Gå til innhold

Sony speilrefleks til sommeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er svært nærliggende å kalle dette for navneplagiatl, omtrent som å lansere et kamera med navn Nikor, det vil jo da være hverken Nikon eller Nikkor rent teknisk, men så nær at det skaper assosiasjoner med anerkjente produkter i samme kategori, og dermed allikevel blir plagiering som etter mitt syn bør ende i rettsak om ikke produsenten edrer beslutningen.

 

Alpa er et anerkjent sveitsisk kameramerke som fremdeles produserer kamera og tilbehør av høy kvalitet. De var sterkt inne i SLR for 35mm tidligere, og ble også produsert i Japan av Chinon, Alpa SI2000 og Alpa SI3000, også under navnet Chinon Alpa Si3000.

Noen linker:

 

http://www.alpareflex.com/Cameras/index.html

http://www.alpa.ch/press/index.htm

http://www.alpa.ch/we/history/si2000.html

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Digit.no skriver også om dette: "Sony vil videreføre den etablerte objektivfatningen for Dynax-modellene (som i Japan heter Alpha og i USA heter Maxxum)."

 

Ut fra dette vil jo navnet være en videreføring av et allerede etablert merkenavn og ikke plagiat av en relativ ukjent kameraprodusent?

Lenke til kommentar

Morsomt eksempel :) Hvorfor står det Nikkor på disse kamerahusene? Fordi Nikon var redd for å bli saksøkt for navneplagiering av varemerket Zeiss Ikon for et halvt århundre siden.. Såvidt jeg kan lese meg til fokuserer Alpa på mellomformatsystemkameraet Alpa 12 for tiden, og har ikke tatt noe 35mm-produkt lengre enn til det forsiktige prototypstadiet siden det tidlige 1980-tall. 25 år er lang tid innen fotoindustrien, og jeg har ikke sett mer enn én eneste referanse til Alpa på hele dpreview, noe som tyder på at Alpa ikke har noen grunn til å klage på stor forvirring.

 

Når det er sagt, er det tegnet α Sony har valgt som merkenavn, og dette for å knytte seg opp mot Minolta-arven (Minoltas autofokusspeilreflekser het Minolta Alpha i Japan mellom 1983 og 2006) og for den symbolske verdien.

Morsomt at de nå har Alpha innen fotoutstyr og (digi)Beta innen profesjonelt videoutstyr.. De forsøker kanskje å ta over hele det greske alfabetet?

 

Mvh

Kjetil

 

EDIT: Glemte legge til innlegget, så jeg ble vel litt sent ute med noen av opplysningene.

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Dette er jo en flott nyhet for oss som kjøpte Dynax 5D og 7D. All spekulasjon om at Sony skulle velge annen objektinnfatning gjorde meg nervøs og jeg vurderte å selge min 5D. Nå kan jeg i det minste vente og se hvordan Sony-eventyret utvikler seg. Kommer det nye objektiver? Blitzer? Håper de viderefører blitzproduksjonen til KM også. Jeg klarer ikke å finne KM HS 3600 tilsalgs i Norske butikker. Prøver meg på ebay nå, men det er ikke mange å by på.

Lenke til kommentar
Morsomt eksempel :) Hvorfor står det Nikkor på disse kamerahusene? Fordi Nikon var redd for å bli saksøkt for navneplagiering av varemerket Zeiss Ikon for et halvt århundre siden..

Morsomt at de nå har Alpha innen fotoutstyr og (digi)Beta innen profesjonelt videoutstyr.. De forsøker kanskje å ta over hele det greske alfabetet?

5960952[/snapback]

Ja, Nikkor er utvilsomt Nikon's eget merkenavn, og dette er et eksempel på hvor

følsomt dette området er, og merkenavn er lovbeskyttet. Det er også som du sier merkelig at Sony begynner å merkebelegge det greske alfabetet, alpha er dessuten i daglig bruk som fonetisk alfabet innen forskjellige sambandstjenester for å identifisere radiostasjonen og brukes blandt annet i flykommunikasjon.

Alpa er jo et kvalitetskamera, blandt annet skal stort sett alle kamerahusene være laget av et stykke metall som altså ikke er støpt. Det er mange som går rundt med disse den dag idag, de var jo regnet som verdens beste, på grunn av prisen og kvaliteten selvfølgelig ikke mest vanlige.

De japanske variantene var allikevel adskilt blandt annet fikk de ikke bruke alpa-fatningen, og kvaliteten var redusert selv om de var oppgradert av Alpa.

Alpa produserte egne 24x36mm kamera fram til ialle fall 1990 da det ble økonomisk tungt å fortsette med det lave salget. Men det er ingenting som hindrer Alpa å sette igang produksjonen hvilken dag som helst. Dersom de får opp salget på mellomformatkameraet, kan hva som helst skje. Dette er virkelige godbiter ! De er også tilpasset digitale bakstykker, definitivt er dette merket ikke noen fotografisk dinosaur!

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte problemer med å forstå Alpas historie, men når en tar i betrakning at de er relativt ukjente blant dagens fotografer i målgruppen vil det vel være usannsynlig at Sony enten stjeler markedsandeler fra konkurrenede produkter eller nyter godt av å "snylte" på et innarbeid merkenavn?

 

Dessuten er det ikke det engelske ordet "Alpha" Sony bruker, men den greske bokstaven α. Dette har de siste 20 årene vært Minoltas merkenavn i de Asiatiske markedene.

 

Nok om det - jeg gleder meg heller til å se Sonys konkrete produkter! :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på kamerafatning og sette et spesifikt navn på den, men må allikevel si det også var et merkelig valg av Minolta all den tid Alpa var så innarbeidet i Japan. Men nå er det altså snakk om å sette navn på et nytt kamerahus, det bør vel stå Sony på det, og så bør de revurdere om det er verdt å risikere rettsaker om alpha, alle vet at tegnet er det greske tegnet Alpha, og veien til å kalle kameraet for Sony Alpha er meget kort. Får bare håpe man går for Maxxum løsningen "worldwide" og unngår videre forviklinger.

 

Men nok om det kanskje, det er gledelig for alle med Konica Minolta DSLR, og må bare si meg enig med Lille Brum at det er en flott nyhet for eiere av 5D og 7D. Går da ut for at Sony's bruk av Minolta fatningene innebærer at alle signal/funksjoner opprettholdes mot optikken, ellers vil jo Sony's sære måter å gjøre ting på fort bli et skår i gleden . Man husker vel deres forsøk på SLR med floppydisk.

Lenke til kommentar

post-49732-1145873783.jpg

Det er stor forskjell på kamerafatning og sette et spesifikt navn på den, men må allikevel si det også var et merkelig valg av Minolta all den tid Alpa var så innarbeidet i Japan.  Men nå er det altså snakk om å sette navn på et nytt kamerahus, det bør vel stå Sony på det, og så bør de revurdere om det er verdt å risikere rettsaker om alpha, alle vet at tegnet er det greske tegnet Alpha, og veien til å kalle kameraet for Sony Alpha er meget kort.  Får bare håpe man går for Maxxum løsningen "worldwide" og unngår videre forviklinger.

 

5964090[/snapback]

 

KM 5D og 7D het er vitterlig Konica Minolta Alpha 5D og Konica Minolta Alpha 7D i Japan....

 

post-49732-1145873699_thumb.jpg

 

Dette er også grunnen til at Gary Friedman har kallt sin bok om kameraet Dyxum/ Maxxum/ Alpha.

 

post-49732-1145873783.jpg

 

Alpha er faktisk et innarbeidet navn i Japan som assosieres med Minoltas fatning. Maxxum er navnet som brukes i Amerika og Dyxum i Europa. Ser ikke at det skal blir noen flere problemer med Alpa når Sony promoterer navnet enn når Minolta har gjort dette siden 1983.

 

Regner med at Sony har valgt alpha fordi dette er navnet på fatningen.

Lenke til kommentar

Hvis det heter Sony Alpha kan det komme protester fra Alpa, som jo har kamerahus Alpa (med Alpa fatning).

 

Problemstillingen så langt har vært at det ikke har vært kameraet men fatningen som har hatt navnet Alpha, og at det har vært på hjemmemarkedet. Fordi om det finnes brosjyrer hvor alle navnene opptrer, så var Alpha brukt i Japan.

En ser jo at straks det omtales i vesten kommer navnet Alpha tydelig fram.

 

Olympus avsluttet sitt M kamera, som jo var et SLR, fordi Leitz protesterte.

Dette var endog forskjellige produkter, Leitz kameraet er et målsøker kamera, Leica M.

Olympus M1 er et relativt sjeldent kamera idag, da det kun var på markedet ca. 1 år.

 

Nikon valgte i sin tid å kalle kameraet for Nikkor på det tyske markedet istedet for Nikon fordi Zeiss hadde et kamera som het Zeiss Ikon. Beslutningen ble senere omgjort da Zeiss ikke hadde innvendinger. "Due to a lawsuit alleging trademark violations of the name "Zeiss-Ikon," Nikon cameras were not imported into Germany during the early and mid 1960's. "

Det finnes altså hus som heter Nikkor, som jo må være godbiter for samlere.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Hvis det heter Sony Alpha kan det komme protester fra Alpa, som jo har kamerahus Alpa (med Alpa fatning). 

 

Problemstillingen så langt har vært at det ikke har vært kameraet men fatningen som har hatt navnet Alpha, og at det har vært på hjemmemarkedet.  Fordi om det finnes brosjyrer hvor alle navnene opptrer, så var Alpha brukt i Japan.

En ser jo at straks det omtales i vesten kommer navnet Alpha tydelig fram.

5978027[/snapback]

 

 

Det heter Sony α

 

http://www.sony.com/dslr

 

Som uttales alpha.

Lenke til kommentar

Morsom vinkling på disse reaksjonene på pressemeldingen fra Sony. Ser vi bort fra det faktum at den latterlige idèen om FT fra Sony er forsvunnet som dugg for solen? Sony gjorde det alle fagblader var sikre på at de ville gjøre, fortsette med det de har erfaring med (produksjon av DX-sensorer) og eier (Minoltafatningen). Snipp, snapp, snute, så var den historien ute.

Det er hyggelig å lese at Minoltaeiere endelig senker skuldrene sine, og slapper av. Nå vil de fortsatt stole på at de får tak i objektiver (og blitzer) i fremtiden også. Det eneste jeg er litt bekymret for, er om det blir noe godt utvalg i fastoptikk. Makro må man regne med, men hva med flotte objektiver som 28/1,8? Zoomer kommer det garanter flere av, sikkert ved introduksjonen av et nytt hus. Personlig krysser jeg fingrene så knoken blir hvite for at de kommer med en Sony Alpha 9D. Tankene på en Dynax 9 i digitalform får tennene mine til å løpe litt i vann.

Et annet brennende spørsmål er om anti-shake fortsetter. Hvis de kutter den funksjonen (i alle fall i rimelige modeller), så kan dagens KM-eiere være glad for at de invisterte i tide.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

hm, håper ikke dette blir feil i denne diskusjonen nå, men jeg prøver meg nå allikevel

 

(hei, forresten, første post)

 

Jeg har en stund siklet på å kjøpe meg et skikkelig kamera, og har lest litt her på forumet, blant annet de stadige "hvilket kamera skal jeg kjøpe".

Etter hvert endte jeg opp på at jeg ville satse på et KM 5D, til tross for risken om at det kunne bli vanskelig å oppdrive utstyr til kameraet.

 

Denne nyheten om Sony a er en god nyhet i så måte, for nå vet vi jo at tilgangen ikke vil forsvinne...

men jeg ble usikker på hvorvidt jeg burde gjøre hva jeg kan for å oppdrive et fint 5D (eventuelt 7D) nå, eller vente til Sony sitt kommer og kanskje satse på det.

 

Noen innspill på dette?

 

Til informasjon kan det nevnes at jeg har lite utstyr fra før og det jeg har er rester fra mine foreldres gamle fotohobby (mamma har blant annet et 21 år gammelt minolta liggende et sted...må bare finne det)

Lenke til kommentar

En KM i dag vil naturligvis være mye billigere enn de nye fra Sony. Tror ikke Sony kommer til å tilby et komplett kit med AS til ned mot 5k. Jeg ville satset på å prøve å finne en av de siste 5D. Finner du en 7D kjøper du med en gang. Det finnes en 7D på Fotoknutsen Bystasjonen i Bergen. Jeg synes den virket overpriset, for den ble levert med en 28-80 zoom til 10k, eller noe slik. Kanskje det er prutemonn på det kameraet?

Lenke til kommentar

Bare for å fylle inn noen svar i en tråd jeg hadde glemt..

 

Morsom vinkling på disse reaksjonene på pressemeldingen fra Sony. Ser vi bort fra det faktum at den latterlige idèen om FT fra Sony er forsvunnet som dugg for solen? Sony gjorde det alle fagblader var sikre på at de ville gjøre, fortsette med det de har erfaring med (produksjon av DX-sensorer) og eier (Minoltafatningen). Snipp, snapp, snute, så var den historien ute.

5987464[/snapback]

Det andre samarbeidet Sony snuste på var faktisk med Nikon, men siden Nikon ikke så på et tettere samarbeid/oppkjøp som en mulighet "endte de opp" men KM som samarbeidspartner. Disse "dramatiske" avgjørelsene ble nok imidlertid tatt flere år tilbake i tid, da Minolta og senere Konica Minolta har kjørt med håndbrekket på i en god stund.

 

Det er hyggelig å lese at Minoltaeiere endelig senker skuldrene sine, og slapper av. Nå vil de fortsatt stole på at de får tak i objektiver (og blitzer) i fremtiden også. Det eneste jeg er litt bekymret for, er om det blir noe godt utvalg i fastoptikk. Makro må man regne med, men hva med flotte objektiver som 28/1,8? Zoomer kommer det garanter flere av, sikkert ved introduksjonen av et nytt hus. Personlig krysser jeg fingrene så knoken blir hvite for at de kommer med en Sony Alpha 9D. Tankene på en Dynax 9 i digitalform får tennene mine til å løpe litt i vann.

Et annet brennende spørsmål er om anti-shake fortsetter. Hvis de kutter den funksjonen (i alle fall i rimelige modeller), så kan dagens KM-eiere være glad for at de invisterte i tide.

 

I tiden etter den diskuterte pressemeldingen har stadig flere detaljer dukket opp, og noen ting synes etterhvert klart. Den første lanseringen fra Sony (et større slipp i løpet av Juni (?) med mer frem mot Photokina og enda mer rundt årsskiftet) vil reintrodusere det meste av Minoltaoptikk. Dette ble sist bekreftet av sjef for Sony i Europa (eller Storbritannia)- Den meget respekterte brukeren A.Arif på DPReview-forumet har lenge sagt han har sett listen over hva som kommer i forbindelse med en samtale med en gammel kjenning i Minolta som nå har ansvaret for satsningen i markedene i Midt-Østen. Han hinter til at det meste av fastoptikk også vil komme tilbake, men har enda ikke kommet med konkrete uttalelser.

 

For deg, PMNormal, har Minolta fra før en drøm av et objektiv i 28mm f2.0. :) Denne er skarp og har høy kontrast allerede fra største blender, og er regnet som et av de beste objektivene Minolta har laget (den har historie tilbake til Rokkor 28mm f2). For kamerahus går de mest optimistiske spekulasjonene ut på 5-serie og 7-serie (begge disse seriene VIL ha AS, muligheten eksisterer for at en 3-serie vil komme uten, hvem vet, selv superkompakte X10 fikk jo AS til slutt..) i Juni (kanskje 7-serie nærmere Photokina, jeg aner ikke) og 9-serie til jul eller på nyåret. 9-serien ble bekreftet under utvikling av KM i en finansrelatert samtale med styre og aksjonærer (? -conference call) i August ifjor, og samtidig ble det noget eksotiske 35mm 1.4 G (D) annonsert med tilgjengelighet i vår*. Derfor trodde mange en 9-serie ville følge i løpet av året. Selv om Sony nok vil ha sitt å holde styr på den første tiden, ville de sikkert ha ressurser til å bygge opp en 9-serie til vinteren. Vi kan bare håpe, de trenger en tydelig retning fremover også for proffene.

 

Mvh

Kjetil

 

* Dette fikk mange til å trekke frem Minoltas gamle slagord fra 80-tallet: "Only from the Minds of Minolta" på spøk. KM hadde nettopp lansert en meget vellykket 5D, og en objektivlansering var ventet. Da valget falt på en redesignet 35/1.4 var det mange som ikke trodde sine egne øyne. Interessen rundt dette objektivet har vært lav grunnet prisen i forhold til alternativene 28/2 og 35/2, og mange tok det for å bety at en 9D nå var garantert da dette var å skyte noen meter over de fleste 7D-eiere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...