Gå til innhold

IFPI: - Allofmp3.com er ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svada Jada

 

Jeg har jo lastet ned snart 2GB med musikk fra allofmp3.com og jeg har fått veldig bra hastigheter på nedlastninger også, oppmot 850 Kbps

Hvis jeg har brukt Free Download Manager

 

IFPI er en gjeng maktsyke surrehuer som ikke vet hva de skal finne på for å forsvare "kartellvirksomheten" til musikkbransjen.

 

Den må de dessverre lengre ut på bygda med, spør du meg...

Lenke til kommentar

AllofMP3 er en meget bra tjeneste. Du kan velge mange forskjellige formater og kvaliteter, og de har en egen download manager slik at det er utrolig enkelt å bestille hele album.

Hvis bransjen kunne sette opp en like bra tjeneste som er lovlig så skulle jeg gjerne betalt litt mer. Men hvis alt de har å tilby er dyre og dårlige tjenester med DRM så er det ikke rart at pirattjenester blir populære.

 

AllofMP3 var delvis nede en ukes tid i midten av Mai, og det gikk rykter om at de var blitt sperret. Men de kom igang igjen, mulig de har flyttet serverne til et enda mer liberalt sted?

Lenke til kommentar

Greit at det er en bra tjeneste, men dette er vel regelrett stjeling fra artistene og plateselskapene. Å ta betaling for andres arbeid ..... ... nei nei nei..

 

Det er vel på tide at musikkbransjen selv får opp øynene.. men de er vel mer opptatt av å gjøre det umulig å spille av lovlig kjøpte CD-er i bilen og DVDspilleren.. ..

Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått er hele greia med allofmp3.com at nedlasting mot betaling defineres som kringkasting ("performance and broadcast" i Russland, og ikke salg/distribusjon. Derfor sniker de seg gjennom et smutthull i lovgivninga. Definisjonen i de fleste (vestlige) land er annerledes, så derfor regnes det som ulovlig. Når man da kjøper musikk fra allofmp3 (eller betaler for å høre en kringkasting, som russerne kanskje ville kalt det, nærmest som pay-per-view?) er dette lovlig i landet hvor musikken er kjøpt, og det vil regnes som import til personlig forbruk. Det kan sidestilles med å kjøpe en CD i utlandet og ta med seg hjem. Har forøvrig lest en sammenligning hvor det sidestilles med å kjøpe vodka på en søndag - ulovlig i f.eks. Norge, men ikke i Russland - og så ta det med seg hjem. Igjen har man gjort noe som ikke er lovlig etter Norsk lov, men lovlig i landet hvor kjøpet fant sted.

 

Jeg kan heller ikke se at IFPI er en lovgivende instans, så hva de mener skulle ikke egentlig være juridisk relevant, såvidt jeg kan skjønne.

 

Jeg mener også å ha lest at allofmp3 betaler artist-vederlag via ROMS, men at de fleste artister og andre som skal kreve inn vederlag vegrer seg for å kontakte ROMS fordi de på den måten indirekte aksepterer praksisen deres.

 

Et annet poeng er at CDer ikke koster stort mer enn $3,- i Russland, så for russiske brukere er ikke allofmp3 stort billigere enn iTunes er for oss i vesten (ifølge en uttalelse fra allofmp3s juridiske talsmenn).

 

Vegard.

Lenke til kommentar

Som advokat Espen Tøndel, som jobber på vegne av filmorganisasjonen Motion Picture Association (MPA) og Den internasjonale platebransjens forening i Norge (Ifpi), så fint sier det: " – Da ville vi slippe å gå veien om politi eller domstol, noe som ville gjort jobben vår betraktelig enklere."

 

Les artikkel om forslaget "Vil la musikkbransjen ta fildelere selv" hos digi.no

 

K

Lenke til kommentar

" Slik som de fleste ting som virker å være for godt til å være sant, er Allofmp3.com noe helt annet enn det ser ut til å være, sa Lauri Rechardt i IFPI i et intervju med Out-Law."

 

Hadde musikkbransjen vært litt mer fornuftig og med i tiden, så hadde ikke et slikt tilbud virket for godt til å være sant i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
" Slik som de fleste ting som virker å være for godt til å være sant, er Allofmp3.com noe helt annet enn det ser ut til å være, sa Lauri Rechardt i IFPI i et intervju med Out-Law."

 

Hadde musikkbransjen vært litt mer fornuftig og med i tiden, så hadde ikke et slikt tilbud virket for godt til å være sant i det hele tatt.

 

AtW

6208444[/snapback]

 

Kan ikke være mer enig!

 

Noe burde vært gjort for mange år siden.

Ny prispolitikk som passer et globalt marked.

Brukervennlige sider som kunne/ville vært mye bedre enn AllofMp3 burde vært utviklet. Med tanke på tiden og ressursene som industrien har.

I stede satser de på utdaterte distribusjons metoder med fordyrende mellomledd og begrensing av brukerrettigheter.

 

Musikkbransjen har sittet på bakbena lenge nå og nå begynner de for alvor å merke nedgangen i cd salget. For å beskytte den eksisterende status Que har de begynt å harselere egne kunder og potensielle fremtidige kunder.

 

De kunne ha kjøpt konseptet Allofmp3, smekka opp 100 servere til og behovet for musikk ville vært dekt i nesten hele verden. Da kunne de passet på at musikerne fikk sin del av inntektene også(men av en eller annen grunn mistenker jeg at IFPI ikke bare har musikernes beste i tankene).

Lenke til kommentar
Allofmp3.com har lenge vært i den internasjonale musikkindustriens søkelys. Nå har IFPI kjent nettsiden ulovlig.

 

Les mer

6207794[/snapback]

Siden IFPI er til høyeste grad partisk så har ikke dette noen høyere juridisk verdi enn om f.eks det svenske Piratpartiet kjenner IFPI ulovlig, eller om Hamas erklærer den Israelske hær som en terroristorganisasjon.

Lenke til kommentar
Jeg kan heller ikke se at IFPI er en lovgivende instans, så hva de mener skulle ikke egentlig være juridisk relevant, såvidt jeg kan skjønne.

 

Amen. :yes:

 

Synes tittel på artikkelen blåser dette opp. Hva IFPI måtte mene er revnende likegyldig. Burde heller stått "IFPI anser Allofmp3.com ulovlig".

Folk folk og foretak saksøker jo hverandre i ett sett men det er som regel bare en av dem som vinner, om dere skjønner hvor jeg vil henn. Kan jo like gjerne være at IFPI ikke vinner frem. DVS at allofmp3.com ikke er ulovlig og aldri har vert det.

(om det blir ulovlig en gang i fremtiden er en annen sak).

Lenke til kommentar

Humm, hadde de gitt meg en kanontjeneste så kasnkje jeg hadde orket å laste ned musikk igjen. Har ikke lastet ned musikk på år og dag, verken lovlig eller ulovlig. Nei, gi meg en skikkelig tjeneste, med god hastighet, der jeg kan velge bitrate selv. Så hvis jeg ønsker meg det så kan jeg om så være laste ned i wav format.

Lenke til kommentar
Nei, gi meg en skikkelig tjeneste, med god hastighet, der jeg kan velge bitrate selv. Så hvis jeg ønsker meg det så kan jeg om så være laste ned i wav format.

6208748[/snapback]

Til info: allofmp3.com oppfyller opptil flere av kravene du nevner: God hastighet, fritt valg av format, og fritt valg av bitrate.

Endret av xcess
Lenke til kommentar
Nei, gi meg en skikkelig tjeneste, med god hastighet, der jeg kan velge bitrate selv. Så hvis jeg ønsker meg det så kan jeg om så være laste ned i wav format.

6208748[/snapback]

Til info: allofmp3.com oppfyller opptil flere av kravene du nevner: God hastighet, fritt valg av format, og fritt valg av bitrate.

6208807[/snapback]

 

Men kan sammenlignes med å stå i en mørk bakgate og betale for tyvgods...

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at de betalte til den russiske utgaven av Tano og at rettighetshaverne dermed fikk kompensasjon!?

6208140[/snapback]

Nei. De hadde og/eller har en avtale med ROMS, Russian Organisation for Multimedia and Digital Systems. ROMS igjen hadde en avtale med RAO, Russian Authors’ Organisation, som er rettighetshavernes egentlige organisasjon.

 

Men denne avtalen har opphørt, og ROMS har derfor heller ingen rettigheter til å lisensiere musikk til Allofmp3. Og den avtalen hadde uansett bare vært med russiske rettighetshavere. Siden ROMS ga lisenser de slett ikke hadde rettighetene til ble de sparket ut av den internasjonale organisasjonen for rettighetshavere, CISAC = International Confederation of Societies of Authors and Composers.

 

ROMS har derfor ingen myndighet til å gi slike lisenser, og fungerer derfor bare som et alibi for allofmp3. Sistnevnte har ingen avtaler med noen aktører eller rettighetshavere, de sier selv at de kjøper CD'ene i butikk, ripper dem og legger dem ut, i tillegg til muligheten for opplasting.

 

En god tjeneste er det, og kanskje vel verd å betale for, men prinsipielt er det ikke forskjellig fra alskens piratsider. Pengene havner rett i deres egen lomme. Hvis de faktisk betaler ROMS noe som helst er det bare for å kjøpe deres velsignelse, men den velsignelsen er ingenting verd.

 

Merk også at dette "smutthullet" i russisk lov visstnok vil bli tettet, når bare lovmakerne får somlet seg til det. Problemet er at loven idag tillater kringkasting (det vil si framføring på radio og TV) dersom rettighetshaverne får betalt, akkurat som i Norge. Men det omtales i loven som "spredning via kringkasting eller kabel" (eller hvordan det nå er formulert på russisk), og smartingene som startet allofmp3 tenkte at "spredning via kabel" må kunne tolkes som internett.

 

Politiet i Moskva har prøvd å aksjonere mot dem, men siden loven er så uklar vil ikke påtalemyndigheten.

 

Dette hadde vi en tråd om rundt nyttår tror jeg, sitater og kildehenvisninger finner dere der.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...