Gå til innhold

Ny ultraportabel fra Dell underveis?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X1 er en Latitude-modell og ikke Inspiron. Så dette er nok ingen oppfølger til X1, men det går en del rykter om Latitude D420 som skal være oppfølger for både X1 og D410, noe som jeg da antar at vil være med bredformatskjerm, dockingstøtte og en vekt mellom X1 og D410.

Lenke til kommentar
hva blir sånn ca prisen?

6027652[/snapback]

Nå er bare dette hete rykter så det har neppe lekket noen priser ennå, men ut i fra spesifikasjonene og det faktum at den konkurrerer mot andre ultraportable er det ikke usansynlig at prisene vil havne en plass mellom 16 og 23 tusenlapper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Håper den blir litt mer solid når det gjelder varme en det Latitude-X1en min er.

Den første deformerte seg med skjermen etter å ha lukket lokke rett etter installasjon av XP. Fikk ny PC dagen etter.

Den neste, mistet jeg en gummiknott (føttene). Dermed vippet den frem og tilbake på skrivebordet mitt under skrivving. Fikk nye knotter med budbil dagen etter. Men ellers er den genial. :thumbup:

Lenke til kommentar
Spennende å se åssen batterilevetid de får ut av den.

 

AtW

6028277[/snapback]

Med tanke på at der er vifte på den, Forbruket på CPU, GPU etc., tipper jeg at den neppe blir bedre en Latitude X1.

I tillegg har de ikke batteriet i bakkant.(Slik jeg tolket bildene) Dermed forsvinner sjangsen for å ha et fysisk større batteri der også, slik som du kan på X1.

post-35690-1146581999_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis batteriet på den nye er i forkant så synes jeg det er en fordel for vektbalansen. Hvis maskinen står på et mykt underlag og skjermen står skrått bakover så er det mange bærbare som har litt dårlig balanse og kan tippe bakover hvis f.eks noen skulle peke på skjermen (Fingeren borti skjermen er en uting i seg selv, men noen raringer klarer ikke å la være).

 

Siden batteriet er den store delen av PCen med høyest egenvekt så gir det en mer naturlig balanse å ha det i fronten. Det er litt ulempe at man ofte ikke kan velge batterikapasitet når det er sånn, men strengt tatt burde det ikke være noe i veien for å konstruere en maskin som kan ta forskjellige batteristørrelser i fronten.

Lenke til kommentar

altfor få 12" / 12.1" bærbare på markedet synes jeg og de "små" bærbare som finnes er er stort sett i det øvre prissegmentet. Skjønner ikke hvorfor det ikke lages billige bærbare som samtidig er små. komponentene som blir brukt er jo stort sett de samme. i stedet flommer det over av 15" flak. Apple er eneste "produsent" jeg vet om som priser 12.1" sine betydelig lavere enn tilsvarende maskiner med større skjerm :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det modellmakt. Det burde være en smal sak å produsere små bærbare til en lav pris. (Riktignok noe dårligere spesifisert CPU for å få ned strømforbruket og batteristørrelsen, og fysisk og kapasitetsmessig mindre harddisker og ram.)

 

Ellers så synes jeg det er positivt at de tar med en middelmålig grafikkløsning i stedet for intel GMA.. Det åpner i hvertfall for muligheten til litt spilling på flyturer etc. om man kjeder seg.

Lenke til kommentar

Så ikke ut som en X1 oppgradering, siden X1 fokuserer på total stillhet og lavest mulig vekt og størlse siden den er uten optisk drev.

 

Spennende å se om det kommer en "X2" med ULV Core Solo, og om de klarer å gjøre den mindre/lettere med bedre ytelse uten å gjøre skjermen mindre. Om de hadde klart å legge til DVI, HDMI og en usb-port til. Fortsatt vifteløs, og uten optisk drev.

Lenke til kommentar
Spennende å se om det kommer en "X2" med ULV Core Solo, og om de klarer å gjøre den mindre/lettere med bedre ytelse uten å gjøre skjermen mindre. Om de hadde klart å legge til DVI, HDMI og en usb-port til. Fortsatt vifteløs, og uten optisk drev.

6028949[/snapback]

Hvis du tenker på "fremtidssikkerhet" så bør man absolutt vente til etterfølgeren til Core Duo kommer med 64bit. Uten 64bit kan det bli vanskelig å få oppgradert OS etter Windows Vista. Core Duo er trolig den aller siste masseproduserte prosessoren for bærbare uten 64bit, samt at Windows Vista trolig blir det siste masseproduserte OS'et som kan kjøre på 32bit-prosessorer.

 

For alt jeg vet kan den avbildede nye Dell'en komme med støtte for intels nye "Merom". Jeg krysser i hvert fall fingrene for det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fremtiden er håpløs å spå, og enda mer håpløst å kjøpe en PC for fremtiden. Innen Vista blir byttet ut er denne pcen ganske utdatert dessverre.

 

Intel er ikke veldig flinke til å støtte eldre hovedkort/chipsett når de langserer nye prosessorer. At den fysisk passer er ikke nok. Man kan jo håpe at det holder med BIOS update, men kanskje sitter man på en revisjon som ikke blir støttet osv.

Lenke til kommentar

Å kjøpe PC er et stort tapsprosjekt på linje med å kjøpe seg en bil. Det nytter ikke å prøve å kjøpe en PC fordi du tror den er mer fremtidsrettet enn en annen. Du kan kanskje ende opp med at den holder en måned ekstra, men du sparer aldri penger på det. Men det er bare min erfaring.

 

I tillegg er det vel sånn at mindre "gadgets" ofte er dyrere. Har ikke filosofert veldig mye om hvorfor det er slik, men jeg tror det har noe med følgende å gjøre:

- mindre og dyrere komponenter (dog ikke alltid tilfellet).

- mye lavere etterspørsel.

- folk som vil ha fancy små dingser betaler kanskje gjerne mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...