Gå til innhold

Det første OpenOffice-viruset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan eventuelt virusskanne PC-en din med gratis Housecall-tjeneste fra antivirusselskapet Trend Micro.

 

Betyr det at norton og AVG ikke oppdager dette viruset?

6221862[/snapback]

Jo, men ikke gratis?

 

Ikke at det er positivt med Virus, men tipper at etterhvert som OpenOffice, FireFox, Opera og forsåvidt forskjellige distroer av Linux blir mer utbredt, så vil flere(både selskaper og privatpersoner) innse hvilken kjempeutfordring MS faktisk har og har hatt med denne type ting. Nå kan man sef argumentere at MS alltid har tatt seg grovt betalt, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Du kan eventuelt virusskanne PC-en din med gratis Housecall-tjeneste fra antivirusselskapet Trend Micro.

 

Betyr det at norton og AVG ikke oppdager dette viruset?

6221862[/snapback]

Jo, men ikke gratis?

 

Ikke at det er positivt med Virus, men tipper at etterhvert som OpenOffice, FireFox, Opera og forsåvidt forskjellige distroer av Linux blir mer utbredt, så vil flere(både selskaper og privatpersoner) innse hvilken kjempeutfordring MS faktisk har og har hatt med denne type ting. Nå kan man sef argumentere at MS alltid har tatt seg grovt betalt, men det er en annen diskusjon.

6221990[/snapback]

 

Husk at selv om viruset angriper OpenOffice, krever det fremdeles at du kjører Windows for at du skal kunne få det. ;)

Lenke til kommentar
sikkert microsoft som vil skremme kunder tilbake til M$ office...  :devil:

 

 

:!:

6222183[/snapback]

Tenkte akkurat det samme.

 

  Som vanlig er det brukeren selv som aktivt må bidra for å få viruset. Når skal folk lære at de ikke skal ta imot alle epostvedlegg?

 

Helt utrolig hva folk kan finne på å åpne av mail.

 

En venn av meg fikk mail en gang der det stod at han fikk 2.000.000kr (Elns) hvis han lastet ned en fil fra en eller annen internett side som det var linket til i mailen. Og han trodde på det... :D

Lenke til kommentar
Du kan eventuelt virusskanne PC-en din med gratis Housecall-tjeneste fra antivirusselskapet Trend Micro.

 

Betyr det at norton og AVG ikke oppdager dette viruset?

6221862[/snapback]

Jo, men ikke gratis?

 

Ikke at det er positivt med Virus....

6221990[/snapback]

 

AVG Koster vel ikke mer enn kraften systemet ditt drar fra strømnettet når det belaster under en scanning o.l. (snakker om free edition her) :tease:

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Ingen problem, vi har jo fremdeles et virusfritt abiword?  :)

6222332[/snapback]

Og notepad .. Men det er vel ikke helt det samme.

 

Hvis det er slik at dette makroviruset kun angriper Windows-baserte systemer, vil vel ikke brukere på Linux/UNIX-plattformen frykte noe her, antar jeg. Men alle burde vite at de ikke skal åpne vedlegg de ikke vet hva er.

6222608[/snapback]

Hvorfor finnes sårbarheten kun i windows hvis det er selve OpenOffice som kjører koden? Openoffice tolker vel .odf-makroer likt uansett hvilket OS som ligger bak?

 

Men for de som er så dumme å åpne slike vedlegg: Hvordan sprer viruset seg fra et dokument til et annet på samme maskin? Og hvordan sender det seg selv videre?

Lenke til kommentar
sikkert microsoft som vil skremme kunder tilbake til M$ office...  :devil:  :!:

6222183[/snapback]

Konspirasjonsteoriene henger løst i dag :p

 

(Neida, jeg sier ikke at det ikke er mulig, men selv om det trolig er uavhengige som har laget viruset så er det nok kommer nok Microsoft til å bruke dette for alt det er verd som argument mot OpenOffice.)

Lenke til kommentar

Hvorfor finnes sårbarheten kun i windows hvis det er selve OpenOffice som kjører koden? Openoffice tolker vel .odf-makroer likt uansett hvilket OS som ligger bak?

 

6222811[/snapback]

Sikkert fordet at det bare er et vanlig M$ virus som M$ prøver å få til å se ut som open office virus. :p:p

 

Nå kommer sikkert M$ til si det farlig å bruke Open office siden det finnest (et) som alle (Dumme) folk kan gjennom programmet. (Det som er i parantes tviler jeg på at kommer til å bli nevnt) :p

 

Mens sanheten er at det finnes sikkert 183193232156 ganger så mange virus til M$ office.

Lenke til kommentar
Du kan eventuelt virusskanne PC-en din med gratis Housecall-tjeneste fra antivirusselskapet Trend Micro.

 

Betyr det at norton og AVG ikke oppdager dette viruset?

6221862[/snapback]

Jo, men ikke gratis?

 

Ikke at det er positivt med Virus, men tipper at etterhvert som OpenOffice, FireFox, Opera og forsåvidt forskjellige distroer av Linux blir mer utbredt, så vil flere(både selskaper og privatpersoner) innse hvilken kjempeutfordring MS faktisk har og har hatt med denne type ting. Nå kan man sef argumentere at MS alltid har tatt seg grovt betalt, men det er en annen diskusjon.

6221990[/snapback]

Hva er det du skal frem til her? Du kan ikke stikke under en stol at M$ har til tider noen svært lite gjennomtenkte løsninger. Ta f.eks automatisk kjøring av vedlegg i Outlook. Dette er en av de store grunnene til at ILOVEYOU fikk spre seg såpass godt som den gjorde. Et annet eksempel er installering av webserver som standard. Jeg tviler på at bestemor her spesielt interessert i å kjøre en webserver på den gamle PC-en sin. Forøvrig en av grunnen til at Code-Red ble såpass "stor". Tilslutt har vi det faktum at man i Windows kan skjule filendingen, noe som daglig gjør at svært mange blir infisert av div. herk. Slike ting som dette leder til at ormer og trojanere får spre seg godt.

 

Selvsagt, andre plattformer og produkter vil kunne være utsatt for virus, ormer og trojanere, men i det minste installeres det ikke en webserver som default når man legger inn en linux-distro (dog sikkert med noe unntak, men nå tenker jeg primært brukervennlige distroer her), og filendelsene blir ikke skjult fra brukeren. Samtidig er ikke scripts kjørbare uten at brukeren gjør noe aktivt. Jeg vil påstå at slikt hindrer slikt herk med å spre seg, men for all del ... Hvis du så absolutt tror at M$ er så flott så :roll:

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at dette makroviruset kun angriper Windows-baserte systemer, vil vel ikke brukere på Linux/UNIX-plattformen frykte noe her, antar jeg. Men alle burde vite at de ikke skal åpne vedlegg de ikke vet hva er.

6222608[/snapback]

Hvorfor finnes sårbarheten kun i windows hvis det er selve OpenOffice som kjører koden? Openoffice tolker vel .odf-makroer likt uansett hvilket OS som ligger bak?

6222811[/snapback]

 

Vel, artikkelforfatter har gjort en dårlig jobb, ser det ut som:

It is written in Star Basic. It affects StarOffice/OpenOffice Suites on Windows 98, ME, NT, 2000, XP, and Server 2003; Linux; and Solaris.

 

Copy'n'paste-artikler er vel og bra, men når en i tillegg ikke klarer å kopiere artikkelen riktig er det noe i veien... :ermm:

Lenke til kommentar
Hvis du så absolutt tror at M$ er så flott så :roll:

6223177[/snapback]

Jeg er vel ikke mer eller mindre begreistret for MS enn andre, men poenget mitt er at veldig mange som kritiserer MS egentlig ikke har relevant erfaring eller grunnlag for å gjøre det. Hvor mange er det som leverer like mange programpakker som MS? Det er vel ikke mange og de eneste relevante konkurrentene til MS er etter min mening heller ikke kvalifiserte til å uttale seg ettersom kundegruppene deres ofte er av den mer "erfarne/viderekommene" typen. Det er lett å være selverklært "verdensmester" dersom man ikke trenger å bevise det eller har vilje/evne til det. De fleste som arbeider innen tekniske disipliner vet at feilsøking er en lang og smertefull prosess og at man til syvende og sist aldri vil kunne luke bort alle feilene, men forhåpentligvis sitte igjen med noe som er godt nok for det formålet man så for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...