Gå til innhold

GeForce 7300 blir sprekere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
personlig skjønner jeg ikke hvorfor Nvidia ikke lager flere kort rundt 7900 GT ytelse. Det er jo der de tjener mest flesk uansett! :) Mid-range +-

6115626[/snapback]

Nix, der tok du grådig feil...

Der nVidia tjener mest er på dette nivået, lavere og på 7600-nivået.

Lenke til kommentar

De tjener helt klart mest penger på lavere spesifikasjoner som selger billig til OEM produkter osv. Det er fåtallet som kjøper høy spec.

 

7300 kan vel ses på som en etterfølger til 6200 kortet. Men da burde prisen også ligge på rundt 500,-.

 

Synd dette kodret ikke kom før! Jeg fant ingen gode kort i dette prissjiktet og havnet med et XFX 6200 256MB DDRII som sies å ha elendig SM2.0/3.0 implementasjon. Sies at selv 9550 er et mye bedre kort til samme pris. Skuffende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg er overrasket over at de velger viftekjøling på et kort som er svakere enn de passivt kjølte 7600GS-kortene.

6116269[/snapback]

 

Som ett par andre påpeker er dette kort som Nvidia vil/skal tjene penger på..

De "plastikk/aluminium"-viftene som disse har koster vel 1 kr (elns) å produsere (stkpris).. en passiv kjøleribbe m/evt. heatpipe vil koste det 50?-doble..

Gang det opp med antall kort som selges og tenk "business" (svarte tall i bunnlinjen i regnearket til "big-boss").

Tror det er grunnen til at de ikke kommer med passiv kjøling..

Husk at de modellene som tidligere kom med passiv kjøling gjerne var de dyreste innen en serie (mid-range kort).

Lenke til kommentar

Passive kjøleribber er billige å produsere. Fra ca 20 kr/kg kjøleribbe i så store mengder vi snakker om her, og en kilo rekker til ganske mange kort. Ekstrudert og kuttet aluminium koster nesten ikke noe mer enn råprisen for aluminium siden den klart største kostnaden ligger i produksjonen av råaluminiumet.

 

En vifte med ledninger, viklinger og en rekke små deler tror jeg koster betydelig mer å produsere selv om viftebladene er laget av plast.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom det virkelig var billigere å produsere kort med passiv kjøling ville produsentene neppe latt være å benytte anledningen til å tjene penger.

Jeg er dog enig i at "billigkort" med en "simpel" aluklump over GPU nok er billigere enn en "simpel" aluklump m/vifte..

Slike kort er som regel klokket meget lavt både på core/mem for å ikke generere varme.

Kan ikke se at dette vil være så aktuelt for "spreke" utgaver av 7300. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...