ikke fullt så flinke men klarer seg. I et mindretall finner man de som aldri burde undervist fordi de ikke klarer å formidle noe som helst. Det er litt kijpt. for disse blir man ikke så lett kvitt. Her kan det hende at en privatskole gjør en bedre jobb, ved en offentlig skole kan man nesten klage så mye man vil.

 

Jeg synes at det er bare positivt at mange ved høyskole/universitet driver med forskning ved siden av. Mange av dem er langt fremme i sitt felt og sørger dermed for å formidle oppdatert informasjon. Det er også behagelig å gå i gangen og vite at "han har doktorgrad i fysikk, han i matte.. han her er professor i informasjonsteknologi" For å si det slik, noen av de flinkeste foreleserne jeg har vært borti har nettopp lang utdanning bak seg. At de i tillegg videreformidler det de har lært viser jo at de ikke bare tenker på å tjene penger. Du ser også at temmelig mange jobber lange dager med å både få til et bedre undervisningsopplegg og for å samtidig gjøre ting av egen interesse. Jeg skal ikke male et alt for grønt bilde, eg har vært borti et par som dessverre er det motsatte.

 

Et problem gjenstår dog, og det er det at uansett privat el. offentlig skole så man må man ha en stor grad av egeninnsats. Om det er flere umotiverte elever på en privatskole vet jeg ikke. Men kanskje det er flere som går her som håper på lette fag og et håp om å tjene store penger? Du finner dem som bare har et håp om å utnytte systemet og bare såvidt henge med for å klare seg overalt. Også en del av dem på HiO.

 

Når det kommer til administrasjonen er den meget bra på min skole. Jeg er i tvil om det kunne vært noe bedre på en privatskole. Angående det å "forsvinne i mengden", synes jeg i hvert fall at det var lett å forsvinne på NITH. Det er ikke akkurat noen liten skole.

 

P.S Beklager hvis det ble litt langt og noe offtopic, men fikk skrivekløe og klarte ikke å la være ;)

Lenke til kommentar

Forsåvidt hyggelig at du har såpass god erfaring med den offentlige skolen. Jeg presenterte bare mine inntrykk i mitt forrige innlegg. Vil bare kommentere ene tingen du skrev:

 

Og forresten, fortell meg om en privatskole der lærerne gjerne blir igjen etter timen for å formidle enda mer kunnskap uten å få betalt for det?

6254712[/snapback]

NITH. Om en student var interessert i å diskutere fag med en foreleser utenom forelesningene ble dette meget godt motatt. :)

Lenke til kommentar
Et problem gjenstår dog, og det er det at uansett privat el. offentlig skole så man må man ha en stor grad av egeninnsats. Om det er flere umotiverte elever på en privatskole vet jeg ikke. Men kanskje det er flere som går her som håper på lette fag og et håp om å tjene store penger? Du finner dem som bare har et håp om å utnytte systemet og bare såvidt henge med for å klare seg overalt. Også en del av dem på HiO.

6254712[/snapback]

Kan ikke få vært mer enig i deg der! Det er alt for mange som tar altfor lett på studiene. Dette gjelder både i privat og offentlig sektor. Hvorfor folk begynner privat når de ikke gidder å jobbe særiøst med fagene skjønner ikke jeg. Da har du for mye penger.

 

Virker som det er en del som går privat fordi de tror at det vil se bedre ut når de skal søke jobb. Men for å være helt ærlig så tror jeg ikke det finnes et eneste firma som vil velge en middelmådig student fra privatskole om de kan få en flinkere fra offentlig (og nå mener jeg ikke at de fra offentlig er bedre enn fra privat eller omvendt)

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet noen år i IT-bransjen, og har observert at det har vært litt skepsis til å ta inn folk fra private "høyskoler". De har litt dårlig rykte på seg, og en forventer ikke samme nivå på folkene som de som har gått på universitet/høyskoler.

 

Det har sikkert litt med det som en del andre har skrevet - kan være mindre motiverte elever ("hvorfor måtte de gå på XXXX og ikke på universitet - kom de ikke inn?") og litt skepsis til det faglige nivået på disse skolene.

 

Jeg sier ikke at det er sånn på private høyskoler, men det er litt av mindsettet som sviver i bransjen iallefall. Slik tidene er nå kan en få jobb nesten uansett, men i trangere tider vil studiested telle mye. Da tror jeg at en kandidat med master fra UiO vil stille sterkere enn en master fra NiTH.

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet noen år i IT-bransjen, og har observert at det har vært litt skepsis til å ta inn folk fra private "høyskoler". De har litt dårlig rykte på seg, og en forventer ikke samme nivå på folkene som de som har gått på universitet/høyskoler.

 

Det har sikkert litt med det som en del andre har skrevet - kan være mindre motiverte elever ("hvorfor måtte de gå på XXXX og ikke på universitet - kom de ikke inn?") og litt skepsis til det faglige nivået på disse skolene.

 

Jeg sier ikke at det er sånn på private høyskoler, men det er litt av mindsettet som sviver i bransjen iallefall. Slik tidene er nå kan en få jobb nesten uansett, men i trangere tider vil studiested telle mye. Da tror jeg at en kandidat med master fra UiO vil stille sterkere enn en master fra NiTH.

6258287[/snapback]

 

Vet ikke helt om jeg er enig i dette. Det kan godt være at du har dette inntrykket, men mitt inntrykk fra de jeg har vært i kontakt med, blandt annet store rekruteringsbyråer, er at har NITH et meget godt rykte på seg. (Mastergraden fra NITH er forøvrig et samarbeid med høyt anerkjente Brunel University i London, og det er sistnevnte sitt navn man får på papirene.)

 

Det stemmer at en del private IT-skoler har et dårlig rykte, men NITH er untaket. Hovedforskjellen på NITH og disse andre er at NITH er en godkjent høgskole.

Endret av krister461
Lenke til kommentar
Det stemmer at en del private IT-skoler har et dårlig rykte, men NITH er untaket. Hovedforskjellen på NITH og disse andre er at NITH er en godkjent høgskole.

6258302[/snapback]

 

Som jeg sa i innlegget mitt, i gode tider gjelder nok dette, men da tidene var trange var det firma som ikke ansatte folk fra DPH av prinsipp (som er NITH sin forløper).

Lenke til kommentar
Det stemmer at en del private IT-skoler har et dårlig rykte, men NITH er untaket. Hovedforskjellen på NITH og disse andre er at NITH er en godkjent høgskole.

6258302[/snapback]

 

Som jeg sa i innlegget mitt, i gode tider gjelder nok dette, men da tidene var trange var det firma som ikke ansatte folk fra DPH av prinsipp (som er NITH sin forløper).

6259231[/snapback]

 

Hmm...nå tror jeg skolen har blitt litt mere kjent og fått et bedre rykte siden de het DPH. (for over 4 år siden).

 

Det kan være det fortsatt finnes firma som er såpass lite orientert at de utelukker NITH-studenter bare fordi de går på NITH/privat skole. Men jeg tviler på at dette er mange. :)

Lenke til kommentar
Hmm...nå tror jeg skolen har blitt litt mere kjent og fått et bedre rykte siden de het DPH. (for over 4 år siden).

 

En viktig faktor kan også være at stillingsbetegnelsene stadig samkjøres i større grad. For eksempel er gradene bachelor og master gjennomført (nesten?) overalt innen IT-utdanning på høgskole/universitets-nivå i Norge. Dermed vannes forskjellen mellom skolene ut, ettersom det er lett å tolke det som at det stilles samme krav til "bachelor"-utdanning uavhengig av hvilken skole man går.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...