Gå til innhold

Ny testprosedyre for videokameraer


Anbefalte innlegg

Vi har nylig laget en ny testprosedyre for testing av videokameraer her på Akam. Målet er å teste alle videokameraene på samme måte slik at det blir en mest mulig objektiv vurdering som skal hjelpe deg som leser i valget av nytt kamera. Nå i startfasen ønsker vi å høre deres forslag til forbedringer, hva vil dere se mer av? Hva er mindre interessant?

Les mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Jeg ønsker mer informasjon om lagringsmetode, hvilke konsekvenser dette har for redigering på PC etterpå og hvor mange timer video man får plass til. Batterilevetid er også interessant.

6220235[/snapback]

Skjønner ikke helt hva du mener med lagringsmetode... Er det så mange muligheter?

 

Med batterilevetid, mener du det faktiske levetiden til batteriet, eller hvor lenge det varer i en oppladning? Sistnevnte har vi jo med, førstnevnte er ikke mulig å teste.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener med lagringsmetode... Er det så mange muligheter?

Du ser jo selv i produktguiden hvor mange alternativer det er, i tillegg til at harddisk/minnekort-kameraer sikkert kan bruke et par forskjellige formater. Men det bør vel først og fremst komme en artikkel/guide om dette, ikke tas opp i alle tester. Kan jo selvfølgelig nevnes at harddisk-kameraene og DVD-kameraene ikke er de beste formatene til redigering, dog, men tror ikke det er relevant for mini-DV...

 

Vil forøvrig anta at jo flere leverandører som kommer med harddisk-kameraer, jo mer aktuelt blir det å ta opp dette med redigering, da jeg antar at de etter hvert vil gå bort fra (i hvert fall ha mulighet til) hardt komprimerte formater. Bl.a. ville det vært logisk om også harddisk-kameraer med romslige disker kunne ha bilde-for-bilde-kompresjon, som det er på mini-DV, og dermed eliminere redigeringsfordelen mini-DV har per i dag...

 

Ellers skulle jeg ønske at det kom flere tester, men det har antakelig sammenheng med kapasiteten i redaksjonen. Antar det også avhenger litt av tilgangen på test-kameraer. Det er litt synd at det bare testes noen få kameraer i Norge, når det er minst 40-50 på markedet. Jeg synes også det ville kunne være fint med småtester, jf. prøvekjøringer med biler, hvis dette kunne øke mengden kameraer som testes. Selvfølgelig supplert med noen grundigere tester av "viktige" modeller.

 

Det hadde også vært veldig fint om det ble lagt ut en liten test-film (30s til 1 min) til hvert kamera som ble testet/prøvekjørt, så kunne man få et lite inntrykk av billedkvaliteten. Det er da viktig at den ikke er for hardt komprimert, så den faktisk gir et riktig uttrykk for kvaliteten.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Du ser jo selv i produktguiden hvor mange alternativer det er, i tillegg til at harddisk/minnekort-kameraer sikkert kan bruke et par forskjellige formater. Men det bør vel først og fremst komme en artikkel/guide om dette, ikke tas opp i alle tester. Kan jo selvfølgelig nevnes at harddisk-kameraene og DVD-kameraene ikke er de beste formatene til redigering, dog, men tror ikke det er relevant for mini-DV...

MiniDV(HDV), Harddisk, minnekort og DVD. Noen fler?

I testen av JVC GZ-MC500JVC MC500 står det en del om minnekort i hvert fall. Hvis det er stemning for litt mer om disse fire-fem lagringsmediene kan vi sikkert ta det til etteretning.

 

Ellers skulle jeg ønske at det kom flere tester, men det har antakelig sammenheng med kapasiteten i redaksjonen. Antar det også avhenger litt av tilgangen på test-kameraer. Det er litt synd at det bare testes noen få kameraer i Norge, når det er minst 40-50 på markedet. Jeg synes også det ville kunne være fint med småtester, jf. prøvekjøringer med biler, hvis dette kunne øke mengden kameraer som testes. Selvfølgelig supplert med noen grundigere tester av "viktige" modeller.

Er et kapasitetspørsmål ja. Selv er jeg akuratt ferdig med tre avgangseksamener i løpet av denne uka, men det kommer en test av Sony HC3 forhåpentligvis i morgen. Småtester, alá den sniktitten vi hadde på HC3? Slik som amobil ofte har?

Det er sikkert en mulighet det, men det også krever kapasitet. Nå hørte jeg rykter om at det skulle komme en ny frilanser, så han kan sikkert øke stoffemengden noe. Ellers så vil jeg tro at det faktum at vi akkurat har utviklet en ny testmal sier litt om satsningen framover :)

Testmodeller er det ikke mangel på. Sitter med en god porsjon nå på vent og det er som regel ikke værre enn å sende en mail til leverandøren så får vi det vi ber så lenge det er ledig.

Det hadde også vært veldig fint om det ble lagt ut en liten test-film (30s til 1 min) til hvert kamera som ble testet/prøvekjørt, så kunne man få et lite inntrykk av billedkvaliteten. Det er da viktig at den ikke er for hardt komprimert, så den faktisk gir et riktig uttrykk for kvaliteten.

6222210[/snapback]

Drift har akkuratt gjort ferdig støtte for dette. Kulturo har begynt å ta det i bruk. Jeg holder på å teste det litt ut nå selv og har laget en liten snutt til HC3, men det er som du sier en gyllen balansegang mellom kvalitet og størrelse. Spesielt HDV som jeg har nå. Det er _stort_!

Lenke til kommentar
MiniDV(HDV), Harddisk, minnekort og DVD. Noen fler?

Nei, det dekker vel de fleste her sine behov... Men som nevnt, bør det være et fokus på hva slags kompresjon av filmen som benyttes, især på harddisk og minnekort, til en viss grad DVD (men de fleste med DVD-kameraer vil vel ikke redigere i noe fall).

 

Er et kapasitetspørsmål ja. Selv er jeg akuratt ferdig med tre avgangseksamener i løpet av denne uka, men det kommer en test av Sony HC3 forhåpentligvis i morgen. Småtester, alá den sniktitten vi hadde på HC3? Slik som amobil ofte har?

Med småtester tenker jeg på en liten test, der man tester billedkvalitet (farger, skarphet, støy), støynivå, kvaliteten på skjerm og kanskje batteritid, samt generelt inntrykk (byggekvalitet, bundle etc). Slik mange ville gjort i en butikk, slik mange bil-sider kaller "prøvekjøring". Det trenger ikke være mye, og alt kan fint komme på én side. Det trenger ikke være mange grafer, sammenlikninger (skjønt det er greit å få et inntrykk av hvordan kameraet er i forhold til konkurrentene) etc, men en kortfattet fremstilling av hvordan kameraet er. Den svenske butikken CyberPhoto har noe slikt på mange av kameraene de selger, eksempel er Panasonic NV-GS37. De tar en kjapp oppsummering av skjerm, optikk, tilkoplinger, batteri, bilde og lyd, samt en konklusjon til slutt. En liten kommentar om ergonomi og billedkvalitet, og dere kan ha en "mal" for småtestene...

Det er sikkert en mulighet det, men det også krever kapasitet. Nå hørte jeg rykter om at det skulle komme en ny frilanser, så han kan sikkert øke stoffemengden noe. Ellers så vil jeg tro at det faktum at vi akkurat har utviklet en ny testmal sier litt om satsningen framover :)

Testmodeller er det ikke mangel på. Sitter med en god porsjon nå på vent og det er som regel ikke værre enn å sende en mail til leverandøren så får vi det vi ber så lenge det er ledig.

Selvfølgelig krever det kapasitet, men for mange tror jeg at flere slike småtester er viktigere enn noen få større tester. For all del, det er flott med grundige tester, men for evt. kjøpere er det vel så viktig med bredde.

Drift har akkuratt gjort ferdig støtte for dette. Kulturo har begynt å ta det i bruk. Jeg holder på å teste det litt ut nå selv og har laget en liten snutt til HC3, men det er som du sier en gyllen balansegang mellom kvalitet og størrelse. Spesielt HDV som jeg har nå. Det er _stort_!

Det er flott om dere kan komme med det. Gjør det mye enklere for forumbrukerne også, for det etterlyses stadig vekk testklipp fra kameraer. Et minutt burde holde i massevis, hvis de riktige elementene er tatt med i klippet. Da burde det være mulig å få vanlig DV ned i snaue 30MB per klipp, og det er vel ikke mer enn alle testbildene til dSLRene som testes tar til sammen?

 

Det jeg ellers savnet i alle de siste testene, er kommentarer om lydkvaliteten. Hvor mye støy det kommer fra drivverket, hvordan kvaliteten på mikrofonen er, hvor god rekkevidde den har. En del legger vel på annen lyd likevel, men det er jo også mange det er viktig for at lydkvaliteten holder mål.

Lenke til kommentar
Det jeg ellers savnet i alle de siste testene, er kommentarer om lydkvaliteten. Hvor mye støy det kommer fra drivverket, hvordan kvaliteten på mikrofonen er, hvor god rekkevidde den har. En del legger vel på annen lyd likevel, men det er jo også mange det er viktig for at lydkvaliteten holder mål.

6227389[/snapback]

Vi har valgt å ikke skrive noe om lyden til nå fordi den uansett ikke er noe bra og forskjellene er minimale. Derimot er det fastsatt at den skal kommenteres hvis den er merkbart bedre eller dårligere, eller på annen måte skiller seg ut. Høres det bra ut?

Lenke til kommentar
Det jeg ellers savnet i alle de siste testene, er kommentarer om lydkvaliteten. Hvor mye støy det kommer fra drivverket, hvordan kvaliteten på mikrofonen er, hvor god rekkevidde den har. En del legger vel på annen lyd likevel, men det er jo også mange det er viktig for at lydkvaliteten holder mål.

Vi har valgt å ikke skrive noe om lyden til nå fordi den uansett ikke er noe bra og forskjellene er minimale. Derimot er det fastsatt at den skal kommenteres hvis den er merkbart bedre eller dårligere, eller på annen måte skiller seg ut. Høres det bra ut?

Det hadde vært veldig greit med kommentarer om lydpåvirkning fra drivverket i hvert fall, for der er det ganske store forskjeller. Ellers er antakelig lydkvaliteten ganske jevn. For de kameraene med mikrofon-inngang, hadde det vært fint å få en test av lydkvaliteten på den, helst med en referanse-mic, men det er ikke det viktigste.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest en del tester de siste dagene som følger den nye malen, må jeg si meg nesten helt fornøyd. Den går innom de viktigste punktene, og problemet med å tilbakeføre video til Sony HC3 var jeg veldig glad at ble tatt opp. Jeg tror det er flere enn meg som er interessert i hvor godt kameraet fungerer til annet enn akkurat bare å filme.

 

Jeg er i hvert fall veldig interessert i hvordan det er å redigere film tatt opp med kameraet, om filmen lar seg tilbakeføre til kameraet etterpå, hva slags kompresjon som benyttes og hvordan denne går ut over bildekvaliteten, hva slags lagringsmetode kameraet benytter seg av og da gjerne et par standard-spørsmål som må besvares i forhold til dette.

 

Når kameraet tar opp til harddisk lurer jeg f.eks. på om harddisken kan byttes ut. Kan man ta ut video til en ekstern harddisk over USB eller Firewire, eller må man bruke PC? Hvordan overføres videoen fra kamera til PC? Lar den seg kjapt og enkelt redigere i Adobe Premiere Pro, eller må den kodes på noe vis først slik at forskjellen til lagring på bånd (der man må overføre video i 1:1-hastighet) blir minimal, sånn tidsmessig?

 

Jeg ønsker svært gjerne en separat artikkel som diskuterer ulike lagringsteknikker på videokameraer, men det er ikke slik at det finnes noen standardmåte å gjøre det på om du benytter teknikk A eller teknikk B; det finnes mange variasjoner fra kamera til kamera og jeg skulle gjerne sett at disse ble belyst i større grad. MiniDV er såpass godt kjent at å gå i detalj på dette er ikke noe stort poeng, men de "nye" lagringsmediene er fortsatt såpass ustandardiserte at det er nyttig å vite hvordan de er implementert på hvert enkelt kamera.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker svært gjerne en separat artikkel som diskuterer ulike lagringsteknikker på videokameraer, men det er ikke slik at det finnes noen standardmåte å gjøre det på om du benytter teknikk A eller teknikk B; det finnes mange variasjoner fra kamera til kamera og jeg skulle gjerne sett at disse ble belyst i større grad. MiniDV er såpass godt kjent at å gå i detalj på dette er ikke noe stort poeng, men de "nye" lagringsmediene er fortsatt såpass ustandardiserte at det er nyttig å vite hvordan de er implementert på hvert enkelt kamera.

6229039[/snapback]

Skal tas til følge :)

Så kan jeg love at om det er noe spesielt bortsett fra miniDV så vil aspektene ved dette bli kommentert. Ellers flott at du er fornøyd!

 

EDIT: Testklipp ligger nå under bildekvalitet på side 3 i testen av Sony HC3.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...