Gå til innhold

Intel først ute med DirectX 10?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det jo to forskjellige ting å støtte DX10 og å yte godt under DX10. Intel produktet vil neppe ha få tilstrekkelig tilgang på verken effektforbruk eller minneresurser til å kunne yte spesielt godt, men det hadde vært snasent med en integrert grafikkbrikke som taklet det nye Vista grensesnittet på en bærbar uten å svi så mye batteritid. I dette segmentet har de jo fordel av at de slipper den relativt effekt hungrige PCIe linken som eksterne løsninger må bruke.

Lenke til kommentar

Syns det hadde vært taktisk av Intel og kasta seg ut i "high-end" grafikk markedet. Hadde blitt interessant om de faktisk klarte å lage grafikkprosessorer som matchet ytelsen til nvidia og ati. Men dette var off-topic :p

 

Men bra at de er tidlig ute med DX10 uansett ytelse i tanke på kommende Vista blir vel standard på kommende platformer og da er det greit å ha grafikkytelsen til å dra det.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Macfan og Anders Jensen. Det er ikke mye vits med Dx10 hvis brikken den er for treg til å spille Dx10-spill på. Det blir som å lansere en ny fancy F1 racerbil med barnevognhjul på. Da takker jeg meg heller til de gamle racerbilene med skikkelige hjul. ;)

 

Vista's Aero glass kjører forresten glimrende på Dx9 hardware. På demonstrasjonen av Vista som microsoft hadde på TG, kjørte de hele presentasjonen av Vista med Aero glass på en 2,5 år gammel bærbar PC. Jeg antar det var Radeon Mobile 9700 Pro 64 eller 128MiB på den eller noe tilsvarende. Både presentasjonen og grafikken gikk imponerende flytende og fikk faktisk applaus fra salen når de viste frem en av de grafiske egenskapene. Dette selv om det virket som det var relativt høy Vista-skepsis i salen. (Svært mange av kommentarene fra salen gikk på "men dette finnes jo i Mac OS X fra før" og "dette har jo eksistert i linux i årevis" og "den løsningen virker jo bare tungvint for alle som kan mer data enn bestemor - hva med oss som vet forskjellen på fil og mappe")

 

Med andre ord tror jeg Intels Dx10 er mer et spill for galleriet og noe de store PC-leverandørene tar med på kjøpet fordi intel selger det til omentrent samme pris som Dx9-løsningen og fordi Intel faser ut Dx9-løsningen og produsentene dermed trenger en erstatning.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Macfan og Anders Jensen. Det er ikke mye vits med Dx10 hvis brikken den er for treg til å spille Dx10-spill på. Det blir som å lansere en ny fancy F1 racerbil med barnevognhjul på. Da takker jeg meg heller til de gamle racerbilene med skikkelige hjul. ;)

 

Vista's Aero glass kjører forresten glimrende på Dx9 hardware. På demonstrasjonen av Vista som microsoft hadde på TG, kjørte de hele presentasjonen av Vista med Aero glass på en 2,5 år gammel bærbar PC. Jeg antar det var Radeon Mobile 9700 Pro 64 eller 128MiB på den eller noe tilsvarende. Både presentasjonen og grafikken gikk imponerende flytende og fikk faktisk applaus fra salen når de viste frem en av de grafiske egenskapene. Dette selv om det virket som det var relativt høy Vista-skepsis i salen. (Svært mange av kommentarene fra salen gikk på "men dette finnes jo i Mac OS X fra før" og "dette har jo eksistert i linux i årevis" og "den løsningen virker jo bare tungvint for alle som kan mer data enn bestemor - hva med oss som vet forskjellen på fil og mappe")

 

Med andre ord tror jeg Intels Dx10 er mer et spill for galleriet og noe de store PC-leverandørene tar med på kjøpet fordi intel selger det til omentrent samme pris som Dx9-løsningen og fordi Intel faser ut Dx9-løsningen og produsentene dermed trenger en erstatning.

5989921[/snapback]

 

Men ville det ikke være en fordel for eksempelvis bærbare enheter å støtte dx10 i hw, og dermed kanskje utvikle mindre energi(varme)? Videre så er jo 9700 mobile en ganske mye vassere mobil gpuløsning enn feks eldre versjoner av intel extreme graphics o.l.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg at Intel gjør dette av noen andre årsaker enn at Windows Vista (så vidt jeg vet) kommer til å kreve DX10-støtte i hardware for å kjøre "Aero Glass"-temaet som GUI. Det spiller ingen trille hvor mange gigaflops en gitt GPU fra NVidia eller ATI klarer i forhold til dette så lenge det ikke finnes DX10-støtte. Er ikke støtten der, vil ikke Aero Glass kjøre i det hele tatt, uavhengig av ytelsen til kortet.

 

Dessuten vil ikke Aero Glass være så forferdelig ytelses-krevende, så Intel vil kunne levere nok kraft til å kjøre Aero Glass helt utmerket. Her er det DX10-støtte som er avgjørende, ikke ytelse.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Macfan og Anders Jensen. Det er ikke mye vits med Dx10 hvis brikken den er for treg til å spille Dx10-spill på. Det blir som å lansere en ny fancy F1 racerbil med barnevognhjul på. Da takker jeg meg heller til de gamle racerbilene med skikkelige hjul. ;)

 

Vista's Aero glass kjører forresten glimrende på Dx9 hardware. På demonstrasjonen av Vista som microsoft hadde på TG, kjørte de hele presentasjonen av Vista med Aero glass på en 2,5 år gammel bærbar PC. Jeg antar det var Radeon Mobile 9700 Pro 64 eller 128MiB på den eller noe tilsvarende. Både presentasjonen og grafikken gikk imponerende flytende og fikk faktisk applaus fra salen når de viste frem en av de grafiske egenskapene. Dette selv om det virket som det var relativt høy Vista-skepsis i salen. (Svært mange av kommentarene fra salen gikk på "men dette finnes jo i Mac OS X fra før" og "dette har jo eksistert i linux i årevis" og "den løsningen virker jo bare tungvint for alle som kan mer data enn bestemor - hva med oss som vet forskjellen på fil og mappe")

 

Med andre ord tror jeg Intels Dx10 er mer et spill for galleriet og noe de store PC-leverandørene tar med på kjøpet fordi intel selger det til omentrent samme pris som Dx9-løsningen og fordi Intel faser ut Dx9-løsningen og produsentene dermed trenger en erstatning.

5989921[/snapback]

 

Ja, men det som er litt bekymringsverdig er at MS har satt ram-kravene til skjermkortet veldig høyt for ok oppløsninger, jeg kan (om kravene er rette) ikke kjøre aero-glass på min 6600 GT, må ha 256 eller 512 MB ram på kortet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tenke meg at Intel gjør dette av noen andre årsaker enn at Windows Vista (så vidt jeg vet) kommer til å kreve DX10-støtte i hardware for å kjøre "Aero Glass"-temaet som GUI. Det spiller ingen trille hvor mange gigaflops en gitt GPU fra NVidia eller ATI klarer i forhold til dette så lenge det ikke finnes DX10-støtte. Er ikke støtten der, vil ikke Aero Glass kjøre i det hele tatt, uavhengig av ytelsen til kortet.

 

Dessuten vil ikke Aero Glass være så forferdelig ytelses-krevende, så Intel vil kunne levere nok kraft til å kjøre Aero Glass helt utmerket. Her er det DX10-støtte som er avgjørende, ikke ytelse.

5990063[/snapback]

Aero Glass vil "kun" kreve DX9 SM2.0. Det var også Aero Diamond, men om dette er noe som vil bli implentert senere eller er noe som kun er for Vista MCE er jeg usikker på, men jeg tviler på at det heller vil kreve D3D10.

Ytelsekravet vil ikke være så rent ubetydlig fra det jeg har fått med meg. GMA900 er 40-50% unna (ifølge nVidia) til å oppfylle kravet til Aero Glass.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Intel introduserer DX10 for at løsningen de lager skal være så kraftige. Jeg tror det går mer på at DX10 har mer effektive instruksjoner og de kan få til mer, støtte flere lettkjørte funksjoner osv.

 

Altså mer funksjonalitet som fungerer også på lavere specs, samt mindre effektforbruk på hardwaren, som jo er viktig for eks. flere sjikt av bærbare.

 

Man må skille rå motorkraft og minste motstands vei.

Lenke til kommentar
http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article620281.ece

 

 

Er det bare meg eller sto det mer informasjon der enn det gjorde i den artikkelen på HW.no?

5990532[/snapback]

Og dette etter den store tråden der man slaktet en av artiklene til nettavisen. :nei::tease:

 

Har egentlig ikke så mye mer å tilføye her enn at det eneste du kan bruke dette kortet til er vel å bruke tekstredigering og vise internetsider.

 

OT: Noen som vet når ATI og NVidia slipper sine, hvis ATI slipper sine først så kanskje de har en sjanse til å bli konge igjen.

Lenke til kommentar

DirectX 10 i integrerte grafikkbrikker (som bruker av systemminnet) er unødvendig og bortkastet. Om Intel lager ei grafikkbrikke med eget minne som kan konkurrére med Radeon X1600 / GeForce 7600 så er det noe helt annet.

 

Dessuten så er ikke DirectX 10 så stort at det er noe å vente på.

 

BTW: Jeg foretrekker OpenGL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...