Gå til innhold

Sony BMG må betale for rootkit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har liste over titlene, slik at jeg får sjekket samlinga? Jeg fant ikke noe på sonybmg.com

6161446[/snapback]

 

 

Mener bestemt at denne typen kopibeskyttelse bare var brukt på CD'er solgt i USA.

Endret av ull2000
Lenke til kommentar
Selskapet må også gi nye CD-er uten kopibeskyttelse til alle som har kjøpt CD-er med MediaMax eller XCP, og må i tillegg tilby pengeerstatning eller gratis nedlasting av musikk fra nettet.

Det at de må gi kjøperene nye trygge CD'er er vel en selvfølge og ikke en straff. Egentlig burde jo kundene fått dette i utgangspunktet og ulempen ligger fortsatt på kundene siden det har gått svært lang tid fra de kjøpte CD'ene til de fikk den (trygge) varen de hadde betalt for.

 

At Sony må yte noe ekstra ovenfor kundene synes jeg er en rett og rimelig kompensasjon for den unødvendige ventetiden de har hatt mellom salget fant sted og kundene fikk varen de hadde kjøpt. De bør selvfølgelig også yte noe ekstra ovenfor de kundene som har fått PCene sine infisert av ulumskhetene til Sony, spesielt de kundene som har fått ustabile PCer, hackerangrep eller tilsvarende ulemper som følge av rootkitene.

 

Jeg regner med at kundene selv kan velge mellom økonomisk kompensasjon eller gratis nedlasting av musikk. (Hvorfor ble egentlig forslaget om gratis nedlasting godtatt som alternativ til penger?, De som vil kan jo evt. bruke pengeerstatningen på nedlasting om de vil. Når de har et slikt alternativ så er det jo bare som lokkemat for at det skal bli billigere for Sony.)

 

Men i tillegg til kompensasjonene kundene får, bør selvsagt Sony dekke kostnadene med rettssaken og få straff i form av en bot til skrekk og advarsel for dem selv og andre selskaper. Selve kompensasjonen til kundene og kostnadene med rettsaken ser jeg ikke på som en straff siden det er en situasjon de selv har satt seg seg i og uansett burde ryddet opp i. Akkurat som f.eks en tyv bør få en straff utover det å levere tilbake tyvegodset.

Lenke til kommentar

Enig med Simen1.

Ble litt skjokkert over at de får lov til å gi bort nedlasting av sanger.

Men vis Sony velger dette alternativet syns jeg de i hvert fall skal gi bort sanger som ikke er kopibeskyttet med DRM-teknologi.

Det blir jo som å gi bort sanger i erstatning mot av de kan ta fra deg musikken når de vil (vis de har samme vilkår som Apple), samtidig som det er gratis reklame for dem.

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes også at det er bra at Sony får straff i denne saken. Men jeg er usikker på om det føles som en straff for dem. Det er nok verre at folk har fått avsmak for Sony-navnet i kjølevannet av dette.

 

Forøvrig synes jeg det burde være minimum at Sony også dømmes til å hjelpe folk med å bli kvitt rootkit-greiene. Selv om det finnes verktøy som gjør dette, er det ikke alle som har oversikt og kompetanse til å få utført en slik renselsesoperasjon selv.

Lenke til kommentar

Forlik? Hva slags tull er det? Smekk på lanken og rett tilbake til tegnebordet der de kan pønske ut flere ondskapsfulle måter å straffe ærlige kunder på!

 

Hvorfor får de lov til å inngå forlik? Det er idioti. Sony skulle vært straffert hardt for ugjerningene sine.

 

Men firmaer slipper som regel unna. Det er enkeltpersoner som det statueres eksempler av.

Lenke til kommentar
[...]Så rootkits gjør pcene mer sårbare??

6162226[/snapback]

Ja, rootkit'ene det var snakk om åpnet for muligheten til å kjøre prosesser (programmer) på maskinen som skjulte seg for brukeren (ikke synlig i f.eks Task Manager i Windows) og resten av OSet. Det viste seg den ene DRM-løsningen til Sony BMG skjulte alle prosesser som startet med et visst prefiks i prosessnavnet, et prefiks som var valgt av Sony BMG for å skjule de DRM-programmene som skulle intervenere ved forsøk på kopiering av CDen og som også koblet seg opp mot en IP-adresse til Sony BMG-eid server. Rootkitet gjorde det samtidig mulig for andre ondsinnede programmerere til å lage malware med samme prefiks som DRM-driten til Sony BMG, slik at denne 3.parts malware'n/spyware'n også kunne kjøre uforstyrret og skjult for brukeren. Et gedigent sikkerhetshull altså.

 

Hadde jeg vært berørt av dette problemet hadde jeg krevd økonomisk erstatning og neppe tatt til takke med ny "ren" CD og gratis musikk fra nettet (=knapper og glansbilder). Etter en infeksjon med rootkitet er det ikke for mye forlange å kreve en total reinstallasjon av OSet -- som sannsynligvis medfører dertilhørende programmer avhengig av oppbygning av systemet ditt. Timelønn for arbeidet, evt kompensasjon for tapt arbeidstid vil da fort bli noen tusenlapper. Jeg har inntrykk av at Sony BMG slapp billig unna, uten at jeg kjenner alle detaljene i forliket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...