Gå til innhold

TES: Lockpicking - Hvordan det gjøres


Anbefalte innlegg

Etter forespørsel fra brukere, og for å kutte litt ned på antall topics om samme emnet har jeg har snekret sammen en liten guide om lockpicking samt veiledning for å skaffe "Skeleton Key". Guiden er laget med tanke på Oblivion, da jeg ikke vet hvordan systemet fungerer i Morrowind.

 

Jeg vil starte med å gi et tips som jeg selv føler hjelper veldig, ta deg god tid og pust helt rolig. Jeg har sett flere som får små anfall om låsen velger den vanskelige måten. Quiksave gjerne før du skal prøve deg på låser, etterhvert som du blir flinkere kan du kutte ned på dette ettersom hvor flink du føler deg.

 

Spillet bruker følgende uttrykk:

 

Tumbler = Pinne/låsepinne. Det er disse du ønsker å ha opp slik at mekanisen låses og kan vris rundt, dette er nøkkelens funksjon.

 

Lockpick = Dirk. Tyvens beste venn, dette er verktøyet du bruker for å pirke opp låsen. Lagd av skjørt tre materiell, knekker veldig lett ved uforsiktig bruk.

 

Låsene deles inn i 5 kategorier

 

Very Easy= Veldig enkelt, denne låsen har 1 pinne.

Easy= Enkelt, denne låsen har 2 pinner.

Average= Medium, denne låsen har 3 pinner.

Hard= Vanskelig, denne låsen har 4 pinner (Quicksave).

Very hard= Veldig vanskelig, denne låsen har 5 pinner (Quicksave).

 

Selve pirkingen foregår ved hjelp av musa. Du starter med å velge hvilken pinne du skal prøve deg på først: dette gjør du ved å skyve dirken innover, eller dra den ut ved å flytte på musa sidelengs i retningen du vil ha dirken. Du skyver dirken oppover ved hjelp av å dytte musa fremover, dette gjør at pinnen "hopper" opp. Når pinnen er på topp klikker du på venstre museknapp slik at pinnen låses fast.

 

Trikset med lockpicking er å finne en slags rytme. Du har sikkert lagt merke til at pinnene enkelte ganger detter veldig fort ned, mens andre ganger ikke. Det du må gjøre er å løfte opp pinnene opp helt til du ser et mønster; fort-fort-sakte-fort-fort-sakte osv. Dette mønsteret er veldig tilfeldig på hver lås, så det finnes ingen fasit. En annen metode er å følge veldig nøye med i det pinnen er på tur opp, har den veldig stor fart er det sannsynlig at den også detter veldig fort ned igjen og visa verca.

 

Jeg anbefaler også å ha lyd på, da det er veldig autentiske lyder som hjelper veldig. Du vil etterhvert lære deg å høre hvordan lyd du "leter" etter. Du er etter den lengste lyden, som høres ut som at pinnen har kilt seg litt fast. Det er når denne lyden kommer du må være kjapt ute å låse pinnen på plass før du sklir ned igjen. Se filmsnutt, bruk av lyd.

 

Jeg velger alltid å starte med den bakerste pinnen, men dette er smak og behag.

post-44194-1145201126_thumb.jpg

 

Dytt pinnen opp ved å dytte musa framover

Viktig! Klikker du på musa her vil du knekke pirken fordi pinnen enda ikke er helt oppe.

post-44194-1145201357_thumb.jpg

 

Legg merke til at pinnen nå er helt oppe, her gjelder det å være kjapp å klikke før den sklir ned igjen. Legg merke til den røde streken, detter det hvite punktet forbi denne streken må du ikke prøve å låse pinnen fast, da vil nemelig dirken knekke.

post-44194-1145202371_thumb.jpg

 

Denne prosedyren gjentar du på alle pinnene helt til du låser fast den siste. Du vil da automatisk vri om låsen og åpne døren. Er du uheldig å knekker dirken vil dette føre til at pinnene vil dette ned igjen, avhengig av din security skill. Om dette skjer er det bare å starte over igjen.

 

-Gratulerer, du kan nå åpne låser uten nøkkel! Ikke røv til deg alt for mye! :!:

 

Skeleton Key

"Skeleton Key" er en dirk som ikke kan knekke. Den er dermed veldig grei å ha om du ikke liker å pirke låser, da du kan bruke auto-attempt helt til låsen åpnes. Skeleton Key gir også en +40 bonus til security skill.

 

Du vil finne en komplett gjennomgang av questet under, anbefaler dermed at du ikke trykker på spoilertagen om du foretrekker å finne ut ting på egenhånd.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg har lånt litt informasjon fra brukeren "avanore" her, håper det var i orden :)

 

Du må være lvl 10 for å starte questen!

 

-Du starter questet med å reise til "Nocturnal Shrine", som er nord øst for byen Leyawiin.

-Du vil her får et quest om et "Øye" som er stjålet av to Argonian tyver.

-Dra til Leyawiin igjen, og spør etter informasjon etter tyvene. Jeg fikk dette fra en kar som var ved Tempel Gravplassen rundt midnatt.

-Han vil fortelle deg hvor huset til tyvene er.

-Gå inn i huset og snakk med tyvene, de vil benekte alt.

-Gå ut og snik deg inn igjen, tyvene vil nå snakke om Øyet. Etter å ha overhørt samtalen har du fått vite at Øyet er i en hule.

-Reis til hulen og hent Øyet.

-Dra tilbake til Nocturnal Shrine hvor du vil få Skeleton Key.

 

Håper denne guiden var til hjelp, den vil bli oppdatert om nødvendig.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rart folk ikke klarer dette på egenhånd..  :no:

5931673[/snapback]

 

Vel, jeg opplevde det ikke som lett i starten. Særlig ikke siden jeg startet med 0 i security skill, siden dette ga meg ingen mulighet å skjønne konseptet før jeg var tom for dirker. Bytta riktig nok til assassin, som starter med høyere security skill, noe som hjalp meg med å forstå.

 

Til alle andre, takk for god respons. Var ikke ment som sticky i utgangspunktet, men kan kanskje hjelpe. Joober fortsatt med å lage filmsnutten liten nok slik at den kan lastes ned relativt fort - ca 50mb.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Hmm, det er ikke nødvendig å finne noen "rytme" i det hele tatt. Det eneste man trenger å gjøre er å legge merke til hastigheten pinnen beveger seg oppover med.

Når pinnen beveger seg fort er det veldig vanskelig å få den til å låse seg øverst men når den går sakte er det en smal sak.

Altså: Når pinnen beveger seg sakte, trykk venstre musknapp når den er på topp. Når pinnen beveger seg fort, vent til den faller ned igjen og prøv en gang til.

Dersom du er heldig beveger den seg sakte allerede første gangen og du trenger bare ett forsøk på å låse tumbleren fast.

Med litt trening går hele prosessen veldig raskt og låser er oppe på null tid.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Må si meg uenig med deg Vice. Det du sier om at den enkelte ganger "starter" med å bevege seg sakte osv stemmer. Men jeg er veldig overbevist om at det går en slags rytme i dette, da jeg har satt dette på prøve. Det å se etter på farten den beveger seg opp var en metode jeg selv ikke likte noe særlig, da jeg syns det var lettere å bruke lyden samt se grunding etter når den er på topps.

 

I tillegg tror jeg at farten på pinnene avhenger av din security skill, men dette har jeg enda ikke prøvd. Annet en at jeg har lagt merke til at pinnene går noe saktere nå som lvl 20 en de gjorde når jeg var lvl 1.

 

Uansett, jeg la til din metode som et alternativ i guiden. Takker for innspill :)

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
I tillegg tror jeg at farten på pinnene avhenger av din security skill, men dette har jeg enda ikke prøvd. Annet en at jeg har lagt merke til at pinnene går noe saktere nå som lvl 20 en de gjorde når jeg var lvl 1.

 

Jeg har spilt litt Oblivion til en kompis som cheater, og han har satt Security skill på lvl 100, og da går alle pinnene sakte opp, og holder seg der en stund før de går ned igjen. Ergo: Du trodde rett :)

Lenke til kommentar
Må si meg uenig med deg Vice. Det du sier om at den enkelte ganger "starter" med å bevege seg sakte osv stemmer.  Men jeg er veldig overbevist om at det går en slags rytme i dette, da jeg har satt dette på prøve.  Det å se etter på farten den beveger seg opp var en metode jeg selv ikke likte noe særlig, da jeg syns det var lettere å bruke lyden samt se grunding etter når den er på topps.

 

I tillegg tror jeg at farten på pinnene avhenger av din security skill, men dette har jeg enda ikke prøvd.  Annet en at jeg har lagt merke til at pinnene går noe saktere nå som lvl 20 en de gjorde når jeg var lvl 1.

 

Uansett, jeg la til din metode som et alternativ i guiden.  Takker for innspill :)

5936073[/snapback]

Hvordan du kan si deg uenig i det er utenfor min forstand. Det er alltid lettest å få en pinne i lås når den beveger seg sakte opp. Faktisk er det så enkelt at når du ser at en pinne beveger seg sakte oppover så kan du trykke museknapp direkte, og pinnen vil låse seg bortimot uten unntak selv om den ikke er akkurat på toppen. Tar en very hard lock på første forsøk uten å knekke noen lockpics uten problemer med skill på i underkant av 40. Og jeg har aldri hørt eller merket noe til det du nevner i guiden om rytme osv. Det fungerer sikkert fint det og, men å si at det er den eneste måten som duger blir feil.

 

Og ja farten kommer an på skill, så ved høyere skill vil pinnene oftere gå sakte opp slik at det er lettere å få dem i lås. Ellers en bra guide :thumbup:

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar
Bare det ikkje blir for mange stickyer i denne kategorien.

5934926[/snapback]

Det kan jo bli en fare etter hvert. Men guider til slikt som dette kan finnes andre steder på nettet - jeg vil anbefale alle å sjekke ut The Unofficial Elder Scrolls Pages, en wiki-side som har masse info om det meste innen serien.

5936171[/snapback]

Tusen tusen takk for den Elder Schrolls URL'en :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...