Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

greia med kaleidescape (systemet som koster 50k osv) er jo at du slipper å gjøre noe som helst med det. det faktisk folk som er villige til å betale for å sitte å konfe slike ting selv, og heller betale noen for å gjøre jobben. skulle det konke så er det bare å ring tech, så fikser de saken.

 

bra guide btw :)

Lenke til kommentar

Ta også en titt på programmet rm-x. Støtter en rekke input devices og fjernkontroller.

 

Rm-x er oprinnelig en plugin til diverse spillere som winamp og bsplayer med finnes nå i standalone.

 

Jeg bruker RM-X standalone til å styre pc'en med fjernkontrollen som var med crative X-Fi kortet mitt :)

 

Standalone koster ca 60kr eller noe om jeg husker riktig.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Det er enkelt å få pcen av, men hvordan kan man automatisk få pcen på, slik som en VHS-spiller går på når det rette tv-programmet skal taes opp? En mulighet er selvsagt å ha pcen på hele døgnet, men det er ikke særlig økonomisk/miljøvennlig da... 500W*24t*365dager=4300KWh (over 2000kr).

Lenke til kommentar
En mulighet er selvsagt å ha pcen på hele døgnet, men det er ikke særlig økonomisk/miljøvennlig da... 500W*24t*365dager=4300KWh (over 2000kr).

6016362[/snapback]

 

En pc bruker laaaaangt fra 500W kontinuerlig, så det regnestykket er ikke riktig. Tipper mere i retning av snitt på 120-200w dersom prosessoren ikke har noen form for "speedstepping" lignende egenskaper.

 

DrE

Lenke til kommentar
En mulighet er selvsagt å ha pcen på hele døgnet, men det er ikke særlig økonomisk/miljøvennlig da... 500W*24t*365dager=4300KWh (over 2000kr).

6016362[/snapback]

 

En pc bruker laaaaangt fra 500W kontinuerlig, så det regnestykket er ikke riktig. Tipper mere i retning av snitt på 120-200w dersom prosessoren ikke har noen form for "speedstepping" lignende egenskaper.

 

DrE

6018988[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvilke pc du har, men dagens skjermkort bruker ofte over 100W, så det er nok få stasjonære pcer som bruker så lite som 200W. I tillegg så mister man 20-30% ved omforming fra vekselstrøm til likestrøm, og så brukes også skjermen i noen timer, så tilsammen blir det noen watt, selv om jeg brukte 500W i regnestykket for å gjøre det enkelt.

PS strøm koster også mer enn 50øre/kwh

Lenke til kommentar
En mulighet er selvsagt å ha pcen på hele døgnet, men det er ikke særlig økonomisk/miljøvennlig da... 500W*24t*365dager=4300KWh (over 2000kr).

6016362[/snapback]

 

En pc bruker laaaaangt fra 500W kontinuerlig, så det regnestykket er ikke riktig. Tipper mere i retning av snitt på 120-200w dersom prosessoren ikke har noen form for "speedstepping" lignende egenskaper.

 

DrE

6018988[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvilke pc du har, men dagens skjermkort bruker ofte over 100W, så det er nok få stasjonære pcer som bruker så lite som 200W. I tillegg så mister man 20-30% ved omforming fra vekselstrøm til likestrøm, og så brukes også skjermen i noen timer, så tilsammen blir det noen watt, selv om jeg brukte 500W i regnestykket for å gjøre det enkelt.

PS strøm koster også mer enn 50øre/kwh

6020030[/snapback]

 

44,71 koster en kwh på nordpool

Lenke til kommentar
En mulighet er selvsagt å ha pcen på hele døgnet, men det er ikke særlig økonomisk/miljøvennlig da... 500W*24t*365dager=4300KWh (over 2000kr).

6016362[/snapback]

 

En pc bruker laaaaangt fra 500W kontinuerlig, så det regnestykket er ikke riktig. Tipper mere i retning av snitt på 120-200w dersom prosessoren ikke har noen form for "speedstepping" lignende egenskaper.

 

DrE

6018988[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvilke pc du har, men dagens skjermkort bruker ofte over 100W, så det er nok få stasjonære pcer som bruker så lite som 200W. I tillegg så mister man 20-30% ved omforming fra vekselstrøm til likestrøm, og så brukes også skjermen i noen timer, så tilsammen blir det noen watt, selv om jeg brukte 500W i regnestykket for å gjøre det enkelt.

PS strøm koster også mer enn 50øre/kwh

6020030[/snapback]

 

44,71 koster en kwh på nordpool

6021619[/snapback]

 

+ nettleie og avgifter

evntuellt regne fastprisdelen også.

 

Uansett er jeg enig i at en PC i praksis bruker alngt mindre enn maks.

Man setter da på strømsparefunksjoner som slår av skjerm, evt slår av disker o.l.

Kan heller ikke tenke meg at 3D kort er stort anderledes enn hovedkort, altså at de bruker langt mindre strøm på tommgang enn når de skal kalkulere millioner av vektorer. Så med mindre man har et 3d spill demo som skjermsparer bruker nok ikke en PC på tomgang mer enn 200w _inn_.

Legg til at under hele vinteren er dette tilskuddsvarme til den generelle oppvarmingen. Varmer mann opp med strøm genrellt eller trenger litt ekstra varme ned ved bena er ikke dette bortkastet strøm men 100% "resirkulert" som oppvarmingsvarme.

Lenke til kommentar

Offtopic: Har en watt måler på min strømforsyning, med forbehold om at den er korrekt så bruker min pc ca 100w på tomgang eksl skjerm. Jeg har 4 hd'er, Geforce 6800GT, 4 ekstra vifter, div lys og det andre du finner i en pc. Pc'en min står på ca 24/7 og jeg har ikke høye strømregninger (forbruk på under 15000 Kw/t i året).

 

Ontopic: Nok en bra artikel, både lærerik og underholdende. :dribble:

Lenke til kommentar
Å ha på en pc i en uke i strekk koster deg rundt 10 kr i strøm, er det noe  å klage på?  :no:

6023413[/snapback]

 

Det er flere ytterpunkter i denne tråden hva angår påstander:

- 500w kontinuerlig bruker den ikke.

- 10kr uka i strøm bruker den mere enn.

6023493[/snapback]

Nytt regnestykke:

250W (200W likestrøm) i snitt inkl skjerm *24t *365dager * 65øre/kwt =1420kr... -Blir likevel noen kroner...

Spørsmålet dette begynte med var: Hvordan slår man maskinen automatisk på/av slik som en vhs-spiller gjør på en enkel måte?

Lenke til kommentar

I Windows har man Task Scheduler / Planlagte Oppgaver der man kan få maskinen til å gå ut av hvilemodus til en valgt tid. Man kan ikke slå på maskinen med denne funksjonen, men de fleste BIOS'er har mulighet til å slå på maskinen på et fast tidspunkt hver dag.

Endret av HammerDude
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingenting slår uansett det å ha en PDA som muliggjør browsing av filmer og musikk du har tilgjengelig på htpc'en, generering av playlister, streaming av musikk/video til PDA / PC...etc...

 

Hjemmemekket program:

http://folk.ntnu.no/trondaks/toothcontrol/images/VLC.JPG

 

http://folk.ntnu.no/trondaks/toothcontrol/...oothcontrol.JPG

 

http://folk.ntnu.no/trondaks/toothcontrol/...es/Skinned2.JPG

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har noen spørsmål angående HTPC som sikkert noen av dere med HTPC kan svare på , selv bygde jeg en HTPC for noen år siden ,men syntes det var for tungvint å bruke ,det største problemet lå egentilig på TV kort delen ,dersom jeg ønsker innspiling fra en parabol tuner ,er det ikke inganger på TV kortet som gjør at jeg beholder Signal kvaliteten fra tuneren , tuneren min gir signal til mitt tv via scart RGB , men for å koble tuneren til mitt TV kort må jeg bruke en S-video kabel noe som gir merkbart dårligere bilde kvalitet , dermed forsvinner alle de opptaksfordelene som en HTPC har , er det noe bedre løsning på dette med dagens utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...