Gå til innhold

Seagate med harddisk på 750 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette begynner å ligne noe..Kan snart kaste alle diskene mine og kjøpe en sånn en jo...Større er bedre :w00t:

5953288[/snapback]

 

Spesielt hvis den skulle ryke ;)

 

Nei, tror jeg heller ville hadd tre 250GB :roll:

5953316[/snapback]

 

Statistisk så kommer du til å miste data like fort med 3*250 som 1*750 (forutsatt at sannsynligheten for at en enkelt disk kræsjer er like stor). Større dsiker er uten tvil mer praktiske, og uten backup, så ber man om bråk uansett.

 

Edit: det er linket til lanseringsguiden, er det bare jeg som ikke fant noe om disse drevene i denne?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Statistisk så kommer du til å miste data like fort med 3*250 som 1*750 (forutsatt at sannsynligheten for at en enkelt disk kræsjer er like stor). Større dsiker er uten tvil mer praktiske, og uten backup, så ber man om bråk uansett.

 

Kan du begrunne dette?

Lenke til kommentar
Dette begynner å ligne noe..Kan snart kaste alle diskene mine og kjøpe en sånn en jo...Større er bedre :w00t:

5953288[/snapback]

 

Spesielt hvis den skulle ryke ;)

 

Nei, tror jeg heller ville hadd tre 250GB :roll:

5953316[/snapback]

 

Statistisk så kommer du til å miste data like fort med 3*250 som 1*750 (forutsatt at sannsynligheten for at en enkelt disk kræsjer er like stor). Større dsiker er uten tvil mer praktiske, og uten backup, så ber man om bråk uansett.

 

Edit: det er linket til lanseringsguiden, er det bare jeg som ikke fant noe om disse drevene i denne?

 

AtW

5953343[/snapback]

 

Hehe :)

 

Har sett flere elver av tårer når 200-300GB disker har tatt kvelden ved mekanisk

feil,.....

 

Raid 1 så det så....

Lenke til kommentar
Noen hovedkort som trenger en BIOS-oppdatering for å se det der beistet, eller er de allerede klare for dette lille spranget som perpendikulære disker nå gjør?

5953354[/snapback]

 

Er vel samme type overføring av data, bare at leserhodet skriver av på en annen måte fordi lagringen ligger annerledes, så nei, jeg tror ikke man trenger noen BIOS-oppdatering.

Lenke til kommentar

Endelig får vi et skift i størrelsene på 3,5" harddisker. Som vanlig er disker med 2 plater det som gir mest for pengene, så vi kan nok vente at 300 og 320GB-diskene kommer ned i rundt 800 kr snart.

 

Jeg har en forhåpning om at det kommer et ras av harddisker med perpendikulær lagring fra mange produsenter og at dette presser kapasiteten per plate opp i 200 GB innen året er omme. Altså harddisker på 400GB til under 1000 kr innen året er omme og toppmodeller med 5 plater på 1TB (Trolig til rundt 5000kr ved årets slutt)

Lenke til kommentar
Edit: det er linket til lanseringsguiden, er det bare jeg som ikke fant noe om disse drevene i denne?

5953343[/snapback]

Jeg fant heller ikke 750GB-diskene i lanseringsguiden. Det er mulig de ikke er lagt inn ennå.

 

Noen hovedkort som trenger en BIOS-oppdatering for å se det der beistet, eller er de allerede klare for dette lille spranget som perpendikulære disker nå gjør?

5953354[/snapback]

Nei, dagens hovedkort/OS støtter opp til 1TiB (ca 1,1TB), som er neste logiske adresseringsgrense. Jeg husker ikke om det er bios, filsystemet eller OS som er begrensningen.

 

Har sett flere elver av tårer når 200-300GB disker har tatt kvelden ved mekanisk

feil,.....

 

Raid 1 så det så....

5953373[/snapback]

Raid1 beskytter ikke mot menneskelige feil (sletting ved en feiltagelse). Jeg anbefaler heller å ha backup i intervaller.

Lenke til kommentar
Statistisk så kommer du til å miste data like fort med 3*250 som 1*750 (forutsatt at sannsynligheten for at en enkelt disk kræsjer er like stor). Større dsiker er uten tvil mer praktiske, og uten backup, så ber man om bråk uansett.

 

Kan du begrunne dette?

5953364[/snapback]

Eg og kunne tenkt meg dette. Sjansen for at tre harddiskar på 250GB ryk er mindre enn at ein på 750GB ryk. Om den eine disken tar kveld kan du ta det som ein advarsel om at dei to andre også kan være i faresonen, sjølv om harddiskar normalt sett har ganske lang levetid.

 

Å ha backup av 750GB er heller ingen enkel, eller billig sak, så ein trygghet om at du har materiale fordelt på 3 forskjellige diskar vil eg påstå er betre enn om du hadde hatt ein på 750GB.

Lenke til kommentar
Endelig får vi et skift i størrelsene på 3,5" harddisker. Som vanlig er disker med 2 plater det som gir mest for pengene, så vi kan nok vente at 300 og 320GB-diskene kommer ned i rundt 800 kr snart.

 

Jeg har en forhåpning om at det kommer et ras av harddisker med perpendikulær lagring fra mange produsenter og at dette presser kapasiteten per plate opp i 200 GB innen året er omme. Altså harddisker på 400GB til under 1000 kr innen året er omme og toppmodeller med 5 plater på 1TB (Trolig til rundt 5000kr ved årets slutt)

5953378[/snapback]

 

Liker spådommen din Simen1 :thumbup:

Lenke til kommentar
Å ha backup av 750GB er heller ingen enkel, eller billig sak, så ein trygghet om at du har materiale fordelt på 3 forskjellige diskar vil eg påstå er betre enn om du hadde hatt ein på 750GB.

5953432[/snapback]

Jepp, jeg er enig i dette. Men bare under forutsetningen av at man ikke tar backup. Noe som er ganske idiotisk i utgangspunktet. Hvis en disk ryker så mister man bare 250GB, og hvis man har backup av hver disk fordelt utover de andre diskene så vil man ikke miste noen data. Problemet er at hvis man trenger 750GB unik lagringplass så trenger man også 750GB plass til backup uansett om det er 1x750GB eller 3x250GB. Hvis man har backup på harddisk (noe som er både kjapt og enkelt) så vil man altså trenge enten 2x750GB eller 6x250GB.

 

Ulempene med 750GB-disker er pris/kapasitet.

 

Man kan sikkert tenke at man mister mer kapasitet hvis man har f.eks 5 slike i Raid5 enn hvis man har 15 disker på 250GB i Raid5, men prisen blir ikke så gal likevel når man tar i betraktning prisen på kontrollere med 15 tilkoblinger og at man trenger en PSU som er ca 300W kraftigere.

 

Hvis man trenger stor lagringskapasitet så er nok ikke 750GB-disker så galt likevel. Hvis man derimot ikke trenger så stor kapasitet så kan det nok være bedre å gå for 2-3 disker på 250GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...