Gå til innhold

Kommentar: Strømsluk med dobbelt sugerør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja, noen kjappe mentale overslag er vel å regne mp3 som 10%-50% av tale (om dem da har egen hardwaredekoder, om dem gjør det i software kan en vel omtrent likestille det med samtaletid). kamera er vel omtrent som tale, altså at for hvert bilde så har du snakket i like lang tid.

 

tingen er at både mp3 og bilder trenger å fyre opp mer programvare og maskinvare en hva ren standby krever.

 

en annen måte å se det på er at for hvert minutt en bruker telefonen til noe som helst (altså blar i telefonbok, sjekker wap, spiller spill, musikk, tar bilder, snakker) så fjerner du en time av standby-tiden.

 

men dette er bare observasjoner basert på erfaring...

Lenke til kommentar

Det skal nevnes at også Nokia skriver musikktiden på sine mobiler. De nyeste mp3-mobilene, 3250 og N91 har begge oppgitt spilletid på spesifikasjonslistene. Ser man tilbake helt til 3300 og 5510 har begge disse oppgitt spilletid og radiotid. Slik er det fortsatt. Føler altså at Nokia bør listes med Sony Ericsson som de som nevner slikt. Mulig at andre og gjør det, det aner jeg ikke.

 

Er ellers enig i at det er få muligheter til å på forhånd kunne vite hvor lenge en mobil varer i bruk, men ikke i ren taletid eller standbytid. Det er selvfølgelig vanskelig å anslå for produsentene og, men de kunne prøvd å gi en pekepinn.

 

Selv plager ikke svake batteri meg særlig, så lenge den varer en eller to dager. Men skjønner at andre trenger batterier som varer langt mer enn som så.

Lenke til kommentar

Når EU allikevel tvinger gjennom en hel del hadde det ikke gjort noe om de også lanserte en slags indeks for batteritid ved gjennomsnittsbruk (et snitt av ting som samtaler, bilder, ringing, MP3, GPRS/EDGE osv. og hvor lenge hver telefon holder med denne gjennomsnittsbruken. Denne gjennomsnittsbruken må såklart justeres akkurat som konsumprisindeksen jevnlig justeres av SSB) og så kunne de krevd at alle som selger telefoner innenfor EU skal oppgi denne verdien. Dermed ville man i hvertfall hatt litt peilig på hvor bra telefonen vil holde ved normal bruk. :)

 

[edit]

Må forresten si meg veldig enig med SiRO i at det er plagsomt hvordan noe så viktig som batteritid kan dyttes under teppet. Se feks på toppmodeller som N80 og hvordan den umulig kan holde mer enn en dag ved normal bruk. Hvem har bruk for WLAN, UPnP og 3 mpxl når den ikke har batteri til disse funksjonene?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
tja, en kan jo alltids pakke laderen ;)

 

hmm, hadde vært en ide om alle mobiler kom med sammenleggbar reiselader ;)

 

en annen ting hadde vært om en kunne brukt vanlige AA eller lignende som nødbatteri (eller var det ikke en nødlader i salg som brukte akkurat det?).

5925024[/snapback]

Er hurtigladere å få kjøpt på narvesen da ;) Men de til nokia passer bare de gamle uttakene :p

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at mobilbatteriene har blitt svakere.
Tja... si ikke det.

Nå har jeg ikke nøyaktige tall på batterikapasitet på originale Nokia-batterier siden batteriet i verken 3310, 6310i eller 6230 hadde oppgitt batterikapasitet (mAh). Men når jeg ser på et uorginalt batteri fra Biltema til 3310 (gammel telefon) har dette 1000 mAh, mens orginalbatteriet i SE K700i/K500 og Siemens MC60 har påstemplet 700 mAh og Siemens S65 har 750 mAh.

Det virker ihvertfall som at batteriene ihvertfall ikke har blitt bedre de siste 4 årene, kanskje enkelte til og med har blitt en smule svakere.

 

Hos Biltema ser jeg at et (uorginalt) batteri til Nokia 6230 har 850 mAh, mens et batteri til Nokia 3310 har 900 mAh.

 

Jeg synes det er merkelig at Nokia ikke har oppgitt denne informasjonen på noen av modellene jeg har her. Det kan virke som at de bevisst unnlater å oppgi dette.

Er det noen her som har en Nokia-telefon de kan finne dette tallet på? Både nye og gamle telefoner.

 

BTW; var det ikke slik at 6210 hadde ett stort og ett lite batteri?

Lenke til kommentar

Det må jo være veldig vanskelig for produsentene å oppgi hvor mye batteri telefonen bruker ved "variert bruk" da... Dette har ganske mange faktorer... Min telefon har 2-6 timer taletid, og den varer i 12 timer til mitt varierte bruk. Dette er gjennomsnittstaletiden (4 timer) ganger 3. Tror dette er en grei rettesnor, iallefall for Nokia-mobiler... :hmm:

Lenke til kommentar

En standar burde opprettes, f.eks: 75% av tiden i hvilemodus, 10% skrive og sende meldinger, 5% taletid og 5% menytid, 5% WAP/blåtann/java/kamera. 100%=1time. Så hadde de målt hvor lenge mobilen hadde greid denne sirkelen. Med tre forskjellige mobiler, av samme modell, tre ganger per mobil.

 

En standar omtrent slik hadde jeg likt. Testingen måtte selvklart ha blitt målt av en datamaskin el. som gjorde det samme hver gang.

Lenke til kommentar

Mobilen min står så mye på lading at den kan regnes som en fasttelefon. Neida, så ille er det ikke, men det er veldig plagsomt. Hadde vært fint om produsentene tok litt penger bort fra prosjektene deres der de skal lage millioner av fancy funksjoner for mobilen, og heller puttet litt av disse pengene i å lage bedre batterier/mindre strømkrevende komponenter.

 

De bruker sikkert en del penger på dette fra før av, men tror det er på langt nær så mye som på en del andre områder. Hadde jeg hatt en rimelig moderne 3G-telefon, som jeg kun ladet én gang i uka ved moderat bruk så hadde jeg beholdt den livet ut (les: mobilens liv, ikke mitt eget).

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
tja, noen kjappe mentale overslag er vel å regne mp3 som 10%-50% av tale (om dem da har egen hardwaredekoder, om dem gjør det i software kan en vel omtrent likestille det med samtaletid). kamera er vel omtrent som tale, altså at for hvert bilde så har du snakket i like lang tid.

 

tingen er at både mp3 og bilder trenger å fyre opp mer programvare og maskinvare en hva ren standby krever.

 

en annen måte å se det på er at for hvert minutt en bruker telefonen til noe som helst (altså blar i telefonbok, sjekker wap, spiller spill, musikk, tar bilder, snakker) så fjerner du en time av standby-tiden.

 

men dette er bare observasjoner basert på erfaring...

5922993[/snapback]

 

Hvor skulle de ikke ha en hardware-dekoder for å dekode tale også? Det er jo hovedfunksjonen til telefonen...

 

Ellers har jeg inntrykk av at moderne telefoner bruker endel mer når skjermen er aktivert enn gamle telefoner (selv om man ikke gjør noe, evt bare går igjennom menyer og sånn), kan det stemme?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers har jeg inntrykk av at moderne telefoner bruker endel mer når skjermen er aktivert enn gamle telefoner (selv om man ikke gjør noe, evt bare går igjennom menyer og sånn), kan det stemme?

 

AtW

Tror det er en grei konklusjon at de moderne fargeskjermene trekker endel mer enn "sort/hvitt" skjermene og det blir antageligvis ikke bedre med høyere oppløsninger, større skjermer, flere farger etc.

 

I utgangspunktet handler dette like mye om hva vi vil at telefonene skal gjøre som om hva produsentene oppgir. Bruker man mobiltelefonen som telefon stemmer de oppgitte tallene etter min erfaring bra. Skal man ta bilder, høre musikk, surfe etc sier det seg selv at man ofrer tale/standby tid. Det sier seg selv at alle disse mer/mindre meningsløse funksjonene man putter i en telefon vil medføre at produsentene må inngå kompromisser, dvs med mindre man tilpasser størrelsen på telefonene, men så langt krymper man vel heller enn å gå opp i størrelse noe som gir enda mindre plass til ett akseptabelt batteri? Hadde jeg kunnet velge selv ville jeg foretrukket en bra telefon, en bra MP3 spiller og ett bra kamera hver for seg enn de mer/mindre mislykkede forsøkene på å kombinere dette dagens mobiltelefoner er.

 

Problemet her er vel til syvende og sist at forbrukerne går etter funksjoner og ikke batterilevetid og faktisk funksjonalitet, begrenset levetid setter i høyeste grad ned funksjonaliteten til en mobiltelefon. Og produsentene på sin side er tvunget til å produsere hva kundene vil ha eller forsvinne fra markedet. Hva er poenget med en telefon dersom man har tappet hele batteriet ved wapping og MP3 spilling? Selv har jeg en Nokia 6230i, jeg bruker den ikke til noe ennet enn telefon og en og annen SMS melding, det irriterende er selvsagt at jeg har betalt for masse funksjonalitet jeg aldri bruker, men batterilevetiden er OK for mitt bruk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...