Gå til innhold

Telenor åpner musikkbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man tenker at 8 kr er grei pris (har ikke gjort opp mening om det er det eller ikke egentlig) på data så er vel ikke 15 kr den verste prisen, med tanke på at de er de eneste som tilbyr det og at de selv må betale for datatrafikken. Men hadde absolutt vært fint om prisen ble på 5 kr.

 

Burde forresten også vært valgri bitrate. Skal jeg laste ned en sang til mobilen med begrenset diskplass ville jeg valgt lav bitrate, mens er det en sang jeg tenker å ha lenge, flytte over på pc osv så ville jeg valgt høy bitrate.

 

Hvordan er det med DRM eller annen beskyttelse på disse? Noen lure greier om at sangen må bli på mobilen?

Lenke til kommentar

Jeg synes denne tjenesten virker totalt ubrukelig.

Fikk dette demonstrert på kurs og fikk ganske mye informasjon.

 

I en periode nå er det jo kun 5 kr. per sang, når du har betalt for en sang så kan du laste den ned 3 ganger til samme telefon, ikke til en annen telefon, selvom du flytter over sim-kortet.

 

Hvis du har lastet den ned 3 ganger må du kjøpe den på nytt.

 

Foreløpig kan disse sangene kun bli på den telefonen den er lastet ned til, overføring til pc eller mp3-spiller er ikke mulig.

 

Etterhvert vil de åpne for nettopp dette, men da synes jeg at det finnes langt bedre alternativer...

Lenke til kommentar

At man får laste den ned 3 ganger er jo faktisk en fin ting. Synes ikke man bør forvente å kunne laste den ned mer enn 1 gang, spesielt med tanke på at datatrafikk blir store deler av kostnadene til telenor i en slik musikkbutikk (tror jeg da).

 

Men altså. Filen kan vel flyttes, men ikke spilles på andre enheter?

Lenke til kommentar
At man får laste den ned 3 ganger er jo faktisk en fin ting. Synes ikke man bør forvente å kunne laste den ned mer enn 1 gang, spesielt med tanke på at datatrafikk blir store deler av kostnadene til telenor i en slik musikkbutikk (tror jeg da).

 

Men altså. Filen kan vel flyttes, men ikke spilles på andre enheter?

6083747[/snapback]

Hva mener du med "flyttes" da? Mener du bare å legge den inn på pcen uten å få spilt den av? Det går sikkert....

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg "anmeldte" nettopp tjenesten i forbindelse med Telenors pilotprosjekt, og tenkte jeg skulle dele mine tanker.

 

Hvordan var det å løse oppgavene du fikk? Kan du gi en kort beskrivelse for hver av de 6 oppgavene og spesielt beskrive det du eventuelt ikke fikk til eller hadde problemer med? Under står opgavene dere fikk på mail punktvis:

 

- Send ”Musikk” til 2244 for å komme inn på tjenesten.

- Naviger deg litt opp og ned for å se hva tjenesten inneholder

- Finn ukens/måendens artist og last ned en låt denne artisten

- Finn Telenor/djuice Topp 10 og last ned 2 låter fra denne listen

- Finn ut hvor du kan Søke etter egne artister og last ned en låt fra en artist du liker selv.

- Logg deg inn på telenor.no og last ned de låtene du har lastet ned på mobilen til PCen din.

Hvorfor må man sende en SMS, hadde det ikke vært like greit med en adresse?

 

Rotete tjeneste, hvorfor ligger ikke musikk fra en artist etter hvilket album de er fra? Det er tross alt bare mennesker uten musikksmak som kun liker én låt fra hvert album (nemlig den dårligeste og mest mainstreame låta, populært kalt en single).

 

Woho, ukens artistkåring og greier.

 

Søkte etter en artist jeg likte, og hvor rotete var ikke den lista? Etter å ha lastet ned de to dårligeste låtene til to artister jeg liker var turen definitivt over.

 

Skulle nesten tro opplevelsen på PCen var bedre enn dette, men den gang ei. Nettsiden var for det første godt gjemt. Hva skal man med egen pålogging? Den kunne bare vært et nytt valg i den vanlige menyen hvor du uansett må logge på. Pålogget får jeg den hyggelige beskjeden om at jeg får laste ned varen min kun én gang, tross at jeg ikke kan huske å ha lest noe sted at MP3-filene jeg (om det ikke var gratis) har betalt dyre dommer for ikke ble beskrevet som et lisens, men et kjøp. Om jeg kjøper en CD kan jeg da bruke den i neste CD-spiller jeg kjøper. Ja, jeg kan til og med høre den i bilen. Her får jeg derimot beskjed om at jeg er begrenset til en nedlasting til mobilen og en til PCen, og ingen flytting pga kopibeskyttelse.

 

Og hvorfor i helvete er låtene i WMA-format?! Ikke nok med at jeg må spille de av i et ubrukelig avspillingsprogram, jeg får faen meg beskjed om å oppgradere driten, laste ned den nye versjonen, validere windows osv.

 

Og når alt kommer til alt er musikken i 128 kbps-komprimering?! Dette holder ikke mål om du har noe annet enn noen møkkahøytalere på en laptop. Jeg har derimot et høyt elsket anlegg fra Hifi-Klubben, og jeg kan fortelle deg at det ikke likte hva det måtte spille av.

 

Er mobilen en like bra musikkavspiller som en MP3-spiller? Kan den erstatte MP3-spillere? Vil du bruke den selv om musikkavspiller i fremtiden? Hvorfor / hvorfor ikke?
Nokia N73 er elendig som MP3-spiller. Dette har ingenting med hvordan telefoner generelt er som MP3-spiller, men den aktuelle telefonen. Feks kan jeg helt fint bruke en Sony Ericsson K800i som MP3-spiller uten å savne noe annet enn større lagringsplass (minnekort av typen Memory Stick Micro (M2) er per i dag kun å finne i størrelser opptil 1GB).

 

Ville du anbefalt mobilen som musikkavspiller til andre? Hvorfor hvorfor ikke?
Nei, helt klart ikke.

 

Grunnen til at man laster ned musikk ulovlig er at lovlige alternativer som denne er helt elendige. Jeg mener, hvorfor betale for noe om jeg får et mye bedre produkt gratis (vi snakker bedre kvalitet, mulighet til å laste ned på nytt ved datakræsj/mobiltyveri, mulighet til å legge på andre avspillere og valgfrihet til avspillingsprogram)?

 

Hvordan opplevde du den tekniskie stabiliteten på tjenesten? Fungerte den bra? Hva var det eventuelt som ikke fungerte?
Jeg hadde ingen problemer. Det var stort sett hindringer som var der ved intensjon som la en stor demping på det hele (høy komprimering, låter kan ikke lastes ned igjen og WMA-format som begrenser hvilket avspillingsprogram på PCen man kan bruke).

 

Hvis du skulle gitt EN tilbakemelding på noe vi burde gjort bedre med tjeneste? Hva skulle det vært?
Lavere komprimering (altså høyere bitrate enn 128kbps).

 

Eventuelt kunne man benyttet et annet format som feks ACC+ hvor samme komprimering (altså 128kbps) ville gitt bedre lyd enn 128kbps-komprimering i WMA-format.

 

Er det viktig for deg at musikken du laster ned også kan lastes ned på PC? Sånn som i oppgave 6?
Det er viktigere at jeg kan laste den ned til telefonen igjen om den skulle ta kvelden.

 

Hvordan synes du den tekniske kvaliteten på selve sangene var?
Ok med noen dårlige propper, dårlig med gode propper/et ordentlig headsett.

 

Og hvis du skulle gitt tjenesen en score fra 1 til 5 hvor en er svært dårlig og 5 er svært bra, hva ville du gitt?
2 (tjensten var tross all motvilje i form av sperrer, dårlig lydkvalitet og irritasjon lekende lett å bruke).

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Hvilken erfaring har dere andre med tjensten (svar gjerne i form av 1-8)? :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...