Gå til innhold

Maskinkravene til Windows Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og alle Xp-versjoner "skal" oppgraderes ifølge Microsoft? Med tanke på dx 10 osv har jeg hørrt.. Mange må jo bli å invistere i ny PC bare for å få prøvd å installert Vista med andre ord... :roll:

 

Edit: riktig det med plassen ja. Krever 14,2 GiB hos meg når jeg prøvde en piratversjon som kopierte seg inn på mange partisjoner og disker...

Ganske utrygt med andre ord... Klarer ikke se de store fordelene med Vista ennå.

 

*Puh* Nå slipper jeg med andre ord å angre på mitt 2Gb kit.. hehe :wee:

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Jeg har lissom alltid trodd at et OS skal være så enkelt som mulig, siden det tross alt er et program som skal kjøre BAK alle andre programmene du kjører. Kan bli spennende når du skal begynne å spille på Vista, nå det allerede omtrent krever det samme som et gjennomsnittsspill idag

Lenke til kommentar
Ganske utrygt med andre ord... Klarer ikke se de store fordelene med Vista ennå.

6131586[/snapback]

Jeg også har ikke helt sett hva som egentlig skal være fordel med Vista? Å få et gigantisk og tungt OS, som i tillegg er infisert til randen med alskens DRM opplegg som gir deg mindre og mindre kontroll over din egen PC og egne produkter!

Er det fordi det er et såpass fint,attraktivt og flott OS at kundene skal tvinges/lures over på Vista vha. feks. DX10? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg har lissom alltid trodd at et OS skal være så enkelt som mulig, siden det tross alt er et program som skal kjøre BAK alle andre programmene du kjører. Kan bli spennende når du skal begynne å spille på Vista, nå det allerede omtrent krever det samme som et gjennomsnittsspill idag

6131618[/snapback]

 

Det er jo en stund siden typiske OS-installasjoner bare inneholdt en kompakt kjerne... Selv Linux spiser jo en god chunk ressurser i dag med en moderne desktop-manager og typisk sett med programmer.

 

Microsoft vil skyte seg selv i foten (hodet?) hvis ikke Vista fungerer bra med spill. XP var også temmelig diger da det kom, men er etter min mening glimrende for spilling.

Lenke til kommentar
Microsoft vil skyte seg selv i foten (hodet?) hvis ikke Vista fungerer bra med spill. XP var også temmelig diger da det kom, men er etter min mening glimrende for spilling.

6131650[/snapback]

Microsoft satser stort på Vista som spelplattform. Så eg vil no tru at speling skal fungere bra på Vista.

Lenke til kommentar
Jeg har lissom alltid trodd at et OS skal være så enkelt som mulig, siden det tross alt er et program som skal kjøre BAK alle andre programmene du kjører. Kan bli spennende når du skal begynne å spille på Vista, nå det allerede omtrent krever det samme som et gjennomsnittsspill idag

6131618[/snapback]

 

Det er jo en stund siden typiske OS-installasjoner bare inneholdt en kompakt kjerne... Selv Linux spiser jo en god chunk ressurser i dag med en moderne desktop-manager og typisk sett med programmer.

 

Microsoft vil skyte seg selv i foten (hodet?) hvis ikke Vista fungerer bra med spill. XP var også temmelig diger da det kom, men er etter min mening glimrende for spilling.

6131650[/snapback]

 

Nå har du i alle fall muligheten til å velge hva du vil legge inn i linux (i de distroene jeg har brukt i alle fall (go debian!1))... windows legger jo inn alt!

Lenke til kommentar
40 GB harddisk med 15 GB ledig plass

Det var da voldsomt kor mykje plass Vista treng. Men utanom dette var krava omtrent som forventa.

6131583[/snapback]

 

Krever usaklig mye skjermkortminne synes jeg, må jo ha 256 MB+ for å ha dual-screen med litt ok oppløsning om disse kravene faktisk er bastante.

 

AtW

Lenke til kommentar
:hmm: Er systemkravene annonsert for å skape kjøpepress eller? Rart det der med 128 MB skjermminne, men så var nå ikke dette et minimumskrav.

 

Håper Vista går bra på maskiner med 512MB RAM. Sikkert mange skoler som ikke har råd til mer RAM, men får krevd inn Vista en eller annen gang.

6132627[/snapback]

skolen vår kjører windows 98 :tease:

6132660[/snapback]

Trenger ikke mer til Word, Excel og Internett vet du. Men så var det dette med sikkerhet og stabilitet når den har så mange forskjellige brukere. :p

Lenke til kommentar

Skjermminnekravet er pga at Vista med aeroglass er 3D-vektor basert. Dvs man laster av masse 2D kalkulasjoner fra prosessoren og gir det til skjermkortet i stedet som 3D vektorer. Det vil føre til at Windows føles en god del kjappere enn f.eks XP sitt bloatede 2D konsept. 3D basert interface er et genialt konsept og definitivt ikke for tidlig...

 

Når det gjelder spilling så har Vista DX10 og en mye bedre driverstruktur enn XP. Dessuten vil jeg anta Vista også kan laste ut en betydelig mengde filer fra minnet idét et spill starter og kaller på Direct3D.

 

Når det gjelder de andre systemkravene er de helt in-line med tidligere microsoft OS-er. Husk det var en tid der "640kB ought to be enough for everybody". Når alt kommer til alt er jeg overbevist om at Vista vil føles mye smoothere enn XP hvis man har systemkravene til Vista Premium oppfyllt. Vista vil bli det første OS-et jeg kjøper separat. :)

Lenke til kommentar

Har som regel ventet 1-2 år før jeg installerer en ny versjon av Windows selv, men ser ikke ut som at jeg får den muligheten med Vista, siden det presses hardt for å få folk over mht. softwarestøtte o.l. Har egentlig ikke lyst til å drive noe særlig mer på med Windows, men skal en spille så har en ikke noe valg. :shrug:

Lenke til kommentar
Jeg har lissom alltid trodd at et OS skal være så enkelt som mulig, siden det tross alt er et program som skal kjøre BAK alle andre programmene du kjører. Kan bli spennende når du skal begynne å spille på Vista, nå det allerede omtrent krever det samme som et gjennomsnittsspill idag

6131618[/snapback]

Ja det er normalt sett idéen. Men Windows har blitt langt mer krevende for hver versjon siden 98, og det er klart fordi maskinvareprodusentene skal få solgt nye pcer. Sammenlign med for eksempel hvor lite krevende en splitter ny Linux er i forhold, og hvor mange bedre funksjoner den har.

 

I Vista kan du regne med et solid "fps-drop", i tillegg til at det "fancy" designet gjør bruken mindre effektiv.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...