Gå til innhold

Innovativ fysikk i Indiana Jones (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Systemet som heter Endorphin er et av de mest spennende middleware-produktene som har kommet den siste tiden, og kommer om ikke lenge til å være en standard i spill på linje med andre middleware-produkter som PhysX og Havoc.

 

Endelig et produkt som kommer til å heve standarden når det gjelder animasjoner, som utviklerne selv sier fører dette til en mer interaktiv animasjon.

 

Tidligere har fysikk og animasjon vært nærmest separate entiteter, det vil med andre ord si at karakter-animasjoner oftest har vært pre-generert (foruten ragdoll-effektene), mens fysikk har vært forbeholdt objekter (Half-Life 2 er bra eksempel på dette).

 

Det er dette de nå prøver å gjøre noe med, gå på hjemmesiden dems og se på demoene for å bedre forstå konseptet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og etter de har lansert dette, så svarer Valve med Source Engine 2 ;)

 

EDIT: Hvordan klarte jeg å kalle Source for Steam? :p

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Og etter de har lansert dette, så svarer Valve med Steam Engine 2 ;)

6011460[/snapback]

 

Hehe, den var litt gull i mine øyner, et forsøk på å virke informert innenfor engiene som diverse spill kjører på, men ender opp med å "bæsje litt på leggen" :)

 

Source kjører foresten på havoc, dvs har lisense for å bruke havoc. Om Source skal bli bedre fysisk sett må enten Havoc komme med nye funksjoner, Valve lisensiere en annen fysikk motor eller bygge sin egen.

Lenke til kommentar

Bear^: Så du kan garantere for at Havok (ikke Havoc) ikke har støtte for denne formen for fysikk allerede? Jeg må innrømme at selv har jeg ikke kunnskap nok om Havok-motoren til å påstå noe slikt.

 

Når det gjelder Source, så har jeg inntrykk av at Valve i utgangspunktet hadde som plan å utvide motoren for å bygge inn nye tekniske nyvinninger, i steder for å skrive hele smæla fra nytt som f.eks. Source 2, 3 og så videre. Før eller siden vil de sikkert trenge en real nyoppbygging, men jeg forestiller meg at de i flere år vil beholde kjernen som alt kjører så flott på nå.

 

For eksempel la de jo til støtte for HDR i motoren etter at HL2 og CS2 var lansert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

CS2? Mener du Counter-Strike: Source? Ja, for det som Valve kommer til å gjøre er vel mest sannsynlig å legge til nye funksjoner og opprettholde grafikken.

 

PS: Det er helt utrolig at jeg klarte å blande Steam med Source :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Problemet med fysikken i Halflife2 er at den kun fungerer på døde objekter. Virker som det er dette de skal få til i dette spillet, at personer kan miste balansen etc.

6014689[/snapback]

De hadde jo noe som ble kalt "Boob bounce" noe som gjør at puppene til Alyx hoppet opp og ned når hun løp. Dog ble dette deaktivert, så den virker kun på henne når hun er død. Litt ironisk igrunn :)

Lenke til kommentar
Bear^: Så du kan garantere for at Havok (ikke Havoc) ikke har støtte for denne formen for fysikk allerede? Jeg må innrømme at selv har jeg ikke kunnskap nok om Havok-motoren til å påstå noe slikt.

 

Når det gjelder Source, så har jeg inntrykk av at Valve i utgangspunktet hadde som plan å utvide motoren for å bygge inn nye tekniske nyvinninger, i steder for å skrive hele smæla fra nytt som f.eks. Source 2, 3 og så videre. Før eller siden vil de sikkert trenge en real nyoppbygging, men jeg forestiller meg at de i flere år vil beholde kjernen som alt kjører så flott på nå.

 

For eksempel la de jo til støtte for HDR i motoren etter at HL2 og CS2 var lansert.

6013968[/snapback]

 

Ettersom jeg har lest på Havok sine sider så kan det se ut som dette er å få tak i til Havok om du vil det. Mener at en kombinasjon av havok Behavior og Havok Animation skulle fullbyrde noe slikt, men skal ikke si det for sikkert.

 

Source er en motor som lett kan utvikles til å støtte ny teknologi, om du skal tro hva Gabe sier i alle fall. Source motoren ble bygget på en slik måte at den skulle kunne brukes til fremtidige spill, noe som også da innebærer at den må være open og meget lett å tweake til å støtte ny teknologi. Dette tror jeg nok valve har gjort med motoren, og ettersom spillene fra valve kommer, så tror jeg vi får se mer og mer til Source og hva den kan gjøre i forhold til ny teknologi.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...