Gå til innhold

Harddiskbasert videokamera med 3CCD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hvorfor du savner det å kunne bytte disk. Det er tross alt plass til 7 timer film i høyeste kvalitet. Det er faktisk mye, men folks behov er vel forskjellig. Du kan jo bare koble kameaet til en pc med usb-kabel og flytte filene. Tar ikke lenger tid enn at du rekker å hente deg en kopp kaffe. Jeg har selv Sonys nye harddiskbaserte kamera med 30 GB disk. Har filmet en god del, men har fortsatt "et hav" av plass på disken. Skal du bytte disk, tror jeg garantien ryker... ;)

 

Enig med deg at det er teit å kutte ut søkeren... Det har heldigvis ikke Sony gjort :D

Lenke til kommentar
Synes harddisk baserte videokameraer ser spennende ut, men det jeg savner er at man kan bytte disker... Hvorfor kan man ikke det? Noen som vet?

 

Litt teit at de kutter ut søkeren.

6206608[/snapback]

 

På noen harddiskbaserte kameraer som f.eks JVC Everio MC 500 kan du bytte ut harddisken. Men på andre modeller som f.eks DCR-SR100E kan du såvidt jeg oppfatter, ikke bytte ut harddisken. Men med en DCR-SR100E kan du til gjengjeld ta opp til 7 timer i beste kvalitet kontra en MC 500 der du kun har en 4GB MicroDrive med kapasitet på 1 time i beste DVD-kvalitet (720X456).

 

Men jeg ser ikke helt problemet med å bytte harddisk hvis du har 30GB lagringsplass. Det tilsvarer jo over 7 timer film i høyeste kvalitet. Hvis jeg skulle ha filmet i over 7 timer uten å legge det over i PC'en, eller på DVD, hadde jeg vært rimelig nervøs. 7 timer video tilsvarer ganske mange kakestykker og kaffekopper i diverse familieselskap for meg...

 

Har selv hatt MC500 Everio, og var godt fornøyd med det. Du tok gode bilder (5 MP), og kvaliteten på video var svært god. Hvis jeg skal være litt negativ var det dårlig batterikapasitet (1 time), og det var også kun nok til 1 time opptak i fullmodus. Dette var ikke noe stort problem for meg da jeg svært sjelden filmer en time sammenhengende.

 

Solgte det grunnet noen regninger som skulle betales. Men i dag hadde jeg nok satset på et DCR-SR100E fra Sony, eller et av de nye HDV-kvalitets Sony videokameraene. DCR-SR100E har blant annet 110 minutter batterikapasitet.

 

Lykke til med ditt valg!

-B-

Endret av bono_head
Lenke til kommentar

Stemmer nok at behovet for mer enn 7 timer er noe begrenset, men sett at man drar på en 2-4 ukers ferie og er ganske aktiv med kameraet... Tenker bare på de erfaringene jeg har med Foto...; Går alltid tom for minne :)

 

Behovet for å redigere vil jo alltid være der. Tviler på noen vil se en 7 timers film fra min siste ferie, men mye lagringsplass = stor frihet = noe jeg liker.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i bekymringen over å gå tom for lagringsplass. 7 timer er ikke mye på en lang ferie, og man kan ikke drasse med seg en bærbare PC og 1.5 TB FiberChannel-RAID-oppsett på ferien bare for å kunne "avlaste" kameraet når det går fullt. Jeg er en iherdig motstander av å lagre på tape, men fordelen med tape er at den er utbyttbar når den går full.

 

Å si at 7 timer alltid vil være nok er som å si at man aldri trenger mer enn 300GB harddisk. Man vil alltid klare å fylle opp en 300GB-harddisk i en PC, uansett og på akkurat samme måte vil man kunne fylle 30GB i et videokamera. Og spørsmålet er; hva gjør man da?

Lenke til kommentar

Ok, å si at 7 timer aldri er nok er å ta hardt i.

 

Jeg kan synse litt, og da kommer jeg opp med at hvis jeg reiser på en lang ferie tar jeg med min bærbare PC. På min bærbare PC som er liten nett, og ganske sjarmerende, har jeg hundre gigabyte plass. Når operativsystemet, fil-tabellene og annet søppel er ferdig med sitt har jeg ca 60 GB ledig. Da tar jeg hardt i. Og det vil si at jeg i tillegg til mitt videkamera har 90 GB ledig kapasitet tilgjengelig. Og personlig igjen; Hvis jeg klarer å filme 21 timer i løpet av ferien min, bør jeg finne meg en annen plass å feriere, eller bare feriere på en annen måte.

 

For å synse litt mer, og være litt personlig; Er min filming sån; Jeg tar opp filmen, og filmer litt. Så skrur jeg av videokameraet. Slik at min filming aldri er mange timer sammenhengende. De eneste gangene vi snakker om litt lengre sammenhengende filming er under bryllup og konfirmasjoner. Og da snakker vi kun om maksimalt en time sammenhengende.

 

Jeg tror at de aller aller fleste vil ha mer enn nok med et kamera med 30GB harddisk som er inntil 7 timer i aller beste kvalitet.

 

Og hypotesen din, asbjornu om at når du fyller opp all tilgjengelig lagringsplass på både pc og videokamera, og hva du gjør:

 

Mitt råd er kjøp en ekstern harddisk :-)

 

Ha en riktig fin dag!

 

-B-

Lenke til kommentar

Tar man med bærbar PC er forsåvidt problemet løst. Men er jeg på ferie, er jeg på ferie, og når jobben min er å sitte foran en PC hele dagen, ønsker jeg ikke å ta med meg denne på ferien for å der måtte gjøre det samme.

 

Eksterne harddisker hadde vært en løsning om det hadde vært mulig å koble dem til kameraet og tømme det for film på denne måten. I så fall vil f.eks. Maxtor OneTouch II 500GB være en svært god løsning, men verken Akam eller JVC sier noe om det er mulig å overføre filmen på denne måten. Jeg vil anta at man må kontrollere overførselen på en PC, enten gjennom filutforsker eller ved et innstallert program. Uansett er det tungvint og hemmende for både ferien og bruken av kameraet.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar

Å overføre til PC er ikke noe alternativ da PC-en ikke er med på ferie. Og når det gjelder størrelsen 30GB skjønner jeg ikke helt hvorfor de ikke klarer å lage videokameraer som lagrer på 60GB store disker, med tanke på at Hitachi har laget disker på denne størrelsen (bl.a. brukt i iPod) i en lang stund.

 

Når harddisken ikke er utbyttbar og overføring til ekstern harddisk vha USB ikke fungerer, skjønner jeg ikke hvorfor de ikke benytter seg av de største modellene som er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...