Gå til innhold

Test av: Sony HDR-HC3E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva var prisen på dette kameraet??

Fant det ikke i artikkelen..

 

 

edit:

hehe, hørte på NRK Retro (ny radiokanal), der snakker de "fremtidens" fjernsyn. De tipper at man kanskje kan klare å nå ut 500 000 innbyggere innen 5 år i Oslo.. .(Vi snakker om året 1937)

 

http://podkast.nrk.no/filer/nrk_retro/nrk_...1-0135_2169.mp3

 

Det er jo litt gøy å høre de snakker om fjernsynet når man i disse dager er på vei inn i en ny tidsalder innen fjernsyn...

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Hva var prisen på dette kameraet??

Fant det ikke i artikkelen..

Det er helt vanlig at akam/hardware ikke setter inn prisen i artikkelen når produktet er tilgjengelig via prisguiden, og da bruker det å være en link til prisguiden.

 

Det er også tilfelle denne gangen.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Noen som kan uttype litt om slow motion funksjonen? Hvorfor fungerer den ikke i praksis? Er det ikke bare at den guffer opp frameraten til 200fps eller noe sånt? Men kvaliteten kan vel ikke være den samme med så høy fps. 25fps i HD er mer enn nok å svelge unna for en tape...

Lenke til kommentar
Hei,

 

Noen som kan uttype litt om slow motion funksjonen? Hvorfor fungerer den ikke i praksis? Er det ikke bare at den guffer opp frameraten til 200fps eller noe sånt? Men kvaliteten kan vel ikke være den samme med så høy fps. 25fps i HD er mer enn nok å svelge unna for en tape...

6237011[/snapback]

Slow motion funksjonen fungere, men den er litt vanskelig å komme fram til når man bruker kameraet. Ellers tar den da 200 fps i full oppløsning :!:

 

Kameraet mellomlagrer deler av filmen, for så å sende den til tapen etterpå.

Endret av christian1986
Lenke til kommentar

Hmmm... etter å ha sett testklippet ble jeg litt skeptisk. Dette har åpenbart vært 1080i, som har blitt deinterlaced sammen med at størrelsen er halvert. En ting er at flere enkeltframes ser ut som at man ser dobbelt, spesielt når kameraet panorerer. Men jeg fikk også en slags følelse av hakking, det var plutselig veldig synlig at det bare var 25 fps. Interlacing består jo av to lag med linjer som spilles av annenhver gang, mellom hverandre. Betyr det at man da er oppe på 50 fps på 1080i, og mister halvparten av disse fordi de slås inn i framen før?

 

I så fall:

- Fins det codecer eller noen måte å kode interlacede klipp som beholder en høy og smooth framerate? Burde jo ikke være vanskelig å lage et filter som deinterlacer skikkelig godt, men sender de to lagene til hver sin fram istedenfor å slå dem sammen... Man taper jo ikke oppløsning engang.

- Hvis dette kameraet kan ta opp i 200fps, kan det da spille dem av i så høy oppløsning også, eller 60fps som ville passet en LCD-skjerm? (Ellers trenger man kanskje Vsync?)

- Er dette et problem på 720p også? I så fall gleder jeg meg heller til det kommer kameraer som kan ta opp 720p x 50-60 fps. :thumbup:

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Hmmm... etter å ha sett testklippet ble jeg litt skeptisk. Dette har åpenbart vært 1080i, som har blitt deinterlaced sammen med at størrelsen er halvert. En ting er at flere enkeltframes ser ut som at man ser dobbelt, spesielt når kameraet panorerer. Men jeg fikk også en slags følelse av hakking, det var plutselig veldig synlig at det bare var 25 fps. Interlacing består jo av to lag med linjer som spilles av annenhver gang, mellom hverandre. Betyr det at man da er oppe på 50 fps på 1080i, og mister halvparten av disse fordi de slås inn i framen før?

 

I så fall:

- Fins det codecer eller noen måte å kode interlacede klipp som beholder en høy og smooth framerate? Burde jo ikke være vanskelig å lage et filter som deinterlacer skikkelig godt, men sender de to lagene til hver sin fram istedenfor å slå dem sammen... Man taper jo ikke oppløsning engang.

- Hvis dette kameraet kan ta opp i 200fps, kan det da spille dem av i så høy oppløsning også, eller 60fps som ville passet en LCD-skjerm? (Ellers trenger man kanskje Vsync?)

- Er dette et problem på 720p også? I så fall gleder jeg meg heller til det kommer kameraer som kan ta opp 720p x 50-60 fps.  :thumbup:

6238630[/snapback]

 

Etter å ha sett på mine egne opptak i HD på maskinen finner jeg også hakking, men den er ikke like galen som på testfilen. Men, denne hakkingen kommer ikke i det hele tatt når jeg viser filmen på tv.

La også merke til at windows media player bruker nesten 60% av cpuen under avspilling, noe som er veldig mye(har en AMD 3500+, med 3 gig ram).

 

Men kort sagt, den hakker ikke på tv, kun på pc.

Lenke til kommentar

Det hadde vært kjekt med en skikkelig ukomprimert full-størrelse fil også.

 

Spesielt siden jeg nå nettopp har fått satt opp ny laptopen min :cool:

 

Dell Precision M65 1920x1200.

 

Så nettopp trailer fra nye Miami Vice filmen. Gleder meg til det blir mainstream med 1920x1080 skjermer i tv-stua. Det er fort dyrt å se slikt på noe annet enn 15.1" skjermer enda i hvert fall.

 

DrE

Lenke til kommentar
Hvordan kan dette stemme?
Bildesensor

 

    * Sensor, størrelse: 1/3 tomme

    * Oppløsning pr. sensor: 2100000 punkter

    * Effektiv oppløsning stillbilde: 4 Megapiksler

2,1 MP er jo ikke lik 4 MP.

6239111[/snapback]

Når du tar stillbilder under opptak begrenses oppløsningen til 2,1MP eller noe lignende og du er begrenset til å ta 3 bilder. Skal du ta stillbilder med 4MP må du i dedikert minnekortmodus. Det eneste jeg kan tyde da er at om kameraet er i minnekortmodus utvides oppløsningen på sensoren. Eller for å snu på saken, er bildesensoren egentlig på 4MP, men under video må den krympes av forskjellige hensyn(datamengde -> bildekvalitet osv...)

 

Jeg skal ikke si det sikkert, men jeg mener å ha plukket opp at stillbildene er på 4,2MP. Da er det kanskje en viss logikk i det. Ser jeg derimot på oppløsningen til stillbildene er den:

2304*1728=3'981'312

 

Det er ikke mulig per nå å legge ut en fullstendig ukomprimert versjon med tanke på serverplass og dessuten vil den måtte bli fryktelig kort for ikke å bli for stor. Vi snakker gigabyte med film her og jeg har i hvert fall ikke ADSL2...

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig per nå å legge ut en fullstendig ukomprimert versjon med tanke på serverplass og dessuten vil den måtte bli fryktelig kort for ikke å bli for stor. Vi snakker gigabyte med film her og jeg har i hvert fall ikke ADSL2...

6239608[/snapback]

 

Jeg innser nå at vi er noen bortskjemte jævler her borte i rogaland her vi sitter med 6 og 20mbits fiberlinjer :innocent:

 

DrE

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...