Gå til innhold

Apple saksøkes for iPod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal det sies at selv om patentet er datert i fjor, er søknaden datert Januar 2001. Det var altså samtidig med at Apple utviklet den første iPod'en. Så Creative har vel ligget lavt og ventet på å få patentet innvilget før de slo til. I så fall er det ikke så rart at søksmålet kommer først nå.

 

Men dette er nok et "regnskap på internett" patent. (Det finnes flere patenter som ikke er oppfinnelser, bare metoder. Altså at man ikke har funnet opp hverken regnskapsprogrammer som sådan eller internett, men allikevel kan klare å få patent på å legge ut regnskapsføringen på internett.)

 

Dette er noe av det samme. Musikk-programmer som lagrer sanger i flere kategorier (så du kan finne sangen under artist, musikkstil, album etc.) var ikke noe nytt for 5 år siden. Jeg laget selv et slikt program for 10 år siden, og jeg hadde ikke kommet på ideen heller.

 

Og metoden med en hierarkisk meny er like gammel som dataterminalene. Du velger en hovedgruppe i ett skjermbilde, og så får du opp et nytt med underkategorier:

 

...a category in the first display screen of the portable media player; displaying the subcategories belonging to the selected category in a listing presented in the second display screen; selecting a subcategory in the second display screen; displaying the items belonging to the selected subcategory in a listing presented in the third display screen; and accessing at least one track based on a selection made in one of the display screens.

 

Høres akkurat ut som slik vi gjorde på vår IBM System 36 for 25 år siden...

 

Det nye måtte eventuelt være kombinasjonen av disse teknikken i en bærbar musikkspiller.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Egentlig kan denne saksøkingen være litt bra i og med at den setter søkelys på om apple egentlig er så innovative og nyskapende som de selv hevder. Creative har jo nå helt siden ipod-bølgen startet blitt beskylt for å være lite innovative og mer eller mindre regelrett kopiere ipod.

 

Som andre nevner har apple selv vært aktive med å saksøke andre selskaper som de mener har kopiert deres design osv så det passer kanskje at de får litt igjen.

Lenke til kommentar

Man kan lure på om vitsen med patenter er utdatert, eller at patentlovgivninga burde vært reformert, når man leser hva patentet går ut på:

 

A method, performed by software executing on the processor of a portable music playback device, that automatically files tracks according to hierarchical structure of categories to organize tracks in a logical order. A user interface is utilized to change the hierarchy, view track names, and select tracks for playback or other operations.

EDIT:

Neppe for å hente inn RoD kostnadene :hmm:

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar

Hvis iPod begynte å lage disse før patentet til Creative ble godkjent synes jeg dette er "far stretched".

 

Jeg synes ikke synd på Apple og tror ikke et sekund at de ikke ville gjort det samme. Men jeg synes dette er tåpeligheter som desverre hører hjemme i bussiness verdenen.

Lenke til kommentar
Vel, Apple har jo tidligere saksøkt Microsoft for å plagiere deres brukergrensesnitt, så hvorfor skulle ikke Creative få saksøke Apple?

6112996[/snapback]

 

Slik jalla-saksøking (og ikke minst jalla-patenter) er like dust uansett hvem som gjør det synes jeg. Patentlovgivningen må endres...

 

AtW

Lenke til kommentar
<...> Men advokater må jo ha noe å gjøre på de også...

6112862[/snapback]

Tja, hvorfor det? De produserer jo ingen ting. Greit at de rydder opp i saker mellom folk, men det beste hadde jo vært om folk hadde unngått saker i det hele tatt eller ordnet opp selv, så kunne advokatene jobbet som noe annet i stedet for. Noe som tilfører samfunnet nytteverdi. Slik tullesaksøking har jeg ikke mye til overs for. Det krever bare en masse menneskelige og økonomiske ressurser og gir ikke noe håndfast tilbake til samfunnet.

Lenke til kommentar
Slik møkkapatentsystemet (i USA) er ville det ikke vært annet en dumt av Creative å ikke saksøke Apple. :shrug:

6113361[/snapback]

Det morsomme med patentsystemet i USA er visstnok at man står fritt til å "justere" patentet etterhvert, dvs legge til presiseringer etc, noe som gjør denne type saker enda vanskeligere. Jeg er vel dessuten ikke overbevist om at ikke Apple sitter på en eller annen patent som de mener dekker menysystemet i iPod'en deres, Apple bruker(i likhet med andre amerikanske selskaper) å være ganske nøye på å ha de riktige patentene. Det Apple antageligvis må bevise her dersom de ikke har ett annet kort i ermet er at de brukte dette menysystemet før Creative sendte sin søknad? Utover det vil jeg si at Creative burde gå litt stille i dørene etter de til tider skamløse iPod-kopiene de har fått seg til å lansere, men som alle andre amerikanske selskap så saksøker de selvsagt når de kan og har en ledig advokat :)

Lenke til kommentar
La nå Creative få saksøke hvem de vel, Apple ville jo garantert gjort det samme uannsett.

6113896[/snapback]

 

Hva så? At store selksaper ikke tenker på annet enn penger gjør ikke at systemet er bra eller rettferdig...

 

AtW

6113923[/snapback]

Det mest irriterende er jo at det er vi forbrukere som til syvende og sist sitter igjen med regningen, uansett hvem som vinner og taper. Advokatene på sin side sitter igjen med penger for tjenester som egentlig er helt unyttige(som andre også har nevnt), det bidrar verken til teknologiutvikling eller økonomisk vekst... det finnes vel flere eksempler på det motsatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...