Gå til innhold

Stor suksess for Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig å se når prosentregning skal utføres. Ser ut til at alle har store problemer med forskjellen mellom prosentvis økning og økning i prosentpoeng.

 

Økning fra 16,4 til 22,1 % er en økning på 5,7 prosentpoeng, men en prosentvis økning på 34,7 %.

 

Prosentvis økning forteller også lite når man ikke kan sjekke realitetene i utgangspunktet. 254 % økning på et år skulle tilsi at Opteron hadde en markedandel på ca 8,8 % for et år siden. Jeg kan ikke verifisere det tallet.

 

Er bare markedsandelen i utgangspunktet liten nok er det å oppnå 254 % "vekst" relativt kurant.

 

Ellers er realiteten at et selskap med lav markedsandel i utgangspunktet kan selv ved få prosentpoengs økning få en enorm prosenvis økning. Men et selskap med stor markedsandel ved samme økning i prosentpoeng kan ha en liten prosentvis økning.

 

Så hold tunga beint i munnen, ved slik informasjon er det kun økning i prosentpoeng av markedsandelen/eller minsking som forteller noe. Og både utgangspunkt og sluttall må være kjent. Prosentvis økning er uinteressant, fordi det gir ikke sammenligningsgrunnlag.

 

Ellers honnør til AMD. Det er fortjent.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Statistikk er som en bikini; Den viser noe interessant, men skjuler noe vesentlig..

 

I alle fall, det er positivt for AMD at de får større markedsandeler. Jeg tror også det vil gjøre at Intel øker innsatsen sin, som igjen vil gjøre at AMD øker sin innsats i kampen om ytelsen.

 

Det er veldig bra for oss, forbrukerne!

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på om de har tatt med Workstation s939 Opteron i dette regnestykket. Men det spørs.

 

De har jo solgt rimelig mange "merke" OEM Workstations med S939 Opteron, så siden de snakker om servermarkedet skal de ikke ha tatt med disse i beregningen.

5990682[/snapback]

Opteron er definert som en server-cpu uansett om det er en s939 eller s940. Det samme gjelder for for Intel Xeon, uansett om de er solgt som rene servere eller som OEM-arbeidsstasjoner.

Lenke til kommentar
Bra det her. Håper bare de kan beholde forspranget etter lanseringen av Conroe (Vet ikke om jeg tør stole på Snorreh når han sier att testene er dårlig utført osv.)

5991128[/snapback]

Jeg tror Cornoe blir svært bra når den kommer, men den er jo ikke en konkurrent til Opteron. Opteron er en serverprosessor mens Conroe skal bli en desktopprosessor. Server-varianten av Conroe, Woodcrest, kommer sikkert til å konkurrere bra med 1-2P Operonsystemer men jeg tror Intel skal slite i segmentet over det. Ikke bare er Opteron meget bra på skalering i litt større systemer (4-8P) men de nye Opteronene på sokkel F vil bli ennå sterkere både i størrelsen 2-8P og er langt lettere å skalere mye lengre opp.. (f.eks 16-128P og mer)

Lenke til kommentar
Bra det her. Håper bare de kan beholde forspranget etter lanseringen av Conroe (Vet ikke om jeg tør stole på Snorreh når han sier att testene er dårlig utført osv.)

5991128[/snapback]

Jeg tror Cornoe blir svært bra når den kommer, men den er jo ikke en konkurrent til Opteron. Opteron er en serverprosessor mens Conroe skal bli en desktopprosessor. Server-varianten av Conroe, Woodcrest, kommer sikkert til å konkurrere bra med 1-2P Operonsystemer men jeg tror Intel skal slite i segmentet over det. Ikke bare er Opteron meget bra på skalering i litt større systemer (4-8P) men de nye Opteronene på sokkel F vil bli ennå sterkere både i størrelsen 2-8P og er langt lettere å skalere mye lengre opp.. (f.eks 16-128P og mer)

5991701[/snapback]

jeg skulle likt å sett et plott fra hits i L1 cache på et 128-way Opteron system. Går vel noe slik:

 

Remote CPU #x queries L1 cache, ..... (50-100 of these), Local CPU finaly manages to read something from it's L1 cache, but it was not exclucive and the query is currently pending on 127 different remote L1 cashes to be querried...

 

etter et døgn eller to så har en kanskje fått lasta Linux også. :tease:

Lenke til kommentar
Hvor mye av dette var Opteron for 939 sokkel på privatmarketet? En klokkevennlig kvalitetssak slo vel godt an..

5990425[/snapback]

 

Tenkte på det selv. Er en del som kjøper seg Opteron nå. Opteron 165 koster litt mere enn AMD 3800+ X2, og klokker veldig bra. Vurderer å kjøpe den når jeg skal oppgradere.

 

Tror nok privateiere har bidratt mye med salgsøkningen.

Lenke til kommentar
jeg skulle likt å sett et plott fra hits i L1 cache på et 128-way Opteron system. Går vel noe slik:

 

Remote CPU #x queries L1 cache, ..... (50-100 of these), Local CPU finaly manages to read something from it's L1 cache, but it was not exclucive and the query is currently pending on 127 different remote L1 cashes to be querried...

 

etter et døgn eller to så har en kanskje fått lasta Linux også.  :tease:

5991789[/snapback]

Morsomt, men så finnes det ikke større enn 16-veis Opteron-systemer heller så dette blir bare reint hypotetisk. Newisys Horus ser ut til å løse cache-problematikken ganske bra i 4+veis Opteron-systemer, iallefall på papiret. Sokkel F-plattformen og K8L-kjernen vil nok forbedre dette ytterligere tenker jeg, og da regner jeg med at vi etterhvert får se riktig store Opteron-systemer som for alvor begynner å se ut som Alpha-lignende 3D-topologier :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Bromle:

At Opteron S939 er definert kun som en server CPU og ikke en Workstation CPU?

 

Trodde noe av poenget med å lansere den for S939 uten krav om reg minne etc. var fordi de definerte den som en Workstation CPU, men også ment for små servere med lite ram etc. Tenker ikke på desktop.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ikke bare er Opteron meget bra på skalering i litt større systemer (4-8P) men de nye Opteronene på sokkel F vil bli ennå sterkere både i størrelsen 2-8P og er langt lettere å skalere mye lengre opp.. (f.eks 16-128P og mer)

5991701[/snapback]

Absolutt, selv om både Anders og Snorre tolket deg til å mene delt minne arkitektur. Med distribuert minne er Opteron allerede i dag et meget sterkt kort på så store systemer du måtte ønske, også for applikasjoner som er vanskelig å skalere. Dette er mye takket være HTT, som åpner for meget rask link teknologi.

Lenke til kommentar
Artig å se når prosentregning skal utføres. Ser ut til at alle har store problemer med forskjellen mellom prosentvis økning og økning i prosentpoeng.

 

Økning fra 16,4 til 22,1 % er en økning på 5,7 prosentpoeng, men en prosentvis økning på 34,7 %.

 

Prosentvis økning forteller også lite når man ikke kan sjekke realitetene i utgangspunktet. 254 % økning på et år skulle tilsi at Opteron hadde en markedandel på ca  8,8 % for et år siden. Jeg kan ikke verifisere det tallet.

 

Er bare markedsandelen i utgangspunktet liten nok er det å oppnå 254 % "vekst" relativt kurant.

 

Ellers er realiteten at et selskap med lav markedsandel i utgangspunktet kan selv ved få prosentpoengs økning få en enorm prosenvis økning. Men et selskap med stor markedsandel ved samme økning i prosentpoeng kan ha en liten prosentvis økning.

 

Så hold tunga beint i munnen, ved slik informasjon er det kun økning i prosentpoeng av markedsandelen/eller minsking som forteller noe. Og både utgangspunkt og sluttall må være kjent. Prosentvis økning er uinteressant, fordi det gir ikke sammenligningsgrunnlag.

 

Ellers honnør til AMD. Det er fortjent.

5990911[/snapback]

 

Riktig,det er nemmelig enkelt å vise til en % stor økning selv om man i virkeligheten går med tap,slike tall blir bare tull

Lenke til kommentar

Bolson, siden du gjerne kverulerer selv, må jeg få si at prosentpoeng og prosent er det samme, så ordkløveriet ditt er like ille som artikkelen sitt. Skal vi være helt tydelige bør ordlyden være "en differanse på nesten 6%" og "som utgjør en økning på 34,7% av markedsandelen til Opteron". Dersom man angir prosent økning bør man samtidig angi hva det er prosent av for å unngå misforståelser. Hvis man bare mener differansen av de to, er det vel like greit å bare skrive det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...