Gå til innhold

DVI-erstatter klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør du meg så er dette en mere spennende kamp enn HD-dvd vs blu ray...fordi her er det enkelte aktører på begge sider som er sterke og har mye markedskraft!

 

ser for meg at Dell skyter ut 10000vis av pcer med denne DisplayPort 1.0 og apple skyter ut ipods vidoe med UDI og det blir 2 stk å forholde seg til.... noe som forbrukeren taper mere på...

 

entent blu-ray eller hd dvd forsvinner fort en av dem vinner tipper jeg, her kan vi ende opp med begge :(

Lenke til kommentar

Bra båndbredde, det er fint. Men kan noen forklare meg hva som er feil med dette regnestykket:"båndbredde på 1,65 Gb/s, som er nok til en oppløsning på 1920 x 1280 ved 60 Hz."

 

1920*1280 = 2,458 Megapixler * 24 bits per pixel * 60 = 3,54 Gbit/s

 

Hva gjør jeg feil her?

 

AtW

Lenke til kommentar
Bra båndbredde, det er fint. Men kan noen forklare meg hva som er feil med dette regnestykket:"båndbredde på 1,65 Gb/s, som er nok til en oppløsning på 1920 x 1280 ved 60 Hz."

 

1920*1280 = 2,458 Megapixler * 24 bits per pixel * 60 = 3,54 Gbit/s

 

Hva gjør jeg feil her?

 

AtW

6045639[/snapback]

Tar jeg ikke helt feil regner du progressivt, mens det i spesifikasjonen for HDMI sies det kun at den skal støtte 1080i altså interlaced, noe som jeg vil tippe sørger for en halvering av båndbredde?

Lenke til kommentar
Bra båndbredde, det er fint. Men kan noen forklare meg hva som er feil med dette regnestykket:"båndbredde på 1,65 Gb/s, som er nok til en oppløsning på 1920 x 1280 ved 60 Hz."

 

1920*1280 = 2,458 Megapixler * 24 bits per pixel * 60 = 3,54 Gbit/s

 

Hva gjør jeg feil her?

 

AtW

6045639[/snapback]

Tar jeg ikke helt feil regner du progressivt, mens det i spesifikasjonen for HDMI sies det kun at den skal støtte 1080i altså interlaced, noe som jeg vil tippe sørger for en halvering av båndbredde?

6045678[/snapback]

 

Dette var snakk om båndbredden til DVI, og der er det ikke noe interlaced på gang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bra båndbredde, det er fint. Men kan noen forklare meg hva som er feil med dette regnestykket:"båndbredde på 1,65 Gb/s, som er nok til en oppløsning på 1920 x 1280 ved 60 Hz."

 

1920*1280 = 2,458 Megapixler * 24 bits per pixel * 60 = 3,54 Gbit/s

 

Hva gjør jeg feil her?

 

AtW

6045639[/snapback]

Du er for vant til å kjøre på norske veier. Det finnes motorveier i verden, og de har flere kjørebaner... ;)

 

DVI-kabelen har tre ledere for fargene (+ en for klokkesignalet), dermed blir det bare 8 bits som skal gjennom hver leder, ikke 24. Da er du nede i 1,18 Gbit. Siden det er en del overhead som stjeler av båndbredden, får man ikke fulle 1,65 GBit. Standarden spesifiserer en generøs såkalt "blanking", skjønt en del produsenter stjeler av denne for å få mere effektiv båndbredde.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Så når artikkelen sier at en single-link DVI-tilkobling tilbyr den båndbredden, så er ikke det riktig? Den tilbyr egentlig det tredobbelte?

 

AtW

6045910[/snapback]

Standarden spesifiserer strengt tatt ikke båndbredde. Den sier at max klokkefrekvens for single link DVI er 165 MHz, og at den overfører 1 pixel per klokkeslag. Så båndbredden er maximum 165x24 = 3,96 Gbit.

 

Edit: Jeg var litt utafor her. 1,65 GBit er selvsagt overføringsraten for en enkelt leder inkludert 2 kontrollbits, dermed 10 bits per leder.

 

Maximum of 9.96 Gbit/s

?

6045966[/snapback]

Dual-link er ikke begrenset i klokke til 165 MHz, så her kan man få høyere hastighet. Og så overføres 2 pixels per klokkeslag. 9,96 Gbit tilsvarer da en klokke på litt over 200 MHz.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Maximum of 9.96 Gbit/s

?

 

EDIT: En ting til, er det ikke mye vanligere å oppgi båndbredde som dette i Hz og bitbredde?

6045966[/snapback]

 

Ikke når det er snakk om digitale tilkoblinger.

Ved analoge koblinger bruker man Hz osv. Som ved vanlig D-SUB (VGA) tilkobling.

Men begge kan brukes siden det er jo fortsatt elektronikk vi snakker om. Men det passer jo best med bits/s osv nå som det er digitalt.

 

OG :

 

Les om DVI her!

Endret av Fangs
Lenke til kommentar
Det passer nok best ja, men båndbredden på DVI har vel alltid blitt målt i Hz og bitbredde så vidt jeg har fått med meg.

6046078[/snapback]

 

Har sett både frekvens (Hz) og Bandwith (Bits/s) blitt brukt jeg. Men vet ikke hva som er mest brukt egentlig.

 

Vet ikke hva du mener med bitbredden. Den er alltid 1 (single link) eller 2 (dual-link).

 

EDIT: Uhm... blir vel 1 pixel (single link) og 2 pixel (dual-link)...presisering presisering

Endret av Fangs
Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting. DVI-signalet (eller snarere TMDS som benyttes til signaloverføringen) har to kontrollbits i tillegg til de 8. Da blir faktisk båndbredden 1,65 Gbit, selv om ikke alt er tilgjengelig for signalet.

 

Så det er faktisk riktig om du sier 1,65 Gbit per leder.

 

Edit: Har rettet posten min over.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Er den ikke en for hver leder? RGB = tre bit pixeldata pr frekvensslag på en SL.

6046148[/snapback]

Ikke tre bit, men tre byte! En hel pixel med andre ord.

 

Geir :)

6046162[/snapback]

 

3 bit per pixel hadde vært kjedelig display :) Sterke kontraster i det minste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...