Gå til innhold

Nettmøte med EFN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EFN: Hvor stor andel av befolkningen tror dere er klar over de viktigste rettighetene sine i en digital hverdag?

 

Hva gjør dere for å opplyse folk om hvilke rettigheter de har?

 

Føler dere at lobbyister fra musikk og filmbransjen har større påvirkningskraft på politikere og befolkningen enn dere har?

 

Jeg ser for meg at radio og TV vil bli langt mer lisensbasert og strengere etter hvert som det digitaliseres. Hvordan ser dere for dere at våre rettigheter vil bli utfordret på dette punktet?

 

Og ikke minst: Hvordan kan vi forbrukere på en enkel måte bidra til å unngå voldtekt av våre rettigheter i fremtiden?

Lenke til kommentar

EFN: Hvor stor andel av problemstillingene dere kommer borti er i det hele tatt relevante for Norge? Eller spurt på en annen måte - de internasjonale aktører som selger/distribuerer programvare i Norge (som f.eks. "ringer hjem") - bryter de Norsk lov? ..og i så fall; er det i det hele tatt noe man kan gjøre med det?

Lenke til kommentar

Til EFN:

Jeg har lest mange steder at loven tillater at man kopierer ting (filmer, spill, musikk) til familie og nære venner. Hva ligger i det? Eller er det bare oppspinn? Hvor går i såfall grensa for hva som er en nær venn og familie?

Har man forøvrig lov å laste ned materiale som man allerede har kjøpt? F.eks hvis jeg fikk knekt plata til spillet eller filmen min?

Disse reglene er enkelt og greit for vanskelige og firkanta å tolke! Det blir snodig med en lov som kriminaliserer alle som har har data i landet.

Endret av Blank-File
Lenke til kommentar

EFN: Et tilleggspørsmål som ble trigget av følgende artikkel - http://programmer.no/art.php?artikkelid=25433

 

Hvordan kan man stole på slike tiltak? Microsoft er ikke de eneste som tilbyr slik lagring, og det kommer nok til å bli flere og flere av dem. Hva takker man ja til når man f.eks. godtar at Google indekserer mail til og fra Gmail-kontoen sin? Kan man i fremtiden forvente seg å få reklame for "Ulvang-sokker" fordi man diskuterte julegaveidéer med bestemor over en videosamtale?

 

Er jeg den eneste som blir litt skremt av slikt? :)

Lenke til kommentar

EFN: Det eksisterer en del tråder om OS X på PC, og jeg lurer på følgende, siden dere har god kunnskap til den nye åndsverksloven:

Hvordan er lovligheten av å ta en kopi av OS X for Intel, som man har fått med en lovlig kjøpt Intel-basert Macintosh, og gjøre nødvendige modifikasjoner for å få denne til å kjøre på en standard PC? Jeg vet at deres EULA ikke er juridisk bindende, men er det noe i lovverket som setter stopper for slik modifikasjon?

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er et et teit spørsmål, men jeg spør allikevel:

 

EFN:

Hvis jeg låner en dvd, kan jeg da ta en kopi av den\rippe til annet format og spille den av på pc'en ?

 

Har det noe å si om jeg låner denne fra en filmsjappe(altså, betaler for å låne den) eller om jeg låner den fra en kompis ?

Lenke til kommentar

EFN:

Hvordan er det med nedlastning av serier!

Jeg betaler lisens, men får ikke inn en enstes tv-kanal!

Har jeg låv til å laste ned da?

Og hvordan er det med materiell jeg har kjøpt, men f.eks er blitt stjelt eller godt sundt?

 

Fins det filmer, spill, musikk o.l som ikke er kopibesjyttet? hvordan finner man ut det bare med at man har sangen på pcen f.eks?

Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på piratkopiering?

 

Da jeg først ble kjent med begrepet var dette utelukkende brukt for tilfeller der penger vekslet hånd uten at rettighetsinnehaver var involvert, som f.eks de noe suspekte versjonene av filmer og spill man kunne finne i asiatiske land.

 

I dag har jeg følelsen av at begrepet brukes om all form for utveksling av rettighetsbeskyttet materiale, uavhengig av om noen gjør finansiell fortjeneste eller ikke.

Lenke til kommentar

I følge min søster, som studerer jus og media på UiO, så eksisterer det et smutthull i loven som gjør at man kan kjøpe programvare, eksempelvis Adobe CS2, installere dette, og så returnere eske med cd og alt medfølgende tilbake til butikken og kreve pengene igjen.

 

Kan dere bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

OBS: egne kommentarer/meninger i kursiv

 

til EFN: et lite spørsmål jeg gjerne ville likt å få svar på angående DRM: hvordan kan det ha seg at DRM teknologi er lovlig i Norge, eller noen steder for den grunn, når DRM åpenbart ikke gjør noe som helst for å stoppe forbrukere fra å drive med piratkopieringen den ble laget for å stoppe, men heller kun setter urimelige eller direkte krenkende begrensninger på forbrukerne som velger å kjøpe musikk eller andre digitale medier lovlig? og hvorfor har det ikke blitt laget en reklamekampanje eller lignende for å opplyse folk om akkurat dette problemet?

 

personlig synes jeg det er latterlig at et sikkerhets system som ikke gjør noen som helst nytte i å stoppe ulovlige fildelere/pirater fortsatt skal få tillatelse fra myndighetene til å gjøre livet surt for de forbrukere som velger å punge ut i dyre dommer for CDer og DVDer i butikkene, og være lovlydige forbrukere, tross hvor enkelt det er å skaffe de samme materialene på internett.

 

 

og et annet spørsmål til dere, mens jeg husker det: hvis jeg laster ned musikk, filmer eller serier, eller spill for den grunn, og prøver de(t) ut, for så å enten skaffe en lovlig versjon om jeg likte det jeg fant, eller slette det jeg ikke likte, ville dette vært lovlig? siden man omtrent aldri får muligheten til å prøve ut enkelte varer i butikken synes jeg det ville vært merkelig om man ikke fikk lov til å teste ut produkter som dette. spesielt når de fleste koster ganske mye penger, også. da tenker jeg først og fremst på spill, programmer og filmer som ikke har noen demo versjoner.

 

i min mening ville det vært merkelig om slikt var ulovlig, siden det ville tvunget mange kunder til å kjøpe produkter omtrent uten å vite hva de får for pengene. om man brenner seg nok ganger med slike kjøp, fordi man ikke kunne teste produktene først, så blir man jo ganske motvillig til å fortsette å kjøpe produkter senere.

Lenke til kommentar

EFN:

 

Når en datamaskin kjøpes og det følger med et operativsystem, så står det i kontrakten at operativsystemets lisens er bundet til PC'en. Dvs. at hvis man bytter hovedkort til PC'en (dette ifølge Microsoft nylig), trenger man ny lisens. Og dermed hvis man bytter ut maskinen av en eller annen grunn må man gå til kjøp av OS på nytt.

 

Det finnes produkt-'pakker' overalt, f.eks trådløsruter med webcam, uten at det finnes noen restriksjoner om at webcam kun skal brukes tilkoblet ruteren når de kjøpes i en slik pakke. Selve datamaskinen, og selv operativsystemet er separate produkter som kan kjøpes hver for seg.

 

Hvorfor kan da Microsoft (og Apple?) mene at man i dette tilfelle skal kjøpe nytt produkt når man allerede har et produkt?

 

Er dette egentlig lovlig her i landet? Selv om det muligens står i en kontrakt, så er det jo slik at lovstridige punkter i kontrakten skal ignoreres.

 

Blir saken forskjellig om det er snakk om privatperson eller bedrift?

Endret av joebush
Lenke til kommentar
EFN: Hvor stor andel av befolkningen tror dere er klar over de viktigste rettighetene sine i en digital hverdag?

 

Hva gjør dere for å opplyse folk om hvilke rettigheter de har?

 

Føler dere at lobbyister fra musikk og filmbransjen har større påvirkningskraft på politikere og befolkningen enn dere har?

 

Jeg ser for meg at radio og TV vil bli langt mer lisensbasert og strengere etter hvert som det digitaliseres. Hvordan ser dere for dere at våre rettigheter vil bli utfordret på dette punktet?

 

Og ikke minst: Hvordan kan vi forbrukere på en enkel måte bidra til å unngå voldtekt av våre rettigheter i fremtiden?

5953759[/snapback]

 

Thomas Gramstad: Alt for få er klar over klar over rettighetene sine, uten at vi har noen konkrete tall på det.

 

Knut Yrvin: Vi forventer at de som bryter rettighetene til folk rydder opp i dette, uten at vi skal trenge å opplyse forbrukerne direkte. Vi kontakter for eksempel NRK direkte når de bryter forbrukerlovgivningen ved binde brukerne til en bestemt programvare (som også bryter almenkringkasterrollen)

 

Thomas: Vi holder også foredrag, har møter med politikere og forbrukermyndigheter, deltar i debatter, skriver artikler, høringsuttalelser, pressemeldinger og så videre.

 

Thomas: De økonomiske rettighetshaverne har mye større påvirkningskraft enn oss.

 

Knut: De har jo fått lov til å skrive om loven, og til å gjøre det som tidligere var lov ulovlig! (For eksempel på mht lovbeskyttelse av DRM)

 

Thomas: Vi slipper jo til mange steder i media - og har rimelig stor påvirkningskraft likevel.

 

Knut: Norges Televisjon, som har fått konsesjonen på digitalt bakkesendt TV har gått lenger enn det de fortalte på Stortinget allerede...

 

Thomas; NTV også er mye mer kommersielle enn Stortinget la opp til, og skal ha betalt for alt - og har tatt et større frekvensområde enn de har rett til.

 

Thomas: De vil stenge det analoge netttet, og så må vi plutselig betale for Dagsrevyen...

 

Knut: De har monopol på sendingene i NRK og TV2, og med NTV tar de dobbelt betalt.

 

Thomas: De vil også legge inn en teknologi for å hindre opptak og kopiering..

 

Knut: Dette kjemper vi mot gjennom brev til NRK, der vi spurte om tilleggsbetalinger er i tråd med rollen som almenkringkaster. Her havner NRK i en dobbeltrolle, der de kjører på reklamefinansiert TV samtidig som de tar betalt for å være almenkringkaster gjennom lisensen.

 

Thomas: Per i dag er nettradio og nett-TV ikke omfattet av kringkastingsloven, men når alt går på IP i fremtiden - vil da loven ikke gjelde? Vi skal ta opp dette i et møte med fornyingsdepartementet 26 april. (EFN er forresten med i Åpen Kanal, som skal få sendeflate på NTV-nettet med frivillige sendinger)

 

Thomas: Det siste spørsmålet er godt. Stem med lommeboka, og ikke kjøp DRM!

Lenke til kommentar
EFN: Hvor stor andel av problemstillingene dere kommer borti er i det hele tatt relevante for Norge? Eller spurt på en annen måte - de internasjonale aktører som selger/distribuerer programvare i Norge (som f.eks. "ringer hjem") - bryter de Norsk lov? ..og i så fall; er det i det hele tatt noe man kan gjøre med det?

5953791[/snapback]

 

Knut: Svaret på dette er enkelt: Norsk lov gjelder i Norge. Et poeng til er at nordiske lover er ganske like, så her samarbeider de i norden for å sikre forbrukerrettigheter. Sannsynligvis er det slik at de store aktørene som man her er redd for, er lovbrytere selv (i skandinavia)

 

Thomas: Jamfør iTunes-saken, der Apple bryter norsk lov - og er under etterforskning av Forbrukerombudet. Fordi de hindrer folk fritt valg av mp3-spillere, og skal kunen endre varen etter at den er kjøpt (tilbakekalle den), og fordi de påstår at norsk lov ikke gjelder i Norge(!!)

 

Knut: Det er som å si at innbrudd er lov fordi vi følger namibisk lov. Eller opprinnelseslandet til et produkt.

 

Knut: Produktaktiveringen som brukes i Windows XP (for eksempel) er under tvil. Det har ikke blitt anmeldt til politiet av noen av brukerne, og det vil være interessant om det ble det.

Lenke til kommentar
Til EFN:

Jeg har lest mange steder at loven tillater at man kopierer ting (filmer, spill, musikk) til familie og nære venner. Hva ligger i det? Eller er det bare oppspinn? Hvor går i såfall grensa for hva som er en nær venn og familie?

Har man forøvrig lov å laste ned materiale som man allerede har kjøpt? F.eks hvis jeg fikk knekt plata til spillet eller filmen min?

Disse reglene er enkelt og greit for vanskelige og firkanta å tolke! Det blir snodig med en lov som kriminaliserer alle som har har data i landet.

5953854[/snapback]

 

Thomas: Åndsverksloven pragraf 12: Retten til privat kopiering er en veldig viktig rettighet, som er under sterkt press fra økonomiske rettighetshavere. Etter den nye loven må det være "lovlig" kopigrunnlag - altså må du ha kjøpt eller anskaffet eksemplaret du kopierer på lovlig vis. Grensen for den private for den private sfæren er vanskelig å sette, men det må være folk du kjenner personlig (også nettvenner), og antallmessig, tror man det ligger på ca et stort bursdagsselskap (ca 30-40 mennesker). Hvis det er en stor fest ute på byen der du har leid et lokale, kan du ikke vise film eller spille musikk (eller kopiere til gjestene) uten tillatelse/avgiftsbetaling.

Lenke til kommentar

Jeg er opptatt av "fair use". Jeg forstår det slik at alle amerikanske kabel eller sat mottakere for digital (hd) tv må ha en firewire-plugg som sender dekryptert video ut for opptak/time-shifting, referert til som "FCC-påbud". Kjenner dere til dette, og om noe lignende pushes i norge?

 

Jeg synes det er rart at et enkelt selskap for lov til å dominere alle kanaler for levering av levende bilde (bakkenett, kabel, sat og bredbånd). Det åpner for misbruk som "parring" av tunere, alt for å hindre brukeren fra valgfrihet og kue konkurenter.

 

-k

Lenke til kommentar
EFN: Det eksisterer en del tråder om  OS X på PC, og jeg lurer på følgende, siden dere har god kunnskap til den nye åndsverksloven:

Hvordan er lovligheten av å ta en kopi av OS X for Intel, som man har fått med en lovlig kjøpt Intel-basert Macintosh, og gjøre nødvendige modifikasjoner for å få denne til å kjøre på en standard PC? Jeg vet at deres EULA ikke er juridisk bindende, men er det noe i lovverket som setter stopper for slik modifikasjon?

5954045[/snapback]

 

Knut: Det er lov å bruke "reverse engineering" / omvendt konstruksjon for å få ting til å virke.

 

Thomas: Kopiering av programvare er ellers litt strengere enn kopiering av andre åndsverk.

 

Knut: Det er ikke selvsagt at du kan kopiere et program fra en datamaskin til en annen hvis du har produsenteid programvare som Windows - altså ikke fri programvare. Derfor bør du bruke fri programvare, som du kan kopiere så mye du vil

 

Thomas: Da forutsetter vi at du har kjøpt det første eksemplaret av programmet. Men det er ikke selvsagt at du har lov å kopiere likevel - det avhenger av lisensen du har godtatt under kjøpet.

 

Knut: Bruk fri programvare - så slipper du hele problemet!

 

Thomas: Tiltredes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...