Gå til innhold

16 GB i lommeboken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken overføringshastighet vil være best mellom flashdisker og SATA 3Gbps?

 

Overføringshastigheten har mindre å si enn søketid på en systemdisk, og søketiden på flash er ""tilnærmet"" null. Blir det samme som å spille online, ISDN er nok, så lenge du har ping under 20.

 

Kjapp søking i min egen windows-folder avslørte ingen filer over 25 MB i størrelse, og selv ved ATA100 hastighet burde dette lastes nokså momentant.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Nå begynner det å hjelpe på størrelsen i de små flashbaserte harddiskene. Prisen er nok stiv på denne, men i utgangen av året er nok prisen på 16gb ikke så altfor ille, og kanskje både 32gb og 64gb er nådd? ;)

5996071[/snapback]

Ut i fra dagens priser på flash tror jeg vi kan forvente at den vil koste ca 3500 - 5000 kr inkludert moms i Norge. Om 1 - 1,5 år får man den trolig til halve prisen, evt 32GiB til 3500 - 5000 kr.

 

Innen overskuelig framtid max 1,5 år vil vi nok se respektable størrelser på flashbaserte disker som vil virke utrolig bra som systemdisker. Hvilken overføringshastighet vil være best mellom flashdisker og SATA 3Gbps?

5996149[/snapback]

Denne må da funke som Os disk?  :yes:

5996156[/snapback]

Denne er neppe optimalisert for å være OS-disk men det fungerer sikkert greit. Jeg tipper overføringshastigheten blir ca 20MB/s og søketiden ca 0,1 ms. Målet med den er nok å være en fancy minnepinne i kredittkortformat og konkurrere med denne:

 

123_3.jpg

 

Denne Lacie-disken er 85x54 mm (samme størrelse som kredittkort) og 6 mm tykk. PQI sin flashbaserte konkurrent skal også være 85x54 mm, men skal være bare 3 mm tykk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
3mm er jo forøvrig grisekult. Men kommer den i mindre kapasiteter, eller? Slik som 6GB hadde passet meg ypperlig... :yes:

5996849[/snapback]

Når jeg søkte opp mer informasjon om denne for en times tid siden var det en av sidene det sto kapasiteter på opp til 16 GB, så jeg regner med den kommer i mindre utgaver også. Kanskje ikke 6GB (3 interne brikker a 2GB), men trolig 4 og 8GB, kanskje 2 og 1 GB også.

Lenke til kommentar

Tjohei: Det visste jeg ikke. Jeg har tipset prisguiden om den nå så da dukker den vel snart opp der :)

 

Er det utenkelig at produsenten (eller andre) kan sette fire sånne i sammen og få en rask OS-disk? Er det noen som da vil tippe på prisen?

5997959[/snapback]

Jeg skulle gjerne satt opp 4 kort a 4GiB i Raid0 for å få en ekstremt rask OS-disk på drøye 17GB. Prisen på 4 kort a 4GiB kommer nok på rundt 4x 1000 kr + et billig Raid0 kontrollerkort med 4 SATA-porter til rundt 500kr. Altså i underkant av 5000kr for en 17GB OS-disk med rundt 80MB/s og rundt 0,1ms aksesstid. :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...