Gå til innhold

Ny Celeron denne måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er noen priser og info ,hentet ut fra xbitlabs.com

 

In the third quarter of the year Intel will increase clock-speed of the Celeron D to 3.46GHz with the Celeron D model 360.

 

 

The first two value Celeron D chips with 512KB of cache will not be really inexpensive: $79 and $89 for models 352 and 356, respectively, or about $10 higher when compared to chips clocked at the same frequency, but with 256KB cache. The Celeron D 360 is projected to cost even more: $103.

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Her er noen priser  og info ,hentet ut fra xbitlabs.com

 

In the third quarter of the year Intel will increase clock-speed of the Celeron D to 3.46GHz with the Celeron D model 360.

 

 

The first two value Celeron D chips with 512KB of cache will not be really inexpensive: $79 and $89 for models 352 and 356, respectively, or about $10 higher when compared to chips clocked at the same frequency, but with 256KB cache. The Celeron D 360 is projected to cost even more: $103.

6113108[/snapback]

 

Hmm, litt dyre ja, kunne jo vært greit med en billigere variant, spesielt om de har fått ned effektforbruket litt.

 

AtW

Lenke til kommentar
vil disse yte bra, eller være like trege som vanlig celeron D?

6113467[/snapback]

Celeron D yter vel tilfredstillende tatt prisen i betrakning, det blir nok ingen racer, men det er nå engang ikke det budsjettprosessorene skal være heller da.

 

Speedstep er vel deaktivert som i alle andre Celeron CPUer, tilogmed de "bærbare" celeronene mangler vel Speedstep...

 

Edit: det faktiske behovet for Speedstep i stasjonære PCer kan vel også diskuteres. Det beste argumentet er vel redusert viftestøy fra CPU, ett argument som kun er gyldig dersom støy faktisk betyr noe og dersom ikke andre komponenter overdøver CPUviften uansett(skjermkortvifter, HDer, PSU etc).

Endret av kindings
Lenke til kommentar
vil disse yte bra, eller være like trege som vanlig celeron D?

6113467[/snapback]

Celeron D yter vel tilfredstillende tatt prisen i betrakning, det blir nok ingen racer, men det er nå engang ikke det budsjettprosessorene skal være heller da.

 

Speedstep er vel deaktivert som i alle andre Celeron CPUer, tilogmed de "bærbare" celeronene mangler vel Speedstep...

 

Edit: det faktiske behovet for Speedstep i stasjonære PCer kan vel også diskuteres. Det beste argumentet er vel redusert viftestøy fra CPU, ett argument som kun er gyldig dersom støy faktisk betyr noe og dersom ikke andre komponenter overdøver CPUviften uansett(skjermkortvifter, HDer, PSU etc).

6113990[/snapback]

Og dessuten strømkostnader, noe som burde være viktig for den budsjettbevisste kunde.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og dessuten strømkostnader, noe som burde være viktig for den budsjettbevisste kunde.

 

AtW

6114129[/snapback]

Uten å ha undersøkt hvor mye disse CPUene bruker(neppe like mye som toppmodellene), men dersom en CPU med Speedstep kan senke snittforbruket med 20-30 watt? Jeg tror dette er noe optimistisk, men dersom du har en PC som står på 24/7/365(noe folk som kjøper denne type PCer neppe gjør), så vil du kunne maximalt "spare" ca 263 kwh i løpet av året? Noe som utgjør ca 140 kroner, alt etter hvor mye man betaler for strømmen. Dvs man kan kjøpe ganske mye strøm dersom man sparer 5-600 kroner på å kjøpe en slik CPU. Så kan man sef diskutere ansvaret man har mht å ikke bruke mer energi enn nødvendig, men er man så ansvarsbevisst, så skrur man av PCen og da vil denne besparelsen være minimal.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Og dessuten strømkostnader, noe som burde være viktig for den budsjettbevisste kunde.

 

AtW

6114129[/snapback]

Uten å ha undersøkt hvor mye disse CPUene bruker(neppe like mye som toppmodellene), men dersom en CPU med Speedstep kan senke snittforbruket med 20-30 watt? Jeg tror dette er noe optimistisk, men dersom du har en PC som står på 24/7/365(noe folk som kjøper denne type PCer neppe gjør), så vil du kunne maximalt "spare" ca 263 kwh i løpet av året? Noe som utgjør ca 140 kroner, alt etter hvor mye man betaler for strømmen. Dvs man kan kjøpe ganske mye strøm dersom man sparer 5-600 kroner på å kjøpe en slik CPU. Så kan man sef diskutere ansvaret man har mht å ikke bruke mer energi enn nødvendig, men er man så ansvarsbevisst, så skrur man av PCen og da vil denne besparelsen være minimal.

6114271[/snapback]

 

Nå var jo essensen her om speedstep var noen vits på desktop, da tenker ihvertfall jeg på speedstep, kontra ikke speedstep på en billig-celeron. Hva som en Celly til 550 kroner hadde speedstep? Man sparer over 25% av CPUens pris hvert eneste år, jeg mener det er en vesentlig utgift å ta med i beregningen.

 

AtW

Lenke til kommentar
vil disse yte bra, eller være like trege som vanlig celeron D?

6113467[/snapback]

Celeron D yter vel tilfredstillende tatt prisen i betrakning, det blir nok ingen racer, men det er nå engang ikke det budsjettprosessorene skal være heller da.

 

Speedstep er vel deaktivert som i alle andre Celeron CPUer, tilogmed de "bærbare" celeronene mangler vel Speedstep...

 

Edit: det faktiske behovet for Speedstep i stasjonære PCer kan vel også diskuteres. Det beste argumentet er vel redusert viftestøy fra CPU, ett argument som kun er gyldig dersom støy faktisk betyr noe og dersom ikke andre komponenter overdøver CPUviften uansett(skjermkortvifter, HDer, PSU etc).

6113990[/snapback]

de nye celeron d'ene yter vel noe dårligere(5%?) pga. lengre pipeline enn tilsvarende northwood cpuer med 800mhz fsb . De er ivertfall et godt kjøp synes jeg, klokkevillige ser de også ut til å være..

 

ang, strømbesparelse så synes jeg dette bare er tull å tenke på, for det første så vil man i ca. 10 (sikkert mer også mtp. det fine været vi har i dette landet)av årets måneder bare flytte oppvarmingen av huset fra varmeovnen til pcen, ergo så vil man kansje i kun 2måneder produsere overskuddsvarme. så strømbesparelsen på et år er vel kansje 20-30kr eller deromkring, og enda mindre om pcen ikke står på 24/7...

 

det eneste jeg synes er synd med denne cpuen er den høye fsben som betyr lav multiplier, en slik cpu med 533fsb kunne man sikkert fått opp i syke hastigheter med ekstremkjøling...

Lenke til kommentar
vil disse yte bra, eller være like trege som vanlig celeron D?

6113467[/snapback]

Celeron D yter vel tilfredstillende tatt prisen i betrakning, det blir nok ingen racer, men det er nå engang ikke det budsjettprosessorene skal være heller da.

 

Speedstep er vel deaktivert som i alle andre Celeron CPUer, tilogmed de "bærbare" celeronene mangler vel Speedstep...

 

Edit: det faktiske behovet for Speedstep i stasjonære PCer kan vel også diskuteres. Det beste argumentet er vel redusert viftestøy fra CPU, ett argument som kun er gyldig dersom støy faktisk betyr noe og dersom ikke andre komponenter overdøver CPUviften uansett(skjermkortvifter, HDer, PSU etc).

6113990[/snapback]

 

 

ang, strømbesparelse så synes jeg dette bare er tull å tenke på, for det første så vil man i ca. 10 (sikkert mer også mtp. det fine været vi har i dette landet)av årets måneder bare flytte oppvarmingen av huset fra varmeovnen til pcen, ergo så vil man kansje i kun 2måneder produsere overskuddsvarme. så strømbesparelsen på et år er vel kansje 20-30kr eller deromkring, og enda mindre om pcen ikke står på 24/7...

6114360[/snapback]

 

Heh, hvor er det du bor egentlig? Selv her i elendige trondheim har jeg nok ikke på termostatregulert varme mer enn halve året (antakelig litt mindre enn det også), og jeg tror ihvertfall ikke 20-30 watt er noe overestimat i besparelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

bor i bergen, det varierer selvsagt litt etter hvor fint vær det er, men jeg har skjeldent vinduet åpent for å kjøle ned rommet. liker å ha såpass varme at jeg kan sulle rundt i undertøy hele dagen om jeg vil det :)

 

om du bor over andre som har det varmt så kan det jo hende du "stjeler" varme fra de også..

 

men du har et poeng, men jeg tviler litt på at de reelle besparelsene er store, og de er iallefall ikke store nok til at jeg gidder å bry meg.

 

men nå er jo pcen min en skikkelig varmeovn også:) fryser jeg så fyrer jeg ofte bare opp noen instanser av prime i bakgrunnen så kommer det seg etterhvert :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er på tide at de nye ("Presler"/65nm) Celeron D'ene kommer ut i butikkene..

Alle de (uofisielle) tester jeg har sett av noen av disse utgavene viser at de klokker ekstremt bra.. og yter vesentlig bedre enn sine 90nm ("Prescott") forgjengere.

Med tanke på pris.. blir dette veldig bra "innmat" i billige S775-systemer..

Har selv hatt særdeles god erfaring med alle de "Prescott"-Celeron D'er jeg har hatt.. De klokket alle meget langt på "normal" luftkjøling.. og disse "Presler-utgavene" skal være ennå bedre.. :thumbup:

 

PS.

Strømforbruk er nok ikke uvesentlig å ta med i beregning (totalkostnad), men dersom du bor/har PC'n stående i en "kald kjeller" (som undertegnede) vil ett Intel-system ("Prescott/Presler".. gjerne med vannkjøling) tilsi at du kan bruke dette til å varme opp istedetfor gulvvarme/varmeovner. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det er på tide at de nye ("Presler"/65nm) Celeron D'ene kommer ut i butikkene..

Alle de (uofisielle) tester jeg har sett av noen av disse utgavene viser at de klokker ekstremt bra.. og yter vesentlig bedre enn sine 90nm ("Prescott") forgjengere.

Med tanke på pris.. blir dette veldig bra "innmat" i billige S775-systemer..

Har selv hatt særdeles god erfaring med alle de "Prescott"-Celeron D'er jeg har hatt.. De klokket alle meget langt på "normal" luftkjøling.. og disse "Presler-utgavene" skal være ennå bedre..  :thumbup:

 

PS.

Strømforbruk er nok ikke uvesentlig å ta med i beregning (totalkostnad), men dersom du bor/har PC'n stående i en "kald kjeller" (som undertegnede) vil ett Intel-system ("Prescott/Presler".. gjerne med vannkjøling) tilsi at du kan bruke dette til å varme opp istedetfor gulvvarme/varmeovner.  :D

6123522[/snapback]

 

 

Har sett minst 2 slike klokket over 5ghz på stock intel kjøler(virkelig noe dritt), og dette er vel nesten en 65nm northwood(512kb) med prescott kjerne... tror dette er egentlig en ganske ok billig cpu...

Lenke til kommentar
Det er på tide at de nye ("Presler"/65nm) Celeron D'ene kommer ut i butikkene..

Alle de (uofisielle) tester jeg har sett av noen av disse utgavene viser at de klokker ekstremt bra.. og yter vesentlig bedre enn sine 90nm ("Prescott") forgjengere.

Med tanke på pris.. blir dette veldig bra "innmat" i billige S775-systemer..

Har selv hatt særdeles god erfaring med alle de "Prescott"-Celeron D'er jeg har hatt.. De klokket alle meget langt på "normal" luftkjøling.. og disse "Presler-utgavene" skal være ennå bedre..  :thumbup:

 

PS.

Strømforbruk er nok ikke uvesentlig å ta med i beregning (totalkostnad), men dersom du bor/har PC'n stående i en "kald kjeller" (som undertegnede) vil ett Intel-system ("Prescott/Presler".. gjerne med vannkjøling) tilsi at du kan bruke dette til å varme opp istedetfor gulvvarme/varmeovner.  :D

6123522[/snapback]

 

Hehe, joda, men man kan også risikere å måtte oppgradere PSU om man er riktig uheldig, kjøpte selv en Celly D i går når hovedkortet på backupserveren røk, og jeg fant du det var like greit å kjøpe ny CPU, Ram og HK, og jeg er litt redd det kan bli litt tynt på 12v med min enermax 350, og 8 disker, men vi får se, den harlitt over 200 watt på12v, men klarer seg vel kanskje med litt mer på peak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...