Gå til innhold

Piratkopieringen øker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis det blir slutt på piratkopiering kommer programmvare til å bli billigere... da kan jo piratkopiistene føle seg som idioter fordi de ikke sluttet før!

6169577[/snapback]

 

Ja du vet det du... Nei, jeg tror ikke jeg kommer til å angre stort for det nei! Om vista koster 3000 eller 500 så er det fortsatt for dyrt for meg og det kommer til å bli lastet ned :yes:

Lenke til kommentar

Hvis det bare hadde vært ideell konkurranse så kunen folk valgt OS og programmer ut i fra kvalitet/pris. Dessverre går det ikke siden mange programmer og spill bare fungerer godt i windows. Det er synd at det har blitt slik. Noen myndigheter burde satt ned foten for lenge siden og tvunget selskapene til å ikke legge inn kunstige konkurransehindringer.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan de kan finne så 'eksakte' tall som de har, intervjuer de alle som piratkopier  :p  eller har de en slags indikator populasjon. I utgangspunktet høres jo en 1% økning ut til å like gjerne være en statistisk tilfeldighet enn en reell indikator på økning av pirakotpiering.

6169680[/snapback]

 

Statistikk!

 

Sannsynligvis har de undersøkt et representativt utvalg av befolkningen, feks ved hjelp av et anonymt spørreskjema der folk blir spurt om de bruker piratprogramvare. Ut fra dette kan svært nøyaktig tall for hele befolkningen beregnes. Utvalget trenger være omkring 1000 personer, men det er svært viktig at man spør ulike grupper av befolkningen og velger tilfeldig.

 

På samme måte som man beregner partibarometer osv...:)

Lenke til kommentar
Tenk hvor mye penger f.eks Microsoft kunne ha tjent, hvis de hadde solgt f.eks XP Pro for 99,90kr i samtlige butikker/bensinstasjoner i Norge! Da tror jeg samtlige i Norge hadde kjøpt det :)

6169768[/snapback]

Det spørs om det står i hylla ved siden av gode Linux-distroer (og andre OS) til 29,90 og spill og programmer hadde kjøprt like bra på alle OS.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er helt feil måte å tenke på. Selv om jeg skulle laste ned et program, så vil ikke det automatisk bety tap for utvikleren. Sannsynligvis ville jeg aldri kjøpt det programmet selv om det hadde vært eneste måten å få tak i det på, trolig på grunn av at jeg ikke hadde hatt råd eller at jeg ikke synes det er verdt prisen de tar.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan de kan finne så 'eksakte' tall som de har, intervjuer de alle som piratkopier  :p  eller har de en slags indikator populasjon. I utgangspunktet høres jo en 1% økning ut til å like gjerne være en statistisk tilfeldighet enn en reell indikator på økning av pirakotpiering.

6169680[/snapback]

 

Statistikk!

 

Sannsynligvis har de undersøkt et representativt utvalg av befolkningen, feks ved hjelp av et anonymt spørreskjema der folk blir spurt om de bruker piratprogramvare. Ut fra dette kan svært nøyaktig tall for hele befolkningen beregnes. Utvalget trenger være omkring 1000 personer, men det er svært viktig at man spør ulike grupper av befolkningen og velger tilfeldig.

 

På samme måte som man beregner partibarometer osv...:)

6169753[/snapback]

Vell, RIAA sier jo at 1 måned med torrentnedlasting av musikk er verdt mer enn BNP til Frankriket.

BSA bruker de samme metodene som RIAA, så jeg tar statistikken med en klype salt.

 

One Month of Torrents is Worth More Than The GDP of France

http://donnysblog.com/one-month-of-torrent...e-riaa-rant.php

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan de kan finne så 'eksakte' tall som de har, intervjuer de alle som piratkopier  :p  eller har de en slags indikator populasjon. I utgangspunktet høres jo en 1% økning ut til å like gjerne være en statistisk tilfeldighet enn en reell indikator på økning av pirakotpiering.

6169680[/snapback]

 

Statistikk!

 

Sannsynligvis har de undersøkt et representativt utvalg av befolkningen, feks ved hjelp av et anonymt spørreskjema der folk blir spurt om de bruker piratprogramvare. Ut fra dette kan svært nøyaktig tall for hele befolkningen beregnes. Utvalget trenger være omkring 1000 personer, men det er svært viktig at man spør ulike grupper av befolkningen og velger tilfeldig.

 

På samme måte som man beregner partibarometer osv...:)

6169753[/snapback]

 

Joda, var forsåvidt underforstått at man brukte statistikk. Poenget er at det vil være en feilmargin ettersom man setter den spurte populasjonen = den virkelige populasjonen, noe som aldri vil stemme helt før man spør alle i undersøkelsen.

Synes det bare virker noe bombastisk å hevde at piratkopieringen har økt når

det alltid vil være en feilmargin (nå vet jeg ikke hvor mange som faktisk har deltatt i undersøkelsen, det skal jeg inrømme)

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er helt feil måte å tenke på. Selv om jeg skulle laste ned et program, så vil ikke det automatisk bety tap for utvikleren. Sannsynligvis ville jeg aldri kjøpt det programmet selv om det hadde vært eneste måten å få tak i det på, trolig på grunn av at jeg ikke hadde hatt råd eller at jeg ikke synes det er verdt prisen de tar.

6169803[/snapback]

Jeg ser ikke noen grunn til å piratkopiere om det finnes gode, kompatible og gratis alternativer. F.eks Gimp (0kr) i stedet for photoshop (~6000kr), OpenOffice (0kr) i stedet for M$ Office (~4000kr) osv. At produsentene taper markedsandeler på sin egen strategi om å ta seg fett betalt er deres valg.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man betale for MS sin programmer som er fulle av bugs og må oppdateres hver mnd.De klarere bare å lage programmer som KREVER makinvarer som må opgraderes til store $$$$$$$$$$.Da har man ikke penger igjen til program varer. :no:

Tenk deg nå som "Vista" er på vei og må ha 16 Gb bare for systemmet og bør helst ha 4 gb ram. pluss skjermkortet og alt annet som må klare resten som de putter inn.Og etter hvert skal bestemme hva og sikkert når vi kan se på digitale ting.Har jeg kjøpt noe skal jeg kunne gjøre hva jeg vil med den så lenge den er til eget bruk.Hva med hver gang jeg oppgradere og får et helvete pga produkt nøkklen som ikke funker lenger.MS skal ikke bestemm over hvor ofte og hvor mange ganger jeg bygger eller bytter pc.

:nei:

Mange av progz som er koppier for tiden er programmer som er laget for firmaer som kan betale dyere lisenser som dyre photo progs og cad progz.Den vanlige mannen hadde aldri kjøpt dem alikkevel og dette ser ikke jeg som tap for de som lager dem.De bør heller være glad at mannen hjemme bruker kopi for å lære seg og venne seg til programmet for at bedriften han jobber på kan kjøpe den istedet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...