Gå til innhold

Forspranget til IE reduseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Disse tallene, tar de hensyn til om Opera identifiserer seg som IE feks?

 

AtW

6106203[/snapback]

 

Heilt sikkert.

Men no er det jo blitt sånn at opera identifiserer seg sjølv som opera i den nyaste versjonen. So eg stoler på at desse tala vil endre seg.

Uansett småskuffet over at Opera hadde så lite.

Lenke til kommentar
Disse tallene, tar de hensyn til om Opera identifiserer seg som IE feks?

 

AtW

6106203[/snapback]

 

Heilt sikkert.

Men no er det jo blitt sånn at opera identifiserer seg sjølv som opera i den nyaste versjonen. So eg stoler på at desse tala vil endre seg.

Uansett småskuffet over at Opera hadde så lite.

6106315[/snapback]

 

Om de tar hensyn til det, hvorfor skal da tallene endre seg? Det er vel ikke teknisk vansklig å ta hensyn til det, men jeg slutter aldri å la meg forbløffe over hvor simple feil som gjøres av folk som burde visst bedre...

 

AtW

Lenke til kommentar
Glederlig at IE bruken går ned, men skulle likt å sett opera høyere på denne listen. Fint å se at firefox gjør det så bra, men også positivt overasket over at så mange bruker safari (safari tilsier jo mac, altså er macs markedsandel i hvertfall 2%).

6106794[/snapback]

 

Ja, opera blir egentlig litt lite belønnet for sin innovasjon, det er ikke lite av framgangen i browser-features som opera står bak(?)

 

AtW

Lenke til kommentar

statistikk for USA:

            May 2006 January 2006 Difference

1. Microsoft IE 82.47% 80.91%        +1.56 %

2. Mozilla Firefox 12.81% 12.55%        +0.26 %

3. Apple Safari 3.69% 3.82%        -0.13 %

4. Opera          0.67% 0.80%        -0.13%

5. Netscape          0.26% 0.28%        -0.02%

Urovekkende å se at IE øker markedsandeler i USA og Canada. Og i Teknisk Ukeblad (www.tu.no) leste jeg at IE øker sine markedsandeler i Norge (statestikken TU.no har brukt kommer fra brukerloggen på TU.no, så den er ikke helt reprasentativ for brukermassen i Norge).

 

Tenk vis denne utviklingen fortsetter. Nå som vi endelig har fått folk til å begynne å bruke Firefox og Opera ville dette blitt en katastrofe.

Men jeg det overrasker meg egentlig ikke vis den ikke markedsandelene til alternativene kommer oppover. I dag er det jo nesten bare "data-nerder" (unnskyld uttrykket) som vet om andre nettlesere. Og enda færre vet fordelene med å bytte.

 

Derfor syns jeg skoler og det offentlige bør gå ut som et godt eksempel og begynne å ta i bruk Firefox (eller aller helst Opera, så støtter vi norske selskaper og får fler til å utvikle sidene for Opera). Da lærer barna på skolen at det finnes alternativer og de kan selv bestemme hvilken nettleser de synes er best.

Dessuten vil man på denne måten også få opp en bredere diskusjon om temaet, noe som vil føre til mer kunnskap om temaet og at fler får høre om det, og vi vil dermed få en bedre konkuranse i markedet.

Lenke til kommentar
Jøss, jeg trodde seriøst det var flere som brukte Opera. 0,67% var da meget lite. Var det ikke over 1 million ned lastninger første uke av Opera 8 da det kom ut? Tenkte meg at dette skulle tilsi at det var mere enn 5-6%.

6108988[/snapback]

At noen laster ned, betyr ikke at de bruker det. Har lastet ned Opera 8 ti ganger selv, men bruker det kun til utvikling (må jo se til å passe på at det funker i de fleste nettleserne..).

Lenke til kommentar
Derfor syns jeg skoler og det offentlige bør gå ut som et godt eksempel og begynne å ta i bruk Firefox (eller aller helst Opera, så støtter vi norske selskaper og får fler til å utvikle sidene for Opera). Da lærer barna på skolen at det finnes alternativer og de kan selv bestemme hvilken nettleser de synes er best.

6107440[/snapback]

Opera er et propriært program så hvis de får like stor markedsandel som EI har i dag kan vi ende opp med det samme problemet. Opera kan også bli kjøpt opp av f.eks IE eller kreve betaling om de blir så populære og har fått den monopolstatusen IE har i dag og da blir man jo nesten nødt til å betale for det... Windows brukere betaler allerede for IE så det ville vært synd å kanskje måtte betale for to browsere!

Lenke til kommentar
Opera er et propriært program så hvis de får like stor markedsandel som EI har i dag kan vi ende opp med det samme problemet. Opera kan også bli kjøpt opp av f.eks IE eller kreve betaling om de blir så populære og har fått den monopolstatusen IE har i dag og da blir man jo nesten nødt til å betale for det... Windows brukere betaler allerede for IE så det ville vært synd å kanskje måtte betale for to browsere!

6115206[/snapback]

Så lenge Opera ikke finnes som standard i et veldig populert operativsystem vil ikke dette bli noe problem siden Opera da MÅ være konkuransedyktige for å overleve (god funsjonalitet og billig)

Lenke til kommentar
Så lenge Opera ikke finnes som standard i et veldig populert operativsystem vil ikke dette bli noe problem siden Opera da MÅ være konkuransedyktige for å overleve (god funsjonalitet og billig)

6117877[/snapback]

Men hvis det blir like populært vil det kanskje ødelegge for andre som har lyst til å velge en browser de synes er best, i dag er det noen ting som bare IE gjør korrekt fordi andre nettlessere passer på at sidene deres vises mest korrekt i den enn andre (kanskje også overser andre helt), det er kanskje ikke like lett å følge IE siden den er lukket, det kan skje med Opera. Opera kan fortsatt bli kjøpt opp av f.eks MS.

 

Det å velge Opera bare fordi det er norkst er ganske feil, det er det samme som å si til USA'ere at de bør velge IE bare fordi det er USA'sk, og det er vel noe av det siste man ønsker...

Lenke til kommentar
Så lenge Opera ikke finnes som standard i et veldig populert operativsystem vil ikke dette bli noe problem siden Opera da MÅ være konkuransedyktige for å overleve (god funsjonalitet og billig)

6117877[/snapback]

Men hvis det blir like populært vil det kanskje ødelegge for andre som har lyst til å velge en browser de synes er best, i dag er det noen ting som bare IE gjør korrekt fordi andre nettlessere passer på at sidene deres vises mest korrekt i den enn andre (kanskje også overser andre helt), det er kanskje ikke like lett å følge IE siden den er lukket, det kan skje med Opera. Opera kan fortsatt bli kjøpt opp av f.eks MS.

 

Hva mener du her? At folk lager nettsider som er gale fordi IE er udugelig til å vise sider har vel ingenting med åpen kildekode å gjøre? Folk hadde vel gjort det selv som IE hadde hatt åpen kildekode?

 

AtW

Lenke til kommentar
Så lenge Opera ikke finnes som standard i et veldig populert operativsystem vil ikke dette bli noe problem siden Opera da MÅ være konkuransedyktige for å overleve (god funsjonalitet og billig)

6117877[/snapback]

Men hvis det blir like populært vil det kanskje ødelegge for andre som har lyst til å velge en browser de synes er best, i dag er det noen ting som bare IE gjør korrekt fordi andre nettlessere passer på at sidene deres vises mest korrekt i den enn andre (kanskje også overser andre helt), det er kanskje ikke like lett å følge IE siden den er lukket, det kan skje med Opera. Opera kan fortsatt bli kjøpt opp av f.eks MS.

 

Hva mener du her? At folk lager nettsider som er gale fordi IE er udugelig til å vise sider har vel ingenting med åpen kildekode å gjøre? Folk hadde vel gjort det selv som IE hadde hatt åpen kildekode?

 

AtW

6121089[/snapback]

Mente at nettsider i dag er laget for å vises best (og ofte kun testet) i IE. Var ikke det jeg mente heller nei!

 

Hvis nettsider hadde leget sidene sine for å vises bra i Firefox vil den sannsynligvis bli vist bra i Netscape, Ephipani og andre Firefox baserte nettlesere (som hvem som helst kan basere seg på), samt at i og med at den er åpen kan IE og Opera lettere rette seg etter et åpent program enn et lukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...