Gå til innhold

FlatTV (LCD Plasma): Kjøp- og tips guide


Anbefalte innlegg

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Kjøp- og tips guide for plasma og LCD</span>

 

Intro

Denne guiden blir presentert i nummerisk punktliste. Denne guiden er grei å lese igjennom hvis du er på utskikk etter en flat tv eller vil kanskje lære noe du ikke visste om din TV. Jeg har prøvd å dele det inn slikt at kjøpspunkter kommer først og så tips senere men dette endrer seg etter hvert flere punkter blir lagt til. Håper noen for nytte av den!

 

----------

 

 

1.

Tv-en er større enn den ser ut som og større enn det du tror. Siden Tv-ene står på vegg/display med andre, større Tv-er, virker den mindre.

 

2.

Tegneserier ser sinnsyk bra ut på en LCD/plasma tv. Butikker er bevisst på dette og kjører gjerne tegneserier fra DVD. Skal du sjekke kvaliteten, be dem å vise ordinære sendinger

 

3.

Ordinære sendinger kan se verre i butikken enn hos deg. Grunnen er at butikker fordeler signalene på x-antall Tv-er og kvaliteten kan bli verre enn ellers.

 

4.

DVD spilleren som butikken benytter, kan være koblet opp til HDMI-inngangen og gi deg bedre bilde enn din gamle SCART-DVD spiller

 

5.

Butikken kan faktisk vise deg HD TV sendinger og lar det fremstå som ordinære sendinger. Har sett dette men de fleste HD TV kanaler er demostrasjonskanaler og har en stor HD TV-logo i hjørnet. Slike kanaler sender gjerne blandet bilder som f. eks sport i 10 sek, natur i 10 sek., dans i 10 sek. og videre.

 

6. endret 10.09.06

Fot følger som oftest med. Butikker slenger ofte med ***FOT FØLGER MED*** som villedende markedsføring i de fleste tilfeller. Nå som det er sagt, så er det noen produsenter, som f.eks Pioneer, som ikke inkluderer fot på enkelte modeller, hvis ikke alle. Det du kan være obs på, er at noen Tv-er har motorisert fot (f. eks noen Philips Tv-er.)

 

7.

Noen Tv-er har ekstra sidehøytalere som man kan kjøpe. Disse høytalerene monteres direkte på Tv-ens sider.

 

8.

Veggfeste følger så og si aldri med. Veggfester koster alt fra 199,- og opp. Vekt, tiltfunksjon, TV vekt, kvalitet, arm og størrelse utgjør prisen. Gjennomsnittspris på en bra veggfeste er 1000,-

 

9.

De fleste Tv-er har VESA-feste, det som er standard for veggfester og Tv-er. Noen Tv-er følger ikke denne standarden og har sine egne veggfester (f. eks noen Medion Tv-er)

 

10.

Kjøper du på internett må du huske fraktkostanden som kan være en vesentlig sum.

 

11.

Noen El-kjeder operer med nettpris og butikkpris på sine varer. I noen av dem kan du betale nettprisen + frakt i butikken hvis du drar selv og henter Tv-en. Butikken tjener på frakten i form av spesialavtaler med Posten.

 

12. endret 07.06.06

Plasma skal helst ikke tiltes i stor grad. Da risikerer du å ødelegge skjermen. Grunnen til dette er fordi plasmaskjermer består av to lag med glass, med plasma i midten. Disse lagene med glass veier en god del og det kan lett oppstå skader hvis ikke skjermen står oppreist. Mao, plasma må stå oppreist under transport fra din lokale el-butikk, ellers blir tv-drømmen bokstavelig knust. LCD derimot kan vri og vendes og transporteres i alle mulige vinkler.

 

13.

Noen Tv-er har eksterne TV tunere (som f. eks mange Pioneer Tv-er). Om det er ulempe eller fordel er smak og behag. Man må huske at eksterne TV tunere tar ekstra plass.

 

14.

LCD gir i større grad etterslep enn plasma. Er ikke responstid oppgitt på produktet, kan du anta deg en responstid på 16ms – 25ms.

 

15. endret 10.09.06. Takk til Rikky

Er LCD bedre til PC bruk enn plasma? Det kommer vel an på hva man bruker PC-en til. Hvis man ser på film (slik mange gjør), kan jo plasmaen komme seirende ut. Til "vanlig" PC-bruk (surfing etc) er LCD i utgangspunktet den sterkeste kandidaten, men veldig mange skjermer sliter med PC-kompatibiliteten. For å få et skarpt bilde slik man kjenner det fra den vanlige PC-skjermen er det viktig med riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping, her er det veldig mange skjermer som stryker. Nå skal det sies at plasma ikke stort bedre, f.eks når det gjelder de spesielle oppløsningene. En liten digresjon kanskje, men dette er likevel noe man bør se etter hvis man skal bruke TV-en som PC-skjerm.

 

16.

Plasma er mindre kresen på signalkabelen og gir deg ”glattere” bilde

 

17. endret 10.09.06

Noen mener LCD viser best HD-kvalitet mens andre syntes plasma viser best HD-kvalitet. Det er flere faktorer som gjelder når det kommet til å vise best bilde men i syvende og sist, så er det øyet som ser. Be gjerne selgeren å vise demo HD-kanaler på TV'ene slik at du kan se selv.

 

18.

Du får mer TV for pengene på plasma enn LCD.

 

19. endret 27.04.06

Plasma kom før LCD og er en eldre teknologi men dette er ikke indikasjon på hvilken som er best.

 

20.

Har du aldri hørt om produsenten ChingChong? Det er mange TV produsenter som du kanskje ikke har like stor kjennskap til som Sony og Samsung. Mange av disse Tv-ene selges også billig i forhold til de kjente merkene. Hvordan er det mulig? Jo, for det første: man betaler en god del ekstra for at din TV heter Sony. Det ikke plasten rundt bildet som er viktig, det er selve TV panelet (selve bildet). Disse ukjente TV produsentene kan nemlig bruke nøyaktig det samme panelet som Sony gjør men Sony kan ta en annen pris pga varemerket. Det er kjent at mange ukjente TV produsenter bruker paneler fra den mer kjente selskapet LG.

 

21. endret 10.09.06

Et tidligere "problem" som både jeg og andre har opplevd når HD-TVer gjorde entrè på markedet, var at selgere brukte et fagord som ikke helt fantes, nemlig HD-Klar. De mente at en HD-klar TV, var en TV som kunne ta imot HD-signaler men ikke gi deg HD-kvalitet/oppløsning, mao: TVen var ikke HD-Readymen skalerte bilde ned til 480p. Nå er ikke dette et problem lenger siden de aller fleste TVene er merket HD-Ready og ordinære forbrukere er bevisst på hva nettopp HD-Ready er. Jeg skriver dette punktet i tilfelde en selger prøver å selge en utgått ikke-HD TV ved å bruke HD-Klar, altså villede kunden.

 

22.

Mange reklamerer med bilde-i-bilde (PIP) funksjon. Da tenker mange at man kan se to tv kanaler samtidig. I de aller fleste tilfellene stemmer ikke det. Da må Tv-en nemlig ha to tunere, noe som ikke er så vanlig. Det du KAN se med en tuner, er fra de forskjellige inngangskildene på Tv-en, som f. eks SCART / Svideo / HDMI / VGA / Komponent.

 

23. endret 17.02.08 Takk til Cornel

HD Tv-er har fire inngangskilder for HD-kvalitet/oppløsning: Komponent, VGA, DVI og HDMI. Oftest er Komponent, VGA og HDMI representert sammen på Tv-en.

 

24.

Prisen på Tv-en fra den er ny faller ofte 20-30% i pris innen et år slik utviklingen er i dag.

 

25.

Hva er disse i’ene og p’ene etter 720 og 1080? I betyr interlacing og p betyr progressive. Det er måten Tv-en viser bildet på. P er den beste teknologien av de to. Jo høyere tallet er når det kommer til 720/1080 etc., jo høyere kvalitet/oppløsning kan den vise. Dette går også gjerne i tråd med hvor bra HD ser ut på Tv-en.

 

26. endret 10.09.06. Takk til Rikky

Alle HD Tv-er viser 720p og 1080i i 50 og 60 Hz via HDMI/DVI/YPbPr. Mange dyrere HD Tv-ene viser 1080p og opp.

 

27.

Hørt om at flat Tv-er kan begynne å brenne? Vel, absolutt all elektroniske apparater kan begynne å brenne men det nyhetene og forbrukerombudet fokuserer på jordingspunktene. For å ikke gå inn i all teknisk detalj, så oppsummerer jeg hovedpoenget. Når du kjøper deg en flat tv, ta med det en galvanisk skille. Den ser ut som en 30cm kabelforlenger. Denne kobles mellom signalkabelen og Tv-en. Da kan man sove trygt.

 

28.

Jeg anbefaler personlig en overspenningsvernstikkontakt. Jeg bruker en fra Belkin som jeg har koblet Tv-en, Xbox360s, DVD spilleren og surroundsettet til. Da er du sikret mot overspenningsfeil. Dette skjer gjerne hvis lynet slår ned på ett eller annet.

 

29.

Kjøp deg en kalibreringsdvd til Tv-en. Da får du finjustert din TV for å vise best mulig bilde. Dette kan utgjøre et hav av forskjell på noen TV-er.

 

30.

Har du en HD TV, har du også muligens en HDMI inngang. Kjøp gjerne en billig HDMI DVD spiller og opplev dine gamle DVDer på nytt. Det blir en markant forskjell.

 

31. endret 27.04.06

OLED er en TV teknologi som gir deg mye bedre bilde enn LCD og plasma men er i forskingsfasen og selges ikke som Tv-er.

Kilde

 

32. endret 27.04.06

SED er igjen enn annen TV teknologi som vi kommer til å se i fremtiden. Største fordelen med SED er ingen etterslep, sortnivå er rett og slett sort og den bruker 2/3 i strøm enn LCD. OLED og SED kommer til å bli de rivaliserende TV teknologiene i fremtiden.

Kilde

 

33. tilføyd 10.09.06 Takk til EvoZ

Kontrast er et nøkkeltall man bør se litt på. Jo, høyere kontrasten er, jo bedre. Det er noen ting man bør være obs på og det er dynamisk kontrast og måter å måle kontrast på. Samsung har mange LCD Tv-er med dynamisk kontrast. De skildrer med 3000:1 og 5000:1. Dette er meget bra for LCD, hvor 700~1000:1 er mer vanlig. Egentlig har Samsunger kontraster innenfor dette området men de benytter seg av en teknologi som får det til å virke at TV-en kan skildre med mer kontrast. Det er mange måter å måle kontrast. F.eks har Hitachis 7200 serie 1000:1 i kontrast, noe mange ser på som lite, mot mange "billigskjermer" som skryter av 10 000:1 i kontrast men "billigskjermene" måler optimalt for å få best resultat mens 1000:1 på en dyrere skjerm kan vise deg mye bedre bilde. Igjen, be om demostrasjon i butikken og bedøm selv.

 

34. tilføyd 25.04.06

Det sies at plasma er best på vanlig signalkabel enn LCD per idag.

 

35. tilføyd 25.04.06

Man kan brenne inn bildet på plasma. Står den for lenge med samme bildet, kan bildet bli brent inn. Enkelte hevder at man kan fjerne det innbrente bildet ved å kjøre ordinære sendinger en god stund. Slike innbrenninger var et stort problem på de første plasmaskjermene, og dette ser man ofte på togstasjoner og flyplasser. LCD skjermer får ikke innbrent bilde

 

36. endret 07.06.06. Tilføyd av ReSSaA, EvoZ

LCD har lenger levetid enn plasma selv om dette gapet har minsket betraktlig i det siste. Først etter ca 30.000 til 60.00 timer ,avhengig av produsent, er fosforbelegget i dagens plasmaskjermer halvert. Dette vil si at hvis man ser 7 timer TV pr. dag så er det først etter 12 til 24 år man har halvert ytelsen på bildet. Levetiden på LCD er begrenset av hvor lenge lysstoffrøret holder og den forventede levetiden som de fleste produsenter oppgir er 60.000 timer, noe som tilsier 23 år med 7 timers TV-titting hver dag men man må huske på at annen elektronikk i tv'en varer sannsynligvis ikke så lenge, og vil man ha tv'en i 60 000 brukstimer må man belage seg på litt reparasjonskostnader på resten.Kilde

 

37. tilføyd 27.04.06. Tilføyd av ReSSaA

LCD bruker bare halparten så mye strøm som plasma.

 

38. tilføyd 10.09.06. Takk av EvoZ

Responstid (oppdateringsfrekvens) er også et nøkkeltall man bør se på men vær skeptisk, her også er det forskjellige måter å responstid på. Noen kjører gjennom Rød>grønn>blå, noe som vil gi et høyere tall, i mens noen kjører som kun fra sort>hvit som følgelig tar kortere tid. Be om en demostrasjon i butikken, gjerne en fotballkamp (som sies å teste reponstid på det beste).

 

39. tilføyd 17.02.08. Takk av vesleengen

Plasma kan miste mye farge når tven brukes i rom med mye lys, dette har ingen effekt på LCD tv-er.

 

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Nyttige lenker</span>

 

Hjemmekino.no : LCD Guide

Hjemmekino:no : Plasma Guide

Hjemmekino.no : Råd og Tips

Hi-Fi Klubben : Flatskjermer - fremtidssikring eller fremtidsforvirring?

Hi-Fi Klubben : Dette skal du se etter når du kjøper flatskjerm

CDON : KalibreringsDVD for lyd og bilde.

"HD Ready" Logo Licence Agreement (hvilket krav man har til HD Ready-logo)

 

 

Noen av tipsene kan inneholde subjektive meninger og/eller personlige efaringer. Jeg er sikker på at jeg har bommet noen steder faktamessig men kom med korrekturer. Gjerne quote paragrafen eller referer til nummeret enn å quotere helle blekka hvis du skal si noe om punktene. Jeg endrer på feilene så fort jeg kan.

Endret av überGoliath
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14. Dette er jo ikke et tema lenger... hvis du holder deg unna "noname-merker".

17. Med dagens tv'er gir vel Pioneer sine plasma-tv'er best bilde?

19. Ja, det er riktig, men kanskje få fram at plasma gir best bilde?

 

EDIT: Kanskje få frem at plasma er bedre hvis man ser mye film?

 

Finfint tiltak. :)

Endret av datating
Lenke til kommentar
14. Dette er jo ikke et tema lenger... hvis du holder deg unna "noname-merker".

Har en Samsung 40" (LE40R51B) og den har såvidt etterslep når det er store kontraster i kjappe frekvenser. Noe som man ofte kan se dette på er kjapp hvit rulletekst på svart bakgrunn. Denne TV-en har ikke oppgitt responstid så jeg estimerer den til 16ms - 25ms. M-serien av den tv-en jeg har, henviser til 8ms. Om det er basert på gråfarge eller ordinær fagre vet jeg ikke.

 

17. Med dagens tv'er gir vel Pioneer sine plasma-tv'er best bilde?

Ikke HD kvalitet. LCD viser HD bedre pga høyere progressive oppløsning.

 

19. Ja, det er riktig, men kanskje få fram at plasma gir best bilde?

Dette kan argumenteres. Ja, plasma viser ofte bedre bilder med ordinær signalkabel men LCD viser bedre HD kvalitet og til databruk er LCD bedre. I lengden, når digitale bakkenettverket bygges ut, vil man få større glede av en LCD TV enn plasma.

 

EDIT: Kanskje få frem at plasma er bedre hvis man ser mye film?
Det kan godt hende men igjen, kommer ann på hva slags TV man har :)
Lenke til kommentar
14. Dette er jo ikke et tema lenger... hvis du holder deg unna "noname-merker".

Har en Samsung 40" (LE40R51B) og den har såvidt etterslep når det er store kontraster i kjappe frekvenser. Noe som man ofte kan se dette på er kjapp hvit rulletekst på svart bakgrunn. Denne TV-en har ikke oppgitt responstid så jeg estimerer den til 16ms - 25ms. M-serien av den tv-en jeg har, henviser til 8ms. Om det er basert på gråfarge eller ordinær fagre vet jeg ikke.

Den tv'en har 12ms responstid. :) Da tror jeg du er uheldig... jobber i butikk og har sett bl.a. fotball på 20-25 lcd'er i størrelser fra 17" til 40" og ingen av de vi har hadde etterslep. (Samsung, Hitachi, Sony, Panasonic osv...)

 

17. Med dagens tv'er gir vel Pioneer sine plasma-tv'er best bilde?

Ikke HD kvalitet. LCD viser HD bedre pga høyere progressive oppløsning.

Kanskje det ja, men lcd'ene i dag viser ikke like bra bilde selvom spesifikasjonene er til stede.

 

19. Ja, det er riktig, men kanskje få fram at plasma gir best bilde?

Dette kan argumenteres. Ja, plasma viser ofte bedre bilder med ordinær signalkabel men LCD viser bedre HD kvalitet og til databruk er LCD bedre. I lengden, når digitale bakkenettverket bygges ut, vil man få større glede av en LCD TV enn plasma.

Finnes det en lcd-skjerm i dag som er bedre enn Pioneer sine 43" og 50" f.eks?? Jeg snakker ikke om spesifikasjoner da, men bilde!

 

EDIT: Kanskje få frem at plasma er bedre hvis man ser mye film?
Det kan godt hende men igjen, kommer ann på hva slags TV man har :)

 

Det er klart, men har du en 40" lcd til 20.000 og en 42" plasma til 20.000 så viser plasmaen bedre bilder... såklart ikke ved bruk av pc pga. oppløsning og slikt, men pga. teknologien er bedre utnyttet hittil.

 

Hehe... kanskje du også kunne fått med en punkt om innbrenning og slikt.

Mange er jo redd for at plasmaen skal få varige mén, men det er ikke tilfelle lenger.

Det er kjørt en test med alle de store merkene med to modeller hver og de kjørte samme bilde på tvæen i 48 timer. Da var det innbrenning ja, som et vannmerke.

 

Lot de tv'en stå på en vanlig tv-kanal i 24 timer var alt borte igjen. ;)

 

EDIT: Håper det ble noe bedre nå... :p

Endret av datating
Lenke til kommentar

Får å unngå insane quoting skal jeg ta det etter nummer :D

 

14

Jeg opplever dette sjeldent som sagt men det hender. Kjæresten min merker ikke det men jeg tror at hvis man ikke gidder å fokusere på det, ser man det ikke. Jeg har en tedens til å søke etter etterslep. Altså, kan jo hende det er hodet mitt som spiller meg et puss men..

 

At den har 12ms reponstid skulle jeg gjerne ha sett noe for dokumentasjon på. Har du kilde? Jeg har nemlig ikke funnet noe ms for denne Tv-en.

 

17.

Dette punktet sier kun at LCD er bedre enn plasma når man kjører HD, siden den takler høyere oppløsning. Og det er et fakta. Jeg skjønner ikke helt hva du mener ellers.

 

19.

Jeg vet at Pioneer er sinnsyke på plasma. Plasma har høyere kontrast, sterkere lysstyrke og bedre sortnivå. Jeg har ikke sett disse Pioneer Tv-ene ved siden av de beste LCD Tv-ene så jeg kan ikke si hvilken som er bedre men ja, Pioneeren er best på papiret. Den beste LCD Tv-en hittil er Samsung LE-40R72B og EISA 06 vinner, LE-40M61B.

 

Det som man ser på noen plasmaskjermer er at sterke farger som rødt har en tedens til å blø på skjermen og dette er ikke pent.

 

 

Jeg mener ikke at LCD er bedre enn plasma. Ikke i heletatt. Det jeg fokuserer på er at begge teknologiene er bra på sitt område.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Kjøp- og tipsguide for flatTV-er

 

12.

Plasma kan IKKE tiltes på noen som helst måte. Da ødelegger du bildet. LCD derimot kan vri og vendes.

 

 

36. tilføyd 25.04.06

LCD har en levetid på ca. 7år. Kontra ordinær bilderørstv, er dette svært lite.

 

5986845[/snapback]

 

12: Javel, men hvorfor ikke?

 

36: Hva med plasma? Er det bevist på noen god måte at Lcd ikke holder lenger?

 

Jeg må bare spørre da disse punktene er litt for tynne (ikke noe galt i det, men noen spørsmål dukker opp) til å gi meg noe godt svar. Takk for guiden.

Lenke til kommentar
Kjøp- og tipsguide for flatTV-er

 

12.

Plasma kan IKKE tiltes på noen som helst måte. Da ødelegger du bildet. LCD derimot kan vri og vendes.

 

 

36. tilføyd 25.04.06

LCD har en levetid på ca. 7år. Kontra ordinær bilderørstv, er dette svært lite.

 

5986845[/snapback]

 

12: Javel, men hvorfor ikke?

 

36: Hva med plasma? Er det bevist på noen god måte at Lcd ikke holder lenger?

 

Jeg må bare spørre da disse punktene er litt for tynne (ikke noe galt i det, men noen spørsmål dukker opp) til å gi meg noe godt svar. Takk for guiden.

5991785[/snapback]

Hvis ikke jeg er helt på avveie så har plasma og lcd en teoretisk levetid på 60.000 timer... (eller var det 30.000?)... ihvertfall 20-25 år med normal tv-titting (et par timer hver dag). Såklart påvirker mye dette, men det de skal tåle hvertfall...

 

Det med rød-fargen "blør" ut er sjelden på dyrere tv'er, men billigere tv'er (både lcd og plasma forsåvidt) kan ha problemer med å vise skikkelig rød-farge. Den blir ofte mer orange. Dette har jeg også sett på en dyr Philips 42" som har en full hd-oppløsning (ca. 1900x1200).

 

Jeg har sett Samsung sin M61 og bare noen meter lengre bort Pioneer sin nye 50"... ingen tvil om at Pioneer knuser Samsung sin! Begge var koplet til hver sin dvd-spiller (samme type spiller) med komponent.

Lenke til kommentar
hva mener du med HD ready kontra HD klar?

(samme ordet engelsk/ norsk :p)

Er det TVer merket HDTV og HD ready du snakker om eller er det

bare teksten i markedsføringen til de norske elkjedene?

5998088[/snapback]

HD-klar eller HD-kompatibel: kan ta imot hd-bilder, men ikke vise dem... vanskelig å forklare... :p

HD-ready: kan ta imot og vise dem (standarden på tv'er nå)

HDTV: full oppløsning.... ca. 1900x1200px

Lenke til kommentar
17.

Dette punktet sier kun at LCD er bedre enn plasma når man kjører HD, siden den takler  høyere oppløsning. Og det er et fakta.  Jeg skjønner ikke helt hva du mener ellers.

Det er på ingen måte fakta. Du kan ikke måle bildekvalitet i paneloppløsning, punktum. En god plasma vil helt klart være bedre til film enn en jalla LCD, selv om oppløsningen er høyere på sistnevnte. Plasma regnes også som generelt bedre til film.

 

hva mener du med HD ready kontra HD klar?

(samme ordet engelsk/ norsk :p)

5998088[/snapback]

Av disse begrepene er det kun HD Ready som faktisk er et reelt og fastsatt begrep. Det innebærer først og fremst krav til fysisk oppløsning, innganger og støtte for HD-signaler. Av de TV-ene jeg har sett annonsert her hjemme brukes som regel "HD-klar" om "HD Ready"-apparater. man kan også finne HD-kompatibel, og HD-ditt-og-datt som egentlig ikke betyr noe som helst.

Lenke til kommentar
Det er på ingen måte fakta. Du kan ikke måle bildekvalitet i paneloppløsning, punktum. En god plasma vil helt klart være bedre til film enn en jalla LCD, selv om oppløsningen er høyere på sistnevnte. Plasma regnes også som generelt bedre til film.

 

Nå snakker jeg ikke om tvbilder generelt. Jeg snakker om at LCD viser HD kvalitet bedre enn plasma. Skal prøve å finne kilden igjen..

 

Av disse begrepene er det kun HD Ready som faktisk er et reelt og fastsatt begrep. Det innebærer først og fremst krav til fysisk oppløsning, innganger og støtte for HD-signaler. Av de TV-ene jeg har sett annonsert her hjemme brukes som regel "HD-klar" om "HD Ready"-apparater. man kan også finne HD-kompatibel, og HD-ditt-og-datt som egentlig ikke betyr noe som helst.

 

Jeg har ofte sett at butikker bruker HD Klar for en tv som kan ta imot HD signalet men ikke vise ekte HD oppløsing. Jeg vil bare gjøre folk obs på å se etter HD Ready, evnt. forhøre om butikkens HD Klar betyr HD Ready. Dette er kanskje ikke like stort problem i dag siden folk har generell mer kunnskap om hva HD er og ikke enn noen år siden.

 

 

Bra at folk er observante til faktafeil! Da blir kvaliteten bedre på guiden :)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

ang. 33, kontrast.

Samsungs skjermer med 3000:1 i kontrast har en reel kontrast på 800:1.

Dvs. at kontrasten på et bilde vil ligge på 800:1 mens total range på en film(eks.) vil være 3000:1. dette oppnåes da ved hjelp av dynamisk bakbelysning.

Endret av ronndi
Lenke til kommentar
noen som er ekspert på HDMI her?

Har en DVD-spiller med HDMI utgang.  Kan jeg kjøpe en konverter

som leverer signal fra HDMI-ut(DVD)  til DVI-inn(TV) uten at signalet taper

kvalitet?

6010479[/snapback]

Ja, det burde gå fint siden begge skal kunne levere hd-kvalitet. :)

Bare kjøp en skikkelig overgang.

Lenke til kommentar

Min bror har nettopp konfirmert seg og er derfor på utkikk etter en en slik TV. Det er snakk om rundt en 40". Hverken jeg eller han har noe særlig peiling på om han bør velge LCD eller plasma. TV'en kommer i hovedsak til å bli brukt til film og Xbox. Prismessig bør den ligge på rundt 10.000 +/-. Er det mulig å få en TV som oppfyller kravene til denne prisen? Hyggelig om noen med peiling kunne hjuplet oss. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...