Gå til innhold

Prosjekt: Mitt eget kabinett i tre (skoleoppgave)


Anbefalte innlegg

Hei på deg / dere :)

 

Først vil jeg få takke mine sponsorer. Uten dem, hadde ikke prosjektet vært gjennomførbart.

Sponsor:

 

Support48:

- 2*120mm vifter (Thermaltake blå)

- UV blått plexiglass (480*480mm)

- 2*120mm viftegriller (standard, chrome)

- Sunbeam Rheobus, Rev. 3, Sort wub.gif

 

TrussL_Logo48.jpg

Kan forresten anbefale de hvis du vil slå av en prat om data/IT, eller planer om ny pc;)

 

Skolen min:

- Kryssfiner

- Bruk av verktøy + andre småting (skruer, lim etc.)

 

 

Innledning:

Nå har det altså blitt min tur til å bygge mitt eget kabinett. Dette er ett prosjekt i kunst og håndverk i 10. klasse. Prosjektet burde være ferdig i løpet av noen uker, men tviler på at det blir det :p...

Vi har hatt generelt lite Kunst og Håndverkstimer i løpet av året, så blir en intensiv periode akkurat nå de siste ukene. Sløydlæreren min har forståelse for dette, og sier at jeg får gjøre det som jeg rekker. Dermed blir det kanskje ikke ferdig til fristen, men da gjør jeg resten i sommer. I første post blir det en oppsummering av hva jeg har gjort til nå, bare jeg finner igjen bildene :p.

 

 

-Kabinettet skal bestå av:

-6mm kryssfiner i sidene, topp front og bak.

-15mm kryssfiner i bunn.

-UV BLått plexiglass i siden.

-LCD Display 20*4 (blå bakgrunnsbelysning).

-2*120mm vifter i front (Blå LEDs).

-1*120 eller 1*80mm i topp.

-Lian Li hovedkortbrett m/ 1*80mm vifte (enten ADDA vifta som følger med, eller en annen med blå'e LEDs, ser hva som ser best ut.

-2*UV Katoder.

- Sunbeam Rheobus, Rev. 3, Sort viftestyring.

 

Hardware

Jeg er ikke sikker om jeg skal ha min hardware i det, eller kjøpe ny, men i alle fall.

Planlagt hardware inni kassa:

- AMD Athlon 64 3200+ "Venice."

- Asus A8V-E Deluxe.

- 4*512MB Twinmos DDR PC3200 RAM.

- 2*200GB WDC Harddisker + 1*200GB Maxtor Harddisk.

- Sapphire X800 GPU.

- NorthQ 400W PSU m/ kabelstrømper.

- NEC 3520A DVD Brenner.

 

 

Ettersom prosjektet startet for ca. ¾ år siden, har jeg gjort litt, men med gjennomsnittelig 3 timer sløydtimer i måneden får en ikke gjort mye.

 

Det som er gjort:

- Satt sammen kabinettet ved hjelp av lister.

- Pusset, filt o(g banna) slik at det meste ble noenlunde rett.

- Kappet ut hull til vifter, hovedkortbrett, DVD-Brenner’n og strømforsyningen.

- Sleevet PSU’en sånn halveis.

Det som er igjen:

- Kappe hull til LCD-Display, vifte i topp (evnt. vindu i topp) og viftestyring.

- Grunne, pusse, sparkle, lakke, lakke igjen, pusse, lakke igjen, klarlakk osv. :p

- Sette inn hardware, lodde litt på det som trengs

- Sleeve det som trengs.

 

 

Skisser:

 

Skissene har blitt forandret et mangfoldig x ganger, men jeg tror at jeg er sånn ca. ferdig med de nå...

KabinettNY3.jpg

Hele kabinettet...

 

KabinettNY4.jpg

Stumpen på kabinettet...

 

KabinettNY.jpg

Fronten...

 

KabinettNY1.jpg

Sidevindu...

 

KabinettNY2.jpg

Toppen... Trenger litt kritikk på toppvinduet...

 

Vennligst ta alle kommentarer/tilbakemldinger i min diskusjonstråd

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er gjort fra før:

 

Jeg og min sløydlærer startet en diskusjon den første timen om hvor tykt materialet burde være. Vi ble enig om at kryssfiner var det beste, og han mente jeg burde ha minst 10-12mm for at dette skulle bli noe sterkt. Jeg ville ha ca. 6-8mm, fordi jeg ville ha det lettest mulig.

Det ble 6mm tilslutt, fordi dette var det eneste som var på skolen der og da (var lei av å ikke komme igang:P). 15mm (ca.) i bunnen, slik at denne ble litt sterkere.

Vi ble enig om å lage til lister på ca. 15mm for å feste sammen kryssfinerplatene. Dette resulterte i en del "pirkearbeid" for å få alt sammen rett. Disse listene ble limt, og skrudd fast, slik at alt hang sammen, tilslutt.

 

 

Bilde687.jpg

6mm kryssfinerplata :love: ... Denne ble kappet opp i nøyaktige mål, som tilslutt ble:

B=22cm H=ca. 55cm L=ca. 45cm.

 

Bilde690.jpg

Pussing på kanter, for å få alt sammen rett, og fint...

 

Bilde688.jpg

Enda mer pussing...

 

Bilde705.jpg

Bunnen, med lister på..

 

TrussL_listing.jpg

Lister limt på fronten..

 

Bilde007.jpg

Begynnelse på å lime/skru kabinettet sammen, dette var gøy..:D

Glemte dessverre å knipse et bilde fra en annen vinkel, men kan slenge ut noen close up bilder på hvordan det hele er festet sammen..:)

 

Bilde008.jpg

Hull og forsenkningshull til skruer er borret...

 

Bilde009.jpg

Begynner å ta form nå...

 

Bilde010.jpg

Fra en annen vinkel...

 

Beklager bildekvaliteten, men glemte å ta med kameraet på skolen, så mobilen min måtte duge :cry:

Glemte å ta noen fler bilder på skolen, men slenger ut et siste bilde på hvor jeg er i dag:

IMG_2503.jpg

Her er hovedkortbrettet fra Lian Li satt inn.. Jeg glemte å ta bilder under prosessen, men dette er bare å skjære med stikksaga, så det er vel ikke det mest interessente...

 

Tror det kommer en update til i kveld, eller morgen...

 

 

Truls

Vennligst ta alle kommentarer/tilbakemldinger i min diskusjonstråd!

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Update

 

Slenger opp noen bilder av helgas, og mandagens arbeid.. Det ble litt hastverk disse dagene, pga eksamen, og prøvemuntlig...

 

IMG_2504.jpg

Nærbilde av hovedkortbrettet...

 

IMG_2507.jpg

Nææ... Ett hull...

 

IMG_2508.jpg

Nææ.. Enda ett hull.. (Fikk låne hullbor av vaktmestern på skolen.. Kosli kar forresten..

 

IMG_2511.jpg

Begynnelse på utskjæring til DVD-brenneren... (Har loddet på ekstra knapp på DVD-brenneren min, så det er bare skuffen som skal synes + en annen knapp, ett annet sted... Kommer tilbake til dette senere..

 

IMG_25031.jpg

Ferdig... :D

 

IMG_2531.jpg

Oversikt så langt...

 

IMG_2532.jpg

Utskjøring av vindu i fronten

 

IMG_2534.jpg

Ferdig:D... (Vet at det er et hull i bunnen bak der, det er til strømforsyninga.. Har desverre ikke noe bilder av det, men det bare et hull ;))...

 

IMG_25323.jpg

Begynnelsen på toppvinduet...

 

IMG_25033.jpg

Ferdig med toppvinduet:D... (Ble flisete med stikksaga der :hrm: .. Men, må bare bruke masse sparkel :p)..

 

 

I går begynte jeg å grunne kabinettet. Dette ble helt ok.. Har netopp kommet inn fra en runde med sparkel (noe griseri, forresten :tease: ), det synes jeg gikk bra til å være første gang jeg gjør noe sånnt..

Ny update kommer denne uka en gang, kan ikke love noe pga. eksamner og slikt annet kjedelig...

 

 

IMG_2535.jpg

Til slutt ett bilde av arbeidsplassen:P.. Noen som påstår at jeg er ryddig av meg? :blush::roll:

 

 

 

Truls

 

Vennligst ta alle kommentarer/tilbakemldinger i min diskusjonstråd!

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...