Gå til innhold

Anbefal en god lydbok - brukernes egne omtaler


Anbefalte innlegg

I denne tråden kan dere skrive og lese omtaler av lydbøker.

 

Lydbøker er som kjent ikke som andre bøker. Det er ikke bare innholdet som forteller noe om kvaliteten, men også hvordan den fortelles.

 

Lag helst omtalene på følgende format:

(bilde hvis du har)

Bok:

Forfatter:

Lest av:

Språk:

Lengde:

Omtale:

 

Terningkast:

Skriv helst ikke mer enn én omtale per innlegg. Etter hvert som det kommer omtaler så vil jeg prøve å lage en oversikt her i det første innlegget, med link til hver omtale. Dere kan gjerne også diskutere lydbøkene her i tråden (uten å avsløre viktige poenger selvsagt). Kun selve omtalene vil bli linket fra første innlegg. Her er en liste over omtalte lydbøker oppdatert 7. Mai 2006 (forfatter - bok - terningkast):

 

Erlend Loe - Doppler - 4

Anne-Kat. Hærland - Krig og fred og religion og politkk og sånn - 6

Süskind, Patrick - Parfymen- Historien om en morder - 5

Tom Egeland - Sirkelens Ende - ?

Anne B. Ragde - Berlinerpoplene - 1

Erlend Loe - Volvo Lastvagnar - 2-3

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner med en omtale selv:

 

image001.jpgdoppler.jpg

 

Bok: Doppler

Forfatter: Erlend Loe

Lest av: Erlend Loe

Språk: Norsk

Lengde: 3 timer og 58 minutter

Omtale: Boka leses av forfatteren selv, med hans karakteristiske stemme. Noen synes sikkert at han leser på en treg og kjedelig måte, men jeg synes bare at måten han leser på er morsom fordi det gjør karakterene litt enkle og dumme. Selve historien handler om en som heter Andreas Doppler og er lei av en meningsløs tilværelse i et grått samfunn. For å finne en mening med livet tar han med seg et telt og slår det opp i marka utenfor Oslo for å få kontakt med naturen. Doppler flytter inn i teltet for godt, til stor fortvilelse for kona, barna og samfunnet rundt, som tror det har klikket for han. Boka åpner med at han dreper en elgku for å få tak i mat. Elgkua hadde en kalv som etter hvert blir kjæledyret hans. Doppler forklarer for seg selv og elgkalven at det er naturens gang at man må drepe for å leve og filosoferer mye sammen med elgen om livet. Gjennom boka møter han folk fra det vanlige samfunnet og sære situasjoner oppstår i kryssningen mellom virklighetsoppfatningen til Doppler og de "vanlige" folka. De "vanlige" er selvfølgelig ikke så vanlige som de selv liker å tro, men har sine særegenheter de også. Lydboka følger Doppler gjennom et år med teltliv. De som liker fortellerstilen til Erlend Loe vil sikkert fryde seg over denne boka. Den behagelige stemmen og rolige tempoet gjør boka til yppelig innsovingsmateriale.

Terningkast: 4

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En omtale til:

 

3253993714_505348h.jpgok_8203231713.jpg

 

Bok: Krig og fred og religion og politkk og sånn

Forfatter: Anne-kat. Hærland

Lest av: Anne-kat. Hærland

Språk: Norsk

Lengde: 3 timer og 36 minutter

Omtale: Dette er en herlig bok for de med sans for store doser harselering, sarkasme, ironi og selvironi. Anne kat. har som vanlig et høyt tempo og en litt skarp stemme som gjør at det kan bli slitsomt å høre på hele boka i ett strekk. Dette er med andre ord ikke noe innsovingsmateriale. Boka har såpass høyt tempo og har såpass mange spissformulerte harsereringer på rad at man bør være våken for å få med seg alt. For dette er en virkelig herlig opplevelse. Anne-kat. kritiserer mange sider av samfunnet. Hovedsaklig er det media, kristne, myndighetene, kongelige og andre kjendiser som får gjennomgå. Alle får påskrevet passet med hykleri, dobbeltmoral og idioti. Lydboka er genialt morsom og utløser latter etter latter. Anbefales på det sterkeste! (til de som liker hennes stil).

Terningkast: 6

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kjekk tråd igrunn, nå som sommeren kommer skal jeg begynne å høre flere lydbøker ute i sola! :D Btw, hvorfor ikke slenge med en liten karakterskala også?

6056951[/snapback]

Jepp, det er deilig å bare ta med seg mp3-spilleren når man skal ut og gå, sykle eller kjøre og høre på lydbøker i stedet for bare (gjentagende) musikk.

 

Jeg føyer på en karakterskala i samme farta.

Lenke til kommentar

;)Bok Parfymen- Historien om en morder.

Forfatter Süskind, Patrick

Lest av Maurstad, Toralv

Språk Norsk

omslag

 

Omtale

Jean-Baptiste Grenouille blir født en het og stinkende julidag i 1738 i morens fiskebod i Paris. Den lille gutten blir offer for bisarre opplevelser og settes bort for å vokse opp under ekstremt harde kår. Tidlig skiller han seg ut og vekker mistro - han har ingen lukt! Til gjengjeld har han en fantastisk velutviklet luktesans. Hele livet orienterer han seg utelukkende etter nesa og blir verdens mest geniale parfymemaker. Romanen er en krønike der det groteske dominerer. Samtidig er den en satire over opplysningstiden og en personskildring om en kunstnerisk besettelse

 

Terningskast 5

 

Ps jeg har hatt 3 mp3 spillere de siste 3 årene, og jeg tror jeg har hørt på musikk i ca 2-3 timer! Det er bare lydbøker det går i, har litt problemer med øynene så jeg bruker alt for lang tid på å presse meg gjennom ei bok, lydbøker ruler ;)

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bok Sirkelens Ende

Forfatter Tom Egeland

Lest av Erik, Hivju

Språk Norsk

Lengde 10 cd ca 9 timer

Omslag

 

Omtale

Hovedpersonen i denne kriminalromanen er arkeologen Bjørn Beltø. En utgravning på Værne kloster i Østfold sender sjokkbølger inn i den vitenskapelige verden. I et relikvieskrin ligger et to tusen år gammelt manuskript som kaster nytt lys over kristendommens opprinnelse. Beltøs jakt på skrinets hemmeligheter utvikler seg til en annerledes spenningsroman der myter, historie og teologi veves sammen

 

PS: Denne boken minner mye på Da Vinci Koden, ikke så actionfylt. Den er også skrevet før Da Vinci Koden kom ut :thumbup:

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

04952_00_02.jpg

 

Bok: Berlinerpoplene (uten orddelingen de ikke har klart å korrigere bort fra omslaget)

Forfatter: Anne B. Ragde

Lest av: Anders T. Andersen

Språk: Norsk

Lengde: 8 timer og 32 minutter

Omtale: Boka handler om en familie som er fra Byneset utenfor Trondheim og deres gjøren og laden. Den åpner tragisk med et selvmord og gir dermed en litt dyster og nedtrykt stemning som etter min mening varer mer eller mindre gjennom hele boka. Mannsstemmen med østlandsdialekt som leser passer dårlig med bokas innhold (svært så lokalt Trøndersk) og med forfatterens egen trønderdialekt. Det er trist at en del av stemninga i boka ødelegges av dialektuoverenstemmelsene. Stemmen som leser er dyster og ganske så trøttende så det er egentlig litt av en oppgave å komme seg gjennom boka (om det er målet). Boka fungerer nemlig yppelig som innsovingsmateriale. Mye av handlinga foregår på en bondegård utenfor Trondheim og om familieforholdene deres. Det er Jul, men mye dystert som ødelegger julestemninga. Boka er delt inn i 3 deler, der del 1 og 2 er rent innsovingsmateriale mens del 3 har noen morsomheter og litt bedre driv.

 

Terningkast: 1 (ok, en svak 2'er for å være snill)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg hørte akkurat ferdig ei lydbok for noen dager siden. Jeg får få ut fingeren å skrive en omtale til. :)

 

Håper det er flere som har lyst til å skrive omtaler her og få opp aktiviteten i tråden. Lydbøker er jo så behagelig nå om sommeren når man har tid til å slappe av og høre på mp3-spilleren når og hvor som helst.

Lenke til kommentar

02626.JPG

 

Bok: Volvo Lastvagnar

Forfatter: Erlend Loe

Lest av: Erlend Loe

Språk: Norsk

Lengde: 4 timer og 16 minutter

 

Omtale: Boka er en fortsettelse av boka Doppler, med hovedpersonen Doppler på vandring i svenske skoger sammen med sønnen Gregus og elgen Bongo. Det er ingen forutsetning at man har lest den forrige boka fordi alt relevant forklares ganske grundig. Erlend Loe bruker store deler av boka på å forklare den, hvorfor hovedpersonene gjør som de gjør, og hvorfor han skriver eller ikke skriver om enkelte ting som omhandler hovedpersonene. Boka er til tider morsom, noen ganger fordi den overforklares. Andre ganger er overforklaringene bare til irritasjon som en vits som blir forklart, og forklart igjen, og igjen. Veldig kjedelig altså. På sin vandring møter Doppler ei gammel dame ved navn Maj-britt og litt lengre ut i historien en gammel mann som er nabo til Maj-britt og heter Von Borring. Begge disse er sære personer med sære interresser, akkurat som Doppler. Jeg skal ikke røpe for mye av historien men kan si så mye som at når folk med sære interresser møtes kan det oppstå sære problemer og dilemmaer. Historien er underholdende men noe overforklart og dermed langtekkelig. At rundt 1/3 av teksten i boka er voldsomme fotnoter med forklaringer på alt mulig rart fra historien til at Erlend Loe tipper forlagene er så kjipe at de trykker bildene i boka i sort/hvitt blir i meste laget. Han leser som vanlig med sin litt sløve og sære stemme, en god stemme å sovne til. Passer bra når man skal legge seg til å sove og trenger å klarne tankene og dysses sakte i søvn.

 

Terningkast: 2-3

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Briefer_History_Time_Stephen_W_Hawking_unabridged_cassettes.jpg

 

Bok: A Briefer History of Time

 

Forfatter: Stephen Hawking og Leonard Mlodinow

 

Lest av: Erik Davies

 

Språk: Engelsk

 

Lengde: Ca 6 timer (kommer med mer siden)

 

Omtale: Boken er en oppdatering av A Brief History of Time, med ny kunnskap på stringteorier og kvantemekanikk. Den gir, som tittelen tilsier, et innblikk i fysikkens verden. Den tar for seg alt fra Big Bang til universet slik det ser ut i dag. Den forklarer på en forståelig måte kvantefysikken (fysikk på subatomisk nivå) og kombinerer den med den generelle relativitesteorien (universets fysikk), eller i det minste kobler noen løse tråder.

Hvorfor er vi her på denne jorden, hva er meningen med livet og mange andre filosofiske problemer blir behandlet av Hawking og Mlodinow i denne letthørte boken.

 

Hva er sorte hull? Er tid en konstant, eller er den relativ til ethvert menneske? Hvilke problemer står forskerne ovenfor i dag? Hvis noe av dette høres spennende ut, så anbefaler jeg denne på det sterkeste! Den gir en fin åpning inn til en verden som for de fleste er ukjent (og kanskje skummel?). Den er fint fortalt og et engelsk språk som nesten er blottet for kjemiske forbindelser og matematiske logaritmer.

Lykke til på ferden inn til universets indre!

 

Terningkast: 6

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg foretrekker kanskje bøkene mine svart på hvitt i bokform. Men jeg kom forleden over ett hørespill som jeg ble sittende med. Den beveger seg kanskje litt utenfor det som blir nevnt ovenfor, men jeg tenkte som så at den fortjente å bli nevnt ettersom noen kan ha interresse av den og mange ikke vet det finnes. Halo bøkene har jo blant annet blitt nevnt her.

"Halo: The Haunted Apiary", er en fortelling satt i Halo universet som folk flest kanskje kjenner best fra xbox'n. Men Halo universet spenner langt utenfor spillene med flere bøker, tegneserier og en kommende film. Å med all den omtenksomheten og kærligheten Bungie har lagt ned i universet har mange latt seg rive med. The Haunted Apiary var en del av en teaser kampanke som gikk over lengre tid før Halo 2 ble sluppet. Men en del av Halo fortellingen mange ikke vet eksisterer.

 

Bok: Halo: The Haunted Apiary

Fremført av: 42 Entertainment.

Språk: Engelsk

Lengde: 5t 26m

Omtale: The Haunted Apiary er fortellingen om en håndfull mennesker som lever på jorden, langt borte fra krigen som raser mellom menneske og the Covenant i fjerne solsystemer. De har alle sine hverdagslige problemer som bare ser ut til å forverre seg for hver dag som går. Samtidig trekker covenant trusselen nærmere og nærmere. De blir brikker i ett pusslespill som snart forenes i det de blir de eneste som kan redde jorden.

 

The Haunted Apiary begynner før den siste delen av boken Fall of Reach, og ender der Halo 2 begynner. Noe som gjør at man får en unik vinkling på det som skjer til tider. Historien i seg selv har lite med det som skjer i spillene, eller de andre bøkene å gjøre. Å man kan til å begynne med nesten glemme at det hele foregår i Halo universet(men det tar seg etterhvert opp). Vi møter tilsynelatende vanlige personer, som lever i en tilsynelatende vanlig verden. Hadde det bare ikke vært for at ting som virker tilsynelatende ikke trenger å være det. Vi møter sivile, hackere, 1.0 spartans og militære personligheter. Som alle sliter med sitt når ting begynner gå slik det ikke skal gå.

Historien blir fortalt slik og bærer de trekkene man venter av halo universet. Det er som oftest mer til ting enn det øyet ser, å da handler det om å gjøre de rette valgene. Å det blir til tider spennede uavhengig om at det kanskje løsnes en god del mindre skudd her enn det vanligvis gjøres i Halo.

Det hele utføres samtidig av en god gjeng voice actors, å en masse god lyd sånn gennerelt.

 

Når alt kommer til alt, er dette fortsatt noe som forbeholdes de som har latt seg trollbinde av hele historien. Har du ikke lest bøkene eller ikke har noen planer om å gjøre det, vil du nok heller ikke få så alt for mye ut av dette. Men liker du å få med deg mest mulig av Halo historien er dette absolutt å annbefale.

 

Terningkast: 5

 

 

Lyst til å høre historien? Da kan du finne kappitelene her: http://library.psyjnir.net/?id=405

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

0739308688.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1071303096_.jpg

Bok: A Game of Thrones - A Clash of Kings - A Storm of Swords - A Feast for Crows (Song of ice and fire 1 - 4)

Forfatter: George R. R. Martin

Sjanger: Fantasy (Hige Fantasy)

Lest av:

bok 1-3 Roy Dorice (Litt usikker på hann første) bok 4 Jhon Lee

Dorice er meget god til og lese. Han gjør om stemmen ettersom hvem som snakker, og har en passende stemme til disse bøkende. Stemmen hans er grov og mørk om jeg ikke husker feil. John Lee er også god til og lese og gjør også om stemmen, men i en litt mindre grad. Det var dog litt uvant og høre en annen stemme mitt i en serie slik. Beste er att samme fyren leser hele serien.

Språk: Engelsk

Lengde: 20t +++ (Usikker, men er på 800+ sider) perr bok

Omtale:

En verden som er så bra konstruert att man skulle tru Martin har sitti og observert ett alternativt univers. Karakterenne er sikkelig bra skrevet også, og de utvikler seg fint gjennom serien. Serien har også ett komplekst og interesangt plott, som sammtidig er greit og følge. Vis man har en sart sjel så vær obs på att Martin bruker en del sex og voldelige beskrivelse osv. for å gjøre verdennen mer troverdig.

 

Ting som gjør den bra i mine ønye:

1) Verden er ikke svart hvit, og det er heller ingen garanti for de mest hvite vinner.

2) Heltenne er ikke superfolk som overlever allt, om det er noen helter i det hele tatt.

3) Masse intriger og plott mellom parter. Ikke sån typis smarte snille og domme slemme, men alle er ganske smarte mer eller mindre.

4) Det kommer frem mange synspunkter fra forskjellige folk. Så om du får negative tanker om noen fra en person sitt kapittel, så kan det hende du får en forklaring på dem i den neste personenens kapittel.

pluss masse mer.

Amazon.com med info om serien

 

De tre første bøkenne er helt perfekte i mine øyne. Rett og slett noe av det besste jeg har lest av fantasy. Den fjerde boka trekker inn en del nye folk, noe jeg syntes er litt kjedelig. Den boka syntes jeg også har litt mindre fart i seg.

 

Terningkast:

Bok 1

tern6.gif

Bok 2

tern6.gif

Bok 3

tern6.gif

Bok4

tern4.gif

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

B000C4SHRW.01._BO2,204,203,200_PIsitb-dp-500-arrow,TopRight,45,-64_AA240_SH20_SCLZZZZZZZ_.jpg

Bok: Abhorsen triology

Forfatter: Garth Nix

Sjanger: Fantasy

Lest av: Tim Curry. Flink til og lese, forandrer stemmen etter hvem som snakker.

Språk: Engelsk

Lengde: Usikker, men ca. 30t for alle sammen.

Omtale:

Kul triologi som omhandler en verden delt i to av en mur. Ene siden magisk og den andre teknologisk. Serien handler hovedsakelig om necromansere og Abhorsen som er en form for necromanser som sender de døde tilbake isteden for og reise dem. Boken er på ingen måter ekkel enda den omhandler necromansere og døde lik og slikt. Første boka er ganske selvstendig og avsluttende, men de to neste bygger på en måte videre på det, og de er sammenhengene også. De to soste handler blant annet om sønnen til ho i første boka. Det er bra skrevet og veldig underholdenne bøker med en god historie.

Amazone.com for mer info

 

Terningkast:

tern5.gif

Lenke til kommentar

078681859X.01._BO2,204,203,200_PIsitb-dp-500-arrow,TopRight,45,-64_AA240_SH20_SCLZZZZZZZ_.jpg

Bok: The Bartimeus Triology

Forfatter: Garth Nix

Sjanger: Fantasy

Lest av: Simon Johnes. Meget Flink til og lese, forandrer stemmen etter hvem som snakker. Syntes han her er en av de bedre, sammen med Roy Dorice

Språk: Engelsk

Lengde: Usikker, men ca. 30t++ for alle sammen her også.

Omtale:

Vi er i london og magikere er den adle klassen som styrer landet, og imperiet eller som strekker seg langt lengere en det gjør i vår verden. Historien følger hovedsakelig en liten gutt Nathaniel fra barndomen av og opp til ung voksen magiker. Han blandes inni intriger mellom magikere og rebbelske commoners. Magikerene får sin kraft via demoner som de tilkaller, noe demonene ikkeliker. Bartimeus er en demon som Nathaniel bruker, og vi følger han mye også. Bartimeus har mange arrtige komuntarer og tanker, en del ordspill.

 

Terningkast

tern5.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...