Gå til innhold

Guide: Redd for å miste numrene dine?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende! Jeg visste ikke at man kunne gjøre dette over nettet.

 

Hittil har jeg skrevet av kontaktlista for hånd (på datamaskinen).

 

Jeg har egentlig vært på utkikk etter et program som kan ta backup av alt innholdet på telefonen (inkudert ringetoner, bilder, java-programmer kontaktliste og alt annet) via blåtann. Har dere noen gratisprogrammer å anbefale til dette på en Sony Ericsson T610?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Siemen: Er ikke helt sikker på om denne kan alt du ber om, men du kan da prøve :)

 

Forøvrig var dette et svært nyttig tips, ante ikke at det var mulig. Hadde litt problemer med å synce først, virker som serveren deres er en smule treg, men nå funker det glatt.

Endret av PT
Lenke til kommentar
Siemen: Er ikke helt sikker på om denne kan alt du ber om, men du kan da prøve :)

6158726[/snapback]

Oi! Den tilbyr jo langt mer enn det jeg spurte om. Veldig mange fiffige finesser :D

Også er den gratis og får dermed en stjerne i margen av meg. Ikke nok med det, men den er også åpen kildekode og får enda en stjerne i margen av meg. :thumbup:

 

covah: Jeg skyr Outlook og programvaren som fulgte med telefonen var mildt sagt mangelfull. Men takk for tipset i hvertfall ;)

 

-Simen-

Lenke til kommentar

Har prøvd ZYB.com nå, men de sliter enda med beta fasen sin. Fikk oppsettet sendt 5 timer etter jeg bestillte det, og siden jobber sent noen ganger. Da jeg fikk oppsettet fikk jeg en feilmelding at det ikke kunne innstalleres på min K750i. Har prøvd manuelle instillinger, den kobler seg opp, men får feilmelding halvveis i synkroniseringen. La oss håpe at tjenesten her blir bedre. Flere som har prøvd hos zyb?

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å få sendt tilkoblingsinnstillinger jeg også.

Når jeg følger den manuelle veiledningen, så får jeg beskjed om å gå inn på en meny som er grået ut, og får beskjed om at "redigering ikke mulig" (av tilkoblingsinnstillinger).

 

Telefonen er en Nokia 6230 og det gjelder www.zyb.com

Lenke til kommentar
covah: Jeg skyr Outlook og programvaren som fulgte med telefonen var mildt sagt mangelfull. Men takk for tipset i hvertfall ;)

 

Derfor jeg skrev Outlook og lignende.

Ja, programvaren til SE T610 er veldig mangelfull. Nyere telefoner (ihverfall SE og Nokia som jeg kjenner best) har software som fungerer mye bedre.

Lenke til kommentar

ZYB er forferdelig ustabilt, synkronisering dør midt under prossessen. Har testet med flere telefoner og flere SIM-kort.

 

Mobical nekter å godta meg som bruker, selv om jeg skriver at jeg kommer fra Andorra og har et ikke-norsk mobilnummer. Den henviser til "Lokale samarbeidspartnere".

 

Scheduleworld fungerer, men er altfor komplisert for den jevne bruker. Det er heller ikke på langt nær så brukervennlig som ZYB ville ha vært hvis det hadde fungert.

 

Håper ZYB kommer seg etterhvert, den har virkelig potensiale. Evt kan Amobil tenke på å levere en lignende tjeneste?

 

Edit: En som faktisk fungerer, er http://gsmsync.net/ - som også er gratis.

 

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar
Om du sliter med angst for å miste telefonlista di, bør du sjekke ut SyncML: En gratis tjeneste som kan spare deg for store utgifter til antidepressiva.

Les mer

 

En nettbasert tjeneste?

 

Hva er poenget med det?

 

Man er langt sikrere ved å ta backup av sine telefonnummere, for så å lagre på egne datasystemer, og gjerne brenne på CD/DVD eller legge på en minnebrikke/USB-stick. Fortell oss hvordan vi skal gjøre dét.

Lenke til kommentar

Fint at høre om jeres erfaringer med ZYB.

 

Vi er i øjeblikket i soft-launch og fik nogle problemer med hastigheden som følge af bruger-loadet fra Norge (tak amobil). Vi regner med det hurtigt er fikset og laver nok full-launch allerede om en uge.

 

De brugere der her givet os email-adresser vil vi kontakte når det kører stabilt igen. Resten må bare prøve et par gange de næste par dage.

Lenke til kommentar
Fint at høre om jeres erfaringer med ZYB.

 

Vi er i øjeblikket i soft-launch og fik nogle problemer med hastigheden som følge af bruger-loadet fra Norge (tak amobil). Vi regner med det hurtigt er fikset og laver nok full-launch allerede om en uge.

 

De brugere der her givet os email-adresser vil vi kontakte når det kører stabilt igen. Resten må bare prøve et par gange de næste par dage.

6160502[/snapback]

 

Flott at dere jobber med saken og kommer med tilbakemeldnger. Tjenesten har i hvert fall potensiale til å bli veldig bra og brukervennlig. Var veldig enkel å bruke synes jeg.

Lenke til kommentar
Om du sliter med angst for å miste telefonlista di, bør du sjekke ut SyncML: En gratis tjeneste som kan spare deg for store utgifter til antidepressiva.

Les mer

 

En nettbasert tjeneste?

 

Hva er poenget med det?

 

Man er langt sikrere ved å ta backup av sine telefonnummere, for så å lagre på egne datasystemer, og gjerne brenne på CD/DVD eller legge på en minnebrikke/USB-stick. Fortell oss hvordan vi skal gjøre dét.

6160442[/snapback]

 

For oss med litt mer primitive telefoner, så er det desverre ikke fullt så lett(?) å overføre til datamaskiner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan forholdsvis enkelt sette opp sin egen SyncML-server, og det helt gratis med open-source pakken fra http://www.funambol.com/opensource/ og den fungerer både i Linux og Windows!

 

Det enkleste å komme i gang med er å bruke den stabile versjonen som bruker det gamle navnet Sync4j (fra versjon 3 heter den Funambol).

 

Kort oppskrift som har funket for meg:

 

1) Last ned "Sync4j bundle 2.3" enten for Windows eller Linux og installer denne i en passende mappe (Linux-pakka er en selvutpakkende fil som kjøres med 'sh sync4j-2.3.bin'. Installer denne i f.eks /opt. Programmet installeres da i /opt/Sync4j).

 

2) Editer fila Sync4j/server/config/Sync4j.xml og endre strengen i feltet serverURI til adressen på din server. Serveren kjører som standard på port 8080 så adressen skal typisk se slik ut:

http://maskin.domene.no:8080/sync4j/sync

Viktig! Klientene MÅ bruke denne adressen.

 

3) I Linux: Sjekk at alle mapper og filer eies av brukeren som skal kjøre serveren (det er sikkert lurt å lage en egen bruker og gruppe, f.eks "syn4j"!): 'chown -R sync4j:sync4j /opt/Sync4j'

 

EDIT: Start serveren med 'tools/bin/sync4j.sh start'

Sjekk gjerne med 'netstat -anp' at det kjører java-prosesser som lytter på bl.a port 8080.

 

4) Last ned admin-toolet og kjør denne. Logg inn på serveren, standard bruker/passord er admin/sa. Bytt passord og logg inn på nytt.

 

5) Hvis du skal ha flere brukere må du gå inn under treet PDI og skru PÅ alle kryss som sier "MultiUser".

 

6) Users: Legg til brukere.

 

7) Devices: Jeg har kun brukt Outlook og Nokia-telefoner, og her må man fikse tidssonen for disse typene: Gå på Devices, trykk Search, editer både sc-pim-Outlook og syncml-phone og sett Oslo som tidssone, samt at den skal konvertere alle datoer til denne sonen.

 

8) Så kommer det siste trikset, man må legge til en såkalt "principal" for hver type enhet og bruker du skal synke, f.eks Outlook, telefon, pda osv. Dette gjøres ved å gå inn på Principals og koble sammen hvert brukernavn til alle type enheter de skal bruke.

 

9) Last ned Outlook plugin, denne legger seg på egen meny i Outlook. Konfigurer denne til å bruke hele adressen i punkt 2. Forhåpentligvis funker det :)

 

10) Sett opp telefonen til å synce mot samme adresse. På Nokia Series 40 er det litt tricky fordi man setter opp ting både under Innstillinger -> Konfigurering -> Brukerdef.konfig. -> og under Organiserer -> Synkronisering, men det finner man ut av. Kontakt, kalender og notatdatabaser skal hhv. være "card", "cal" og "note".

 

11) Det er sikkert lurt å firewalle serveren slik at ikke hele verden slipper til, f.eks kun dine kjente pc-nett samt ip-adressene som mobilleverandøren din tildeler på gprs/3g.

 

 

Lykke til, håper dette var nogenlunde forståelig! :)

Endret av kluh
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...