Gå til innhold

8 MP og HD-video med ny sensor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Micron har utviklet en 8 megapiksels sensor som kan ta opp HD video, eller seriebilder i svært høy hastighet. Sensoren er så liten at vi er litt tvilende til kvaliteten den vil gi, men spesifikasjonene er imponerende.

 

Les mer

6137971[/snapback]

 

Sensoren er større enn den som brukes i Sony's billigste HDV-kamera, og gårsdagens kompaktkameraer har i "mange år" kunnet ta opp video med 30bps i VGA-oppløsning. Det finnes allerede en Panasonic-modell som kan ta opp 30bps i 840x480, så jeg synes ikke det er så veldig overraskende at hardwareutviklingen nå gjør det mulig å ta opp 720p HD video (1280 x 720). Med litt mer komprimering enn dagens kameraer bruker kan det ikke være mye som mangler på at de kunne klart det samme, dersom produsenten ville lagt inn en slik funksjonalitet.

 

Man må ikke la seg blende av HD-ordet, 720p HD er tross alt mindre enn 1 Megapiksel! :)

Lenke til kommentar
Det finnes allerede en Panasonic-modell som kan ta opp 30bps i 840x480, så jeg synes ikke det er så veldig overraskende at hardwareutviklingen nå gjør det mulig å ta opp 720p HD video (1280 x 720).

Den Panasonic-modellen prosesserer 12Mpixler i sekundet, og sammenlignet med 60Mpixler/sek (2Mp*30b/s) for Micron-brikken er det et hav av forskjell. En femdobling av prosesseringskraften er ganske heftig synes nå jeg...

 

Eneste problemet blir minnekort som både har størrelsen og hastigheten. Ett 2Mpix-bilde tar ca. 600kb på mitt Fujifilm F10, så for 10min film bør man ha et kort som takler 18MB/s og 11GB plass!

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Eneste problemet blir minnekort som både har størrelsen og hastigheten. Ett 2Mpix-bilde tar ca. 600kb på mitt Fujifilm F10, så for 10min film bør man ha et kort som takler 18MB/s og 11GB plass!

6144553[/snapback]

Kraftigere komprimering kan sikkert hjelpe på. Kan ikke tenke meg til at dette vil lagres ukomprimert. 11GB er jo nesten halvparten av hva HD-filmer på HD-DVD og Blueray vil kreve for en hel spillefilm på 2-3 timer.

Lenke til kommentar
Eneste problemet blir minnekort som både har størrelsen og hastigheten. Ett 2Mpix-bilde tar ca. 600kb på mitt Fujifilm F10, så for 10min film bør man ha et kort som takler 18MB/s og 11GB plass!

6144553[/snapback]

Kraftigere komprimering kan sikkert hjelpe på. Kan ikke tenke meg til at dette vil lagres ukomprimert. 11GB er jo nesten halvparten av hva HD-filmer på HD-DVD og Blueray vil kreve for en hel spillefilm på 2-3 timer.

6146115[/snapback]

 

Video kan lagres smartere enn som en rad stillbilder, ved å utnytte at bildene ligner hverandre (lossless), og at synet vårt er mindre følsomt for forvrengning av bevegelige bilder enn stillbilder (lossy).

 

Tenk på at DVD oppfattes som "høy videokvalitet", mens tilsvarende specs for stillbilder ville være til å le av:

-576/2 * 720 pixel per frame

-max ca 10mbit/s gir max 25kB/field (delbilde)

 

Men det er urealistisk at et lite, mobilt, batteridrevet kamera skal komme i nærheten til effektiviteten man har på en DVD/BR plate, hvor man kan bruke hvor mye datakraft som helst for å optimalisere bildet.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Den Panasonic-modellen prosesserer 12Mpixler i sekundet, og sammenlignet med 60Mpixler/sek (2Mp*30b/s) for Micron-brikken er det et hav av forskjell. En femdobling av prosesseringskraften er ganske heftig synes nå jeg...

6144553[/snapback]

 

5-dobling? Hvem snakker om 2Mp? 1280x720 (720p) er ikke 1Mp en gang. 2,3x datamengde er ikke så heftig. Det er jo ikke sikkert at prosessorene brukes 100%, ref. Digic II som brukes i de fleste Canon-kameraer klarer 5 fps med 8Mp på 30D, men begrenses pga av skriving til kort til 1,7fps når minnet er fullt. Om jeg har regnet riktig, burde denne prosessoren fint klare 30bps i 720p.

Endret av fishlake
Lenke til kommentar
Den Panasonic-modellen prosesserer 12Mpixler i sekundet, og sammenlignet med 60Mpixler/sek (2Mp*30b/s) for Micron-brikken er det et hav av forskjell. En femdobling av prosesseringskraften er ganske heftig synes nå jeg...

6144553[/snapback]

 

5-dobling? Hvem snakker om 2Mp? 1280x720 (720p) er ikke 1Mp en gang. 2,3x datamengde er ikke så heftig. Det er jo ikke sikkert at prosessorene brukes 100%, ref. Digic II som brukes i de fleste Canon-kameraer klarer 5 fps med 8Mp på 30D, men begrenses pga av skriving til kort til 1,7fps når minnet er fullt. Om jeg har regnet riktig, burde denne prosessoren fint klare 30bps i 720p.

6153877[/snapback]

 

Skal innrømme at jeg var noe trøtt da jeg skrev innlegget, og kan ha blandet kortene litt... Men for å svare på spørsmålet ditt, så var det altså journalisten som snakket om 30 bilder i sekundet i 2Mp oppløsning.

30 bilder pr. sekund hvis du reduserer oppløsningen til 2 megapiksler.

Tenkte meg ikke lenge nok om til å komme på at det ikke nødvendigvis vil si at kameraet kan ta video i det formatet, ettersom jpg-komprimering krever ganske mye mindre enn MPEG4 (+lyd). Så jeg skal si meg delvis enig :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...