Gå til innhold

5000 kr for å laste ned en film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KOMMENTAR: Glad i å surfe på nettet med mobilen, og bruker småoperatøren din ennå? Det kan raskt bli en svindyr opplevelse.

 

Les mer

6073878[/snapback]

 

Dette er enda et eksempel på den gamle tivoli-sannheten om at "det du taper på berg-og-dal-banen må du ta igjen på karusellen". Noen operatører selger idag nasjonal telefoni med priser ned mot kr 0,59 pr minutt. Med unntak for samtaler til fast- og eget mobilnett selger de da med tap. Da gjelder det å ta igjen tapet på andre tjenester, som må overprises. Vanligvis er det disse tjenestene som overprises:

 

- samtaler til 815xxxxx og 5-sifrede nummer

- utenlanddsamtaler

- dataoverføring

 

Tom Bäcker

Lenke til kommentar

Godt å se dere fokuserer litt på data via mobilen.

 

Har selv brukt Fri Internett produktet fra Telenor, og var fornøyd med det.

Altså En pris uansett datamengde.

 

Nå skal det sies at jeg hadde litt "reverse bruk" dvs. jeg sendte 350 MB fra mobilen, så det kan sees på som litt rart å ha et slik forbruk.

 

Men det er godt å se at "De Store" setter fast pris, for det er mer og mer data som går mobilt.

Så ser frem til at prisen justeres litt ned etterhvert.

 

700/128 ADSL 299

300?/64 3G 549

 

Så er litt igjen før det stemmer overens, selv fra samme leverandør.

Lenke til kommentar

Fri Internett tjenesten fra telenor inkluderer jo også bruk på alle telenors wlan soner som begynner å være tilstede veldig ofte.

 

Har selv denne tillegstjeneset på mitt abbo, å er en del ganger innom gardemoen og diverse hotteler i løpet av mnd. så der er det også mye å spare i forhold til skrape kort.

 

Haha sykt om man skulle få lyst til å laste den en dvd-film, blir jo ca. 40000,- for en film, kan jo ta over en mnd å laste den ned da.

Lenke til kommentar
Haha sykt om man skulle få lyst til å laste den en dvd-film, blir jo ca. 40000,- for en film, kan jo ta over en mnd å laste den ned da.

6074607[/snapback]

Dyrt blir det, men matten din er litt feil. Dersom du får 200kbps nedhastighet vil det ta litt over to døgn å laste ned en full SL DVD.

Om dette er en hastighet du får i praksis er et annet spørsmål, men en måned kommer du nok ikke opp på uansett.

Det kan dog ta både over en, to, seks og tolv måneder å betale for nedlastingen. :whistle:

Lenke til kommentar

Det kan kanskje også være en idé å ha et abb til databruk og et annet til å ringe og sende SMS med.

 

Ellers er jeg enige i at prisene ofte er veldig høye. Hvis vi bare hadde fått et litt bedre utbygget Wlan-nett i norge (der private kan bidra med sin egen sone) som er satt i et system med pålogging så hadde man sikkert fått gratis eller svært billig tilgang mange plasser. Jeg leste om et slikt system en gang og skulle gjerne bidratt selv, men husker ikke hvor jeg leste det lengre.

Lenke til kommentar
Det kan kanskje også være en idé å ha et abb til databruk og et annet til å ringe og sende SMS med.

 

Ellers er jeg enige i at prisene ofte er veldig høye. Hvis vi bare hadde fått et litt bedre utbygget Wlan-nett i norge (der private kan bidra med sin egen sone) som er satt i et system med pålogging så hadde man sikkert fått gratis eller svært billig tilgang mange plasser. Jeg leste om et slikt system en gang og skulle gjerne bidratt selv, men husker ikke hvor jeg leste det lengre.

6074804[/snapback]

 

Private kan bidra med egen sone ? Aldri i verden, kommer ikke til å skje.

 

Uansett, jeg får surfet gratis på togstasjon, av en eller annen grunn.

 

Det som er litt rart, at jeg kan fortsette å surfe selv etter at jeg har forlatt togstasjon og er 600-700 meter unna den.

Lenke til kommentar

Hvilke abenoment bør en da velge hos enten NetCom eller Telenor?

 

I artikkelen skrivest det at det kan være smart å binde seg til opperatrøren for å få en supsidiert telefon og spare enda noen penger. Så langt jeg kan se vil dete neppe svare seg, da abenoment som supsidierer mobiltelefoner altid har dyre månedsavgifter. Tar jeg feil?

Endret av lthorsen
Lenke til kommentar
Private kan bidra med egen sone ? Aldri i verden, kommer ikke til å skje.

6075402[/snapback]

Denne løsningen eksisterer allerede. Men så vidt jeg vet er den veldig lite utbredt i norge ennå. Det er et bestemt innloggingsystem som gjør at de som bidrar med sin trådløse sone får kompensasjon for det i form av gratis tilgang andre plasser. Hadde jeg bare funnet tilbake til den artikkelen :( Sikkerheten ivaretas ved at alle som skal bruke systemet må logges på via en velkomstside for å få tilgang til nettet gjennom en VPN-tunnel. Hvis man ikke bidrar med sone selv så koster det penger.

Lenke til kommentar
Private kan bidra med egen sone ? Aldri i verden, kommer ikke til å skje.

6075402[/snapback]

Denne løsningen eksisterer allerede. Men så vidt jeg vet er den veldig lite utbredt i norge ennå. Det er et bestemt innloggingsystem som gjør at de som bidrar med sin trådløse sone får kompensasjon for det i form av gratis tilgang andre plasser. Hadde jeg bare funnet tilbake til den artikkelen :( Sikkerheten ivaretas ved at alle som skal bruke systemet må logges på via en velkomstside for å få tilgang til nettet gjennom en VPN-tunnel. Hvis man ikke bidrar med sone selv så koster det penger.

6075514[/snapback]

 

Dette er jo en ganske spennde løsning, eller er det jo mange som har "sin egen sone" i dag i form av åpne nett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Denne løsningen eksisterer allerede. Men så vidt jeg vet er den veldig lite utbredt i norge ennå. Det er et bestemt innloggingsystem som gjør at de som bidrar med sin trådløse sone får kompensasjon for det i form av gratis tilgang andre plasser. Hadde jeg bare funnet tilbake til den artikkelen :( Sikkerheten ivaretas ved at alle som skal bruke systemet må logges på via en velkomstside for å få tilgang til nettet gjennom en VPN-tunnel. Hvis man ikke bidrar med sone selv så koster det penger.

6075514[/snapback]

Jeg vet hva du snakker om. Det er en org. som har laget et program som gjør at folk kan dele det private, trådløse nettverket sitt. Enten kan du dele det gratis mot at du kan bruke andre sine nett gratis eller så kan du tjene penger på det, men da må du betale når de bruker andre sine nett.

Veldig bra tjeneste.

 

Men vis noen bruker nettet ditt til å laste ned ulovelige ting og du blir tatt. Får du ikke et veldig stort problem da. Eller logger innloggingsgreia trafikken slik at du har bevis på at det ikke var deg som gjorde det?

Lenke til kommentar
Private kan bidra med egen sone ? Aldri i verden, kommer ikke til å skje.

6075402[/snapback]

Denne løsningen eksisterer allerede. Men så vidt jeg vet er den veldig lite utbredt i norge ennå. Det er et bestemt innloggingsystem som gjør at de som bidrar med sin trådløse sone får kompensasjon for det i form av gratis tilgang andre plasser. Hadde jeg bare funnet tilbake til den artikkelen :( Sikkerheten ivaretas ved at alle som skal bruke systemet må logges på via en velkomstside for å få tilgang til nettet gjennom en VPN-tunnel. Hvis man ikke bidrar med sone selv så koster det penger.

6075514[/snapback]

 

Kan det være denne artikkelen du leter etter?

http://www.amobil.no/artikler/traadlos_tek...le_verden/23287

 

:)

Lenke til kommentar
Denne løsningen eksisterer allerede. Men så vidt jeg vet er den veldig lite utbredt i norge ennå. Det er et bestemt innloggingsystem som gjør at de som bidrar med sin trådløse sone får kompensasjon for det i form av gratis tilgang andre plasser. Hadde jeg bare funnet tilbake til den artikkelen :( Sikkerheten ivaretas ved at alle som skal bruke systemet må logges på via en velkomstside for å få tilgang til nettet gjennom en VPN-tunnel. Hvis man ikke bidrar med sone selv så koster det penger.

6075514[/snapback]

Jeg vet hva du snakker om. Det er en org. som har laget et program som gjør at folk kan dele det private, trådløse nettverket sitt. Enten kan du dele det gratis mot at du kan bruke andre sine nett gratis eller så kan du tjene penger på det, men da må du betale når de bruker andre sine nett.

Veldig bra tjeneste.

 

Men vis noen bruker nettet ditt til å laste ned ulovelige ting og du blir tatt. Får du ikke et veldig stort problem da. Eller logger innloggingsgreia trafikken slik at du har bevis på at det ikke var deg som gjorde det?

6077326[/snapback]

 

Når det er kryptert så har du jo ingen mulighet til å kontrollere hva slags trafikk det er, tror neppe du kan holdes juridisk ansvarlig da, tror egentlig ikke du kan det uansett(?) ISPer blir jo ikke holdt ansvarlig om folk på linja gjør noe merkelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er enda et eksempel på den gamle tivoli-sannheten om at "det du taper på berg-og-dal-banen må du ta igjen på karusellen". Noen operatører selger idag nasjonal telefoni med priser ned mot kr 0,59 pr minutt. Med unntak for samtaler til fast- og eget mobilnett selger de da med tap. Da gjelder det å ta igjen tapet på andre tjenester, som må overprises. Vanligvis er det disse tjenestene som overprises:

 

- samtaler til 815xxxxx og 5-sifrede nummer

- utenlanddsamtaler

- dataoverføring

 

Tom Bäcker

6074167[/snapback]

 

Prisen service providerne må betale NC og TnM for datatrafikk er linær, og da er det ikke mulig å tilby fastprisavtaler på data. Problemet bunner i at myndighetene ikke har regulert prisene på datatrafikk, kun tale.

Lenke til kommentar
Denne løsningen eksisterer allerede. Men så vidt jeg vet er den veldig lite utbredt i norge ennå. Det er et bestemt innloggingsystem som gjør at de som bidrar med sin trådløse sone får kompensasjon for det i form av gratis tilgang andre plasser. Hadde jeg bare funnet tilbake til den artikkelen

6075514[/snapback]

 

Måtte lete litt selv før jeg fant den igjen, men var vel FON du tenkte på? Har foresten kommet opp endel norske tilgangspunkter også.

 

Kom foresten over denne

http://www.norwaywireless.net/

Er ikke allverden med tilgangspunkter, men hvis alle i denne tråden også bidrar vil det vel bli en dobbling av antall tilgangspunkter?

 

Var i København for et par ukers tid siden. Der var det alltid 5-6 åpne nett tilgjengelig ved begge leilighetene jeg var i. Men det er jo typisk Ola dunk det - avisene sier at pedofile bruker internettlinja mi og "ingen skal få bruke noe jeg har betalt for"...så lenge vi har slik holdning kommer vi vel ikke langt.

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Dette er enda et eksempel på den gamle tivoli-sannheten om at "det du taper på berg-og-dal-banen må du ta igjen på karusellen". Noen operatører selger idag nasjonal telefoni med priser ned mot kr 0,59 pr minutt. Med unntak for samtaler til fast- og eget mobilnett selger de da med tap. Da gjelder det å ta igjen tapet på andre tjenester, som må overprises. Vanligvis er det disse tjenestene som overprises:

 

- samtaler til 815xxxxx og 5-sifrede nummer

- utenlanddsamtaler

- dataoverføring

 

Tom Bäcker

6074167[/snapback]

 

Prisen service providerne må betale NC og TnM for datatrafikk er linær, og da er det ikke mulig å tilby fastprisavtaler på data. Problemet bunner i at myndighetene ikke har regulert prisene på datatrafikk, kun tale.

6077389[/snapback]

 

Javel? Så vidt jeg vet betaler ISPer per gigabyte til de som har "kjerneinfrastrukturen", og de klarer jo å holde fastpris?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...